Antigues cotxeres de Lesseps, es podria fer us museístic?

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
lauria1226
N7
N7

Re: Antigues cotxeres de Lesseps, es podria fer us museístic?

Post by lauria1226 »

El LLOP wrote:
lauria1226 wrote:No seria mala idea donar un us museístic a aquestes peculiars cotxeres, pero em fa l'efecte que amb la sensibilitat característica de la casa cap als temes històrics i la paranoia sobre l'espai que tenen, l'únic museu al que podriem aspirar és al de closques de "Berberechos" o per la proximitat de "La Casita Blanca" un museu de fundes de preservatius. xD
sobre la sensibilitat de la casa tots la coneixem, per desgràcia. Ara, la falta d'espai no la poden fer servir per aquest cas en concret perquè aquí només dorm un vagó de vies (a vegades). La resta està com surt a les fotos.
Totalment d'acord, no poden fer servir la falta d'espai, perô son molt capaços de fer-ho, com quan varen desballestar el tramvia 547 o el 131 de Vilanova, l'argument sempre ha estat el mateix: La manca d'espai físic, sembla aquella visió de tunel que els conductors amb unes copes de més tenen que la fa tan perillosa.

La qüestió és armar-se de paciència i fer-se pesat, potser així al final, per cansament es pot aconserguir alguna cosa, sempre que no ho facin desaparèixer pel camí.

M'oblidava de dir que és molt significatiu que TMB sigui l'única empresa del sector on encara està perseguit de fer fotografies per part dels aficionats.

I aquell triàngle que tenen, s'assembla cada cop més el de les Bermudes.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
El LLOP
N9
N9

Post by El LLOP »

doncs al triangle hi han unes quantes vies mortes, però mortes mortes. Encara que allà disguesin que hi ha lloc, no trobo que sigui el lloc del metro amb més encant per fer un museu la veritat. Per això trobo que l'accés a les cotxeres de Lesseps es el lloc ideal per fer-ho, un lloc que té més de 80 anys d'història i ara mateix sense ús.
Last edited by El LLOP on Tuesday 17/11/2009 22:48, edited 2 times in total.
Miquel
Administrador

Post by Miquel »

El LLOP wrote:doncs al triangle hi han unes quantes vies mortes, però mortes mortes. Encara que allà disguesin que hi ha lloc, no trobo que sigui el lloc del metro amb més encant per fer un museu la veritat. Per això trobo que l'accés a les cotxeres de Lesseps es el lloc idela per fer-ho, un joc que té més de 80 anys d'història i ara mateix sense ús.
Home, espai pel museu es discutible si no hi ha més remei, ara, carregar-se el material dient que no hi ha espai, havent-hi un munt d'espai al Triangle, ja que on son els Tranvies, a aquella galeria, hi ha espai de sobres, (o hi havia quan hi vaig anar), i si treuen les carrosses de nadal (si encara hi son) encara n'hi ha més.
Obviament, es veu que el que volen es carregars-ho (no se si està ben escrit).
El metro de Barcelona amb motoristes!
El LLOP
N9
N9

Post by El LLOP »

home, per fer el museu de la mobilitat es clar que no hi ha lloc. Però lloc per fer un museu de la història del Metro, en un emplaçament igualment històric, n'hi ha prou. Fins i tot, al meu parer, seria un pas més del que han fet a Madrid ja que suposaria la recuperació d'una infraestructura (dipòsit-taller-cotxera) unint-la a l'exposició d'un tren original del GMB. En aquest punt tornem al punt principal: carència de sensibilitat històrica per part dels alts estaments polítics de l'empresa (sembla que els frikis metreros només podem accedir als llocs on no podem decidir res :evil: :evil: ).
lauria1226
N7
N7

Post by lauria1226 »

El tema del museu de la mobilitat ara com el del tramvia abans ha estat una cosa que es va llevar amb el peu esquerra des del primer moment. La campanya antitramvia dels anys 60s va ser tan ferotge que encara cueja en la mentalitat de molts barcelonins.

Heu de tenir en compte que des de la Guerra del 36-39 no s'havia produït una paradoja com la que va passar en aquest tema.

Resulta que cadascun dels bandols va quedar dividit en dos i entre els partidaris del tramvia hi havia defentsant-lo gent del règim colze amb colze amb militants comunistes i entre els detractors del mitjà passava el mateix.

