"El tren obre oportunitats"
• Desenes de lleidatans aprofiten la conveniència dels trens Avant per anar i tornar cada dia de Lleida a Barcelona per treballar
"Abans feia 80.000 quilòmetres a l'any amb cotxe. L'Avant ha augmentat no ja la meua qualitat de vida, sinó la meua esperança de vida", resumeix Miquel Àngel López, que des del 2002 treballa a Barcelona però viu a Lleida i usa els trens Avant des del primer dia de la seua posada en marxa a l'abril del 2008. L'estrena d'aquest AVE barat, que tarda una hora i 12 minuts a cobrir el trajecte, ha permès que desenes de professionals optin per anar a treballar a Barcelona mantenint la seua residència a Lleida. "Els que anem al tren de les 07.05 cada dia som 53 i 49 més de Tarragona, encara que alguns ho alternen amb el cotxe determinats dies. El tren de les 8 diuen que encara va més ple i també hi ha gent que ve de Barcelona a Lleida", explica Ana Rodríguez, una altra de les usuàries diàries de l'Avant. "Treballava a l'Arnau i fa un any em van oferir un projecte molt interessant a Bellvitge. Sense l'Avant ni m'hauria plantejat acceptar-lo", afegeix. I això que tarda tant de Lleida a Sants com de Sants a Bellvitge, on arriba després d'agafar un rodalies i metro. "A Barcelona hi ha molta gent que viu al Maresme o el Vallès i tarda el mateix que nosaltres des de Lleida", assenyala.
Desplaçaments de més d'una hora per arribar a la feina són comuns a les àrees metropolitanes de les grans ciutats, però els lleidatans hi estan poc acostumats, cosa que els Avant van canviant. "El tren t'obre oportunitats. Ha aproximat les ciutats", assegura Marc Lana. Ell va començar a usar els Avant cada dia després de comprovar que li sortia més a compte que mantindre un pis compartit a Barcelona i tornar només els caps de setmana. A més de veure més la família, és clar.
L'abonament de 40 viatges (anada i tornada de dilluns a divendres cada setmana) costa uns 430 euros al mes i s'ha d'usar en 30 dies. El preu és, doncs, un factor important. "És massa car, podria ser més assequible, un veritable transport públic", defensa Miquel Àngel López.
Encara que molts aprofiten els trajectes per treballar, la coincidència diària als vagons ha fet que els passatgers més assidus acabin per fer-se amics. De fet, organitzen sopars i altres trobades festives, com una pròxima calçotada en què també participaran viatgers de Tarragona. "Un company diu que som la seua tercera família després de la pròpia i la de la feina", fa broma Lana. "Hi ha molt bon rotllo", corrobora Koen Janssens, un belga establert a Lleida que també usa l'Avant cada dia per treballar a Barcelona. A més, destaca la puntualitat del tren, molt europea.
http://www.segre.com/detall-de-la-notic ... rtunitats/