2011, centenari del Tren d'Olot
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Informació extreta de http://www.trenolot.cat/
http://www.trenolot.cat/documents/asamt ... tenari.pdf
Un documental recordarà el Tren d'Olot l'any del seu centenari
• És un projecte de ZEBA Produccions i de l'Associació Amics del Tren Olot-Girona amb el suport de diversos ajuntaments, Consells Comarcals, la Diputació de Girona i el Consorci Vies Verdes
• Es fa una crida perquè tothom que tingui algun record del tren, antics viatgers o treballadors del ferrocarril, hi aportin el seu testimoni
La productora audiovisual garrotxina-ripollesa ZEBA Produccions, juntament amb l'Associació Amics del Tren Olot-Girona, ha començat a treballar en la realització d'un documental sobre el ferrocarril que unia les ciutats d'Olot i Girona. Es pretén recollir el record de persones que havien viatjat amb el tren, dels usuaris habituals, d'antics treballadors del ferrocarril, d'experts i d'historiadors. En definitiva, tothom que d'alguna manera o altra va tenir un contacte amb aquell tren tan entranyable. Els que vulguin explicar les seves experiències es poden posar en contacte amb els responsables del
documental a través de l'adreça de correu tren(arrova)zeba.cat o al telèfon 972 26 77 15. El documental sobre el Tren d'Olot es fa coincidint aquest 2011 amb el centenari de l'arribada del ferrocarril a la capital de la Garrotxa. Si bé va començar a funcionar el 1895 entre Amer i Salt i en els anys posteriors es va anar ampliant la línia fins enllaçar, el 1902, Girona amb Sant Feliu de Pallerols, no va ser fins el 14 de novembre de 1911 que es completa el recorregut i finalment els trens arriben a l'estació d'Olot. Durant dècades, el tren d'Olot a Girona va jugar un paper fonamental en el desenvolupament
econòmic de les comarques per on passava i també va esdevenir una important via de relació entre els diferents pobles.
El projecte compta amb el suport de la majoria d’ajuntaments dels pobles per on passava el tren (Olot, Les Preses, Sant Feliu de Pallerols, Les Planes d'Hostoles, Amer, La Cellera, Anglès, Bescanó, Salt i Girona) a més dels Consells Comarcals de la Garrotxa i de la Selva, de la Diputació de Girona i del Consorci Vies Verdes de Girona.
Aprofitant el centenari, l'Associació Amics del Tren Olot-Girona està preparant diferents activitats per commemorar l'efemèride, entre aquestes es preveu presentar el documental i fer-ne projeccions públiques als diferents pobles per on passava el tren.
Aquest és un nou documental històric de ZEBA Produccions després de la bona rebuda que va tenir l'any passat el documental “Memòries de l'aiguat d'Olot de 1940”, produït per l'Ajuntament d'Olot. El 2010 també va realitzar, en coproducció amb Televisió de Catalunya, el documental “La Crida. Història d'una resposta” sobre el moviment La Crida a la Solidaritat; i un documental sobre Josep Moragues titulat “El general Moragues, l'heroi oblidat”, produït per l'ajuntament de Sant Hilari Sacalm.
Actualment també està preparant per a Televisió de Catalunya un documental sobre la Sardana.
http://www.trenolot.cat/documents/asamt ... tenari.pdf
Un documental recordarà el Tren d'Olot l'any del seu centenari
• És un projecte de ZEBA Produccions i de l'Associació Amics del Tren Olot-Girona amb el suport de diversos ajuntaments, Consells Comarcals, la Diputació de Girona i el Consorci Vies Verdes
• Es fa una crida perquè tothom que tingui algun record del tren, antics viatgers o treballadors del ferrocarril, hi aportin el seu testimoni
La productora audiovisual garrotxina-ripollesa ZEBA Produccions, juntament amb l'Associació Amics del Tren Olot-Girona, ha començat a treballar en la realització d'un documental sobre el ferrocarril que unia les ciutats d'Olot i Girona. Es pretén recollir el record de persones que havien viatjat amb el tren, dels usuaris habituals, d'antics treballadors del ferrocarril, d'experts i d'historiadors. En definitiva, tothom que d'alguna manera o altra va tenir un contacte amb aquell tren tan entranyable. Els que vulguin explicar les seves experiències es poden posar en contacte amb els responsables del
documental a través de l'adreça de correu tren(arrova)zeba.cat o al telèfon 972 26 77 15. El documental sobre el Tren d'Olot es fa coincidint aquest 2011 amb el centenari de l'arribada del ferrocarril a la capital de la Garrotxa. Si bé va començar a funcionar el 1895 entre Amer i Salt i en els anys posteriors es va anar ampliant la línia fins enllaçar, el 1902, Girona amb Sant Feliu de Pallerols, no va ser fins el 14 de novembre de 1911 que es completa el recorregut i finalment els trens arriben a l'estació d'Olot. Durant dècades, el tren d'Olot a Girona va jugar un paper fonamental en el desenvolupament
econòmic de les comarques per on passava i també va esdevenir una important via de relació entre els diferents pobles.
El projecte compta amb el suport de la majoria d’ajuntaments dels pobles per on passava el tren (Olot, Les Preses, Sant Feliu de Pallerols, Les Planes d'Hostoles, Amer, La Cellera, Anglès, Bescanó, Salt i Girona) a més dels Consells Comarcals de la Garrotxa i de la Selva, de la Diputació de Girona i del Consorci Vies Verdes de Girona.
