Corredor Mediterrani
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: Corredor Mediterrani
La gent que no té arguments acaba sempre els seus escrits amb frases sentencioses i metafòriques, i quan no tenen prou oratòria, citen altres personatges. Els de la PTP mai han tingut ni una cosa ni l'altra. En fi, com diria Heinrich Heine, "Els homes dels temps passats tenien conviccions; nosaltres, els moderns, no tenim més que opinions, i per aixecar una catedral gòtica es necessita alguna cosa més que una opinió."
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Merca-Tram millor?
Potser el que volien era un tramvia-mercaderies, que passés per la Diagonal a méswefer wrote:M'acabo de llegir l'article de Pau Noy a la PTP, i encara al·lucino. Com es poden dir tantes barbaritats i a sobre disfressar-les de sensatesa, i que a sobre encara algú s'ho cregui?
Anem per parts:
LLegint el to despectiu amb què ho diu, sembla que li sàpiga greu que es faci una obra que no passi per Madrid!!!PTP - Pau Noy wrote:Un verdader triomf dels catalans. El corredor mediterrani és un símbol. El cop definitiu al model radial del Ministeri de Foment, al concepte de quilòmetre zero [...] Abans jugàvem a autopistes i ara a trens, que són més sostenibles.
I quant costa que aquesta mateixa gent vagi en cotxe o moto? I quant costen les carreteres i autopistes? I quant costen els tramvies? Perquè segur que hagués estat molt millor plantificar un tramvia que anés del Carmel a la Zona Franca, o que unís Santa Coloma i Badalona amb Barcelona ... oi? Ràpid i barat de nassos!! No seré jo qui defensi el traçat de la L9/10, ni el seu mètode constructiu, ni els seus plaços... però una cosa és criticar aspectes de l'obra, i l'altre carregar-se-la tota perquè sí sense donar alternatives més que "és molt cara". És curiós que des de les mateixes veus, quan es parla de fer tramvies absurds per tota Catalunya, mai es destaca el que costaran als ciutadans.PTP - Pau Noy wrote:¿Qui va muntar l'enginyeria financera i el pla d'obres de la línia 9 del metro, de resultes dels quals cada passatger costa 10 euros a l'erari públic?
Li ha agafat un 50% de quota de mercat a l'avió en només tres anys (l'avió fa dècades que fa el servei) i encara ho considera un fracàs?PTP - Pau Noy wrote:¿I què hem de dir de l'AVE Barcelona-Madrid, el desitjat, dissenyat per a 350 km/h perquè s'havia de menjar l'avió, però encara avui va més gent en avió que en tren?
Des de la PTP, i recentment, s'han criticat supressions de serveis d'autobús altament deficitaris, que estic segur que no representaven ni el 10% de la "quota de mercat" de les zones que servien. S'ha volgut justificar l'oposició a la supressió des de termes "socials", menyspreant els aspectes econòmics del cost de funcionament. En canvi, quan parlem d'AVE o metro, sempre s'insisteix en el cost. Alguna cosa falla.
D-e-m-a-g-o-g-i-a!!! Per no dir directament MENTIDA. Els 50.000 milions no són pel corredor mediterrani, són la inversió total per a TOTS els projectes penisulars seleccionats per la UE. El corredor mediterrani "només" suposa uns 17.000 milions, una tercera part.PTP - Pau Noy wrote:ara els catalans saltem d'alegria perquè entre Europa i Madrid ens construiran la més gran de les catedrals ferroviàries d'Europa. Ni més ni menys que 50.000 milions perquè els nostres trens plens de mercaderies inundin els mercats europeus.
Però és que a més, d'aquests 17.000 només una molt petita part s'invertirà a Catalunya (per acabar el tram Tarragona-Vandellòs) ja que el corredor mediterrani travessa tota la península... i a sobre la part catalana ja està mig feta!!!
Més informació: http://www.publico.es/espana/402464/la- ... 0-millones
Tornem-hi. Això és mentida, tal com he dit anteriorment. O aquest senyor està molt desinformat, o està manipulant de forma molt barroera. En aquest cas, no sé què és pitjor.PTP - Pau Noy wrote:¿De veritat ens volem gastar 50.000 milions d'euros, 10 vegades més del que va costar l'AVE Madrid-Barcelona, perquè passin alguns trens més de mercaderies i per escurçar en 15 minuts el recorregut en tren ràpid entre Barcelona i València
Perdó?!?!?! És a dir que la solució no és fer més competitiu el ren, sinó posar traves als camions (peatges? prohibicions? punxar-los les rodes?). I després diu que hem d'aprendre d'Alemanya... on precisament està tot ple d'autopistes gratuïtes (i on efectivament sí es fa servir el tren no perquè posin traves als camions, sinó perquè el tren és eficient). Delirant i lamentable aquesta concepció de "fem que triomfi el que a mi m'agrada a base de carregar-me tota la resta, sigui com sigui".PTP - Pau Noy wrote:El problema no radica en la falta de vies ni d'operadors, sinó en la falta de confiança dels industrials per transportar els seus productes per tren. L'hi posem massa fàcil al camió, que sempre és capaç de donar servei de porta a porta a preus més que raonables.
Que és que és precisament això el que es farà del corredor mediterrani a Catalunya!!! Que no són 50.000 milions!!!PTP - Pau Noy wrote:el més important localitzat entre Tarragona i Vandellòs. Sumant tot el que es necessita fer a Catalunya, no arriba a 1.000 milions d'euros.
"Y para muestra, un botón"PTP - Pau Noy wrote:Machado deia que a Espanya, de cada 10 caps, un pensa i nou envesteixen.
Volen ser eco-sostenibles-xupiguais, i diuen que millor les mercaderies en camió, quan en calen molt més i contaminen molt més?? Però que s'han begut l'enteniment?? No té cap lògica!!
Quina forma de fer el ridícul...
Re: Corredor Mediterrani
Aquest migdia han parlat al TN Comarques de Girona sobre la terminal intermodal de Vilamalla i la seva connexió al Corredor Mediterrani. Deixo l'enllaç
http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/3804810
http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/3804810
Salutacions des de Figueres.
