El Periódico de Catalunya wrote:
El Govern posseeix un informe per privatitzar les estacions de tren
# Espais com els de Sants o Atocha ofereixen un atractiu evident per a la seva explotació
# El Consell Consultiu de Privatitzacions també ha analitzat el ferrocarril per a passatgers
El Govern central té un informe del Consell Consultiu de Privatitzacions (CCP) en relació amb una possible gestió privada d'estacions de ferrocarril. També en posseeix un altre de titulat «Privatització i competència en el transport de passatgers per ferrocarril». Tots dos van ser elaborats el 2009 per encàrrec del Govern, que és qui ara els té. El CCP també ha remès a l'Executiu espanyol un informe amb anàlisis i recomanacions de cara a una possible privatització de televisions públiques. L'existència d'aquests informes no prejutja que el Govern abordi aquestes privatitzacions, però sí que aplana el camí per si es dóna el cas que es decideixi a abordar-les, ja sigui per raons d'eficiència o perquè la necessitat de fer caixa imposi la conveniència d'un Pla B.
Al seu document sobre les estacions de ferrocarril, el CCP -que presideix Juan Ramón Cuadrado- arriba a la conclusió que hi ha «una gran potencialitat per desenvolupar activitats comercials i de serveis en estacions de ferrocarril» gràcies a la seva ubicació al cor de les ciutats.
INFORMES CONFIDENCIALS / Els informes que el CCP elabora per encàrrec exprés del Govern són absolutament confidencials. No es fan públics ja que s'entén que correspon a l'Executiu decidir sobre el seu ús. Però, en la seva última memòria d'activitats, corresponent als exercicis 2008 i 2009, el Consell incorpora un petit i revelador resum del seu contingut. El principal potencial econòmic de les estacions de ferrocarril, segons el CCP, resideix en «la possible disponibilitat d'espai físic per ampliar les zones comercials i de serveis» tenint en compte que avui ja no s'utilitzen antics espais dedicats a operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies i que l'enterrament de vies ha permès alliberar sòl a la superfície.
A la Gran Bretanya, les estacions de ferrocarril són gestionades en règim de concessió per empreses privades a través d'un model similar al que ara vol desenvolupar el Govern espanyol als aeroports del Prat i Barajas. Hi ha experts que subratllen l'evident atractiu econòmic que tindria aquest model de negoci en algunes estacions grans i cèntriques, com la de Sants, a Barcelona, o Atocha, a Madrid.
A Espanya, les estacions de ferrocarril estan gestionades per l'entitat pública empresarial Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), que controla 95 estacions visitades per més de 170 milions de viatgers a l'any. Les àrees comercials superen els 91.000 metres quadrats, a més de 35.820 més de dedicats a la restauració i de 14.605 places d'aparcaments. Hi ha 1.000 locals arrendats.
Ja hi ha grans desenvolupaments comercials i d'oci en estacions de Màlaga, Salamanca, Pontevedra, Bilbao, Madrid (Príncipe Pío) i Albacete, que serà inaugurada dimecres pels Reis. Fonts d'Adif assenyalen que el desenvolupament d'aquest model d'estacions (model Vialia), en associació amb empreses privades, està en línia amb la intensificació de l'ús de les estacions que recomana el CCP sense necessitat d'anar a un model de privatització.
No obstant, el CCP marca el camí per si finalment es pretén anar més lluny a partir de l'anàlisi de l'experiència del Regne Unit, país on totes les estacions de tren pertanyen al gestor públic d'infraestructures Nerwork Rail, que les lloga a empreses privades que exploten el transport de passatgers en règim de monopoli fins al venciment de la concessió. Aquests operadors es fan càrrec de la venda de bitllets, el manteniment i la neteja de les instal·lacions, el lloguer de les zones comercials, la gestió dels aparcaments, etcètera. D'aquesta manera es gestionen al voltant de 2.500 estacions.
L'informe del CCP també analitza detalladament l'experiència alemanya, on l'empresa pública DB AG és la que gestiona les estacions de ferrocarril a través d'una empresa filial especialitzada que també s'encarrega de modernitzar les antigues estacions de tren, crear nous edificis comercials i del desenvolupament urbanístic de les zones ocupades. Altres models analitzats són els de França (on les reformes han estat impulsades pel desenvolupament del tren d'alta velocitat), Holanda (amb un model similar a l'alemany), Suècia (on hi ha una empresa pública independent de l'operador de ferrocarrils) i el Japó (on hi ha sis empreses privades principals i les estacions de tren funcionen sense ajuda del pressupost públic).
Al seu informe sobre la introducció de competència en el transport per ferrocarril de passatgers, el CCP proposa una reforma del sector a partir de les experiències internacionals (Alemanya, el Regne Unit i Suècia) i de la política comunitària.