Aprofitant el centenari, l'Associació Amics del Tren Olot-Girona està preparant diferents activitats per commemorar l'efemèride, entre aquestes es preveu presentar el documental i fer-ne projeccions públiques als diferents pobles per on passava el tren.
Aquest és un nou documental històric de ZEBA Produccions després de la bona rebuda que va tenir l'any passat el documental “Memòries de l'aiguat d'Olot de 1940”, produït per l'Ajuntament d'Olot. El 2010 també va realitzar, en coproducció amb Televisió de Catalunya, el documental “La Crida. Història d'una resposta” sobre el moviment La Crida a la Solidaritat; i un documental sobre Josep Moragues titulat “El general Moragues, l'heroi oblidat”, produït per l'ajuntament de Sant Hilari Sacalm.
Actualment també està preparant per a Televisió de Catalunya un documental sobre la Sardana.
- Dr. T
- N6
- Posts: 207
- Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
- Location: Entre les Guilleries i el Ter
- Contact:
Horaris especials per les Gales d'Anglès de 1959
Vist aquí (Los Sitios, 5/9/1959)
Ferrocarril Olot - Gerona
SERVICIO TRENES PARA EL DIA 6 «GALAS DE ANGLES»
Gerona a Anglés: 6,30 11,00 11,10 13,10 15,40 17,00 18,30 21,00 21,15
Anglés a Gerona: 8,32 8,51 9,50 14,36 16,21 16,47 19,51 20,21 21,32
NOTA: Los servicios subrayados son los únicos trenes especiales para el señalado día 6 de las «Galas de Anglés»
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Observar al principio del video de youtube, cuando se filma el coche desde el interior, que marca el cuenta kilometros 140 Km/h , sin cinturon de seguridad por una carretera comarcal y lo mejor la espectacular entrada en el pueblo/villa , con susto del vianante incluido creo que seria Olot. Hoy en dia este conductor estaria en la carcel y sin carnet de por vida.
Bromas aparte, Yo en mi homenaje particular al tren de Olot con unos amigos tenemos previsto hacer la via verde desde Girona hasta Olot. La de Sant Feliu ya la hemos hecho y la verdad que no defrauda a nadie y es aconsejable ya que son Kilometros pero muy llanos y paisajes muy bonitos . Sabeis si hay alguna exposición referente al carrilet por alguna estación de donde transcurria antiguamente la linea.
Saludos
Bromas aparte, Yo en mi homenaje particular al tren de Olot con unos amigos tenemos previsto hacer la via verde desde Girona hasta Olot. La de Sant Feliu ya la hemos hecho y la verdad que no defrauda a nadie y es aconsejable ya que son Kilometros pero muy llanos y paisajes muy bonitos . Sabeis si hay alguna exposición referente al carrilet por alguna estación de donde transcurria antiguamente la linea.
Saludos
- Dr. T
- N6
- Posts: 207
- Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
- Location: Entre les Guilleries i el Ter
- Contact:
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Hola sagrering.
Tens el local dels Amics del Tren d'Olot (www.trenolot.cat), a l'antiga estació de Sant Esteve d'en Bas, però només obren de 5 de la tarda a 8 del vespre de tots els dissabtes feiners de l’any (excepte agost). Segons la seva web:
Quan teniu pensat venir? T'ho dic perquè actualment hi ha una part del traçat entre Anglès i Bescanó que està tallat per obres (fa més de dos anys que estan canviant la canonada d'aigua des del Pasteral a la potabilitzadora de Montfullà) i el recorregut alternatiu, a part de fer una gran volta, és més una ruta de BTT que no pas un carril-bici a peu pla (rampes del 14%). O això, o passar per la N-141 "aka" Carretera de la Vergonya, opció recomanable si es que voleu tenir o provocar un accident.
Si passeu per Anglès, aviseu, que ens saludarem!!!
Tens el local dels Amics del Tren d'Olot (www.trenolot.cat), a l'antiga estació de Sant Esteve d'en Bas, però només obren de 5 de la tarda a 8 del vespre de tots els dissabtes feiners de l’any (excepte agost). Segons la seva web:
Pel que fa a les estacions, excepte dues, la resta han estat rehabilitades i no són visitables "per la cara". Per exemple, a Girona i Salt és un punt d'informació juvenil, a Anglès la seu de la policia local, al Pasteral és una escola d'art... I si voleu deprimir-vos, acosteu-vos a la de Bescanó...Al local hi ha una biblioteca especialitzada en el ferrocarril Olot-Girona i maquetes d'N i H0 (en 2 i 3 carrils) que fan funcionar els associats amb els trens que porten ells mateixos. Sovint s’hi realitzen altres activitats com projeccions de documentals ferroviaris i tallers diversos
Quan teniu pensat venir? T'ho dic perquè actualment hi ha una part del traçat entre Anglès i Bescanó que està tallat per obres (fa més de dos anys que estan canviant la canonada d'aigua des del Pasteral a la potabilitzadora de Montfullà) i el recorregut alternatiu, a part de fer una gran volta, és més una ruta de BTT que no pas un carril-bici a peu pla (rampes del 14%). O això, o passar per la N-141 "aka" Carretera de la Vergonya, opció recomanable si es que voleu tenir o provocar un accident.
Si passeu per Anglès, aviseu, que ens saludarem!!!