Re: Corredor Mediterrani
http://www.cugat.cat//noticies/Politica ... editerrani
Sant Cugat demana a l'Estat cobrir les vies de Renfe per on passarà Corredor Mediterrani
Les vies d'FGC del centre de la ciutat causen molèsties als veïns
L'Ajuntament instarà el ministeri de Foment a cobrir les vies de Renfe al seu pas pels barris de Coll Favà i Can Magí-Roquetes, zones per on passaran les vies del Corredor Ferroviari Mediterrani. La iniciativa, que sorgeix arran d'una moció que ha presentat el grup municipal de CiU en el ple d'aquest dilluns, també demanarà al govern que faci un estudi per analitzar la viabilitat del soterrament de les vies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) al centre de la ciutat. La moció, que ha incorporat esmenes del PP i el PSC, ha estat aprovada per unanimitat.
Amb aquesta iniciativa, el consistori posa de manifest l'impacte acústic que podrien patir els veïns de Coll Favà i Can Magí-Roquetes, zones per on passaran les vies del nou eix ferroviari. A instàncies del PSC i el PP, la moció també preveu demanar la Generalitat que faci un estudi sobre el possible soterrament de les vies de FGC al pas pel centre de la ciutat. El consistori mostra així la seva preocupació per l'impacte acústic que pateixen des de fa anys els veïns d'aquesta zona.
El regidor del PSC, Pere Soler, ha explicat els motius per incloure les vies de FGC a la moció.
Pere Soler
Pel nostre municipi també passen les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat i també causen problemes.
Amb aquesta moció, l'Ajuntament també subscriu el comunicat de FERRMED on es demana que es prioritzin les inversions als corredors ferroviaris principals i que s'incloguin les grans circumval·lacions de Barcelona i València en el Corredor Ferroviari Ibèric.
Sant Cugat demana a l'Estat cobrir les vies de Renfe per on passarà Corredor Mediterrani
Les vies d'FGC del centre de la ciutat causen molèsties als veïns
L'Ajuntament instarà el ministeri de Foment a cobrir les vies de Renfe al seu pas pels barris de Coll Favà i Can Magí-Roquetes, zones per on passaran les vies del Corredor Ferroviari Mediterrani. La iniciativa, que sorgeix arran d'una moció que ha presentat el grup municipal de CiU en el ple d'aquest dilluns, també demanarà al govern que faci un estudi per analitzar la viabilitat del soterrament de les vies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) al centre de la ciutat. La moció, que ha incorporat esmenes del PP i el PSC, ha estat aprovada per unanimitat.
Amb aquesta iniciativa, el consistori posa de manifest l'impacte acústic que podrien patir els veïns de Coll Favà i Can Magí-Roquetes, zones per on passaran les vies del nou eix ferroviari. A instàncies del PSC i el PP, la moció també preveu demanar la Generalitat que faci un estudi sobre el possible soterrament de les vies de FGC al pas pel centre de la ciutat. El consistori mostra així la seva preocupació per l'impacte acústic que pateixen des de fa anys els veïns d'aquesta zona.
El regidor del PSC, Pere Soler, ha explicat els motius per incloure les vies de FGC a la moció.
Pere Soler
Pel nostre municipi també passen les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat i també causen problemes.
Amb aquesta moció, l'Ajuntament també subscriu el comunicat de FERRMED on es demana que es prioritzin les inversions als corredors ferroviaris principals i que s'incloguin les grans circumval·lacions de Barcelona i València en el Corredor Ferroviari Ibèric.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
En quin món viuen?
Si hi hagués un impost sobre la ximpleria dels polítics, ens podríem netejar el cul amb bitllets de 500 euros.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- trensmat
- N9
- Posts: 1593
- Joined: Wednesday 06/05/2009 17:10
- Location: Mataró(R1 Nord) Algimia ciudad (C5 Nord) Valencia pintor Sorolla
Re: Corredor Mediterrani
Reinicia sus tráficos el tren frutero de Silla a Inglaterra
Comsa Rail Transport ha asumido la tracción del tramo español
Esta pasada noche ha salido de la terminal logística de Adif en Silla el tren de Comsa Rail Transport remolcando treinta contenedores refrigerados de frutas hacia el Reino Unido. Este tren supone la reedición de un servicio que funcionó entre los años 2009 y 2010, explotado por el grupo DB Schenker, que ahora combina diversos operadores a lo largo de su recorrido por Francia e Inglaterra.
Comsa Rail Transport, la división logística ferroviaria del grupo Comsa Emte, ha puesto en circulación esta noche su primer tren de productos refrigerados en lo que supone, además, su primera operación internacional al norte de los Pirineos. El nuevo servicio, consignado por la empresa valenciana Inesphil Logística Internacional, unirá en un total de 52 horas la terminal valenciana de Silla con la inglesa de Barking, situada a pocos kilómetros al noreste de Londres.
El tren será remolcado por tres operadoras diferentes, Comsa Rail Transport en el tramo español, SNCF en el tramo francés y, para el tramo del Canal y el recorrido inglés, la empresa Europorte, división francesa del grupo Veolia Cargo, que fue adquirida por Eurotunnel. En la anterior experiencia de este mismo tren de los años 2009 y 2010 toda la operación estaba asignada a empresas del grupo DB Schenker, es decir, la española Eurocargo Rail España, la francesa Eurocargo Rail y en el Reino Unido la propia DB Schenker.
El tren circulará una vez por semana, ida y vuelta cargado, con una previsión inicial de treinta semanas, aunque hay posibles ampliaciones, tanto en frecuencia de circulaciones como en prolongación del tiempo del servicio. Como en la ocasión anterior, el tren estará compuesto por treinta vagones que transportarán igual número de contenedores refrigerados de 45 pies de la empresa Stobart Rail, con una carga total de 1.070 toneladas. La tracción prevista para el tramo español será una de las tres locomotoras de la serie 335 Euro 4000 de la flota de Comsa, aunque en caso de incidencia podría ser suplida por cualquier otra de esta misma operadora.
