L'estació del Nord-Arc de Triomf

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
foronda 141
N8
N8
Posts: 852
Joined: Monday 14/08/2006 21:14
Location: Poblenou

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by foronda 141 »

Us situeu a la plaça que hi ha a Marina-Almogavers, aneu caminant per la vorera esquerra del carrer Marina en direcció a la Sagrada Familia, primer hi ha l'edifici del Arxiu de la Corona d'Aragò. Una mica mes endavant veureu un passeig peatonal, on hi ha un carril bici, i al fons es veu l'Avinguda Vilanova.
Si entreu en aquest passeig, esteu al sostre del calaix del fals tunel.
A la dreta hi han las gradas del camp de futbol que tapan el lateral del tunel, i a l'esquerra es veu el Parc de l'Estació del Nord amb la paret lateral del tunel a la vista.
El camp de futbol, es al mateix nivell que l'edifici de l'estació i del Parc, zona on hi havian las vías. El Passeig es veu clarament mes elevat.
Creuant el carrer Marina en aquest punt, hi ha la continuació del passeig també a sobre del tunel.
Dir també que aquest calaix de formigó va estar un anys a la vista, pro amb la construcció i ajardinament de la zona ha quedat una mica disimulat.
User avatar
Dr. T
N6
N6
Posts: 207
Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
Location: Entre les Guilleries i el Ter
Contact:

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by Dr. T »

És a dir... seria una cosa així?
Attachments
Calaix de vies. Estació del Nord.
Calaix de vies. Estació del Nord.
calaix_estacio_nord.jpg (140.56 KiB) Viewed 8052 times
User avatar
foronda 141
N8
N8
Posts: 852
Joined: Monday 14/08/2006 21:14
Location: Poblenou

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by foronda 141 »

Doncs si, es aixi, excepte al tram final que toca a la Meridiana, que el tunel pasa exactament per on hi ha el cami que es veu.
User avatar
andres
N5
N5
Posts: 86
Joined: Thursday 04/12/2008 21:50
Location: Badalona-Artigas- Segur de Calafell

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by andres »

Es exactamente la situación por donde salian las vías de Pza. Catalunya al aire a principio
de los años 60 todavía no estaba hecho el cajon.
User avatar
elbandero
N4
N4
Posts: 73
Joined: Sunday 16/08/2009 18:54

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by elbandero »

La següent imatge l’he extret del llibre “Barcelona y el Ferrocarril” (editat per RENFE al 1994) no s’aprecia molt bé, però just les vies del costat de l’estació es veu que són les sortides d’un túnel i a més porten catenaria, així que gairebé segur que són les de l’estació de Arc de Triomf.

Al orginal s’aprecia perfectament, aquí entre que es una foto a doble pàgina i l’he tingut que escanejar en dos i fer el muntatge i que la resolució ha de ser baixa per penjar-la, potser no s’aprecia, però en l’original es veu clarament.

Per cert, aquest plànols dels anys 20 i 50 són consultables per internet?
Attachments
Estació del Nord 1944 for FTC.jpg
Estació del Nord 1944 for FTC.jpg (80.23 KiB) Viewed 8005 times
http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
User avatar
sortrens
N8
N8
Posts: 765
Joined: Monday 27/06/2005 18:06
Location: BARCELONA (Catalunya)

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by sortrens »

Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
rangqiang
N4
N4
Posts: 64
Joined: Wednesday 09/03/2011 1:26

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by rangqiang »

elbandero wrote:La següent imatge l’he extret del llibre “Barcelona y el Ferrocarril” (editat per RENFE al 1994) no s’aprecia molt bé, però just les vies del costat de l’estació es veu que són les sortides d’un túnel i a més porten catenaria, així que gairebé segur que són les de l’estació de Arc de Triomf.

Al orginal s’aprecia perfectament, aquí entre que es una foto a doble pàgina i l’he tingut que escanejar en dos i fer el muntatge i que la resolució ha de ser baixa per penjar-la, potser no s’aprecia, però en l’original es veu clarament.

Per cert, aquest plànols dels anys 20 i 50 són consultables per internet?
Gràcies

Si es pot consultar aquí:http://cartotecadigital.icc.cat/

Jo aquesta foto ja l'habia trobat per internet però no apreciava que era un túnel O.O pensava que eran vies que morien allà mateix.
Ara el mapa dels anys 20 hi surten les vies aquestes això que vol dir que l'estació d'Arc de Triomf ja existia als anys 20 o que potser eran vies que murien allà? Per això surt dibuixat al mapa oi?
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by genissimon »

Es pot apreciar la foto perfectament a la web de l'Institut d'estudis fotogràfics de Barcelona.

Al vol americà, un cop trobada la sortida del túnel, arran de la façana sud-est de l'estació (on avui hi ha la Guàrdia Urbana) també es pot veure.

Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
User avatar
Dr. T
N6
N6
Posts: 207
Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
Location: Entre les Guilleries i el Ter
Contact:

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by Dr. T »

sortrens wrote:Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Jo diria que són toperes. He mirat les fotos del vol americà i allà s'intueix perfectament la sortida del túnel (es veu una ombra), i a la dreta es veu clarament que són vies que moren allà. He fet un bon zoom a la imatge, però es veu prou bé.

I ara em surto una mica del tema: actualment entenc que entre Pg. de Gràcia i Clot-Aragó, el túnel va totalment pel carrer Aragó, no? Llavors, el tram que feia per la Diagonal fins a Glòries, encara es fa servir pel ramal que va a EdF? I un altre dubte: llavors, per anar de Pg. de Gràcia direcció França, no es feia directament, sino que s'havia d'anar a EdF per nassos? Es que en aquestes fotos antigues no he vist cap via directa Aragó - Clot.

Apa, fins ara!
Attachments
Sortida del túnel d'Arc de Triomf a l'Estació del Nord.
Sortida del túnel d'Arc de Triomf a l'Estació del Nord.
sortida_tunel_est_nord.jpg (87.31 KiB) Viewed 7967 times
3gracia
N3
N3
Posts: 26
Joined: Monday 12/01/2009 0:42

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by 3gracia »

Crec que el túnel entre Passeig de Gràcia i Clot es va fer sobre l'any 1970. Per tant com bé dius per nassos les linies que passavent per el Clot morien a l'EDF per això abans tenia molte més activitat l'EDF que ara. Però la mania de voler fer Sants com estació que per força passin totes les linies es va cosntruir el tram CLot - Passeig de Gràcia!!!

Abans de l'any 1970 totes les línies sortien desde l'EDF, les linies del maresme passaven per el Ramal Marina: EDF- Poble Nou- St. ADRià

Aquest Ramal es va substituir per el de Sants-Catalunya-Arc de Triomf-Clot Unin el Clot i St-Adrià per un ramal que abans només era de Mercaderies. Algú sap si encara existeix aquest ramal de mercaderies?

Després també abans dels anys 70 habien les linies EDF-Passeig de Gràcia i EDF-CLot (Actualment encara existeixen aquests ramals però amb molt menys trens)

Estic totalment encontre que tots els trens hagin de sortir de Sants!!!!

Per acabar i seguint el tema del fil. L'estació del Nord era la que portava els trens fins als ramals bifurcats de Mobtcada capa a lleida, Puigcerda, manresa, etc.

Les meves preguntes son:

Les vies de L'Estació del Nord s'ajuntaven amb les de l'EDF que pujavent? Es adir: Un tren podia fer un servei Estació del Nord-Granollers? Actualment sé que Arc de Triomf té una Bifurcació que 1 va a Sant Andreu Arenal i l'altre va a CLot-Aragó. Per tant aquest Ramal Arc de Triomf- CLot-Aragó a existit sempre?
No ho tinc clar XD.

El que sé segur és que L'EDF No podia fer un servei fins a Puigcerdà ja que les vies que pujavent de l'EDF direcció Passeig de Gràcia pasaven i passen per sota de les del Nord o al revés les del Nord passaven per sota actual les de Arc de Triomf clar.
User avatar
Dr. T
N6
N6
Posts: 207
Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
Location: Entre les Guilleries i el Ter
Contact:

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by Dr. T »

Home... si no hi havia connexió entre elles, com a mínim anaven ben juntes (veure imatge). Clar que en aquella època, en ser línies gestionades per diferents companyies, potser no en volien saber res, de "compartir" vies...

Edito: Les fotos estan tretes de http://www.ortoxpres.cat
Attachments
Línies de Norte i a França (1956-57)
Línies de Norte i a França (1956-57)
nus_glories.jpg (153.09 KiB) Viewed 7938 times
rangqiang
N4
N4
Posts: 64
Joined: Wednesday 09/03/2011 1:26

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by rangqiang »

Dr. T wrote:
sortrens wrote:Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Jo diria que són toperes. He mirat les fotos del vol americà i allà s'intueix perfectament la sortida del túnel (es veu una ombra), i a la dreta es veu clarament que són vies que moren allà. He fet un bon zoom a la imatge, però es veu prou bé.

I ara em surto una mica del tema: actualment entenc que entre Pg. de Gràcia i Clot-Aragó, el túnel va totalment pel carrer Aragó, no? Llavors, el tram que feia per la Diagonal fins a Glòries, encara es fa servir pel ramal que va a EdF? I un altre dubte: llavors, per anar de Pg. de Gràcia direcció França, no es feia directament, sino que s'havia d'anar a EdF per nassos? Es que en aquestes fotos antigues no he vist cap via directa Aragó - Clot.

