Troleibusos a Pardo?
Troleibusos a Pardo?
Avui he estat mirant fotografies, i he trobat una que probablement és dels anys 40, de la confluència entre els carrers Pardo i La Jota, a Barcelona (metro Fabra i Puig), a on apareixen uns cables que semblen ser de trolebusos. No tinc informació de si en aquell carrer hi van passar, sí recordo que el meu pare m'havia dit que a La Jota havia passat el bus 50 fa molts anys, però d'això primer no en tinc constància. Hi ha algú que conegui la zona i que ho pugui confirmar?
- Attachments
-
- img012.jpg (118.39 KiB) Viewed 6501 times
Re: Trolebusos a Pardo?
Me haces dudar. Yo vivo en esta zona y la C/ Pardo desde fabra i Puig hasta Escocia puede entrar actualmete un autobus, pero el problema seria el giro en Escocia y Riera de Horta. Actualmente entre esta y Cardenal Tedeschini es dirección prohibida, pero siempre han sido los autobuses del barrio de Congres el famoso " 18 " con final en la puerta de la Salle y el "71 " en Felipe II. Respecto al 50 creo recordarlo siempre con parada en virrey con el 11, 12, 112, 31 32, 47 , 50 y 51 y el recorrido del 50 en concreto que era junto con el 47 autobuses articulados "Pza España-Via Julia" transcurria por la Avda Borbon.
De todas formas anecdotas como el del la C/ La jota supongo que habran habido siempre. Ha sido calle con aparcamiento, dirección virrey, dirección merdiana y actualmente semi peatonal o sea que haberlas hailas...
Un saludo
De todas formas anecdotas como el del la C/ La jota supongo que habran habido siempre. Ha sido calle con aparcamiento, dirección virrey, dirección merdiana y actualmente semi peatonal o sea que haberlas hailas...
Un saludo
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Tramvia, potser?
A la foto, em sembla que hi veig vies de tramvia.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Trolebusos a Pardo?
Es el final de la linea 51. Mi padre fué uno de los tranviarios que circularon en el tranvía de la inauguración, que por cierto fué un coche de la linea 60, el que hizo la inauguración con las autoridades y altos cargos de TB
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Trolebusos a Pardo?
Segons la web "Autobusos de Barcelona" la línia 51 fou inaugurada el 1970 (fou la última) i la foto és força anterior. A més, segons la mateixa font, el 51 passava per Pg. Maragall, Av. Borbó i Pi Molist, per la qual cosa quedaria força lluny de la ubicació de la foto (Pardo/Jota):andres wrote:Es el final de la linea 51. Mi padre fué uno de los tranviarios que circularon en el tranvía de la inauguración, que por cierto fué un coche de la linea 60, el que hizo la inauguración con las autoridades y altos cargos de TB
http://cv.uoc.es/~jmora/lineas/51.html
Qui s'equivoca?
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Trolebusos a Pardo?
Em contesto a mi mateix parcialment.
Segons el llibre "Els tramvies de Barcelona" d'Albert González Masip, abans de la la 51 inaugurada el 1970 hi havia hagut una altra línia 51 de tramvia, que anava des de la Pl. Universitat fins a Sant Andreu, concretament fins el que avui dia és l'estació de Sant Andreu Arenal. Aquesta línia acabava a Fabra i Puig (de fet el creuava) i al donar la volta ho feia pel c/ Pardo i girava cap al c/ La Jota per tornar a agafar Meridiana.
Lamentablement, si això fos cert les vies estarien al revés de com estan a la foto, per la qual cosa penso que la ubicació donada per aquest llibre també és incorrecte. Segons la foto, el més probable és que la 51 acabés a Meridiana amb Escòcia (no Fabra i Puig), i anés per Jota-Pardo-Escòcia per donar la volta novament cap a Meridiana. Si no, no m'encaixa de cap manera.
Per cert, que d'aquesta primera 51 no trobo cap informació de quan va ser inaugurada. Sembla que ja existia l'any 1947, però no el 1939. La supressió sí que sembla més clara: es va produir el 1954 coincidint amb la prolongació del Metropolità Transversal fins a Fabra i Puig.
Segons el llibre "Els tramvies de Barcelona" d'Albert González Masip, abans de la la 51 inaugurada el 1970 hi havia hagut una altra línia 51 de tramvia, que anava des de la Pl. Universitat fins a Sant Andreu, concretament fins el que avui dia és l'estació de Sant Andreu Arenal. Aquesta línia acabava a Fabra i Puig (de fet el creuava) i al donar la volta ho feia pel c/ Pardo i girava cap al c/ La Jota per tornar a agafar Meridiana.