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Coneixeu aquesta web? http://members.ozemail.com.au/~telica/O ... _1968.html
- Dr. T
- N6
- Posts: 207
- Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
- Location: Entre les Guilleries i el Ter
- Contact:
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Oitant!
Té nassos que una de les millors col.leccions d'imatges de la OG sigui d'un paio australià...
Edito: Una mini-galeria de la OG procedent del Regne Unit: http://www.narrow-gauge.co.uk/gallery/119.
Té nassos que una de les millors col.leccions d'imatges de la OG sigui d'un paio australià...
Edito: Una mini-galeria de la OG procedent del Regne Unit: http://www.narrow-gauge.co.uk/gallery/119.
- Dr. T
- N6
- Posts: 207
- Joined: Wednesday 25/08/2010 13:32
- Location: Entre les Guilleries i el Ter
- Contact:
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
I aquí va una altra web dedicada a l'Olot-Girona, enfocada sobretot a la història econòmica de la companyia:
http://www.spanishrailway.com/capitulos ... gerona.htm
http://www.spanishrailway.com/capitulos ... gerona.htm
Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui?
A http://www.trenolot.cat/:
Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui?
divendres, 13 de maig de 2011
Al grup de facebook "Perquè Olot torni a tenir tren", l'Amadeu Parera ens deixa anar una pregunta molt interessant: Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui? Una interpel·lació engrescadora que fa volar la imaginació, just quan moltes persones pensen en el tren degut al centenari que s'apropa. Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui? L'Amadeu Parera se l'imagina així:
"Doncs si hagués tirat endavant el projecte del Sr. Marti Piera d'enllaçar les dues línies (Olot i Sant Feliu), que era probablement la única manera d'assegurar la seva continuïtat, hi hauria una sola línia entre Olot i Sant Feliu de Guíxols. Probablement hi hauria una estació... subterrània a sota de l'estació de RENFE a Girona, i unes altres entre Salt i Quart. La xarxa estaria explotada pels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Segurament uns trens farien el recorregut entre Amer i Cassà, potser amb freqüència de cada 5 minuts... via doble? segurament. Això seria el metro de Girona, tal com els trenets ho han estat a València, els FFCC Catalans a Barcelona o els FTS a Bilbao. I... entre Olot i Sant Feliu els trens no serien tan freqüents, però n'hi podria haver un cada 30 minuts... Una bona xarxa de rodalies juntament amb la de RENFE.
Així és com imagino jo el tren d'Olot en l'actualitat. Llàstima que només és a l'imaginació :-(
Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui?
divendres, 13 de maig de 2011
Al grup de facebook "Perquè Olot torni a tenir tren", l'Amadeu Parera ens deixa anar una pregunta molt interessant: Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui? Una interpel·lació engrescadora que fa volar la imaginació, just quan moltes persones pensen en el tren degut al centenari que s'apropa. Com us imagineu que seria el tren d'Olot avui? L'Amadeu Parera se l'imagina així:
"Doncs si hagués tirat endavant el projecte del Sr. Marti Piera d'enllaçar les dues línies (Olot i Sant Feliu), que era probablement la única manera d'assegurar la seva continuïtat, hi hauria una sola línia entre Olot i Sant Feliu de Guíxols. Probablement hi hauria una estació... subterrània a sota de l'estació de RENFE a Girona, i unes altres entre Salt i Quart. La xarxa estaria explotada pels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Segurament uns trens farien el recorregut entre Amer i Cassà, potser amb freqüència de cada 5 minuts... via doble? segurament. Això seria el metro de Girona, tal com els trenets ho han estat a València, els FFCC Catalans a Barcelona o els FTS a Bilbao. I... entre Olot i Sant Feliu els trens no serien tan freqüents, però n'hi podria haver un cada 30 minuts... Una bona xarxa de rodalies juntament amb la de RENFE.
Així és com imagino jo el tren d'Olot en l'actualitat. Llàstima que només és a l'imaginació :-(
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Enllaç des de la web del tren d'Olot, un article molt interessant: http://www.trenolot.cat/documents/monfe ... 110628.pdf
- gralla
- N5
- Posts: 84
- Joined: Wednesday 01/09/2010 12:10
- Location: Sant Boi de Llobregat FGC L8-SB1,2,3-L61-L75-L77-L79
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
ja hi ha imatge pel centenari:
Salut.
Salut.
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
De la web del Tren d'Olot:
Esborrany de les activitats del centenari
dimecres, 20 de juliol de 2011
A l’espera de tenir concretades totes les activitats previstes per commemorar el centenari de l’arribada del tren a Olot, us avancem un esborrany del que serà el programa d’actes:
.
EXPOSICIONS:
► 100 anys de l’arribada del tren a Olot
Can Trinxeria, del 28 d’octubre al 27 de novembre
De dilluns a divendres de 10h a 14h i de 17h a 19h
Dissabtes d'11h a 14h i de 17h a 19h
Diumenges i festius d'11h a 14h
► Maqueta de l’estació d’Olot
Can Trinxeria, del 28 d’octubre al 27 de novembre
Dissabtes d'11h a 14h i de 17h a 19h
Diumenges i festius d'11h a 14h
► Objectes i documents del tren d’Olot
Sala d’exposicions de Sant Ferriol, del 5 al 27 de novembre
Divendres de 18h a 20h
Dissabtes i diumenges d'11h a 13h i de 18h a 20h
.
