El DPTOP sotmet a informació pública el tren tram entre Lleida i Balaguer i la nova variant de Balaguer
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha presentat avui l'estudi informatiu per a la implantació del tren tramvia entre Lleida i Balaguer i la nova variant de Balaguer que ara surt a informació pública.
L’actuació comprèn:
• L’actuació sobre 29,2 quilòmetres de la línia Lleida – la Pobla de Segur per a possibilitar la circulació de trens tramvies
• Una nova variant a Balaguer de 3,1 km per l’est del municipi que substituirà l’actual traçat que creua la ciutat
• L’adaptació i integració urbana de les 4 estacions intermèdies: Alcoletge, Vilanova de la Barca, Tèrmens i Vallfogona de Balaguer
• Un increment de les expedicions fins a les 18 per dia i sentit respecte les 8 actuals, que utilitzarien fins a un milió de viatgers l’any en el futur
• Una inversió total de 48,6 MEUR, dels quals 26,5 corresponen a la variant de Balaguer i 22,1 a l’adaptació i millora de la resta de la línia
Transformació de la línia Lleida la Pobla
La línia ferroviària de Lleida - la Pobla de Segur, de via única i ample ibèric, abasta una longitud de més de 89 quilòmetres i connecta les comarques del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà, amb 17 estacions al llarg del recorregut, de les quals, 3 compten amb doble via per al creuament dels trens.
La línia és titularitat de la Generalitat de Catalunya des del 2005. Des d’aleshores el Govern ha dut a terme un projecte de modernització i renovació de la línia per tal de millorar la qualitat del servei i les freqüències de pas, amb una inversió global de prop de 31 MEUR. Aquestes actuacions han comportat millores importants en el servei, amb 5 trens més diaris en ambdós sentits, entre Lleida i Balaguer, i la reducció de 15 minuts en la durada total del trajecte entre Lleida i la Pobla de Segur. Això s’ha traduït en un increment notable de viatgers, que arriba a més de 239 mil passatgers el 2009 a tota la línia, 203 mil dels quals fan el trajecte entre Lleida i Balaguer.
Amb l’objectiu de millorar la integració urbana de la línia al seu pas pels nuclis de població, en especial a Balaguer, i facilitar, alhora, una comunicació ràpida amb transport públic, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat la implantació de serveis de tren tramvia per donar servei als municipis entre Lleida i Balaguer a partir de l’adaptació de la línia existent.
En aquest sentit, demà el DOGC publicarà l’anunci de l’inici del procés d’informació pública de l’estudi informatiu i d’impacte ambiental corresponent a aquesta actuació, perquè les entitats, administracions i particulars interessats el puguin consultar i enviar les aportacions que estimin.
Una línia més integrada i amb més freqüències
L’estudi preveu l’actuació a la línia existent al llarg de 29,2 km de longitud entre Lleida i Balaguer, per tal de permetre la circulació de trens tramvies amb tracció dièsel, mantenint l’actual sistema d’alimentació, sense electrificació.
L’adaptació de la línia ferroviària existent entre Lleida i Balaguer comportarà la implantació d’un sistema combinat que aprofita els avantatges del tren i del tramvia alhora. Així, d’una banda, en els trams interurbans permet circular a velocitats competitives per comunicar de manera ràpida els diferents municipis. D’altra banda, en els trams urbans funciona com un tramvia, i es coordina amb la circulació de vehicles i vianants, arribant a velocitats de prop de 30 km/h.
L’actuació permetrà, a més, incrementar les freqüències de pas actuals, de manera que es podrà passar de les 8 expedicions per dia i sentit actuals, fins a les 15 o 18 expedicions per dia i sentit en el futur, d’acord amb l’evolució de la demanda, que es preveu que podria arribar entre els 800.000 i un milió de viatgers l’any 2026.
La introducció d’aquest sistema inclou també l’adequació urbanística de l’entorn de les estacions i la millora de la integració de la línia en la ciutat, donant continuïtat a la trama urbana.
