Mapes històrics

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Mapes històrics

Post by Sky »

A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):

http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").

;)
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Notícies línia de La Pobla de Segur

Post by Lluita1714 »

Sky wrote:A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):

http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").

;)
Realment espectacular. Fora del territori lleidatà s'aprecia el tren fins a La Pobla de Lillet. Curiós com presenten a Manresa com si el ferrocarril Lleida-Manresa fos de la CGFC, no ho acabo d'entendre, a Manresa, sembla com si el FC. (actual Renfe) tingés un ramal a La Pobla de lillet, no obstant, la línia Martorell-Manresa de la CGFC no existís. No obstant si que hi es a Igualada. La ruta Martorell-Manresa, no datava de 1912?
Destaco el FC a Puigcerdà, sense via al costat francès.
Es veu l'antic cremallera de Montserrat.

Destaco, fora de l'interès ferroviari, el retoc a l'escut de Lleida. Un any següent de la impremta d'aquest plànol, en república, van fer una mena de segell de tinta per provar de tapar la corona de l'escut, per la fortalesa (republicana), i per aclarir-ho, dalt posa "REPÚBLICA ESPAÑOLA"
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Re: Notícies línia de La Pobla de Segur

Post by Sky »

Ho torno a penjar perquè he pogut reduir bastant la mida de l'arxiu, ara són 4,85 MB:

http://www.hotlinkfiles.com/files/27697 ... lleida.jpg
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Notícies línia de La Pobla de Segur

Post by metring »

Sky wrote:A la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya hi ha un mapa de la província de Lleida editat l'any 1930; es pot observar el recorregut de la línia des de Lleida fins al Port de Salau (i també el carrilet Balaguer-Mollerussa):

http://www.hotlinkfiles.com/files/27695 ... da1930.jpg (són uns 12 megues, millor que feu clic amb el botó dret i seleccioneu "desar enllaç a...").

;)
Això és digne d'anar al subfòrum d'història, hi estàs d'acord?
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Més curiositats del mapa

Post by Guigui »

Lluita1714 wrote:Destaco el FC a Puigcerdà, sense via al costat francès.
I el Tren Groc, que semblava arribar només fins a La Guingueta d'Ix. Realment, va ser així?

Curiós, també, que presentessin la línia de La Pobla com a "en construcció" en tot el tram fins a la frontera. Potser encara no existia el concepte d'"en planificació".

Sigui com sigui, com a document històrico-geogràfic, un autèntic diamant. :plas
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Re: Notícies línia de La Pobla de Segur

Post by Sky »

metring wrote:Això és digne d'anar al subfòrum d'història, hi estàs d'acord?
Sí, també tinc els mapes de la resta de províncies. ;)
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Re: Mapes històrics

Post by Sky »

Provincias de España: Barcelona: http://www.megaupload.com/?d=8RG2MOWF
Provincias de España: Gerona: http://www.megaupload.com/?d=GT3LUOJM
Provincias de España: Tarragona: http://www.megaupload.com/?d=PVFARHAY

I uns quants més d'interessants, també provinents de la cartoteca digital de l'Institut Cartogràfic de Catalunya:

Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.megaupload.com/?d=9IU4NLO4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.megaupload.com/?d=J9FO98X1
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=F1M64J2H
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.megaupload.com/?d=QXVX3IGS

Tots tenen vora 5 MB. ;)
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Mapes històrics

Post by metring »

Això no acaba de rutllar, molts problemes per baixar-me algun document, tota l'estona em porta d'un link a un altre :?
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Re: Mapes històrics

Post by Sky »

Mm, jo els puc descarregar bé. :?

Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Mapes històrics

Post by Lluita1714 »

Espectacular!