ACTIVITATS PROGRAMADES:
Divendres, 28 d’octubre
► Inauguració de l’exposició 100 anys de l’arribada del tren a Olot
► Presentació de la Maqueta de l’estació d’Olot en H0m (escala 1:87)
► Xerrada-obertura de la VII Setmana del Tren de Catalunya
Can Trinxeria, 19h
Dissabte, 5 de novembre
► Inauguració de l’exposició Objectes i documents del tren d’Olot
Sala d’exposicions de Sant Ferriol, 12h
.
ACTIVITATS PENDENTS DE CONCRETAR:
► Presentació del DVD El tren d’Olot
► Presentació i signatura del conte La faràndula viatja amb el tren d’Olot
► Presentació del número de tardor de la revista Les Garrotxes
► Xerrada-col·loqui de Carles Salmeron
► Activitat familiar: Pinta el tren d’Olot
► Activitat familiar: Joc de mercaderies
► Activitat familiar: Circulació del tren tripulat
.
Trobareu tota l'actualitat sobre el centenari al nou apartat del web centenari (1911-2011) http://www.trenolot.cat/index.php/centenari
Esborrany de les activitats del centenari
dimecres, 20 de juliol de 2011
A l’espera de tenir concretades totes les activitats previstes per commemorar el centenari de l’arribada del tren a Olot, us avancem un esborrany del que serà el programa d’actes:
.
EXPOSICIONS:
► 100 anys de l’arribada del tren a Olot
Can Trinxeria, del 28 d’octubre al 27 de novembre
De dilluns a divendres de 10h a 14h i de 17h a 19h
Dissabtes d'11h a 14h i de 17h a 19h
Diumenges i festius d'11h a 14h
► Maqueta de l’estació d’Olot
Can Trinxeria, del 28 d’octubre al 27 de novembre
Dissabtes d'11h a 14h i de 17h a 19h
Diumenges i festius d'11h a 14h
► Objectes i documents del tren d’Olot
Sala d’exposicions de Sant Ferriol, del 5 al 27 de novembre
Divendres de 18h a 20h
Dissabtes i diumenges d'11h a 13h i de 18h a 20h
.
ACTIVITATS PROGRAMADES:
Divendres, 28 d’octubre
► Inauguració de l’exposició 100 anys de l’arribada del tren a Olot
► Presentació de la Maqueta de l’estació d’Olot en H0m (escala 1:87)
► Xerrada-obertura de la VII Setmana del Tren de Catalunya
Can Trinxeria, 19h
Dissabte, 5 de novembre
► Inauguració de l’exposició Objectes i documents del tren d’Olot
Sala d’exposicions de Sant Ferriol, 12h
.
ACTIVITATS PENDENTS DE CONCRETAR:
► Presentació del DVD El tren d’Olot
► Presentació i signatura del conte La faràndula viatja amb el tren d’Olot
► Presentació del número de tardor de la revista Les Garrotxes
► Xerrada-col·loqui de Carles Salmeron
► Activitat familiar: Pinta el tren d’Olot
► Activitat familiar: Joc de mercaderies
► Activitat familiar: Circulació del tren tripulat
.
Trobareu tota l'actualitat sobre el centenari al nou apartat del web centenari (1911-2011) http://www.trenolot.cat/index.php/centenari
- gralla
- N5
- Posts: 84
- Joined: Wednesday 01/09/2010 12:10
- Location: Sant Boi de Llobregat FGC L8-SB1,2,3-L61-L75-L77-L79
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Fil.lmació d'un viatge Girona-Olot el 1911.Possiblement de Fructuós Gelabert:
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
De la web del Tren:
Estrena del documental "El tren d'Olot"
dijous, 1 de setembre de 2011
Ja tenim data per l'estrena del documental "El tren d'Olot", que Zeba Produccions i l'Associació Amics del Tren Olot-Girona han realitzat en motiu del centenari de l'arribada del tren a Olot. Serà el diumenge 20 de novembre, a les 6 de la tarda, al Teatre Principal d'Olot. Recordeu d'apuntar la data a l'agenda!!
En el documental, de 51 minuts de durada, i coincidint amb el centenari de la posada en funcionament de tota la línia, un total de 49 testimonis (antics treballadors del tren, passatgers, fills de ferroviaris i historiadors) recorden com era el tren d’Olot, per què l’agafaven, on anaven, el creixement econòmic que va comportar, així com nombroses vivències i anècdotes. També expliquen per què va tancar, el juliol de 1969, i què en va implicar la desaparició.
Estrena del documental "El tren d'Olot"
dijous, 1 de setembre de 2011
Ja tenim data per l'estrena del documental "El tren d'Olot", que Zeba Produccions i l'Associació Amics del Tren Olot-Girona han realitzat en motiu del centenari de l'arribada del tren a Olot. Serà el diumenge 20 de novembre, a les 6 de la tarda, al Teatre Principal d'Olot. Recordeu d'apuntar la data a l'agenda!!
En el documental, de 51 minuts de durada, i coincidint amb el centenari de la posada en funcionament de tota la línia, un total de 49 testimonis (antics treballadors del tren, passatgers, fills de ferroviaris i historiadors) recorden com era el tren d’Olot, per què l’agafaven, on anaven, el creixement econòmic que va comportar, així com nombroses vivències i anècdotes. També expliquen per què va tancar, el juliol de 1969, i què en va implicar la desaparició.