Lamentablement, si això fos cert les vies estarien al revés de com estan a la foto, per la qual cosa penso que la ubicació donada per aquest llibre també és incorrecte. Segons la foto, el més probable és que la 51 acabés a Meridiana amb Escòcia (no Fabra i Puig), i anés per Jota-Pardo-Escòcia per donar la volta novament cap a Meridiana. Si no, no m'encaixa de cap manera.
Per cert, que d'aquesta primera 51 no trobo cap informació de quan va ser inaugurada. Sembla que ja existia l'any 1947, però no el 1939. La supressió sí que sembla més clara: es va produir el 1954 coincidint amb la prolongació del Metropolità Transversal fins a Fabra i Puig.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Trolebusos a Pardo?
El final estaba en Meridiana -Escocia,nbunca llego a Fabra y Puig. El primer trayecto que tuvo el 51 fué
Pza. Cataluña-San Andrés y Posteriormente cambio el final a Pza Universidad, siempre llevo coches de la serie 800
Pza. Cataluña-San Andrés y Posteriormente cambio el final a Pza Universidad, siempre llevo coches de la serie 800
Re: Trolebusos a Pardo?
De la Web de J. Mora los autobuses de Barcelona hay 2 fotos de la linea 51.observese el tranvía paralelo al ferrocarril y el giro de la calle Escocia con meridiana
- Attachments
-
- Tranvía de la linea, 51 en Av. Meridiana en 1947
- t51.jpg (33.36 KiB) Viewed 6414 times
-
- Obras en Meridiana -Escocia año 1953
- S_ttt51.jpg (8.23 KiB) Viewed 6414 times
Re: Trolebusos a Pardo?
Em sap greu no poder afegir més del que ja s'ha dit. Efectivament, he trobat una línia de tramvia que discorria pel carrer Garcilaso cap als anys vint o trenta, i només a finals dels 60 o poder primers 70 la línia d'autobús 202 (Pg. Fabra i Puig - Ctat.Meridiana) donava la volta en una mena de cul-de-sac vorejant la mansana formada per F.Puig/Pardo/Escòcia/Av. Meridiana. De tota manera, la catenària de la foto a mí em sona més a tramvia i no pas a troleibús. Aquests darrers, els més propers els he trobat circulant per F.Puig com a línies FI i FE als primers seixanta.
Què és alló??
Re: Trolebusos a Pardo?
Perdoneu si poso una mica mes de polemica, en primer lloc , esteu segurs que son cables de catenaria ?, per se de trolebus no pot ser ja que no mes hi ha un fil, i per ser de tramvia, al menys jo no vec las vias
Re: Trolebusos a Pardo?
Doncs jo sí les veig. Fixa't com brillen els rails al terra.BRILL 18 wrote:Perdoneu si poso una mica mes de polemica, en primer lloc , esteu segurs que son cables de catenaria ?, per se de trolebus no pot ser ja que no mes hi ha un fil, i per ser de tramvia, al menys jo no vec las vias
Una de les coses que em crida l'atenció, és que es tracta d'un tram en via única. I això, a les línies de via doble, es trobava als bucles terminals. I si llegim el text d'en José Mora sobre el tramvia 51, a un paràgraf, trobem això:
Per tant, no hi ha dubte que es tracta d'aquest bucle terminal de la línia. El bucle Meridiana-La Jota-Pardo-Escòcia-Meridiana, amb final a Meridiana/Escòcia, que dedueix en Wefer:El 12 de julio de 1948 y por causa de las obras de conversión en subterránero del ferrocarril en la avenida Meridiana, se hace preciso recortar provisionalmente el recorrido de esta línea situando su final en el cruce con la calle Concepción Arenal, con lo que quedó inhabilitado el bucle terminal. Para ello se dividió la línea en dos tramos: Pl. Universidad - Rogent y Rogent San Andrés.
Per consegüent, l'andres té raó.Wefer wrote:Segons la foto, el més probable és que la 51 acabés a Meridiana amb Escòcia (no Fabra i Puig), i anés per Jota-Pardo-Escòcia per donar la volta novament cap a Meridiana. Si no, no m'encaixa de cap manera.