La logística del tren tiene cierta complejidad en el tramo español, ya que los seiscientos metros de la composición, que superan la capacidad de acogida de trenes de la terminal de Portbou, obligan a fraccionar el tren en dos partes para su recorrido Girona hasta la frontera. El proceso será tal que la mayor parte del tren saldrá desde Girona hasta Porbou. Una vez allí, la locomotora volverá aislada a Girona-Mercaderíes y, mientras se hacen las operaciones de transbordo de los contenedores, hará el acarreo de la segunda parte del tren hasta Portbou. El tiempo de recorrido por España, sin las operaciones de frontera, será de unas doce horas.
Corredor Mediterráneo
Según declaraciones de directivos de la empresa Inephill este nuevo servicio es un embrión de lo que podrá ser el Corredor Mediterráneo. Y es que si bien la duración del viaje del tren es muy similar a la del mismo transporte por carretera, los costes son inferiores en la opción ferroviaria
Esta empresa tiene previsto concentrar en la terminal de Adid de Silla la carga de productos hortofrutícolas, que arribarán en camiones procedentes tanto del inmediato entorno de huerta valenciana como de otras de zonas de Murcia e incluso Almería. Se cifra en más de 2.000 camiones los que diariamente parten hacia Europa cargados con estos productos, lo cual demuestra el potencial que tienen este tipo de operaciones.
La presión comunitaria hacia la carretera, con la aplicación de la Euroviñeta, y la limitación de horas de conducción, está volviendo cada vez más competitivo al ferrocarril y, según declararon los responsables de esta empresa, quizás se esté asistiendo al inicio de la recuperación de aquella época dorada del ferrocarril como clave en la exportación de productos de la huerta hacia el resto de Europa.
www.vialibre-ffe.com
Comsa Rail Transport ha asumido la tracción del tramo español
Esta pasada noche ha salido de la terminal logística de Adif en Silla el tren de Comsa Rail Transport remolcando treinta contenedores refrigerados de frutas hacia el Reino Unido. Este tren supone la reedición de un servicio que funcionó entre los años 2009 y 2010, explotado por el grupo DB Schenker, que ahora combina diversos operadores a lo largo de su recorrido por Francia e Inglaterra.
Comsa Rail Transport, la división logística ferroviaria del grupo Comsa Emte, ha puesto en circulación esta noche su primer tren de productos refrigerados en lo que supone, además, su primera operación internacional al norte de los Pirineos. El nuevo servicio, consignado por la empresa valenciana Inesphil Logística Internacional, unirá en un total de 52 horas la terminal valenciana de Silla con la inglesa de Barking, situada a pocos kilómetros al noreste de Londres.
El tren será remolcado por tres operadoras diferentes, Comsa Rail Transport en el tramo español, SNCF en el tramo francés y, para el tramo del Canal y el recorrido inglés, la empresa Europorte, división francesa del grupo Veolia Cargo, que fue adquirida por Eurotunnel. En la anterior experiencia de este mismo tren de los años 2009 y 2010 toda la operación estaba asignada a empresas del grupo DB Schenker, es decir, la española Eurocargo Rail España, la francesa Eurocargo Rail y en el Reino Unido la propia DB Schenker.
El tren circulará una vez por semana, ida y vuelta cargado, con una previsión inicial de treinta semanas, aunque hay posibles ampliaciones, tanto en frecuencia de circulaciones como en prolongación del tiempo del servicio. Como en la ocasión anterior, el tren estará compuesto por treinta vagones que transportarán igual número de contenedores refrigerados de 45 pies de la empresa Stobart Rail, con una carga total de 1.070 toneladas. La tracción prevista para el tramo español será una de las tres locomotoras de la serie 335 Euro 4000 de la flota de Comsa, aunque en caso de incidencia podría ser suplida por cualquier otra de esta misma operadora.
La logística del tren tiene cierta complejidad en el tramo español, ya que los seiscientos metros de la composición, que superan la capacidad de acogida de trenes de la terminal de Portbou, obligan a fraccionar el tren en dos partes para su recorrido Girona hasta la frontera. El proceso será tal que la mayor parte del tren saldrá desde Girona hasta Porbou. Una vez allí, la locomotora volverá aislada a Girona-Mercaderíes y, mientras se hacen las operaciones de transbordo de los contenedores, hará el acarreo de la segunda parte del tren hasta Portbou. El tiempo de recorrido por España, sin las operaciones de frontera, será de unas doce horas.
Corredor Mediterráneo
Según declaraciones de directivos de la empresa Inephill este nuevo servicio es un embrión de lo que podrá ser el Corredor Mediterráneo. Y es que si bien la duración del viaje del tren es muy similar a la del mismo transporte por carretera, los costes son inferiores en la opción ferroviaria
Esta empresa tiene previsto concentrar en la terminal de Adid de Silla la carga de productos hortofrutícolas, que arribarán en camiones procedentes tanto del inmediato entorno de huerta valenciana como de otras de zonas de Murcia e incluso Almería. Se cifra en más de 2.000 camiones los que diariamente parten hacia Europa cargados con estos productos, lo cual demuestra el potencial que tienen este tipo de operaciones.
La presión comunitaria hacia la carretera, con la aplicación de la Euroviñeta, y la limitación de horas de conducción, está volviendo cada vez más competitivo al ferrocarril y, según declararon los responsables de esta empresa, quizás se esté asistiendo al inicio de la recuperación de aquella época dorada del ferrocarril como clave en la exportación de productos de la huerta hacia el resto de Europa.
www.vialibre-ffe.com
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Corredor Mediterrani
Repeteixo el meu peu de firma: Corredor mediterrani ferroviari de mercaderies en ample UIC de Perpinyà (F) a Faro (PT) passant per Catalunya, València, Múrcia i Andalusia.
Salut !!