D'aqui que quan en plena transició s'havia establert que el museu es faria a les cotxeres de Sants, el moviment veinal que reivindicava la no construcció d'un pas elevat per a cotxes per la plaça de Sants, llavors dita de Salvador Anglada, va incloure les cotxeres de Sants com a equipaments per al barri, considerant el museu del transport com una cosa innecessària i contrària als interessos populars, encara recordo com un ganivet que se'm clavava a les parts toves la consigna de "SALVEM SANTS DIA A DIA, NI PAS ELEVAT NI MUSEU DEL TRAMVIA", jo, aleshores militant, ho vaig passar francament malament, donat que encara que del tot contrari a la consigna, estava obligat pel centralisme democràtic a defensar-la.

És a partir d'aqui que el material cau en desgràcia i s'inicia un periple que ens ha dut fins aquí, passant per les campanyes antitramvia que durant la construcció del trambaix organitzaren els hereus ideològics (Ara ja convertits en entreguistes absorbits pel sistema capitalista) dels que torpedinaren el museu a les cotxeres de Sants.

S'han vist obligats per vergonya a acceptar el retorn del material a Barcelona, però els ve gran, els sobra i això és perillós, perquè en qualsevol moment un directiu nou o vell, davant d'un problema cojuntural, por decidir de trinxar-ho tot i trobar-nos davant d'un fet consumat en que la fundació recentment creada no pugui fer absolutament res.

D'espai, evidentment que n'hi ha. Els passa però, igual que a un malalt d'anorèxia; que sempre es veu gras al mirall. Ells sempre es veuen estrets. I s'hi veurien encara que es trobessin enmig de l'antàrtida amb ningú a 3000 Quilòmetres a la rodona.

Amb aquesta gent, no es pot baixar la guàrdia, l'experiència ho demostra.
A la gente no gusta que
Uno tenga su propia fe.
foronda 141
N8
N8

Post by foronda 141 »

A la conferencia de avui a ACEMA, s'han mostrat algunas fotos ineditas en blanc i negre de las antigas cotxeras de Lesseps, del tunel de maniobras i ascensor, i s'ha parlat bastant d'aquestas instalacions.

Una de las cosas que no sabía es que aquestas cotxeras estaban ubicadas a lo que tenía que ser un mercat municipal de la plaça. D'aqui que hi hagin tres naus separadas per columnas.
Es veu que es va agafar la construcció ja feta de forma provisional, encara que la "provisionalitat" ha durat 70 anys.

Un altre anécdota divertida que s'ha explicat:
En aquest fil ja hem vist com estaban distribuidas las vías a la cua de maniobras, i concretament que n'hi havian dues, i al final nomes en quedaba una fins la paret on s'acabava el tunel.
Doncs segons sembla l'any 1973, l'empresa Nuñez i Navarro estava fent un edifici. Es veu que per algun error de planos, quand estavan fen els fonaments de una casa amb parking soterrani, van fer un forat a la paret final del tunel, ocasionant alguns desprendiments de pedres i pols que van caure a sobre del personal que estaba fent el manteniment de trens.
El jefe de torn de las cotxeres, ple de pols de cap a peus va anar a queixarsa als responsables de la obra.
metring
Administrador

Post by metring »

Moltes gràcies per explicar-nos tot això, i per la crónica de la conferència d'avui :plas
Serralson 10300
N3
N3

Re: Antigues cotxeres de Lesseps, es podria fer us museístic

Post by Serralson 10300 »

faristol wrote:Hola Alemany, doncs la localitzacio que has fet del elevador es correcte, pero aquest no era tan llarg, el "forat" correspon a l'actual reixa de ventilació que hi ha al costat de la biblioteca, espero que aquella reixa estigui feta a prova de qualsevol pes, perque els que sabem el qui ha a sota, no solem pasar pel damunt.
Per la tranquilitat de faristol i els demes us comento el següent.
El passat mes de Maig tornant del Carmel em va enxampar una tempesta, i per mes inri anava sense paraigues. El cas es que fart de quedar xop, vaig anar a petar a sota del sostre de la actual biblioteca. La casualitat va fer a que anes a parar tot just sobre aquesta reixa. El rebuf de un dels metros que passen, em va recordar automaticament. Que alla estaba l'antic elevador.
Com que la curiositat em va vençer, i tenia que esperar que escampes. Vaig decidir acostar la vista a la reixa, amb la comica esperança de veura alguna resta xD . Obviament no veig veura res. (gracies a les fotos del Llop, ara se per que ;)
El que si vaig veure es que a una distancia de tal vegada de metre i mitg, hi ha encorada una red bastant gruixuda. Similar a les que es fan servir en les construccions de cases. Dedueixo que es va possar per protegir en els obrers que feiant, la reforma :nono de la plaça. I alla es va quedar. O be per el contrari ja estaba planejada.

