Subministrament elèctric a les línies ferRoviàries

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Post Reply
User avatar
Javi M
N9
N9
Posts: 1618
Joined: Wednesday 18/11/2009 16:49
Location: Sant Feliu

Subministrament elèctric a les línies ferRoviàries

Post by Javi M »

Tinc un dubte:

Els motors dels automotors i locomotores de Renfe, FGC, Metro, Tram, funiculars, telefèrics, etc. són tots de corrent continu. (Oi? O ja vaig errat des d'aquí?)

Quin procés fan servir a les estacions per transformar l'electricitat AC de la xarxa a DC per fer-la útil als motors dels vehicles?
User avatar
El LLOP
N9
N9
Posts: 1635
Joined: Tuesday 04/04/2006 18:34
Location: esperant via lliure

Re: Subministrament elèctric a les línies feroviàries

Post by El LLOP »

Les sèries 500 i 2100 del FCMB fan servir motors de corrent altern.
yak-112
N5
N5
Posts: 83
Joined: Monday 01/08/2011 18:51
Location: Castellar del Vallès, Barcelona

Re: Subministrament elèctric a les línies feroviàries

Post by yak-112 »

A Renfe:
Tots els trens construits a partir dels anys 90 (exceptuant els 446) tenen motors de corrent altern trifàsic. Transformen el CC de la catenària mitjançant onduladors trifàsics (dels quals no puc donar massa informació encara...).
És a dir, reben 3000Vcc de la catenària i l'ondulador dóna una tensió i freqüència variable al motor, en corrent altern, en funció al que demanda el maquinista o l'autòmata de la velocitat prefixada.

FGC:
112/213. Mateix o semblant que renfe. Motors de corrent altern trifàsic amb onduladors.
User avatar
Javi M
N9
N9
Posts: 1618
Joined: Wednesday 18/11/2009 16:49
Location: Sant Feliu

Re: Subministrament elèctric a les línies feroviàries

Post by Javi M »

Gràcies.

De totes maneres encara em queda el dubte principal: com funcionen els equips de les subestacions elèctriques per passar grans cuantitats de AC a DC?
470
N7
N7
Posts: 327
Joined: Tuesday 20/10/2009 23:22

Re: Subministrament elèctric a les línies feroviàries

Post by 470 »

Javi M wrote:Gràcies.

De totes maneres encara em queda el dubte principal: com funcionen els equips de les subestacions elèctriques per passar grans cuantitats de AC a DC?
Transformadores y rectificadores de potencia conectados a las líneas de transporte de alta tensión.
User avatar
Javi M
N9
N9
Posts: 1618
Joined: Wednesday 18/11/2009 16:49
Location: Sant Feliu

No és tan senzill

Post by Javi M »

470 wrote:Transformadores y rectificadores de potencia conectados a las líneas de transporte de alta tensión.
Els rectificadors no són més que un conjunt de 4 díodes, que estan formats alhora per 3 transistors.
Primer de tot, el transistor no va ser inventat fins l'any 1947, molt desprès de que hi hages trens elèctrics.
Abans d'això, al lloc de cada transistor s'havia de fer servir 3 vàlvules termoiòniques (les vàlvules de buit), que tenen un tamany considerable. Per tant, un rectificador dels antics havia d'estar format per 27 vàlvules.
Ara tingues en compte que la potència que poden aguantar els díodes més potents (tant els antics com els moderns) és rídicula en comparació al que necessita un sol tren per funcionar. Hauríem de tenir una nau industrial plena de rectificadors connectats en paral·lel per a que la pugessin resistir.
I això que els rectificadors d'ara són ben petitons. Imagina't si cada rectificador estigués format per 27 vàlvules de buit: en caldria una catedral plena.

A més a més, utilitzant rectificadors tindríem una DC rectificada però no constant, és a dir, que la diferència de potencial fluctuaria entre 0 i 3.000V 100 vegades per segon (ja que la freqüència de la xarxa és de 50Hz). No sé si en el cas dels trens això afectaria al funcionament, però per eliminar aquest efecte caldria un altra nau plena de condensadors.
470
N7
N7
Posts: 327
Joined: Tuesday 20/10/2009 23:22

Re: Subministrament elèctric a les línies feroviàries

Post by 470 »

Te pongo este enlace pdf
http://www.railforum.net/Presentaciones ... rdiaca.pdf

Esta muy bien contiene fotos y explicaciones de una subestación de corriente continua, te puse el transformador-rectificador por que es el elemento principal de la subestación.
User avatar
D4V1D.83FY
N4
N4
Posts: 50
Joined: Monday 15/11/2010 20:48
Contact:

Re: Subministrament elèctric a les línies feroviàries

Post by D4V1D.83FY »

Hola, jo se algunes cosetes sobre aquest tema. El primer de tot es que una subestacio privada te una part de Cia i una de client. A la part de Cia hi arriben les linies electriques, que pot ser una, pero normalment com que la MT i la AT funciona en xarxa o en anell, arriben normalment dos linies a les cel·les de linia. Aqui la compañia fa les seves maniobres de conexio i desconexio, ja que si falla una linia, es pot suministrar per l'altre. El seguent pas es l'equip de mesura que consta de trasnformador de tensio i intensitat, a on es conecta en contador de llum. A continuacio comença la part de client, amb les seves proteccions i transformadors.

Fins a aquest punt el montatge es molt habitual i es poden trobar subestacions d'aquesta mena tant per grans industries com per un supermercat gros.

Al pasar de CA a CC, la continua resultant no es estable com la de una bateria, si no que es pulsant, com comentaveu. Si es fa servir un rectificador monofasic la diferencia entre els pics es molt alta, pero si fem servir un trifasic, mentre una ona pasa per 0v, hi ha una antre que esta pujant i una que esta baixant, i a diferencia del monofasic, la CC resultant no hi passa per 0v, es una tensio mes "llisa", menys pulsant.

A les instal·lacions ferroviaries la diferencia esta en el transformador. El transformador d'una subestacion que dona CC te dos secundaris, un en estrella i un en triangle, de manera que les tensions d'un estan desfasats respecte a les de l'altre, per reduir encara mes l'efecte pulsant. Si es un transformador per una catenaria amb CA, el transformador te un bobinat tipus scott, amb entrada trifasica i sortida bifasica (dos fases a 90º), pero com que el punt comu de sortida no es fa servir, queda com si fos una sortida monofasica, i tota carrega que es conecti queda repartida a les 3 fases d'AT.

Es important indicar que en un motor de CC variant el voltatge es varia la velocitat, mentre que amb un de CA la velocitat es proporcional a la frequencia. l'ondulador d'un tren es de frequencia variable.

I parlant de voltatges, la xarxa de MT a Catalunya es normal que sigui de 25 kV, pero tambe hi han linies mes antigues d'11 kV. Tambe s'utilizen 45 kV en una linea que va de Girona a Portbou.
Post Reply

Return to “Ferrocarril en general”