Apa, fins ara!
Compareu el mapa antic que us paso amb l'actual.

El cercle LILA és la Conexió de vies Norte-MZA

El cercle GROC és la Bifurcació de vies unes cap a Passeig de Gràcia i les altres a Clot (Abans) / Clot-Aragó (Actualment)

Si us hi fixeu en el mapa Actual està pràcticament IGUAL el que passa és que ho cobreix Un Calaix de Formigó quasi tot oi?
Però si us hi fixeu bé amb el cercle LILA no existeix la unió vies Triomf-FRANÇA sinó que en sustitució hi ha una Bifurcació que abans jo pensava que unes anaven a P.GRÀCIA i CLOT però he descobert que no. La Bifurcació Actual del Cercle LILA unes es fiquen amb un túnel que s'ajunten amb les provinents de TRIOMF i l'altre s'en va a la dreta fins a un altre túnel i dins d'aquests es bifurquen fins a P.GRÀCIA i les altres al CLOT (Cercle Groc). Per tant això demostre que l'EDF podria enviar un tren fins a Puigcerdà també (No sé perque no fan servir aquesta opció O.O mai T.T). Però encara queda un altre cosa l'únió de les vies TRIOMF amb CLOT es produeix ja a sota de GLÒRIES un cercle que no he pintat i que en el mapa antic corresponia al LILA. M'he explica't bé? :ok
Attachments
nord.jpg
nord.jpg (213.82 KiB) Viewed 8898 times
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by El LLOP »

foto antiga de l'estació del Nord per si us serveix...


Image
User avatar
Dr. T
N6
N6
Posts: 207
Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
Location: Entre les Guilleries i el Ter
Contact:

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by Dr. T »

Bravo, Llop!!! :plas
Això te moooolts anys... Finals dels 1890, principi dels 1900? Dubte: entre l'edifici i les vies mortes, no hi va haver mai vies fins que van fer arribar el túnel d'Arc de Triomf?

Aquí va una altra imatge de l'any de la picor:
Image
(Foto: Viquipedia)
User avatar
sortrens
N8
N8
Posts: 765
Joined: Monday 27/06/2005 18:06
Location: BARCELONA (Catalunya)

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by sortrens »

El LLOP wrote:foto antiga de l'estació del Nord per si us serveix...


Image
Merci per les fotos son boníssimes!!!

Aquest edifici es abans posesin la façana actual de l'estacio. Però encara hi ha un dubte, segons els mapas de "rangquiang" els dels anys 20 hi surten les vies que surten del túnel de arc de triomf. Aleshores quin any es va fer l'estacio d'arc de triomf? Perque segons he trobat va ser l'any 1931, aleshores hi ha alguna cosa que no cuadra.
Salvem l'ESTACIÓ DE FRANÇA!!! En el cas de l’estació de França ens haurem de plantejar que fem. Una opció, no la única, és dedicar part de l’edifici a museu i la resta a serveis Ferroviaris de cada una de les linies de Suport a la Sagrera-Sants a l'EDF Servei Ferroviari!! Cal Millorar l'accés a la L4 Barceloneta i fer arribar la L8 FGC a l'estació de França i també adaptar vies UIC a l'Estació de França!!!
fubang
N5
N5
Posts: 149
Joined: Sunday 09/04/2006 12:05
Location: vic

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by fubang »

Bona tarda.
rangqiang wrote:
Dr. T wrote:
sortrens wrote:Els trens de carga que es veuen a la dreta surten també d'un túnel o son toperes?
Jo diria que són toperes. He mirat les fotos del vol americà i allà s'intueix perfectament la sortida del túnel (es veu una ombra), i a la dreta es veu clarament que són vies que moren allà. He fet un bon zoom a la imatge, però es veu prou bé.

I ara em surto una mica del tema: actualment entenc que entre Pg. de Gràcia i Clot-Aragó, el túnel va totalment pel carrer Aragó, no? Llavors, el tram que feia per la Diagonal fins a Glòries, encara es fa servir pel ramal que va a EdF? I un altre dubte: llavors, per anar de Pg. de Gràcia direcció França, no es feia directament, sino que s'havia d'anar a EdF per nassos? Es que en aquestes fotos antigues no he vist cap via directa Aragó - Clot.

Apa, fins ara!
Compareu el mapa antic que us paso amb l'actual.