Salut !!
trensmat wrote:Reinicia sus tráficos el tren frutero de Silla a Inglaterra
Comsa Rail Transport ha asumido la tracción del tramo español
Esta pasada noche [...]
http://www.vialibre-ffe.com
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Corredor Mediterrani
Em sap molt greu, però que el soterrament (o enterrament) del ferrocarril que el paguin els ciutadans de Sant Cugat a través dels seus impostos i contribucions especials.
Si el problema és acústic, que plantin una "barrera verda" d'arbres a la franja de terreny de servitud ferroviària que s'ha de deixar a banda i banda de les vies.
Salut !!
Si el problema és acústic, que plantin una "barrera verda" d'arbres a la franja de terreny de servitud ferroviària que s'ha de deixar a banda i banda de les vies.
Salut !!
metring wrote:http://www.cugat.cat//noticies/Politica ... editerrani
Sant Cugat demana a l'Estat cobrir les vies de Renfe per on passarà Corredor Mediterrani
Les vies d'FGC del centre de la ciutat causen molèsties als veïns
L'Ajuntament instarà el ministeri de Foment a cobrir les vies de Renfe al seu pas pels barris de Coll Favà i Can Magí-Roquetes, zones per on passaran les vies del Corredor Ferroviari Mediterrani. [...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Corredor Mediterrani
Tant dret té l'Ajuntament a demanar com el Ministeri a denegar. I em sembla que al Ministeri no estan per gaires romanços...
- JPlanas
- N6
- Posts: 224
- Joined: Tuesday 12/10/2010 18:36
- Facebook: http://jordi.planas.cat/
- Location: Rodalies Llunyanes (Tarragona)
- Contact:
Re: Corredor Mediterrani
OFF TOPICtrensmat wrote:Ha Tarragona tambe volem trens de la serie 449
Encara que ens pugin el preu un 30% per substituir un material rodant amortitzat quatre vegades com a mínim?
Re: Corredor Mediterrani
Ara que algú ha tret el tema: o canvies aquest temps verbal ha per la preposició a, o et demando per danys i et faig pagar el col·liri que m'he de ficar als ulls per aturar l'hemorràgia cada cop que ho llegeixo.trensmat wrote:Ha Tarragona tambe volem trens de la serie 449
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
- trensmat
- N9
- Posts: 1593
- Joined: Wednesday 06/05/2009 17:10
- Location: Mataró(R1 Nord) Algimia ciudad (C5 Nord) Valencia pintor Sorolla
Re: Corredor Mediterrani
Presentada la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo en el ámbito comarcal de Girona
Se construirá una nueva estación para el Ave en el aeropuerto gerundense
El consejero de Territorio y Sostenibilidad de la Generalitat de Cataluña, Lluís Recoder, presentó el pasado 2 de febrero a agentes políticos, económicos y sociales de las comarcas gerundenses, la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo. El consejero expuso en Figueras la propuesta del Gobierno catalán sobre las características, trazado y programación de este eje a su paso por este ámbito territorial y ha remarcado que las comarcas gerundenses se beneficiarán de toda la conexión del Corredor del Mediterráneo dado que son el punto de contacto con Europa. El Corredor, entendido como un conjunto de infraestructuras ferroviarias, se configura como un eje estratégico que conecta las principales áreas de actividad económica e infraestructuras aeroportuarias, portuarias y logísticas con el resto del litoral catalán y peninsular y con Europa.
Este eje ferroviario se incluyó en la red transeuropea de transportes desde el pasado 19 de octubre de 2011 y la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo recoge la propuesta del Gobierno de Cataluña para desarrollarlo. Así, se han expuesto las características, trazado y programación del Corredor a su paso por las comarcas gerundenses y se ha remarcado la oportunidad que representa para la dinamización de la economía y la mejora del transporte de viajeros y mercancías en este ámbito territorial.
"El Corredor Mediterráneo”, ha explicado el consejero, "no puede ser un proyecto de mínimos, sino que debe ser un proyecto ambicioso a desarrollar en diferentes etapas, siguiendo la hoja de ruta definida desde el Gobierno”. Esta hoja de ruta es, precisamente, la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo. "Es el documento que debe servir para decidir qué inversiones priorizamos”. "A la hora de invertir, hay que tener en cuenta los criterios de retorno económico y social , y la mayoría de actuaciones ligadas al Corredor tienen un gran retorno en forma de nuevas oportunidades para nuestras empresas, puestos de trabajo y creación de riqueza", añadió.
El Gobierno catalán trabaja en dos ámbitos concretos sobre esta Agenda: en primer lugar, la definición de un proyecto urbanístico y territorial para atraer la actividad en los espacios idóneos y garantizar la accesibilidad al Corredor por parte de las empresas. Concretamente, la Generalitat impulsa la reserva de suelo para las conexiones de centros logísticos y áreas de actividad económica -actuales y previstas- y para identificar piezas de suelo con potencial interés estratégico. Y, en segundo lugar, la promoción de instrumentos de gestión de la movilidad y del transporte de mercancías que permitan sacar el máximo rendimiento de la infraestructura.
Un eje estratégico
El Corredor, entendido como un conjunto de infraestructuras ferroviarias, se configura como un eje estratégico que conecta las principales áreas de actividad económica e infraestructuras aeroportuarias, portuarias y logísticas con el resto del litoral catalán y peninsular y con Europa.
La Agenda establece las infraestructuras ferroviarias a ejecutar y la programación de los trabajos que garanticen las condiciones de capacidad y prestaciones necesarias para el transporte, tanto de personas como de mercancías. En el conjunto de las comarcas gerundenses, las actuaciones a llevar a cabo a corto y medio plazo, algunas de las cuales ya se están ejecutando, son las siguientes:
A corto plazo:
• Entrada en servicio de la línea de alta velocidad y de la estación provisional de Girona.
• Construcción del tercer raíl entre Vilamalla y Portbou, es decir, la adaptación a ancho UIC de una de las dos vías, así como el acceso ferroviario al Logis Empordà.
