Després de mirar i remirar pel subfòrum d'història (i d'haver fet treure fum al cercador), em queden uns quants dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona.
- La trinxera del carrer Aragó, fins on arribava, quan es va obrir? Vull dir, suposo que no travessava tot Barcelona des d'un bon principi, no?
- Quan la línia de la costa arribava fins a l'estació de "Cercanías", com s'ho feia la gent per arribar fins a Pg. de Gràcia o Pl. Catalunya? És a dir, la línia moria a Cercanías?
- La platja de vies de l'Estació del Nord és el parc que actualment hi ha al costat mar, però, cap on sortien les vies? Carretera de Ribes per enllaçar amb la Meridiana?
Si tingués temps, m'agradaria fer un plànol "interactiu" amb l'evolució del teixit ferroviari a Barcelona... Sabeu d'algun plànol amb la situació de les estacions primitives, etc?
També estaria bé marcar en un plànol actual la situació exacta de les estacions desaparegudes (Poblenou, Bogatell, Cercanías...). Què us semblaria fer-ho sobre un Google Maps?
Edito:
Ara que mirava el Google Maps, veig que no és possible que la línia de Norte sortís per Carretera de Ribes... Travessava l'illa compresa entre Marina, Ali Bei, Meridiana i Lepant? En aquell "entonses" fins on estava obert el carrer marina?
Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Responc:
1/ La trinxera anava desde Glòries fins a l'Estació de Sants pasant per la Diagonal (entre Glòries i Sardenya)
Aragó i Avinguda de Roma. A totas las cruillas entre Sardenya i Est. Sants hi havian ponts per no tallar els carrers de l'Eixample. Cal recordar que aquesta línia venía de la Est. de França en superficie, bifurcanse al arrivar a Glories un ramal cap a la trinxera, i l'altre cap a Granollers pasant per lo que avui es el Parc del Clot.
2/ Efectivament la Estació de Rodalies era al costat del Pla de Palau. Per fer altres desplaçaments per la ciutat calía agafar autobusos i tramvies, o també el metro a Barceloneta desde 1976
3/Els trens que sortían de l'Estació del Nord, tancada al principi dels anys 70, pasavan a cel obert per sota el pont del carrer Marina on actualment hi ha camps de futbol i un parc, despres per l'illa que has descrit i es soterrava poc avans de arrivar a Glories cap el tunel de la Meridiana en direcció Sant Andreu Arenal. A principis dels anys 70, es va construir un fals tunel (calaix de vies), desde la sortida de Glòries fins la entrada a Arc de Triomf, deixant a mig camí una sortida per els trens que anavan a Nord. Amb la construció de l'estació fantasma de Renfe Marina, aquet tunel va quedar integrat i remodelat dins la nova instalació.
El carrer Marina estava urbanitzat fins el carrer Enna (avui Ramón Turró), mes enllá i fins la valla per on pasava el tren (avui carrer Moscou) hi havian uns descampats sense urbanitzar on s'acustumava veure soldats fen instrucció del vei cuartel d'Intendencia (Avui UPF). Tambè recordar que el actual tram del carrer Marina entre Diagonal i fins al final, es deia "Paseo del Emperador Carlos I".
1/ La trinxera anava desde Glòries fins a l'Estació de Sants pasant per la Diagonal (entre Glòries i Sardenya)
Aragó i Avinguda de Roma. A totas las cruillas entre Sardenya i Est. Sants hi havian ponts per no tallar els carrers de l'Eixample. Cal recordar que aquesta línia venía de la Est. de França en superficie, bifurcanse al arrivar a Glories un ramal cap a la trinxera, i l'altre cap a Granollers pasant per lo que avui es el Parc del Clot.
2/ Efectivament la Estació de Rodalies era al costat del Pla de Palau. Per fer altres desplaçaments per la ciutat calía agafar autobusos i tramvies, o també el metro a Barceloneta desde 1976
3/Els trens que sortían de l'Estació del Nord, tancada al principi dels anys 70, pasavan a cel obert per sota el pont del carrer Marina on actualment hi ha camps de futbol i un parc, despres per l'illa que has descrit i es soterrava poc avans de arrivar a Glories cap el tunel de la Meridiana en direcció Sant Andreu Arenal. A principis dels anys 70, es va construir un fals tunel (calaix de vies), desde la sortida de Glòries fins la entrada a Arc de Triomf, deixant a mig camí una sortida per els trens que anavan a Nord. Amb la construció de l'estació fantasma de Renfe Marina, aquet tunel va quedar integrat i remodelat dins la nova instalació.