En tot cas aqui deixo la curiositat. Tal vegada no us donara mes seguratat, pero la intencio es el que compta.

Salut. :ok

PD. demano disculpas per reflotar el fil. Si aixo aqui esta mal vist.... :oops:
"Hay dos cosas infinitas: el Universo y la estupidez humana. Y del Universo no estoy seguro."Albert Einstein
Serralson 10300
N3
N3

Amics.

Abans de tot torno a demanar disculpas per el reflotament d'aquest fil. Si aixo esta mal vist en aquest forum, no dupteu en avisarme. :oops:

Be ara entro en materia. Disculpeu si creieu que he deixat anar una "totxana" xD

Poc abans del enderroc final de les cotxeres de Lesseps, tot i passejant el gos. Em vaig poguer col-lar a dintre a traves del acces del carrer riera de vallcarca, que algu s'havia deixat obert. Com que la curiositat amb 16 anys, pot ser molt punyent, i en vista de que no hi havia cap autoritat, em vaig decidir a entrar.
Tot la por inicial en vista del silenci que hi havia, vaig anar entrant per fer la exploracio. Vaig visitar las naus i els fossats a on es feiant les reparacions dels cotxes, les oficines, vaig veure els carrils del carro transbordador, (No em vaig fixar si estaba, o no el transbordador jo dira que no el vaig veure) i per supost el famos elevador amb la seva plataforma de fusta. Que aquell dia estaba adalt de tot. (Obviament es clar :D )
Val a dir que vaig tenir la bogeria de posar un peu al damunt, tot i el risc que suposaba..(Animalades de adolescent ... :) )

Ara be arribats aqui es a on vaig veura una zona, que a dia d'avui ignoro quina finalitat tenia.

A tocar (diria) del elevador, o mes ben dit pared amb pared. Hi havia una zona similar a un pati de llums d'una casa normal. Sols que aquesta zona estaba per sota el nivell dels tallers. Vaig intentar buscar una manera per intentar baixar i mirar-ho millor, pero la zona ja havia estat remoguda. I era francament perillos, per que m'arriscaba a una caiguda sense retorn.
Per que os feu una idea, a dintre de aquesta zona vaig entreveura a part de les tipiques conduccions de desguas, finestres i molt mes aball el que em va semblar una porta bastant grossa. Amb una persiana enrollable similar a la una botiga, pero tamany industrial. No se si m'explico.... :oops: . Fos com fos a mi em donar la sensacio que aquell pou, o pati de llums anaba mes avall, i que tenia que veura amb l'elevador.

Dies despres les maquines van entrar de nou, per donar el punt i final. I vaig poguer comprobar com les excavadores aprofitant la mateixa runa, la van utilitzar per omplir el pou. (Os puc jurar que alla van anar a parar bona part de les vias del taller, entre altres coses.... :emprenyat )

Anys despres i amb la desaparicio de la tapia que protegia el solar, (Algu ha dit especul-lacio??? xD ) en vista la construccio de la biblioteca. Vaig poguer tornar a la zona. El temps (mes de 10 anys) i les plujas, havia erosionat el terreny, i es notaba de lluny que la zona estaba lleugerament per sota el nivel normal. Poc despres cambiava de barri i li perdia la pista.

A partir de aleshores sempre m'he formulat aquestas preguntes:

Quina finalitat tenia aquella instal-lacio subterrania??
Tenia alguna conexio amb l'elevador???
S'ha conservat aquell lloc al fer els fonaments de la biblioteca, deixant-lo per guardar llibres????
O per el contrari es va tirar pel dret i es va aplicar la "sol-lucio Barcelona" xD ????
Existeix algun planol a on es descrigui aquesta instal-lacio????

No se si ha quedat clar la meva exposicio, (totxana) pero si aqui hi ha algu que tregui aquest dupte. Haure tocat el cel.