Barcelona 1903. Destaco:
El ferrocarril econòmic de Guardiola de Berguedà, abans d'arribar a La Pobla de Lillet, i abans de l'existència de tot el que avui és la línia Llobregat-Bages, ja que el ramal a Igualada sí que hi era.
El nom de Sant Boi, sembla fet en dos idiomes forasters, San Boy, i San Baudilio.
Destaco que l'il·lustrador no tenia ni idea d'on era Sant Andreu de la Barca, a quin costat del riu, i el va posar en mig, potser amb dret a una estació de MZA.
El tren de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses. Encara sense la via a Ribes
FC Girona - Las Planas, el tram fins a Olot, en construcció
FC a Sant Feliu de Guíxols, que surt del plànol.
La zona de l'estació de França amb un ramal al port que arriba fins al Prat de Llobregat.
FC. de Sarrià, quan encara no anava més enllà de Sarrià.
Destaco a nivell geogràfic el Canal de la dreta, un canal de reg que feia també de desembocadura del Llobregat, i amés, Castelldefels, les llacunes naturals abans que arribi l'especulació urbanística.

Girona (any, posterior a 1930 ja que té el FC a la frontera, té corona a l'escut així que és posterior a la segona república, per tant, posterior a 1936, a l'època de la dictadura). Destaco:
FC a Olot,
FC a Sant Feliu de Guíxols
FC a Palamós
FC a Banyoles
Cremallera de Núria
FC Ripoll - Sant Joan de les Abadesses - "Torallas"
Això em fa pensar que si Girona s'hagués modernitzat els ferrocarrils i carrilets que tenia, potser ara sigués una ciutat millor del que és, i tindria una xarxa "de la ai carai!"
Last edited by Lluita1714 on Tuesday 25/08/2009 18:50, edited 1 time in total.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Mapes històrics

Post by metring »

Sky wrote:Mm, jo els puc descarregar bé. :?

Has obert la pàgina? És que aquests no són enllaços directes; s'ha d'obrir la pàgina, introduir un "captcha" (un codi de xifres i números) i esperar uns segons perquè et permeti baixar l'arxiu.
Si, si, ho he fet, però no em surt res, i em torna a sortir un captcha i un anunci de cop reduïr panxa :x
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Mapes històrics

Post by Lluita1714 »

Lo de Barcelona no és el que era al 1930. Això és un plànol on ensenyen com seria la ciutat literalment projectada per Cerdà, amb les vies ferroviaries i tramvies.
L'eixample mai arribà al Besòs, ni Glòries mai va arribar a tenir aquesta forma, ni la Barceloneta tan gran, el nom de l'Av. Gaudí, l'Av. Roma, La Diagonal.
Absència de la línia de Balmes
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Sky
N9
N9
Posts: 1915
Joined: Monday 02/05/2005 15:00
Location: Lleida

Re: Mapes històrics

Post by Sky »

Lluita1714 wrote:Lo de Barcelona no és el que era al 1930. Això és un plànol on ensenyen com seria la ciutat literalment projectada per Cerdà, amb les vies ferroviaries i tramvies.
Vaja, a la fitxa de l'ICC només ficava això:

Títol: Plano-guia de Barcelona
Any original: 1930
metring wrote:Si, si, ho he fet, però no em surt res, i em torna a sortir un captcha i un anunci de cop reduïr panxa :x
Els he pujat a un altre servidor... Espero que rutlli ara. ;) En aquest s'ha d'esperar uns instants i prémer el botó "Download" al peu de la pàgina.

Provincias de España: Barcelona: http://www.sendspace.com/file/z3bqyl
Provincias de España: Gerona: http://www.sendspace.com/file/b6zpca
Provincias de España: Tarragona: http://www.sendspace.com/file/3n5fb0

Guia de transports de la ciutat de Barcelona (1930): http://www.sendspace.com/file/cziwk4
Gràfic de les velocitats dels trens mes ràpids damunt les línies catalanes (1931): http://www.sendspace.com/file/jeuu1e
Gràfic de intensitat de circulació d'autobusos damunt les carreteres de Catalunya (1931): http://www.sendspace.com/file/xx0t89
Gràfic de la intensitat de tràfic de trens de viatgers damunt la xarxa ferroviària de Catalunya (1931): http://www.sendspace.com/file/1qg3vx
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Mapes històrics