• Nueva estación del AVE en el aeropuerto de Girona. El Departamento de Territorio y Sostenibilidad iniciará próximamente la redacción del estudio informativo y posterior proyecto constructivo. Esta estación tendrá un coste previsto de trece millones de euros.
• Desarrollo por fases de la terminal ferroviaria Logis Empordà, a fin de efectuar una inversión ajustada a las necesidades presentes y futuras. Actualmente, Cimalsa está redactando el estudio informativo de la primera fase.
A medio plazo:
• Conversión a ancho mixto de la segunda vía en todo el tramo Girona-Portbou. De esta manera, se conseguirá que las dos vías permitan el tránsito de trenes tanto de ancho ibérico como internacional, al igual que en el tramo entre Girona y Mollet del Vallés.
http://www.vialibre-ffe.com
Se construirá una nueva estación para el Ave en el aeropuerto gerundense
El consejero de Territorio y Sostenibilidad de la Generalitat de Cataluña, Lluís Recoder, presentó el pasado 2 de febrero a agentes políticos, económicos y sociales de las comarcas gerundenses, la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo. El consejero expuso en Figueras la propuesta del Gobierno catalán sobre las características, trazado y programación de este eje a su paso por este ámbito territorial y ha remarcado que las comarcas gerundenses se beneficiarán de toda la conexión del Corredor del Mediterráneo dado que son el punto de contacto con Europa. El Corredor, entendido como un conjunto de infraestructuras ferroviarias, se configura como un eje estratégico que conecta las principales áreas de actividad económica e infraestructuras aeroportuarias, portuarias y logísticas con el resto del litoral catalán y peninsular y con Europa.
Este eje ferroviario se incluyó en la red transeuropea de transportes desde el pasado 19 de octubre de 2011 y la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo recoge la propuesta del Gobierno de Cataluña para desarrollarlo. Así, se han expuesto las características, trazado y programación del Corredor a su paso por las comarcas gerundenses y se ha remarcado la oportunidad que representa para la dinamización de la economía y la mejora del transporte de viajeros y mercancías en este ámbito territorial.
"El Corredor Mediterráneo”, ha explicado el consejero, "no puede ser un proyecto de mínimos, sino que debe ser un proyecto ambicioso a desarrollar en diferentes etapas, siguiendo la hoja de ruta definida desde el Gobierno”. Esta hoja de ruta es, precisamente, la Agenda Catalana del Corredor Mediterráneo. "Es el documento que debe servir para decidir qué inversiones priorizamos”. "A la hora de invertir, hay que tener en cuenta los criterios de retorno económico y social , y la mayoría de actuaciones ligadas al Corredor tienen un gran retorno en forma de nuevas oportunidades para nuestras empresas, puestos de trabajo y creación de riqueza", añadió.
El Gobierno catalán trabaja en dos ámbitos concretos sobre esta Agenda: en primer lugar, la definición de un proyecto urbanístico y territorial para atraer la actividad en los espacios idóneos y garantizar la accesibilidad al Corredor por parte de las empresas. Concretamente, la Generalitat impulsa la reserva de suelo para las conexiones de centros logísticos y áreas de actividad económica -actuales y previstas- y para identificar piezas de suelo con potencial interés estratégico. Y, en segundo lugar, la promoción de instrumentos de gestión de la movilidad y del transporte de mercancías que permitan sacar el máximo rendimiento de la infraestructura.
Un eje estratégico
El Corredor, entendido como un conjunto de infraestructuras ferroviarias, se configura como un eje estratégico que conecta las principales áreas de actividad económica e infraestructuras aeroportuarias, portuarias y logísticas con el resto del litoral catalán y peninsular y con Europa.
La Agenda establece las infraestructuras ferroviarias a ejecutar y la programación de los trabajos que garanticen las condiciones de capacidad y prestaciones necesarias para el transporte, tanto de personas como de mercancías. En el conjunto de las comarcas gerundenses, las actuaciones a llevar a cabo a corto y medio plazo, algunas de las cuales ya se están ejecutando, son las siguientes:
A corto plazo:
• Entrada en servicio de la línea de alta velocidad y de la estación provisional de Girona.
• Construcción del tercer raíl entre Vilamalla y Portbou, es decir, la adaptación a ancho UIC de una de las dos vías, así como el acceso ferroviario al Logis Empordà.
• Nueva estación del AVE en el aeropuerto de Girona. El Departamento de Territorio y Sostenibilidad iniciará próximamente la redacción del estudio informativo y posterior proyecto constructivo. Esta estación tendrá un coste previsto de trece millones de euros.
• Desarrollo por fases de la terminal ferroviaria Logis Empordà, a fin de efectuar una inversión ajustada a las necesidades presentes y futuras. Actualmente, Cimalsa está redactando el estudio informativo de la primera fase.
A medio plazo:
• Conversión a ancho mixto de la segunda vía en todo el tramo Girona-Portbou. De esta manera, se conseguirá que las dos vías permitan el tránsito de trenes tanto de ancho ibérico como internacional, al igual que en el tramo entre Girona y Mollet del Vallés.
http://www.vialibre-ffe.com
- Attachments
-
- 8366_2.jpg (63.17 KiB) Viewed 5896 times
-
- 8366_1.jpg (58.38 KiB) Viewed 5896 times
Re: Corredor Mediterrani
http://www.ara.cat/politica/RAJOY-ENTES ... 34272.html
Rajoy "intentarà" que els pressupostos de l'Estat evidenciïn que el corredor mediterrani és "prioritari"
Promet "tots els esforços possibles" però recorda les limitacions "d'una situació econòmica que no és bona"
JOAN RUSIÑOL Madrid | Actualitzada el 06/03/2012 16:51
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha reiterat avui que el corredor mediterrani és "una prioritat" per al seu executiu. Ho ha afirmat com a resposta a una pregunta del nou portaveu de l'Entesa de Progrés al Senat, l'expresident de la Generalitat José Montilla. Rajoy ha promès "tots els esforços possibles", si bé ha subratllat que "la situació econòmica no és bona". Apel·lant a aquesta falta de recursos, el cap de l'executiu espanyol ha admès que no n'hi ha prou "amb bones intencions" i ha afirmat, ambigu: "Intentaré que als pressupostos es vegin plasmades algunes d'aquestes prioritats".