L’estudi es divideix en dues parts :
• Nova variant de Balaguer de 3,1 km
• Adaptació de 26,1 km de via i remodelació de les 4 estacions intermèdies de la línia
Variant de Balaguer
La línia ferroviària Lleida-La Pobla discorre tangencialment per l’est del nucli urbà del municipi de Balaguer, de tal manera que el seu creixement urbà s’ha vist limitat històricament per la plataforma del ferrocarril. El planejament de Balaguer preveu un desenvolupament urbanístic a l’est de les vies que requereix d’una millora en la seva permeabilitat, ja que actualment els dos costats es comuniquen mitjançant dos passos a nivell (amb el carrer Urgell i la carretera de Camarasa) i un pas elevat.
El DPTOP va sotmetre a informació pública el passat mes de desembre de 2009 l’Estudi informatiu sobre la integració urbana de la línia Lleida-La Pobla al municipi de Balaguer. Aquest estudi analitza dues alternatives d’integració en l’entorn, basades en el soterrament de la línia al seu pas per Balaguer (80 MEUR) o en un canvi de tecnologia ferroviària passant a tren-tramvia mantenint l’actual traçat (22 MEUR), sense decantar-se per cap d’elles.
A partir de les al·legacions rebudes el DPTOP ha fet diversos anàlisis de traçat i ha acordat amb l’Ajuntament de Balaguer una solució que passa per la construcció d’una variant ferroviària fora del nucli urbà, dins el terme municipal. Amb l’objectiu d’agilitar la seva tramitació, el DPTOP ha inclòs aquesta actuació dins l’Estudi informatiu del tren tramvia entre Lleida i Balaguer, del qual s’estava ultimant la redacció i que inicia ara la seva informació pública.
L’actuació proposada, té un pressupost estimat d’uns 26,5 MEUR.
• Variant per l’est : la proposta es basa en la construcció d’una variant ferroviària per l’est del municipi, amb la seva corresponent estació. El nou traçat comptarà la supressió d’un tram d’aproximadament 2,7 km de la via existent així com de l’actual estació. La nova variant té una longitud total d’uns 3,1 km i el seu inici es troba al sud del municipi, abans del creuament amb la carretera C-26. El nou traçat creua aquesta carretera per sota i se situa al costat del Canal de Balaguer. A partir d’aquí, discorre paral·lel al canal i creua els carrers d’Urgell i la carretera de Camarasa també per sota. Més endavant, la via gira cap a l’oest i creua el riu Sió mitjançant un viaducte de 250 metres de longitud, i torna a connectar amb la línia actual.
• Nova estació : la nova estació se situarà una mica abans del creuament amb el carrer Urgell, alineada amb l’eix de la rambla prevista en el planejament. Aquesta estació disposarà de 3 vies i 2 andanes. Una de les andanes tindrà una longitud de 40 metres, mentre que l’altra en tindrà 120 i es planteja amb doble pis. Amb aquesta configuració s’aconsegueix compatibilitzar els serveis tipus tren-tramvia fins a Balaguer, amb l’explotació de la línia actual fins a La Pobla.
• Nova passera de vianants: d’altra banda, i mentre no s’hagi finalitzat la nova variant, el DPTOP preveuconstruir una passera per a vianants sobre la línia al seu pas per la carretera de Camarassa, prop del pas a nivell existent, on l’ajuntament ha promogut una nova urbanització i una escola. La passera d’uns 10 metres de longitud, serà de mòduls prefabricats que facilitaran el seu desmuntatge un cop deixi de ser d’utilitat. Tindrà un cost de 265 mil euros i es preveu licitar-ne les obres les properes setmanes.
Conversió de 26,1 km de línia
D’altra banda, l’estudi que ara se sotmet a informació pública preveu també la conversió del tram de 26,1 km de línia existent entre Lleida i Balaguer de la línia d’FGC de Lleida – la Pobla de Segur, així com l’adaptació de les 4 estacions intermèdies: Alcoletge, Vilanova de la Barca, Térmens i Vallfogona de Balaguer. Es preveu que aquests treballs comportin una inversió de 22,1 MEUR.