Post by metring »

Ara si, gràcies!! :D
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Mapes històrics

Post by genissimon »

Pel que fa a la xarxa de via estreta de la vall del Llobregat:

- El FC a Castellar de n'Hug (de fet, al Clot del Moro) es va inaugurar al 1914, tot i que prestava servei a la fàbrica ASLAND des de molts anys abans.
- El FC arriba a Guardiola de Berguedà el 1904.
- La xarxa de la CGFC (ara FGC) de Martorell a Manresa es comença a construir als anys 20 del s.XX després de la creació de la pròpia CGFC, per fusió de les companyies respectives del Barcelona-Martorell, Martorell-Igualada i Manresa-Berga (amb prolongació d'Olvan a Guardiola). La primera decisió que es pren com a CGFC és la unificació de la xarxa amb la connexió a Martorell (Enllaç) i la construcció de la línia de Martorell a Manresa. L'antiga TFEMB feia correspondència amb Norte a Manresa i tenia una gran estació a la riba nord del Cardener: Manresa-Riu.

Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Mapes antics

Post by Lluita1714 »

No he trobat cap altre fil semblant, i obro un de nou.

He trobat una petita joia al cor de la Xina. Resulta que ells volen tenir el seu propi Google Maps, i li diuen World Map. Apart de tots els noms en castellà (Sardañola Terrasa, Montblanch o Vich, i d'algun poble nou aprop d'Ascó anomenat UNK... Trobem trens a Olot, Bbanyoles, Sant Feliu de Guíxols, Guardiola de Berguedà i... per si no fos poc... La Pobla de Segur-Saint Girons, i alguna sorpresa més pel Delta de l'Ebre i Sant Joan de les Abadesses.

Per saber quina mena de mapes van fer servir per fer-ne aquest de noi, aneu a Ferrol, Galícia... i veureu.
http://tianditu.cn
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
D4V1D.83FY
N4
N4
Posts: 50
Joined: Monday 15/11/2010 20:48
Contact:

Mapa xarxa Catalunya 1930

Post by D4V1D.83FY »

Hola, he escanejat aquest mapa que pertany a una guia de FC de l'any 1930. Es un document molt interessant ja que a mes hi han els horaris de cada linia.

Image
fredebcnteatre
N7
N7
Posts: 323
Joined: Friday 01/12/2006 18:22
Location: R1

Re: Mapa xarxa Catalunya 1930

Post by fredebcnteatre »

D4V1D.83FY wrote:Hola, he escanejat aquest mapa que pertany a una guia de FC de l'any 1930. Es un document molt interessant ja que a mes hi han els horaris de cada linia.

Image
A més pel que veig hi han moltes linees desaparescudes que alguns en el forum proposen de reestablir com tren-trams o algo aixi, com e de la costa i també sembla que hi havia ferrocarril per la costa brava... o m'equivoco? lo curios es el tren mollet-caldes de montbui...

Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Ferrocarril vs. carretera

Post by Guigui »

fredebcnteatre wrote:Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
Si veus com eren els cotxes i les carreteres, entendràs el perquè.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
fredebcnteatre
N7
N7
Posts: 323
Joined: Friday 01/12/2006 18:22
Location: R1

Re: Ferrocarril vs. carretera

Post by fredebcnteatre »

Guigui wrote:
fredebcnteatre wrote:Curios el concepte trenic actual comparat amb el de abans... abans es fotia tren gairabé a tot arreu pel que sembla.
Si veus com eren els cotxes i les carreteres, entendràs el perquè.
Per desgracia ara el que mana es el cotxe... joooooo, ja ho podrien haber modernitzat i no treure linees a destajo... coi... retalladors que son alguns...
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”