S'ha compromès a prioritzar "l'estratègia de canvi d'amplària de la via" al corredor mediterrani i que, segons ha explicat, s'anirà ampliant a tot l'Estat. També ha garantit "l'esforç més gran" de què sigui capaç per habilitar els accessos al port de Barcelona.
Sobre l'aeroport, i responent a Jordi Vilajoana, de CiU, ha defensat l'aturada del procés de privatització que havia posat en marxa el PSOE però s'ha mostrat "disposat" a escoltar les reclamacions de la Generalitat.
Rajoy "intentarà" que els pressupostos de l'Estat evidenciïn que el corredor mediterrani és "prioritari"
Promet "tots els esforços possibles" però recorda les limitacions "d'una situació econòmica que no és bona"
JOAN RUSIÑOL Madrid | Actualitzada el 06/03/2012 16:51
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha reiterat avui que el corredor mediterrani és "una prioritat" per al seu executiu. Ho ha afirmat com a resposta a una pregunta del nou portaveu de l'Entesa de Progrés al Senat, l'expresident de la Generalitat José Montilla. Rajoy ha promès "tots els esforços possibles", si bé ha subratllat que "la situació econòmica no és bona". Apel·lant a aquesta falta de recursos, el cap de l'executiu espanyol ha admès que no n'hi ha prou "amb bones intencions" i ha afirmat, ambigu: "Intentaré que als pressupostos es vegin plasmades algunes d'aquestes prioritats".
S'ha compromès a prioritzar "l'estratègia de canvi d'amplària de la via" al corredor mediterrani i que, segons ha explicat, s'anirà ampliant a tot l'Estat. També ha garantit "l'esforç més gran" de què sigui capaç per habilitar els accessos al port de Barcelona.
Sobre l'aeroport, i responent a Jordi Vilajoana, de CiU, ha defensat l'aturada del procés de privatització que havia posat en marxa el PSOE però s'ha mostrat "disposat" a escoltar les reclamacions de la Generalitat.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Entre línies
O sigui, que no farà res.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Corredor Mediterrani
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... ni-1547121
VOTACIÓ PARLAMENTÀRIA
El Congrés rebutja amb els vots del PP donar prioritat al corredor mediterrani
Els conservadors utilitzen la seva majoria absoluta per vetar una moció de CiU
Dijous, 15 de març del 2012 - 17:15h. MANUEL VILASERÓ / Madrid
La moció de CiU reclamant al Govern que doni prioritat al corredor ferroviari mediterrani davant del central i l'atlàntic ha estat rebutjada aquest dijous al matí pel Congrés dels Diputats amb 175 vots negatius davant de 129 sis i cinc abstencions. El vot negatiu del PP, que considera igualment prioritaris la resta de corredors, ha estat decisiu perquè la proposta no hagi tirat endavant, ja que només el PNB ha sumat els seus vots als conservadors. A favor s'hi han pronunciat el PSOE, CiU, ICV, ERC, IU i altres grups minoritaris.
El text proposat per CiU especificava que el corredor ferroviari mediterrani havia de ser "la prioritat en matèria de transport de mercaderies" i instava el Govern a "emprendre amb urgència totes aquelles actuacions" necessàries per posar-lo en marxa.
A última hora, una vegada finalitzat el debat i pocs minuts abans de la votació, CiU havia acceptat una esmena del PP que rebaixava a "prioritat estartègica" la construcció del corredor, traient l'article que la convertia en "la prioritat" davant de la resta. El PSOE, exercint el seu dret de veto, ha impedit que aquesta correcció se sotmetés a votació al considerar-la "una autèntica baixada de pantalons" de CiU, segons un portaveu dels diputats socialistes catalans.
VOTACIÓ PARLAMENTÀRIA
El Congrés rebutja amb els vots del PP donar prioritat al corredor mediterrani
Els conservadors utilitzen la seva majoria absoluta per vetar una moció de CiU
Dijous, 15 de març del 2012 - 17:15h. MANUEL VILASERÓ / Madrid
La moció de CiU reclamant al Govern que doni prioritat al corredor ferroviari mediterrani davant del central i l'atlàntic ha estat rebutjada aquest dijous al matí pel Congrés dels Diputats amb 175 vots negatius davant de 129 sis i cinc abstencions. El vot negatiu del PP, que considera igualment prioritaris la resta de corredors, ha estat decisiu perquè la proposta no hagi tirat endavant, ja que només el PNB ha sumat els seus vots als conservadors. A favor s'hi han pronunciat el PSOE, CiU, ICV, ERC, IU i altres grups minoritaris.
El text proposat per CiU especificava que el corredor ferroviari mediterrani havia de ser "la prioritat en matèria de transport de mercaderies" i instava el Govern a "emprendre amb urgència totes aquelles actuacions" necessàries per posar-lo en marxa.
A última hora, una vegada finalitzat el debat i pocs minuts abans de la votació, CiU havia acceptat una esmena del PP que rebaixava a "prioritat estartègica" la construcció del corredor, traient l'article que la convertia en "la prioritat" davant de la resta. El PSOE, exercint el seu dret de veto, ha impedit que aquesta correcció se sotmetés a votació al considerar-la "una autèntica baixada de pantalons" de CiU, segons un portaveu dels diputats socialistes catalans.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Xou polític
Bah, tot plegat, un numeret de figurants en aquesta batalleta político-tàctica de saló. Tots saben perfectament que si s'arriba a fer res, serà el Corredor Mediterrani, i per imposició de Brusel·les.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Corredor Mediterrani
Rajoy "intentarà" que els pressupostos de l'Estat evidenciïn que el corredor mediterrani és "prioritari".
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha reiterat avui que el corredor mediterrani és "una prioritat" per al seu executiu.