El cercle LILA és la Conexió de vies Norte-MZA

El cercle GROC és la Bifurcació de vies unes cap a Passeig de Gràcia i les altres a Clot (Abans) / Clot-Aragó (Actualment)

Si us hi fixeu en el mapa Actual està pràcticament IGUAL el que passa és que ho cobreix Un Calaix de Formigó quasi tot oi?
Però si us hi fixeu bé amb el cercle LILA no existeix la unió vies Triomf-FRANÇA sinó que en sustitució hi ha una Bifurcació que abans jo pensava que unes anaven a P.GRÀCIA i CLOT però he descobert que no. La Bifurcació Actual del Cercle LILA unes es fiquen amb un túnel que s'ajunten amb les provinents de TRIOMF i l'altre s'en va a la dreta fins a un altre túnel i dins d'aquests es bifurquen fins a P.GRÀCIA i les altres al CLOT (Cercle Groc). Per tant això demostre que l'EDF podria enviar un tren fins a Puigcerdà també (No sé perque no fan servir aquesta opció O.O mai T.T). Però encara queda un altre cosa l'únió de les vies TRIOMF amb CLOT es produeix ja a sota de GLÒRIES un cercle que no he pintat i que en el mapa antic corresponia al LILA. M'he explica't bé? :ok



Si no ho recordo malament, als anys 60 del segle passat, no es podia enviar directament un tren de l'estació de França a la línia de Puigcerdà I Manresa pel enllaç de Glories. Fins que es va obrir el ramal d'Aigües de Sant Andreu Comtal a Montcada Bifurcació l'única manera d'enviar un tren de l'estació de França a la línia de Puigcerdà era per l'enllaç avui desaparegut de Granollers Centre (MZA) a Les Franqueses (Nord).

L'enllaç de Glories era una via única que anava de l'estació del Clot a la del Nord. Per aquesta via desviaven tren de la línia de Puigcerdà quan aquesta estava tallava entre l'estació del Nord i Les Franqueses via Granollers Centre-Clot-Barcelona Nord.
User avatar
foronda 141
N8
N8
Posts: 852
Joined: Monday 14/08/2006 21:14
Location: Poblenou

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by foronda 141 »

Jo recordo els anys 70 que era usuari habitual de la línia de Puigcerdá, ja que anava molt a la muntanya, tots els trens de la línia eran las "Suizas" 436-437 i 438, a excepció de un sol tren de cotxes diari que feia un viatge de anada al matí i tornada a la tarda que em sembla que feia las funcions de "tren correo", probablement (no ho se segur) amb cotxes 9000.
Las Suizas sortían de Pl. Catalunya (encara no existía la prol.longació fins a Sants).
El tren de cotxes de la Estació del Nord. Al ser clausurada aquesta estació, va anar a parar fins la seva desaparició a EDF, pasant per El Clot, estació a las horas encara al aire lliure i per el ramal de las Aigues fins a Montcada Bifurcació.
User avatar
BRILL 18
N7
N7
Posts: 632
Joined: Thursday 20/04/2006 13:42
Location: Sant Quirze del Valles

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by BRILL 18 »

foronda 141 wrote:Jo recordo els anys 70 que era usuari habitual de la línia de Puigcerdá, ja que anava molt a la muntanya, tots els trens de la línia eran las "Suizas" 436-437 i 438, a excepció de un sol tren de cotxes diari que feia un viatge de anada al matí i tornada a la tarda que em sembla que feia las funcions de "tren correo", probablement (no ho se segur) amb cotxes 9000.
Las Suizas sortían de Pl. Catalunya (encara no existía la prol.longació fins a Sants).
El tren de cotxes de la Estació del Nord. Al ser clausurada aquesta estació, va anar a parar fins la seva desaparició a EDF, pasant per El Clot, estació a las horas encara al aire lliure i per el ramal de las Aigues fins a Montcada Bifurcació.
Efectivament es tracte del famos "BORREGUERO" o oficialmente CORREO, pero la composicio no era de 9000 si no de 8000 i 5000, i a finals dels 60 vagons de fusta
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by genissimon »

I quan va desaparèixer la composició convencional i la funció de "tren correu" la va fer una suïssa reostàtica (438), com que l'estafeta de correus estava a EDF, un cop arribava a Sants, invertia marxa i, per Passeig de Gràcia, arribava a EDF. A la inversa, el mateix: sortia de EDF via Passeig de Gràcia per arribar a Sants, invertia marxa, pl. Catalunya, Arc de Triomf, etc...

Salut !!
BRILL 18 wrote:Efectivament es tracte del famos "BORREGUERO" o oficialmente CORREO, pero la composicio no era de 9000 si no de 8000 i 5000, i a finals dels 60 vagons de fusta
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
3gracia
N3
N3
Posts: 26
Joined: Monday 12/01/2009 0:42

Re: L'estació del Nord-Arc de Triomf

Post by 3gracia »

Segons m'han dit sortien de l'estació del Nord Mercaderies amb Pernils, Cotxes de gent que viatjave i Diverses Mercaderies de la zona. Suposo que de les fàbriques del costat. Algú sap de quina clase de Indústria habia en la zona a l'epoca que fes servir el tren de l'estacio per transportarles i aon? Galicia?
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”