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
A la web http://www.todocoleccion.net/catalogo-c ... 2146819171 , han obert una botiga virtual d'objectes relacionats amb el tema.
Demà és l'aniversari
http://www.elpuntavui.cat/noticia/artic ... -anys.html
El carrilet fa cent anys
Demà farà un segle que el tren Olot-Girona va arribar per primera vegada a la capital garrotxina i es va fer esperar per un descarrilament a la Vall d'en Bas
La companyia constructora es va constituir a Anglaterra
13/11/11 02:00 - Olot - Jordi Casas
Va ser la via de comunicació principal entre la Garrotxa, la Selva i el Gironès
La història del Carrilet Olot-Girona és molt curta. Va durar 58 anys, cosa que fins i tot fa dubtar de la rendibilitat de la inversió. El dilluns farà justament cent anys que va arribar a Olot. Es tracta d'un tren que tenia la fama d'anar lent fins al punt que, en algunes pujades, els qui volien fer un glop d'aigua en alguna font del camí o un pipí, baixaven i després de fer el que tocava tenien temps d'atrapar-lo. Amb l'estació plena d'autoritats i de veïns, el carrilet es va guanyar la fama des del primer dia de fer tard. Però no en va tenir la culpa. La màquina que li obria el camí va descarrilar i quan va ser a Olot, el dinar de celebració va passar a ser un berenar sopar. Uns quatre o cinc anys abans de l'últim viatge, a l'any 1969, amb el traspàs d'aquesta línia als ferrocarrils de via estreta (Feve), s'hi va començar a intuir el destí. Feve va anar abandonant-lo i sembla que ho va fer amb premeditació, perquè, un mes just després de tancar la línia, va desaparèixer tot el material, incloent-hi els rails. Tot i això, sembla que hi va haver un intent no reeixit d'incloure la modernització de la línia en un projecte de canvi d'ample del ferrocarril que unia Sant Feliu de Guíxols i Girona. No s'hi va invertir, i aquesta mandra inversora va coincidir amb l'aparició dels primers autobusos –més ràpids i sobretot amb un interior molt còmode–. Van ser els anys en què a Barcelona van desaparèixer els tramvies. Va ser un ferrocarril molt modest, la línia tenia 55 quilòmetres que unien Olot i Girona amb una via d'un metre d'ample passant per les Codella, les Preses, Sant Esteve d'en Bas, la Casica i el túnel d'en Bas, Sant Feliu de Pallerols, les Planes d'Hostoles, Amer, el Pasteral, la Cellera de Ter, Anglès, Bonmatí i Vilanna, Bescanó i Salt.
Artèria
De fet, aquest modest ferrocarril va ser la via de comunicació principal entre les comarques de la Garrotxa, la Selva i el Gironès fins als anys seixanta del segle passat. El tren era modest, però la companyia era enginyosa i, més o menys volgudament, apostava pel màrqueting. Els 22 quilòmetres de via entre Amer i Salt es van inaugurar el 13 de novembre del 1895; els 3 d'entre Salt i Girona, el 10 de gener del 1898; els 3 d'entre Amer i les Planes d'Hostoles, el 15 de maig del 1900; els 11 quilòmetres entre aquest municipi i el veí de Sant Feliu de Pallerols, el 10 de gener del 1902; i el 29 d'agost del 1911 es van obrir els 10 quilòmetres fins a Sant Esteve d'en Bas. Els 8 que quedaven fins a Olot, el carrilet els va recórrer el 14 de novembre d'aquell mateix any.
La concessió del govern espanyol per construir el ferrocarril Olot-Girona és del 18 d'abril del 1883, però les obres no es van començar fins el 1893 i després que la concessió va haver passat per quatre companyies. El 1892 es va constituir a Londres The Olot and Gerona Railways Company Limited, amb 8.000 accions i 20.000 obligacions de 10 lliures esterlines cadascuna. L'inici d'obres va estar avalat per la Banca Abaroa de París, que va fer fallida, es van haver d'aturar els treballs i la companyia va passar a ser administradora judicialment. Era el 1902. El 1909 la Banda Arnús Garí es va fer càrrec del deute, va canviar el nom de la companyia i la va anomenar Companyia del Ferrocarrils d'Olot a Girona, que actualment encara subsisteix i que gestiona el servei de transports de viatgers. Es tracta de la Teisa.
58
anys
són els que la línia del ferrocarril entre Olot i Girona per Amer va estar en funcionament. L'últim viatge va ser el 15 de juliol del 1969, la vigília de la festa de la Mare de Déu del Carme.
Tancada, per la pocavergonyeria de la FEVE! Perdoneu, però algú ho havia de dir!!!