Entre un quote i l'altra hi ha 9 dies de diferència, s'hauria de mirar però jo crec que això pot ser rècord Guinness.El Congrés rebutja amb els vots del PP donar prioritat al corredor mediterrani
Salutacions
Josep Maria
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Caragirats
Més que de rècord Guinness, és de polítics. No se'n pot esperar altra cosa.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Corredor Mediterrani
http://www.ara.cat/politica/El_Consell- ... 33700.html
POLÍTICA
El govern valencià no s'oposarà a altres eixos mentre no afectin el mediterrani
La ministra de Foment visitarà el País Valencià per presentar el tercer carril del corredor mediterrani, fet que demostra "un compromís sense fissures” segons el vicepresident José Ciscar
EFE València | Actualitzada el 16/03/2012 19:57
El vicepresident del govern valencià, José Císcar, has assegurat aquest divendres que el consell vol que el corredor mediterrani sigui una "prioritat", tot i que no s'oposarà al fet que s'inverteixi en altres eixos ferroviaris mentre no es vegi compromès el finançament d'aquesta infraestructura. Císcar ha expressat així la confiança de la Generalitat en el suport del govern central al corredor mediterrani, després que el ple del Congrés rebutgés ahir, amb el vot en contra del PP i PNB, la moció de CiU perquè l'executiu defensés la "prioritat" del mediterrani davant de qualsevol altre eix ferroviari.
El vicepresident, preguntat per aquesta qüestió en la roda de premsa posterior al ple del consell, ha destacat que l'executiu central ha compromès 1.000 milions d'euros per finançar aquest eix. "Mentre no es toqui el projecte mediterrani no ens oposarem a altres corredors, però que primer sigui el nostre", ha puntualitzat. A més, ha subratllat que la visita de la ministra de Foment, Ana Pastor, el proper abril al País Valencià per presentar el projecte del tercer carril del corredor mediterrani demostra "el seu compromís sense fissures” amb aquesta infraestructura. Aquesta actuació suposa la primera fase del corredor mediterrani i és per això una actuació "molt important". El seu termini màxim d'execució és el 2016.
No obstant això, ha remarcat que el Consell "en absolut" es conformarà amb el fet que el tercer carril sigui prioritari, ja que "volem el corredor en tota la seva integritat”. Respecte a la moció que va ser rebutjada el passat dijous pel ple del Congrés amb el suport del PP, Císcar ha explicat que no es parlava de l'eix mediterrani "com a prioritat", sinó d'un corredor fins a Tarragona.
POLÍTICA
El govern valencià no s'oposarà a altres eixos mentre no afectin el mediterrani
La ministra de Foment visitarà el País Valencià per presentar el tercer carril del corredor mediterrani, fet que demostra "un compromís sense fissures” segons el vicepresident José Ciscar
EFE València | Actualitzada el 16/03/2012 19:57
El vicepresident del govern valencià, José Císcar, has assegurat aquest divendres que el consell vol que el corredor mediterrani sigui una "prioritat", tot i que no s'oposarà al fet que s'inverteixi en altres eixos ferroviaris mentre no es vegi compromès el finançament d'aquesta infraestructura. Císcar ha expressat així la confiança de la Generalitat en el suport del govern central al corredor mediterrani, després que el ple del Congrés rebutgés ahir, amb el vot en contra del PP i PNB, la moció de CiU perquè l'executiu defensés la "prioritat" del mediterrani davant de qualsevol altre eix ferroviari.
El vicepresident, preguntat per aquesta qüestió en la roda de premsa posterior al ple del consell, ha destacat que l'executiu central ha compromès 1.000 milions d'euros per finançar aquest eix. "Mentre no es toqui el projecte mediterrani no ens oposarem a altres corredors, però que primer sigui el nostre", ha puntualitzat. A més, ha subratllat que la visita de la ministra de Foment, Ana Pastor, el proper abril al País Valencià per presentar el projecte del tercer carril del corredor mediterrani demostra "el seu compromís sense fissures” amb aquesta infraestructura. Aquesta actuació suposa la primera fase del corredor mediterrani i és per això una actuació "molt important". El seu termini màxim d'execució és el 2016.
No obstant això, ha remarcat que el Consell "en absolut" es conformarà amb el fet que el tercer carril sigui prioritari, ja que "volem el corredor en tota la seva integritat”. Respecte a la moció que va ser rebutjada el passat dijous pel ple del Congrés amb el suport del PP, Císcar ha explicat que no es parlava de l'eix mediterrani "com a prioritat", sinó d'un corredor fins a Tarragona.
Re: Corredor Mediterrani
http://www.ara.cat/premium/cronica/corr ... 33448.html
TERRITORI, OBRES PÚBLIQUES EN CRISI
Les economies catalana i valenciana aposten per una infraestructura que el govern Rajoy encara no ha fet seva
El corredor mediterrani: en via morta
L'aposta catalana i valenciana per concentrar la inversió en infraestructures al voltant del corredor mediterrani no ha aconseguit encara el compromís de Rajoy. De moment, és una aposta en via morta.
ROGER TUGAS / MARC COLOMER BARCELONA. | Actualitzada el 18/03/2012 00:00
La batalla continua. Mentre que Europa ja ha deixat clar que la prioritat per a la xarxa transeuropea de transports fins al 2030 és el corredor mediterrani, Madrid manté l'ambigüitat. L'última, una galleda d'aigua freda: la negativa del Congrés -i, per tant, també del govern del PP- dijous a declarar prioritari, davant dels altres, l'eix mediterrani. El cert, però, és que la crisi ha obligat a prioritzar inversions en base al criteri de retorn econòmic. I en aquest sentit hi ha una clara coincidència d'interessos entre els executius català i valencià, que fien les seves futures infraestructures a l'articulació del llargament reivindicat corredor mediterrani que connecti els Països Catalans amb Europa.
