Per què les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Post Reply
User avatar
uriol108
N8
N8
Posts: 919
Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contact:

Per què les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by uriol108 »

Hola, perdoneu la pregunta, potser la trobeu tonta, però avui anat amb un rodalies m'ho preguntava... Perquè no fan les vies d'un material que no es rovelli (com ara l'Acer)... Suposo que deu ser per un motiu econòmic ? O potser hi ha algun altre motiu tècnic, d'adherència , ets... ? :nose

Gracies i perdoneu la pregunta...

Image
470
N7
N7
Posts: 327
Joined: Tuesday 20/10/2009 23:22

Re: Perqué les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by 470 »

Pues si antieconómico totalmente teniendo en cuenta el precio del acero inoxidable, para lograr el inoxidable al hierro se le agregan otros minerales como el niquel, cromo, depende del tipo de aleación que quieras realizar y la dureza que quieras obtener, pero en el tema carril es totalmente innecesario.
Para ferrocarril se usa acero (hierro y carbón) y hay de muchas características y aleaciones, lo importante es el peso/metro, cuanto mas peso, mas calidad de carril y mas velocidad de tren, la oxidación depende de muchas cosas, climas, tratamiento térmico, calidad del acero etc y tambien de la frecuencia de paso de tren, el contacto rueda carril hace desaparecer el oxido, por lo menos en la cara de rodadura.
MZA_1600
N7
N7
Posts: 500
Joined: Saturday 30/08/2008 13:22

Re: Perqué les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by MZA_1600 »

I per tot això també perque l'acer té unes qualitats mecàniques que l'acer inoxidable no té, oi?

Per cert, de lo poc que vaig fer d'Enginyeria de Materials, un dels mètodes contra la oxidació era una mateixa capa d'òxid que protegia l'acer del contacte directe amb l'aire. És per això que el pas de les circulacions elimina l'òxid i es veu el metall tal com és, i la falta de circulacions torna a generar aquesta capa d'òxid.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Perqué les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by Lluita1714 »

M'ha fet pensar aquest fil... i he pensat... no seria millor crear una capa d'un centímetre o així sobre cada rail, ben agafada, amb la finalitat de que s'erosioni aquesta, que és més barata de canviar, i no haver de canviar les vies cada cop que es gasten cada deu anys? (sobretot en zones amb molt de trànsit de mercaderies). Una mena de capa rebutjable, que fins-i-tot podria ser menys dura, per allargar la durada de les rodes.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Javi M
N9
N9
Posts: 1618
Joined: Wednesday 18/11/2009 16:49
Location: Sant Feliu

Cost del rail

Post by Javi M »

El que més costa en substituir un rail, més que el propi rail, deu ser el procès físic de canviar-lo. El rail vell deu ser pràcticament cent per cent reutilitzable, suposo que fins i tot per fer-ne de nous, de manera que el cost del material deu ser pràcticament igual al del que es recupera.
470
N7
N7
Posts: 327
Joined: Tuesday 20/10/2009 23:22

Re: Perqué les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by 470 »

MZA_1600 wrote:I per tot això també perque l'acer té unes qualitats mecàniques que l'acer inoxidable no té, oi?

Per cert, de lo poc que vaig fer d'Enginyeria de Materials, un dels mètodes contra la oxidació era una mateixa capa d'òxid que protegia l'acer del contacte directe amb l'aire. És per això que el pas de les circulacions elimina l'òxid i es veu el metall tal com és, i la falta de circulacions torna a generar aquesta capa d'òxid.
Depende de que tipo de acero inox. uses, los hay de diferentes durezas y resistencia mecánica, pero no creo que queramos usar acero inox que se utiliza en aviación o turbinas para hacer railes.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Cost del rail

Post by Lluita1714 »

Javi M wrote:El que més costa en substituir un rail, més que el propi rail, deu ser el procès físic de canviar-lo. El rail vell deu ser pràcticament cent per cent reutilitzable, suposo que fins i tot per fer-ne de nous, de manera que el cost del material deu ser pràcticament igual al del que es recupera.
Deus tenir raó, amés, es pot especular de certa manera amb això, comprar vies quan el l'acer és barat, i vendre les velles quan el preu està a l'alça, i d'aquesta manera igualar els balanços comercials malgrat la pèrdua de material amb el desgast, tot i que no sé si això que dic ho fan les companyies ferroviàries.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Santfeliuenc
N10
N10
Posts: 3520
Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
Location: Sant Andreu de la Barca, BL

Re: Per què les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by Santfeliuenc »

Hola,

Curioso ¿verdad? es la propia infraestructura la que pide trenes en circulación a voces para minimizar el desgaste y la oxidación del acero al carbono de los raíles... es algo así como que la propia vía nos dice: "¡eh! si inviertes y me construyes, no me dejes tirada y procura que por aquí no paren de circular trenes, ¡aprovéchame que si no me deterioraré y habrás malgastado tu inversión!".

Efectivamente, el acero inoxidable es más caro. Y eso de que algo sea "inoxidable"... en fin, resiste más pero inoxidable lo que es inoxidable, como no hagamos los raíles de oro de 24 kilates... no sé yo. Y si roban el cobre del cableado eléctrico, imagináos los raíles de acero inoxidable... se harían cuberterías enteras arrancando vías de tren.

:bleah

Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Per què les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by metring »

¡Juro que iba a poner eso ahora! ¡Que los chorizos de cable de cobre iban a hacer su agosto ! :riure
User avatar
Santfeliuenc
N10
N10
Posts: 3520
Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
Location: Sant Andreu de la Barca, BL

Re: Per què les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by Santfeliuenc »

Hola,

Pues sí, los bancos deberían buscarse otro regalo para los nuevos clientes, porque con raíles de acero inoxidable, se les iba a acabar el material para cuberterías y baterías de cocina.

A partir de ese momento los bancos tendrían que volver a las sombrillas y pelotas de playa.

Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
User avatar
ROMI65
N6
N6
Posts: 232
Joined: Wednesday 08/06/2005 20:44
Location: València, ex-París, ex-Ambérieu-en-Bugey, Chambéry

Re: Per què les vies no són d'acer (inoxidables) ?

Post by ROMI65 »

No ens equivoquem: els carrils són d'acer, oxidable clar. Els carrils de ferro es van abandonar fa molts, molts anys.

No s'utilitza acer inoxidable per una qüestió de cost. I, a més, de què serveix que els carrils no s'oxiden? L'únic interès de mantenir la taula de rodament lliure d'òxid és permetre el curtcircuitatge de la via i el funcionament de la senyalització. Però això ja s'aconsegueix amb el pas dels trens. Tenir uns carrils amb l'ànima i el patí ben lluents no té cap interés (*).

A les seccions de via on el trànsit de trens és molt feble i no permet de mantenir la taula de rodament lliure d'òxid, es pot soldar un cordó d'acer inoxidable sobre el carril (trams molt curts).

(*) La causa del desgast dels carrils no és l'oxidació sinó el pas dels trens: un carril s'ha de canviar molt abans per l'ús que per l'oxidació.
Le progrès ne vaut que s'il est partagé par tous (SNCF, 1992).
Post Reply

Return to “Ferrocarril en general”