A la foto de na Metring, podem veure un tram d'aquest bucle, el gir La Jota/Pardo. I, com a curiositat, aquí teniu el mateix lloc a l'actualitat. Es conserven l'edifici i les cases!andres wrote:El final estaba en Meridiana -Escocia,nbunca llego a Fabra y Puig.
T'equivoques tú, Wefer. Però de link. Aquí tens el de segona línia 51, la que tractem http://cv.uoc.edu/~jmora/lineas/ttt51.htmlwefer wrote:Segons la web "Autobusos de Barcelona" la línia 51 fou inaugurada el 1970 (fou la última) i la foto és força anterior. A més, segons la mateixa font, el 51 passava per Pg. Maragall, Av. Borbó i Pi Molist, per la qual cosa quedaria força lluny de la ubicació de la foto (Pardo/Jota):
http://cv.uoc.es/~jmora/lineas/51.html
Qui s'equivoca?
Aquí trobaràs una detallada història i cronologia de la línia, que va ser molt efímera, només durà 9 anys (12/4/1945 - 17/5/1954). Tú has trobat el de la cinquena línia 51, l'hereva de l'actual d'autobús.
Salvem l'Estació de França!
Re: Trolebusos a Pardo?
Com a vei del carrer la Jota desde fa 37 anys, mai m'hagues imaginat que un tranvia hagues passat pel meu carrer.
Re: Trolebusos a Pardo?
Què m'has de dir a mi de l'edifici?m.h.t. wrote:
A la foto de na Metring, podem veure un tram d'aquest bucle, el gir La Jota/Pardo. I, com a curiositat, aquí teniu el mateix lloc a l'actualitat. Es conserven l'edifici i les cases!andres wrote:El final estaba en Meridiana -Escocia,nbunca llego a Fabra y Puig.
-
- N4
- Posts: 57
- Joined: Friday 17/12/2010 4:03
- Location: Sant Andreu Arenal/Fabra i Puig/Virrei Amat
Re: Trolebusos a Pardo?
Òndia! Doncs sí que hi ha gent residint per aquesta zona no? Jo visc al C/Escòcia però malauradament sóc massa jove per poder corrobar res... preguntaré a veure si puc treure algo!
Re: Trolebusos a Pardo?
Al final tots som veïns!
Re: Trolebusos a Pardo?
Perdoneu que m'hi fico en el tema. Tinc 57 anys i el primer any de la meva vida vaig viure a sobre de les tombes de la Pl. Villa de Madrid (al costat del carrer Canuda) i tenia uns familiars que vivien al carrer La Jota i segons he sentit contar al meu pare, per anar a visitar-los agafavem el tramvia 51 fins al final que era al mateix carrer La Jota.
Jo no ho puc recordar perque només tenia un any però em crec el que el meu pare m'ha dit.
Espero que quedi una mica més clar el asumpte. La catenària correspon al tramvía.
Jo no ho puc recordar perque només tenia un any però em crec el que el meu pare m'ha dit.
Espero que quedi una mica més clar el asumpte. La catenària correspon al tramvía.
Re: Trolebusos a Pardo?
Al contrari, benvinguda tota aportació.Catinenc wrote:Perdoneu que m'hi fico en el tema.
Mireu el que he trobat al web d'en José Mora, a la pàgina on parla sobre la línia Sant Andreu - Roquetes de Talleres Aragall & Cía (que després fou la 13 de TMB):Catinenc wrote:[...] i segons he sentit contar al meu pare, per anar a visitar-los agafavem el tramvia 51 fins al final que era al mateix carrer La Jota.
Doncs és cert el que comenta el teu pare, perquè aquí s'afirma que el final es trobava a La Jota amb Pardo.Uno de los graves problemas del barrio de las Roquetas durante años fue la falta de transporte público. Rodeado de campos, los vecinos tenian que ir a pie hasta Sant Andreu o ir a buscar el tranvía nº 46 a "Los Quince" (Pº Maragall-Virgen de Montserrat) o el tranvía 51 en la calle Jota con Pardo.
Metring, anys i panys davant del terminal d'una antiga línia de tramvia i tú sense saber-ho...
Salvem l'Estació de França!
Re: Trolebusos a Pardo?
Em permetreu un petit off-topic, relacionat amb el tema de la fotografia, però és que molts dels veïns de la zona, no sou a L'intercanviador i no podeu llegir un fil a on es tracta, però es busquen fotografies de Sant Andreu del Palomar per un llibre, i abans, la zona formava part de l'antiga vila.La crida, a http://opinioandreuenca.blogspot.com/20 ... cords.html :