Privatització de les estacions de ferrocarril
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Privatització de les estacions de ferrocarril
- Trytasa Baldaquino
- N7
- Posts: 330
- Joined: Saturday 21/07/2007 22:56
- Location: La Trini (que existe!) - Trinitat Vella L1, 11, 40, 62, 76
Re: Privatització de les estacions de ferrocarril
i així de pas es treuen la patata calenta d'actualitzar permanentment el plànol gegant de metro de l'Estació de Sants
Ja parlant seriosament... esperem que no privatitzin l'Estació de França... Mai es pot saber què faria el capitalisme amb poca sensibilitat històrica davant d'una joia d'aquest calibre (noves botigues al hall que malmetin els elements arquitectònics, per exemple).
Ja parlant seriosament... esperem que no privatitzin l'Estació de França... Mai es pot saber què faria el capitalisme amb poca sensibilitat històrica davant d'una joia d'aquest calibre (noves botigues al hall que malmetin els elements arquitectònics, per exemple).
¿Quin es el millor mitjà de transport?
A- El cotxe
B- El tren
C- L'autobús
D- El tramvia
E- L'avió
F- El que ens faci arribar al lloc de destí en un cost menor (tant econòmic com de temps)
A- El cotxe
B- El tren
C- L'autobús
D- El tramvia
E- L'avió
F- El que ens faci arribar al lloc de destí en un cost menor (tant econòmic com de temps)
Re: Privatització de les estacions de ferrocarril
Menys sensibilitat que Adif i més poca visió difícil! Cal tenir en compte que els que feien les fires del còmic i no sé quantes coses més era l'estimadíssima i publiquíssima RENFE! Difícilment es pot superar el duo dinàmic (Renfe Adif) amb el seu estil desastrós!Trytasa Baldaquino wrote: Ja parlant seriosament... esperem que no privatitzin l'Estació de França... Mai es pot saber què faria el capitalisme amb poca sensibilitat històrica davant d'una joia d'aquest calibre (noves botigues al hall que malmetin els elements arquitectònics, per exemple).
Re: Privatització de les estacions de ferrocarril
http://www.elperiodico.com/es/noticias/ ... 3236.shtml
Adif busca un socio privado para la nueva estación de Sants
El proyecto, valorado en más de 600 millones, incluye un hotel y oficinas
CCOO se opone a la privatización de las instalaciones que administra la entidad
Martes, 14 de diciembre del 2010
ROSA MARÍA SÁNCHEZ
MADRID
Adif, la entidad pública empresarial que administra las infraestructuras ferroviarias, está a la espera de encontrar un socio privado para abordar el nuevo desarrollo comercial de la estación de Sants en Barcelona. El presupuesto se sitúa entre 600 y 700 millones, según fuentes de Adif, e incluye la ampliación del actual hotel Sants, de la cadena Barceló, y una zona de oficinas.
Hasta mayo del 2009, Adif contaba con Riofisa (del Grupo Colonial) como socio estable para el desarrollo del nuevo modelo de estaciones Vialia a modo de grandes centros comerciales. Riofisa (con el 60%) y Adif (40%) promovieron estaciones en Málaga, Salamanca, Pontevedra, Bilbao y Madrid (Príncipe Pío). También iniciaron el proyecto de Albacete, que finalmente ha concluido Adif antes de su inauguración mañana por los Reyes. Tras romper con Riofisa, Adif conserva los proyectos de Sants, Vigo, Alicante y Cádiz, pero está a la espera de encontrar sendos socios financieros e industriales.
El mayor aprovechamiento comercial e inmobiliario de las estaciones es la principal recomendación del Consejo Consultivo de Privatizaciones (CCP) en un informe elaborado en el 2009 por encargo del Ministerio de Economía.
MODELOS DE PRIVATIZACIÓN / El informe del CCP analiza fórmulas de gestión privada de estaciones en países como Reino Unido y Japón, donde el modelo es similar al que ahora quiere desarrollar el Gobierno español en los aeropuertos de El Prat y Barajas. El Consejo también analiza otros modelos de gestión mixta en Alemania y Holanda.
Además, el CCP también cumplió en el 2009 otro encargo del Gobierno con un informe que, bajo el título «Privatización y competencia en el transporte de pasajeros por ferrocarril», plantea recomendaciones al Ejecutivo sobre nuevos modelos de gestión del negocio de Renfe. También elaboró otro informe que aconsejaba la introducción progresiva de la gestión privada, consejo que finalmente ha adoptado el Gobierno.
El sindicato CCOO expresó ayer su rechazo rotundo «a una posible gestión privada de las estaciones de Adif». Aunque los informes del CCP no prejuzgan que el Gobierno vaya a llevar a cabo tales privatizaciones, CCOO percibe en estos documentos un mal augurio. «Ejemplos de estas privatizaciones ya los tenemos en la concesión público-privada de la explotación del túnel de Figueres a Perpinyà, donde el personal de Adif no tiene participación alguna en la gestión, explotación y mantenimiento del mismo», según CCOO.