El carrer Marina estava urbanitzat fins el carrer Enna (avui Ramón Turró), mes enllá i fins la valla per on pasava el tren (avui carrer Moscou) hi havian uns descampats sense urbanitzar on s'acustumava veure soldats fen instrucció del vei cuartel d'Intendencia (Avui UPF). Tambè recordar que el actual tram del carrer Marina entre Diagonal i fins al final, es deia "Paseo del Emperador Carlos I".
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Aquí tens una foto aèria de la zona de Glòries i l'Estació del Nord, datat de l'any 1947. (Font: ICC)
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Gran estació en lloc d'especulació
A més d'una gran ciutat europea, el descampat (platja de vies/estació de mercaderies?) al sud de la Pl. Glòries seria una gran estació central. Però per aquests verals estan massa preocupats amb "ferides urbanes" i altres carallades.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Dr. T
- N6
- Posts: 207
- Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
- Location: Entre les Guilleries i el Ter
- Contact:
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Sou uns cracks... Moltes gràcies per les vostres respostes i per la foto!
A veure si m'animo i em lio amb un plànol de l'evolució de les línies a Barcelona..
A veure si m'animo i em lio amb un plànol de l'evolució de les línies a Barcelona..
Re: Gran estació en lloc d'especulació
Guigui wrote:A més d'una gran ciutat europea, el descampat (platja de vies/estació de mercaderies?) al sud de la Pl. Glòries seria una gran estació central. Però per aquests verals estan massa preocupats amb "ferides urbanes" i altres carallades.
Pues si, y conectando la red de cercanias mucho mejor que ahora
Creo por eso que la zanja de aragon en un principio solo llegaba hasta la avenida de roma
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Dr. T wrote:Després de mirar i remirar pel subfòrum d'història (i d'haver fet treure fum al cercador), em queden uns quants dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona.
- La trinxera del carrer Aragó, fins on arribava, quan es va obrir? Vull dir, suposo que no travessava tot Barcelona des d'un bon principi, no?
- Quan la línia de la costa arribava fins a l'estació de "Cercanías", com s'ho feia la gent per arribar fins a Pg. de Gràcia o Pl. Catalunya? És a dir, la línia moria a Cercanías?
- La platja de vies de l'Estació del Nord és el parc que actualment hi ha al costat mar, però, cap on sortien les vies? Carretera de Ribes per enllaçar amb la Meridiana?
Si tingués temps, m'agradaria fer un plànol "interactiu" amb l'evolució del teixit ferroviari a Barcelona... Sabeu d'algun plànol amb la situació de les estacions primitives, etc?
També estaria bé marcar en un plànol actual la situació exacta de les estacions desaparegudes (Poblenou, Bogatell, Cercanías...). Què us semblaria fer-ho sobre un Google Maps?
Edito:
Ara que mirava el Google Maps, veig que no és possible que la línia de Norte sortís per Carretera de Ribes... Travessava l'illa compresa entre Marina, Ali Bei, Meridiana i Lepant? En aquell "entonses" fins on estava obert el carrer marina?
Jo t'ajudo si vols en el que pogui, Jo també vull reconstruir tota la xarxa antiga de ferrocarril a bcn i et convido que miris el meu fil: de l'estacio del nord- arc de triomf que esta en el mateix apartat historia del transport. http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=23&t=6147
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Creo que en ese hilo se pregunta por la estacion original del ferrocarril de Barcelona a Molins de rei.
Si no me equivoco se encontraba en la plaza catalunya o mas bien junto a ella. Creo que se situaba en la actual manzana que queda entre la calle Balmes, Rambla catalunya,Gran via y Ronda Universitat. Estaba orientada hacia el tibidabo, asi que las vias giraban hacia sants al llegar al carrer Arago.
Tambien creo que dejo de prestar servicio cuando se iniciaron las circulaciones entre Sants y la Edf por la zanja de Aragon
Alguna foto o dato mas?
Si no me equivoco se encontraba en la plaza catalunya o mas bien junto a ella. Creo que se situaba en la actual manzana que queda entre la calle Balmes, Rambla catalunya,Gran via y Ronda Universitat. Estaba orientada hacia el tibidabo, asi que las vias giraban hacia sants al llegar al carrer Arago.
Tambien creo que dejo de prestar servicio cuando se iniciaron las circulaciones entre Sants y la Edf por la zanja de Aragon
Alguna foto o dato mas?
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Este es el pla Cerda original de 1859 donde se ven las lineas de ferrocarril existentes i los diferentes proyectos de enlace
Re: Dubtes històrics sobre el ferrocarril a Barcelona
Si, a http://www.transport.cat/wiki/index.php ... -Martorellevody wrote:
Alguna foto o dato mas?