El carrilet fa cent anys
Demà farà un segle que el tren Olot-Girona va arribar per primera vegada a la capital garrotxina i es va fer esperar per un descarrilament a la Vall d'en Bas
La companyia constructora es va constituir a Anglaterra
13/11/11 02:00 - Olot - Jordi Casas
Va ser la via de comunicació principal entre la Garrotxa, la Selva i el Gironès
La història del Carrilet Olot-Girona és molt curta. Va durar 58 anys, cosa que fins i tot fa dubtar de la rendibilitat de la inversió. El dilluns farà justament cent anys que va arribar a Olot. Es tracta d'un tren que tenia la fama d'anar lent fins al punt que, en algunes pujades, els qui volien fer un glop d'aigua en alguna font del camí o un pipí, baixaven i després de fer el que tocava tenien temps d'atrapar-lo. Amb l'estació plena d'autoritats i de veïns, el carrilet es va guanyar la fama des del primer dia de fer tard. Però no en va tenir la culpa. La màquina que li obria el camí va descarrilar i quan va ser a Olot, el dinar de celebració va passar a ser un berenar sopar. Uns quatre o cinc anys abans de l'últim viatge, a l'any 1969, amb el traspàs d'aquesta línia als ferrocarrils de via estreta (Feve), s'hi va començar a intuir el destí. Feve va anar abandonant-lo i sembla que ho va fer amb premeditació, perquè, un mes just després de tancar la línia, va desaparèixer tot el material, incloent-hi els rails. Tot i això, sembla que hi va haver un intent no reeixit d'incloure la modernització de la línia en un projecte de canvi d'ample del ferrocarril que unia Sant Feliu de Guíxols i Girona. No s'hi va invertir, i aquesta mandra inversora va coincidir amb l'aparició dels primers autobusos –més ràpids i sobretot amb un interior molt còmode–. Van ser els anys en què a Barcelona van desaparèixer els tramvies. Va ser un ferrocarril molt modest, la línia tenia 55 quilòmetres que unien Olot i Girona amb una via d'un metre d'ample passant per les Codella, les Preses, Sant Esteve d'en Bas, la Casica i el túnel d'en Bas, Sant Feliu de Pallerols, les Planes d'Hostoles, Amer, el Pasteral, la Cellera de Ter, Anglès, Bonmatí i Vilanna, Bescanó i Salt.
Artèria
De fet, aquest modest ferrocarril va ser la via de comunicació principal entre les comarques de la Garrotxa, la Selva i el Gironès fins als anys seixanta del segle passat. El tren era modest, però la companyia era enginyosa i, més o menys volgudament, apostava pel màrqueting. Els 22 quilòmetres de via entre Amer i Salt es van inaugurar el 13 de novembre del 1895; els 3 d'entre Salt i Girona, el 10 de gener del 1898; els 3 d'entre Amer i les Planes d'Hostoles, el 15 de maig del 1900; els 11 quilòmetres entre aquest municipi i el veí de Sant Feliu de Pallerols, el 10 de gener del 1902; i el 29 d'agost del 1911 es van obrir els 10 quilòmetres fins a Sant Esteve d'en Bas. Els 8 que quedaven fins a Olot, el carrilet els va recórrer el 14 de novembre d'aquell mateix any.
La concessió del govern espanyol per construir el ferrocarril Olot-Girona és del 18 d'abril del 1883, però les obres no es van començar fins el 1893 i després que la concessió va haver passat per quatre companyies. El 1892 es va constituir a Londres The Olot and Gerona Railways Company Limited, amb 8.000 accions i 20.000 obligacions de 10 lliures esterlines cadascuna. L'inici d'obres va estar avalat per la Banca Abaroa de París, que va fer fallida, es van haver d'aturar els treballs i la companyia va passar a ser administradora judicialment. Era el 1902. El 1909 la Banda Arnús Garí es va fer càrrec del deute, va canviar el nom de la companyia i la va anomenar Companyia del Ferrocarrils d'Olot a Girona, que actualment encara subsisteix i que gestiona el servei de transports de viatgers. Es tracta de la Teisa.
58
anys
són els que la línia del ferrocarril entre Olot i Girona per Amer va estar en funcionament. L'últim viatge va ser el 15 de juliol del 1969, la vigília de la festa de la Mare de Déu del Carme.
Tancada, per la pocavergonyeria de la FEVE! Perdoneu, però algú ho havia de dir!!!
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Una llàstima que es perdés aquest ferrocarril. Ara la pregunta del millió és...
Algún dia veurem una connexió ferroviaria entre Olot i Girona?. Fa un temps vaig veure al Canal Nord un reportatge que parlaven que volien fer un estudi d'una linia de tren entre Olot, Figueres i Roses. Ja, ja sé que no és el mateix però bé, a veure si prospera
Algún dia veurem una connexió ferroviaria entre Olot i Girona?. Fa un temps vaig veure al Canal Nord un reportatge que parlaven que volien fer un estudi d'una linia de tren entre Olot, Figueres i Roses. Ja, ja sé que no és el mateix però bé, a veure si prospera
Salutacions des de Figueres.
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
De la web del Tren:
I després del centenari, què?
dimecres, 30 de novembre de 2011
Aquest diumenge es va posar punt final als actes de commemoració del Centenari de l’arribada del tren a Olot. Durant un mes just, del 28 d’octubre al 27 de novembre, la capital de la Garrotxa ha acollit actes de tota mena amb l’objectiu de difondre la memòria del tren i fomentar-ne el seu coneixement: el retorn de la locomotora 22, la construcció de la maqueta de l’estació d’Olot, la realització del documental “El tren d’Olot”, l’edició del conte “ 1911” , diverses exposicions i conferències, circulacions de tren tripulat, tallers per la mainada, visites escolars i de gent gran a la locomotora, etc.