L’actuació preveu els treballs següents:
• Adaptació de la infraestructura existent, per a permetre la circulació d’aquest tipus de trens tramvies
• Integració de la traça ferroviària en els trams urbans, enjardinant i urbanitzant l’entorn més proper i integrant els carrils en el paviment per a reduir l’impacte acústic i millorar la permeabilitat de la traça
• Nova àrea de tallers i cotxeres, ubicada als terrenys d’FGC entre les estacions de Vilanova de la Barca i Térmens. Tindrà una superfície de 4.695 m2, dels quals 3.684 m2 seran coberts. Disposarà de tres vies, una de les quals tindrà fossar per al manteniment dels vehicles. Així, la nova àrea es destinarà a la recepció, estacionament i manteniment del material mòbil de la línia.
• Dos nous aparcaments de dissuasió, a les estacions d’Alcoletge i Vallfogona de Balaguer, per a facilitar l’accés en vehicle privat al transport públic.
• Dos nous punts de doble via per al creuament de trens, a Térmens i Vilanova de la Barca per a permetre l’increment futur de freqüències a la línia
• Remodelació de les 4 estacions intermèdies, que inclou la col·locació de noves marquesines i mobiliari urbà, seients per a l’espera dels viatgers, nou paviment i el decreixement de les andanes per apropar-les a la cota de la vorera. Així, tindran 28 cm d’altura al llarg de 40 metres de longitud, en lloc dels 60 cm d’altura existents. Concretament, les actuacions a executar en cada estació són:
• Alcoletge: l’actuació inclou la urbanització del vial que actua com a nexe entre la població i l’estació. Aquí l’estudi preveu també la construcció d’un aparcament d’intercanvi, amb capacitat per a 20 motocicletes i 64 turismes, per poder accedir a l’estació amb vehicle privat, amb un accés en rampa. A més, les andanes s’ajustaran per a permetre la circulació dels nous vehicles de tren tramvia i l’accessibilitat dels viatgers.
• Vilanova de la Barca: en el futur, aquesta estació quedarà més a prop del nucli urbà, d’acord amb els creixements urbanístics previstos. Aquesta serà una de les dues estacions amb doble via d’aquest tram, per a facilitar el creuament de trens tramvia i permetre, així, augmentar la freqüència de la línia. Per això, comptarà amb dues andanes: una que ja existeix i s’adaptarà als nous usos, i una segona andana paral·lela a la via actual, de 40 metres de longitud, que quedarà el més a prop possible del carrer del riu Corb. A més, s’elevarà el passeig paral·lel a la via per a facilitar l’accés a les andanes des de qualsevol punt.
• Térmens: l’opció considerada com a més adient queda totalment integrada en el nucli urbà, i comporta la creació d’una nova àrea per a l’ús ciutadà, amb una zona de jocs infantils i un passeig arbrat per a vianants que dóna continuïtat a la passarel·la existent sobre el Canal de Balaguer. L’estació tindrà dues vies per als creuaments del trens amb dues andanes de 40 metres de longitud. A més, l’actuació permetrà recuperar el pont per a vianants que creua el canal de Balaguer, dotant-lo d’accessibilitat mitjançant rampes.
• Vallfogona de Balaguer: aquesta estació també acollirà un nou aparcament per a vehicles privats, amb capacitat per a 8 motocicletes i 38 turismes, per a facilitar l’accessibilitat des del nucli urbà i potenciar l’ús del transport públic. Aquí, l’andana del tram aprofitarà l’andana existent, que es rebaixarà fins als 28 cm d’altura al llarg de 40 metres. Després connectarà amb l’andana original, de 60 cm d’altura, mitjançant una rampa, en una longitud de 80 metres.
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... 4&idioma=0