Adif busca un socio privado para la nueva estación de Sants
El proyecto, valorado en más de 600 millones, incluye un hotel y oficinas
CCOO se opone a la privatización de las instalaciones que administra la entidad
Martes, 14 de diciembre del 2010
ROSA MARÍA SÁNCHEZ
MADRID
Adif, la entidad pública empresarial que administra las infraestructuras ferroviarias, está a la espera de encontrar un socio privado para abordar el nuevo desarrollo comercial de la estación de Sants en Barcelona. El presupuesto se sitúa entre 600 y 700 millones, según fuentes de Adif, e incluye la ampliación del actual hotel Sants, de la cadena Barceló, y una zona de oficinas.
Hasta mayo del 2009, Adif contaba con Riofisa (del Grupo Colonial) como socio estable para el desarrollo del nuevo modelo de estaciones Vialia a modo de grandes centros comerciales. Riofisa (con el 60%) y Adif (40%) promovieron estaciones en Málaga, Salamanca, Pontevedra, Bilbao y Madrid (Príncipe Pío). También iniciaron el proyecto de Albacete, que finalmente ha concluido Adif antes de su inauguración mañana por los Reyes. Tras romper con Riofisa, Adif conserva los proyectos de Sants, Vigo, Alicante y Cádiz, pero está a la espera de encontrar sendos socios financieros e industriales.
El mayor aprovechamiento comercial e inmobiliario de las estaciones es la principal recomendación del Consejo Consultivo de Privatizaciones (CCP) en un informe elaborado en el 2009 por encargo del Ministerio de Economía.
MODELOS DE PRIVATIZACIÓN / El informe del CCP analiza fórmulas de gestión privada de estaciones en países como Reino Unido y Japón, donde el modelo es similar al que ahora quiere desarrollar el Gobierno español en los aeropuertos de El Prat y Barajas. El Consejo también analiza otros modelos de gestión mixta en Alemania y Holanda.
Además, el CCP también cumplió en el 2009 otro encargo del Gobierno con un informe que, bajo el título «Privatización y competencia en el transporte de pasajeros por ferrocarril», plantea recomendaciones al Ejecutivo sobre nuevos modelos de gestión del negocio de Renfe. También elaboró otro informe que aconsejaba la introducción progresiva de la gestión privada, consejo que finalmente ha adoptado el Gobierno.
El sindicato CCOO expresó ayer su rechazo rotundo «a una posible gestión privada de las estaciones de Adif». Aunque los informes del CCP no prejuzgan que el Gobierno vaya a llevar a cabo tales privatizaciones, CCOO percibe en estos documentos un mal augurio. «Ejemplos de estas privatizaciones ya los tenemos en la concesión público-privada de la explotación del túnel de Figueres a Perpinyà, donde el personal de Adif no tiene participación alguna en la gestión, explotación y mantenimiento del mismo», según CCOO.
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: Privatització de les estacions de ferrocarril
Això no és cap novetat a l'Adif o a l'antiga Renfe, els famosos Vialia, ara bé, no es una bona època per buscar socis privats perquè aquests avancin una quantitat astronòmica de diners per aquest tipus de projectes.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
- Trytasa Baldaquino
- N7
- Posts: 330
- Joined: Saturday 21/07/2007 22:56
- Location: La Trini (que existe!) - Trinitat Vella L1, 11, 40, 62, 76
Re: Privatització de les estacions de ferrocarril
És cert... de fet Príncipe Pío es més aviat un centre comercial amb estació de tren que una estació de tren amb locals comercials... es poden trobar les mateixes botigues que a qualsevol altre CC, i si no t'acostes a la part ferroviària gairebé ni te n'adones.
Es clar que a la capital tenen una altra cultura, en el que respecta a les superfícies comercials... allà tot ho fan a lo bèstia, i tenen un centre comercial a cada barri...
Es clar que a la capital tenen una altra cultura, en el que respecta a les superfícies comercials... allà tot ho fan a lo bèstia, i tenen un centre comercial a cada barri...
¿Quin es el millor mitjà de transport?
A- El cotxe
B- El tren
C- L'autobús
D- El tramvia
E- L'avió
F- El que ens faci arribar al lloc de destí en un cost menor (tant econòmic com de temps)
A- El cotxe
B- El tren
C- L'autobús
D- El tramvia
E- L'avió
F- El que ens faci arribar al lloc de destí en un cost menor (tant econòmic com de temps)
Re: Privatització de les estacions de ferrocarril
Cap problema, igual que a la major part dels aeroports del món.
A Estats Units i Canadà les grans estacions a vegades són d'un ferrocarril, de vegades d'un altre, de la ciutat, de l'estat/província o de qui sigui, estan perfectament mantenides i operades i en molts casos hi opera més d'una companyia ferroviaria . Crec que això és perfectament aplicable aquí.
A Estats Units i Canadà les grans estacions a vegades són d'un ferrocarril, de vegades d'un altre, de la ciutat, de l'estat/província o de qui sigui, estan perfectament mantenides i operades i en molts casos hi opera més d'una companyia ferroviaria . Crec que això és perfectament aplicable aquí.