La valoració que des de l’Associació Amics del Tren Olot-Girona en fem és enormement positiva. Estem molt satisfets de la gran participació de la ciutadania olotina i de les nombroses visites que hem rebut de gent de fora de la comarca. Igualment també estem gratament sorpresos del ressò que ha tingut l’esdeveniment a internet. L’objectiu principal era fer reviure de nou el tren d’Olot i ho hem aconseguit amb escreix. Les cares de satisfacció de grans i petits mentre contemplaven en viu locomotora 22 no seran fàcils d’oblidar i, pel bé de tothom, hem de procurar no oblidar-les.
Més enllà d'aquesta satisfacció col·lectiva, la celebració del centenari també ha servit per crear consciència de la importància que va tenir aquest tren en el desenvolupament de la ciutat i per despertar l'interès de la ciutadania olotina a mantenir la màquina al municipi. I precisament aquest és un dels objectius actuals de l'associació: aconseguir que la màquina es quedi de manera permanent a Olot.
A l’Associació Amics del Tren Olot-Girona tenim clar que el lloc més adient per ubicar de forma definitiva la locomotora 22 és el recinte de l’antiga estació d’Olot, on la màquina va viure els seus dies de glòria. A més, cal remarcar que l’exposició de la màquina i vagons en aquest indret ja està contemplada en el projecte de creació del futur Centre d’Interpretació del Ferrocarril Olot-Girona. Aquest centre, que té com a ubicació prevista l’edifici de l’antiga estació, permetrà fer un recorregut permanent per la història del tren d’Olot i acollirà tant el fons documental, bibliogràfic i audiovisual com la col·lecció d’objectes d’aquest ferrocarril. També allotjarà una gran maqueta totalment operativa de la línia ferroviària d’Olot a Girona, que a hores d’ara ja es troba en construcció. El projecte, a més, contempla la construcció d’un parc ferroviari per a tren tripulat i la recuperació d’un tram de l’antiga línia ferroviària amb la finalitat de que hi circuli un tren turístic.
De moment, ja tenim el compromís de l'Ajuntament de treballar per tal que la locomotora resti definitivament a la ciutat i en breu iniciarem les converses per tal d’establir les bases del futur centre d’interpretació. Esperem que ben aviat es pugui fer realitat el somni de molts olotins i de molts afeccionats al ferrocarril d’arreu.
I després del centenari, què?
dimecres, 30 de novembre de 2011
Aquest diumenge es va posar punt final als actes de commemoració del Centenari de l’arribada del tren a Olot. Durant un mes just, del 28 d’octubre al 27 de novembre, la capital de la Garrotxa ha acollit actes de tota mena amb l’objectiu de difondre la memòria del tren i fomentar-ne el seu coneixement: el retorn de la locomotora 22, la construcció de la maqueta de l’estació d’Olot, la realització del documental “El tren d’Olot”, l’edició del conte “ 1911” , diverses exposicions i conferències, circulacions de tren tripulat, tallers per la mainada, visites escolars i de gent gran a la locomotora, etc.
La valoració que des de l’Associació Amics del Tren Olot-Girona en fem és enormement positiva. Estem molt satisfets de la gran participació de la ciutadania olotina i de les nombroses visites que hem rebut de gent de fora de la comarca. Igualment també estem gratament sorpresos del ressò que ha tingut l’esdeveniment a internet. L’objectiu principal era fer reviure de nou el tren d’Olot i ho hem aconseguit amb escreix. Les cares de satisfacció de grans i petits mentre contemplaven en viu locomotora 22 no seran fàcils d’oblidar i, pel bé de tothom, hem de procurar no oblidar-les.
Més enllà d'aquesta satisfacció col·lectiva, la celebració del centenari també ha servit per crear consciència de la importància que va tenir aquest tren en el desenvolupament de la ciutat i per despertar l'interès de la ciutadania olotina a mantenir la màquina al municipi. I precisament aquest és un dels objectius actuals de l'associació: aconseguir que la màquina es quedi de manera permanent a Olot.
A l’Associació Amics del Tren Olot-Girona tenim clar que el lloc més adient per ubicar de forma definitiva la locomotora 22 és el recinte de l’antiga estació d’Olot, on la màquina va viure els seus dies de glòria. A més, cal remarcar que l’exposició de la màquina i vagons en aquest indret ja està contemplada en el projecte de creació del futur Centre d’Interpretació del Ferrocarril Olot-Girona. Aquest centre, que té com a ubicació prevista l’edifici de l’antiga estació, permetrà fer un recorregut permanent per la història del tren d’Olot i acollirà tant el fons documental, bibliogràfic i audiovisual com la col·lecció d’objectes d’aquest ferrocarril. També allotjarà una gran maqueta totalment operativa de la línia ferroviària d’Olot a Girona, que a hores d’ara ja es troba en construcció. El projecte, a més, contempla la construcció d’un parc ferroviari per a tren tripulat i la recuperació d’un tram de l’antiga línia ferroviària amb la finalitat de que hi circuli un tren turístic.
De moment, ja tenim el compromís de l'Ajuntament de treballar per tal que la locomotora resti definitivament a la ciutat i en breu iniciarem les converses per tal d’establir les bases del futur centre d’interpretació. Esperem que ben aviat es pugui fer realitat el somni de molts olotins i de molts afeccionats al ferrocarril d’arreu.
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
En definitiva que posaran la locomotora en un pedestal i es quedarà allà podrint-se a Olot?
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
Salut !!metring wrote:De la web del Tren:
I després del centenari, què?
dimecres, 30 de novembre de 2011
Aquest diumenge es va posar punt final [...]