Salut. :ok
"Hay dos cosas infinitas: el Universo y la estupidez humana. Y del Universo no estoy seguro."Albert Einstein
Guigui
Administrador

Permès i desitjat

Post by Guigui »

Serralson 10300 wrote:Abans de tot torno a demanar disculpas per el reflotament d'aquest fil. Si aixo esta mal vist en aquest forum, no dupteu en avisarme. :oops:
No, home, de cap manera! Si no es pogués fer, de què serviria mantenir els fils durant anys i panys?
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver

Sense educació no hi ha democràcia.
Serralson 10300
N3
N3

Re: Permès i desitjat

Guigui wrote:
Serralson 10300 wrote:Abans de tot torno a demanar disculpas per el reflotament d'aquest fil. Si aixo esta mal vist en aquest forum, no dupteu en avisarme. :oops:
No, home, de cap manera! Si no es pogués fer, de què serviria mantenir els fils durant anys i panys?
Donçs gracies per l'aclariment. Em quedo mes tranquil. :ok

Salut.
El LLOP
N9
N9

Post by El LLOP »

Hola Serralson, en primer lloc dir-te que m'alegro de que les meves fotos t'hagin agradat i et sigui útils.
Referent a la instal.lació que comentes em sembla que es la sotscentral de Lesseps. Aquesta sotscentral tenia un pati i també una connexió, obertura, accés o com li vulguis dir, amb el pou de l'elevador, a la seva part superior.

Salut.
Serralson 10300
N3
N3

El LLOP wrote:Hola Serralson, en primer lloc dir-te que m'alegro de que les meves fotos t'hagin agradat i et sigui útils.
Referent a la instal.lació que comentes em sembla que es la sotscentral de Lesseps. Aquesta sotscentral tenia un pati i també una connexió, obertura, accés o com li vulguis dir, amb el pou de l'elevador, a la seva part superior.

Salut.
Llop ets humil. Les tevas fotografias tenen el mateix valor, (per mi almenys) que les que va fer Branguli. Ja fa un munt d'anys. I crec que amb el temps seran de gran valor, per a generacions properes que estiguin interesades en aquests temes. I t'ho dic desde el punt de vista d'un aficionat a la fotografia, i aquest "mundillo".

Dit aixo.

Donarte les gracies per la rapidesa de la teva resposta i per aclarirme un xic el meu dupte. Ara be. Que s'en va fer de aquesta sotscentral????
Subsisteix???
Es va cambiar d'ubicacio al fer la biblioteca???
O es va anul-lar??
Per que recordo amb claredat que en aquell pati s'hi van abocar, tones de runa. I francament trobo ridicul que s'enterri una sotscentral electrica amb el transformadors inclosos. Per el potencial perill que comporta. (No fa falta que recordi el incendi de 2007 d'un transformador, que va provocar un col-lapse a la xarxa electrica, i la posterior apagada... :o )Sino es va preveura el seu desmantallament, o trasllat.

Suposo que ja sera preguntar massa. Pero apart del tunel del conexio amb l'elevador, que gracias a tu sabem com esta ;) .
Saps com esta aquella zona, o en tens alguna idea de com pot estar???
I ja posats. Saps a on es podria trobar els planols de les cotxeres, sense tenir que caura en les mans de la "burrocracia"???? xD

Salut :ok
metring
Administrador

Post by metring »

Serralson 10300 wrote:Es va cambiar d'ubicacio al fer la biblioteca???
No, la cotxera va desaparèixer abans de la construcció de la biblioteca Jaume Fuster, que va substituir a la que hi havia a Torrent de l'Olla, la Antoni Julià de Capmany (és que una altra de les meves passions és la història de les biblioteques :D ).
metro3001
N5
N5

Post by metro3001 »

