http://www.avui.cat/noticia/article/2-s ... abril.html
El nou bitllet del transport, més barat, entrarà en vigor a l'abril
El govern de l'Estat pagarà 6,75 milions a Catalunya per la rebaixa a rodalies i bitllets integrats
Madrid ingressarà 10,2 milions i Astúries, 320.000 euros, com a compensació
10/03/11 02:00 - madrid / barcelona - D. Portabella / Redacció
La guerra del bitllet s'ha acabat. L'Estat i el govern de Catalunya han arribat a un acord que es farà efectiu l'1 d'abril que ve i que suposarà un descompte del 5% en el preu de tots els bitllets integrats al transport metropolità de Barcelona, així com en tots els títols de Renfe, siguin rodalies o regionals.
El compromís del govern espanyol anunciat ahir és de posar damunt la taula 6,75 milions d'euros per compensar durant els tres pròxims mesos el descompte en el bitllet, ja que la rebaixa s'aplicarà només fins al 30 de juny.
Aquesta mesura s'impulsa amb la intenció de fomentar el transport públic i reduir el consum de carburant. Tot i això, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va manifestar ahir la seva discrepància en aquest planejament assegurant que “la rebaixa del bitllet no incentivarà l'ús del transport públic”. La pretensió inicial del govern de l'Estat era que la Generalitat fes front al cost que comportarà el descompte tarifari, fet que va topar amb el rebuig del govern català des del primer moment, tal com va avançar aquest diari. La negociació establerta des d'aleshores entre les dues parts ha acabat amb l'acord anunciat ahir, i que endarrerirà un mes la rebaixa al transport públic respecte a altres zones de l'Estat. En el terreny dels números concrets, el descompte suposarà que el títol més utilitzat, la targeta T-10 d'una zona, passi de costar 8,25 euros a costar-ne 7,85.
L'acord de les tarifes es va prendre en una reunió amb Catalunya i també amb Madrid i Astúries que va liderar el director general de Transport Terrestre, Manel Villalante i Llauradó. El Ministeri de Foment va publicar un comunicat en què detallava el repartiment de la factura. L'oferta a Madrid per compensar la rebaixa del 5% és de 10,2 milions, i a Astúries és de 320.000 euros. Segons Foment, es tracta només d'una “estimació inicial” perquè “dependrà del nombre de viatgers que efectivament utilitzin aquests serveis durant els tres mesos en què, en principi, serà vigent la rebaixa del preu”.
Paradoxalment, la imprevisió del nombre de beneficiaris no priva el govern espanyol de calcular amb exactitud l'estalvi de la mesura per als viatgers, que, segons Foment, serà de 21 milions. Alhora, la previsió és consumir 5,9 milions de litres menys de carburant i evitar 2,2 milions de desplaçaments en automòbil en l'accés a grans ciutats.
Un descompte i moltes incògnites
Les noves tarifes del transport neixen amb la incògnita de saber quin serà el temps de vigència del descompte. El govern espanyol ha anunciat que la rebaixa es mantindrà fins al 30 de juny, però no es descarta que es pugui ampliar el termini, en funció de les necessitats d'estalvi que es considerin oportunes. Sí que queda clar que la rebaixa no s'aplica en el bitllet simple del metro i bus, ja que aquests no tenen la categoria de títol integrat, que permet fer el transbordament entre mitjans de transport sense tornar a pagar. Un altre títol de transport en què tampoc no es modificarà el preu és la T-12 per als infants, la targeta pensada per facilitar la mobilitat dels nens de fins a 12 anys. Aquesta targeta costa 35 euros, però són diners que es cobren en concepte de cost d'emissió i gestió, i no en concepte de preu de bitllet del transport.
http://www.avui.cat/noticia/article/2-s ... -2010.html
La T-10 s'havia encarit un 15% en dos anys però torna al preu del gener del 2010
La gran majoria d'usuaris del transport urbà de Barcelona fan servir la targeta de 10 viatges
El canvi de preu de l'abril serà el cinquè en només un any i mig
10/03/11 02:00 - barcelona - Redacció
La targeta de viatges metropolitans universal T-10 s'havia encarit un 15% els últims dos anys i mig. Ara tornarà al mateix preu del gener del 2010, 7,85 euros. Però si durant dècades el preu del transport metropolità ha estat invariable i només s'apujava anualment, el juliol de l'any passat ja es va canviar i la T-10 es va situar en els 7,95 euros del final d'any, a conseqüència de l'augment de l'IVA.
Des del gener, i amb la revisió de les tarifes anuals per al 2011, s'havia situat en els 8,25 vigents fins a l'1 d'abril. El canvi per promoure el transport públic torna a modificar el cost de la T-10.
El preu del títol de transport públic més utilitzat a Catalunya evoluciona en forma de dent de serra, ja que haurà canviat cinc cops de preu en només un any i mig.
La pujada del 15% des del 2007 ha intentat compensar el dèficit de finançament del transport públic i la introducció d'altres títols, com ara la targeta per a menors de 12 anys, l'any passat, o la mateixa integració tarifària, assolida el 2001 i que va provocar un augment del 5,2%. De fet, la targeta universal acostuma a augmentar de preu una mica més que la pujada global del preu dels bitllets. Si l'augment per al 2011 va ser del 2,9%, la T-10 va pujar un 3,7%.
La gran majoria d'usuaris del transport metropolità de l'àrea de Barcelona compren la targeta integrada T-10. El 74% dels títols venuts corresponen a aquesta targeta i la resta de títols se situen molt lluny en la llista de vendes, segons l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Només les persones que fan tres viatges cada dia opten per comprar la T-50/30, que permet fer 50 viatges en un mes a partir del primer dia que es valida. Aquest títol és el que permet viatjar amb un preu mitjà més baix. La targeta d'un mes natural ja només arriba a un 7% dels viatges.
Quant trigaran a tornar-ne a apujar el preu?
J. Elcacho
La rebaixa del 5% en el bitllets de Renfe a què es va comprometre el govern central deixa obertes moltes incògnites, a banda de la dubtosa quantitat econòmica que es vol imputar a aquesta mesura (els càlculs del ministre Sebastián no aguanten cap examen mínimament rigorós).
Què passarà l'1 de juliol si el govern central torna a implantar els 120 km/h? Pujarà també el preu dels bitllets? I si el límit de velocitat es manté fins al desembre, l'augment del 5% del preu del bitllet se sumarà a l'increment anual que sempre arriba el mes de gener?
La promoció del transport públic no necessita descomptes ficticis sinó inversions reals en la millora del servei. Si el transport públic fos de bona qualitat, els ciutadans s'adonarien més fàcilment del preu real de circular en vehicle privat per les ciutats; un balanç que ha d'incloure des del preu del carburant fins a l'amortització del vehicle, les assegurances, les multes i els aparcaments (a banda del cost social de la contaminació).