El projecte, a més, contempla la construcció d’un parc ferroviari per a tren tripulat i la recuperació d’un tram de l’antiga línia ferroviària amb la finalitat de que hi circuli un tren turístic.
[...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: 2011, centenari del Tren d'Olot
De la web:
EL TREN D'OLOT SOM TOTS
dijous, 1 de desembre de 2011
Un cop finalitzats els actes de commemoració del Centenari de l’arribada del tren a Olot, l’Associació Amics del Tren Olot-Girona ha posat en marxa la campanya EL TREN D’OLOT SOM TOTS. Aquesta campanya, que té com a finalitat recollir petites aportacions econòmiques per l’entitat, l’hem engegat amb el propòsit de recuperar part de les despeses que ens ha generat l’organització de l’esdeveniment. A canvi de les aportacions, les persones que hi participin rebran com a recompensa diferents lots de material recordatori del centenari.
Inicialment hem previst les 3 aportacions tipus que us indiquem a continuació, tot i que acceptarem de bon grat qualsevol altra quantitat superior:
Per una donació de 20 € rebreu com a obsequi: 1 DVD “El tren d’Olot” i 1 punt de llibre doble del centenari.
Per una donació de 30 € rebreu com a obsequi: 1 DVD “El tren d’Olot”, 1 conte “1911”, 1 postal del centenari, 1 punt de llibre doble del centenari, 1 punt de llibre del tren d'Olot, 1 iman del centenari i 1 xapa també del centenari.
Per una donació de 50 € rebreu com a obsequi: 1 DVD “El tren d’Olot”, 1 carnet infantil “Amics del tren d’Olot”, 2 contes “1911”, 2 postals del centenari, 2 punts de llibre dobles del centenari, 2 punts de llibre del tren d'Olot, 2 imans del centenari i 2 xapes també del centenari.
En cas de voler participar a la campanya EL TREN D’OLOT SOM TOTS, cosa que us agraïm per endavant, podeu passar pel local social de l'entitat a fer la donació i recollir els obsequis corresponents o, si ho preferiu, també podeu fer l’aportació mitjançant transferència i us farem arribar els obsequis per correu postal (en aquest cas les despeses de manipulació i enviament aniran a càrrec vostre). Si preferiu fer-ho d'alguna altra manera, estem oberts a qualsevol suggeriment. En tot cas, contacteu amb nosaltres:
Correu electrònic: asamtog(a)trenolot.cat
Telèfons: 619.067.304 (Ignasi Riera) i 656.895.030 (Antoni Serra).
Local social: magatzem del Parc de l’Estació de Sant Esteve d’en Bas, obert els dissabtes de 5 de la tarda a 8 del vespre i el segon diumenge de cada mes d’11 del matí a 1 del migdia (els dies 24 i 31 de desembre i 7 i 8 de gener, el local estarà tancat).
EL TREN D'OLOT SOM TOTS
dijous, 1 de desembre de 2011
Un cop finalitzats els actes de commemoració del Centenari de l’arribada del tren a Olot, l’Associació Amics del Tren Olot-Girona ha posat en marxa la campanya EL TREN D’OLOT SOM TOTS. Aquesta campanya, que té com a finalitat recollir petites aportacions econòmiques per l’entitat, l’hem engegat amb el propòsit de recuperar part de les despeses que ens ha generat l’organització de l’esdeveniment. A canvi de les aportacions, les persones que hi participin rebran com a recompensa diferents lots de material recordatori del centenari.
Inicialment hem previst les 3 aportacions tipus que us indiquem a continuació, tot i que acceptarem de bon grat qualsevol altra quantitat superior:
Per una donació de 20 € rebreu com a obsequi: 1 DVD “El tren d’Olot” i 1 punt de llibre doble del centenari.
Per una donació de 30 € rebreu com a obsequi: 1 DVD “El tren d’Olot”, 1 conte “1911”, 1 postal del centenari, 1 punt de llibre doble del centenari, 1 punt de llibre del tren d'Olot, 1 iman del centenari i 1 xapa també del centenari.
Per una donació de 50 € rebreu com a obsequi: 1 DVD “El tren d’Olot”, 1 carnet infantil “Amics del tren d’Olot”, 2 contes “1911”, 2 postals del centenari, 2 punts de llibre dobles del centenari, 2 punts de llibre del tren d'Olot, 2 imans del centenari i 2 xapes també del centenari.
En cas de voler participar a la campanya EL TREN D’OLOT SOM TOTS, cosa que us agraïm per endavant, podeu passar pel local social de l'entitat a fer la donació i recollir els obsequis corresponents o, si ho preferiu, també podeu fer l’aportació mitjançant transferència i us farem arribar els obsequis per correu postal (en aquest cas les despeses de manipulació i enviament aniran a càrrec vostre). Si preferiu fer-ho d'alguna altra manera, estem oberts a qualsevol suggeriment. En tot cas, contacteu amb nosaltres:
Correu electrònic: asamtog(a)trenolot.cat
Telèfons: 619.067.304 (Ignasi Riera) i 656.895.030 (Antoni Serra).
Local social: magatzem del Parc de l’Estació de Sant Esteve d’en Bas, obert els dissabtes de 5 de la tarda a 8 del vespre i el segon diumenge de cada mes d’11 del matí a 1 del migdia (els dies 24 i 31 de desembre i 7 i 8 de gener, el local estarà tancat).