En primer lloc, voldria agrair molt sincerament a tots aquells que amb la seva documentació i memoria ens estan posant molta llum sobre les antigues cotxeres de Lesseps.
Veient les fotos del Llop i els planells d´en Faristol, ara la cosa ja em queda clara del tot.
Per altra banda i veient les fotos, el tenir que pujar un tren sencer als tallers, deuria de ser una feina molt entretinguda...
Bien, a lo que ibamos.
En relació a fer de les antigues cotxeres de Lesseps un museu, ho trobo molt interessant, peró, ja sabem tots, que "con el clero hemos topado".
Ja s´ha vist prou be, l´interés de les administracions Barcelonines en la conservació de diferents elements histórics relatius al transport...( 400, 1000, Boca Liceu, Urquinaona i un llarg etc).
El tenir que adecentar totes aquestes instal-lacions, suposo que costaría uns quants calers, calers que com es evident, s´els gastaran en asfaltar carrers o posar més ciment a qualsevol lloc, per fer una altre plaça dura.
Peró a banda d´aixó, també esta el tema de capacitats i aqui entro en el terreny de les elucubracions.
Tots sabem, que de moment tenim 3 cotxes de la serie 300 i 3 cotxes de 1100, i que ara hi cabrien bé, peró que passarà quan d´aqui a uns anys comencin a jubilar els 3000?. Em vinc a referir, que si hi hauria prou espai físic per encabir-hi varies composicions venideres (que evidentment no les jubilarien demà, pero que tard o d´hora, cauran, com caiem tot-hom)
A part de tot aixó, tambe està el comentari fet per un altre foraire, fent relació als temes de seguretat, que tot-hom en parla i deprés ningú en fa cas. Tot aixó, fa que sigui un tema una mica espinós, peró que com a idea no estaria gents malament.
Salutacions
metro3001
El LLOP
N9
N9

Post by El LLOP »

intento contestar-te a alguna de les teves preguntes Serralson:

Segons els mapes que he pogut trobar, la ubicació de la biblioteca es exactament la mateixa que la que ocupava la cotxera:

Image

Image

La sotscentral va desaparèixer ja que se'n construí una de nova (desconec la data) a la mateixa estació de Lesseps. Va ser completament desmantellada i en el moment de fer-se la següent fotografia, ja era completament buida d'equips.

Image

La zona del túnel de connexió entre l'estació de Lesseps i l'elevador de les cotxeres es troba en relatiu bon estat perquè encara la fa servir la brigada de vies per deixar material i a vegades tractors de manteniment.

Image

Image

Adjunto també una foto on es pot veure l'accés tapiat des de l'elevador a la sotscentral

Image

De plànols per desgràcia no en tinc. L'esquema de vies de les cotxeres eren els següents:

Image.

Si vols més informació et pots adreçar a la web del Gran Metropolitano de Barcelonaon trobaràs moltíssima informació tècnica.
Serralson 10300
N3
N3

:plas :plas :plas :plas
Bravo Bravissimo!!!!!! :reve M'has esborrat d'un sol cop tots els duptes. I gracies moltissimes gracies. Per la foto de la sotscentral abans del enderrocament, m'has retornat un boçi de la meva adolescencia, sensa sapiguer-ho

I gracias tambe per el planols i la foto del acces tapiat en el elevador, amen de les altres fotos que ja coneixia.

Sensa cap mena de dupte ets un erudit de les profunditats.....

Un cop mes gracies.... :reve :reve :reve

Salut :ok
Guigui
Administrador

Planificació fora de termini

Post by Guigui »

metro3001 wrote:Tots sabem, que de moment tenim 3 cotxes de la serie 300 i 3 cotxes de 1100, i que ara hi cabrien bé, peró que passarà quan d´aqui a uns anys comencin a jubilar els 3000?
Els 3000 està pensat que durin pel cap baix vint anys més. Si aquest és un horitzó que amb prou feines es contempla en la planificació de les infraestructures d'aquest país, ja ni et dic en relació amb el patrimoni històric.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver

Sense educació no hi ha democràcia.
122-042-132
N9
N9

Re: Planificació fora de termini

Post by 122-042-132 »

metro3001 wrote:Tots sabem, que de moment tenim 3 cotxes de la serie 300 i 3 cotxes de 1100, i que ara hi cabrien bé, peró que passarà quan d´aqui a uns anys comencin a jubilar els 3000?
Tambè cal comptar amb el 100 preservat a Can Boixeres i el 400 dels Tallers de La Sagrera, a part del material tramviaire, els bussos i el trolleibus BUT, i la col·lecció de camions de bombers!; de fet, tot i els anys d'abandonament, ara comencem a tindre un important patrimoni. Suposo que també cal comptar amb petit material de ViO. Tot plegat els inicis d'un interessant museu. Salut
El LLOP
N9
N9

Post by El LLOP »

Referent al dubte d'en Serralson sobre com estava el terreny on es va assentar la biblioteca Jaume Fuster al enderrocar-se les cotxeres, he trobat aquesta imatge on es veu clarament l'estat en el que va quedar el solar, totalment aplanat i sense cap resta visible de les cotxeres que van existir allà durant més de 60 anys.

Image
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”