Un simple cop d'ull a les noves xarxes de transport serveix per visualitzar que l'eix que ha de creuar la costa des d'Andalusia fins a França acumula la gran majoria d'inversions planificades pels governs d'Artur Mas i d'Alberto Fabra. Els dos executius confien que Mariano Rajoy compleixi més que el seu predecessor en matèria d'infraestructures. Ara ja no valen les paraules. Els pressupostos parlaran per si sols. El conseller català de Territori, Lluís Recoder, va aprofitar la visita de fa un mes de la ministra de Foment, Ana Pastor, per tractar els accidents a Rodalies i li va entregar el seu particular memorial de greuges fent-li saber les seves prioritats.
9.400 milions... cap al TGV gallec
Fonts del departament expliquen que Pastor, que va reconèixer els 5.700 milions de deute amb Catalunya, va ser comprensiva amb les demandes, però va recordar les penúries econòmiques de l'Estat. A principis de febrer, però, la ministra havia licitat vuit nous trams del TGV a Galícia, un projecte que preveu poc retorn econòmic i pel qual hi ha compromesos uns 9.400 milions. Això porta el Govern a pensar que el govern central no ha superat l'anomenada cultura del pelotazo , la planificació de les infraestructures amb criteris no econòmics.
La prova del cotó fluix que es fixa el Govern per determinar el grau de voluntat política de Madrid amb les infraestructures catalanes són quatre inversions per valor de 1.000 milions que representen les prioritats més urgents de l'executiu. Es tracta dels accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona -pendents des del 1994- i del de tren a l'aeroport, del desdoblament del tram ferroviari entre Tarragona i Vandellós i el tercer raïl que uneixi el port de Tarragona amb la línia de Castellbisbal. Aquesta última obra la ministra Pastor se la vol estalviar per millorar la xarxa existent, que encara trigaria a arribar pel seu cost i complexitat. La dotació pressupostària d'aquestes infraestructures entre el 2012 i el 2013 determinaran la confiança en aquest àmbit entre el govern català i l'espanyol.
Un doble dèficit català
De fet, la reivindicació de més inversions en aquest àmbit és la segona demanda per darrere del pacte fiscal per garantir un "tracte just". "Catalunya pateix un doble drenatge econòmic: el dèficit fiscal i el d'infraestructures", lamenten fonts del departament de Territori en relació amb el dèficit inversor estructural. La denúncia compta amb un suport molt majoritari al Parlament. El 23 de febrer CiU, PSC, ICV i ERC es van unir per exigir la fi d'aquest greuge, per fixar al calendari els compromisos pendents i iniciar el traspàs de ports i aeroports. Una pròxima bilateral Generalitat-Estat haurà de concretar-ne els detalls i posar fil a l'agulla en la negociació.
Fabra també aspira al fet que Pastor compleixi la promesa d'impulsar l'eix mediterrani i planteja demandes similars a les catalanes per connectar a la xarxa ferroviària les principals infraestructures de transport, com els ports de València, Alacant i Castelló, i també a nivell logístic. Així, situa entre les seves prioritats la connexió o construcció dels parcs logístics d'Alacant, Castelló, el Penedès, el Prat, la Llagosta i l'Empordà. Cal igualment adaptar a l'ample europeu els trams que falten de la xarxa ferroviària entre Portbou i Ulldecona i desdoblar vies entre Castelló i Tarragona, connectar Alacant i València per la costa i unir Lleida al futur corredor.
Les úniques demandes viàries vigents són històriques reivindicacions, com el Quart Cinturó -projectat el 1965 i construït a mitges-, el desdoblament de l'eix transversal -que es vol acabar el juliol del 2013- i el desdoblament de la N-II a les comarques gironines. Aquest últim està paralitzat parcialment i el Govern se'l pot replantejar als trams paral·lels a l'AP-7. Seguiran amb l'oposició, però, de grups ecologistes i ajuntaments que denuncien l'impacte ambiental i el model de creixement basat en carreteres.
La crisi frena obres a les Balears
I qui creia que el retorn del PP al govern balear ressuscitaria les obres mastodòntiques s'equivocava. La crisi pressiona, l'austeritat és més bona bandera i ara es limita a dir que veuria bé el segon cinturó de Palma i l'ampliació del metro fins al Parc Balear d'Innovació Tecnològica. La nova línia de tren, de moment, és història.
TERRITORI, OBRES PÚBLIQUES EN CRISI
Les economies catalana i valenciana aposten per una infraestructura que el govern Rajoy encara no ha fet seva
El corredor mediterrani: en via morta
L'aposta catalana i valenciana per concentrar la inversió en infraestructures al voltant del corredor mediterrani no ha aconseguit encara el compromís de Rajoy. De moment, és una aposta en via morta.
ROGER TUGAS / MARC COLOMER BARCELONA. | Actualitzada el 18/03/2012 00:00
La batalla continua. Mentre que Europa ja ha deixat clar que la prioritat per a la xarxa transeuropea de transports fins al 2030 és el corredor mediterrani, Madrid manté l'ambigüitat. L'última, una galleda d'aigua freda: la negativa del Congrés -i, per tant, també del govern del PP- dijous a declarar prioritari, davant dels altres, l'eix mediterrani. El cert, però, és que la crisi ha obligat a prioritzar inversions en base al criteri de retorn econòmic. I en aquest sentit hi ha una clara coincidència d'interessos entre els executius català i valencià, que fien les seves futures infraestructures a l'articulació del llargament reivindicat corredor mediterrani que connecti els Països Catalans amb Europa.
Un simple cop d'ull a les noves xarxes de transport serveix per visualitzar que l'eix que ha de creuar la costa des d'Andalusia fins a França acumula la gran majoria d'inversions planificades pels governs d'Artur Mas i d'Alberto Fabra. Els dos executius confien que Mariano Rajoy compleixi més que el seu predecessor en matèria d'infraestructures. Ara ja no valen les paraules. Els pressupostos parlaran per si sols. El conseller català de Territori, Lluís Recoder, va aprofitar la visita de fa un mes de la ministra de Foment, Ana Pastor, per tractar els accidents a Rodalies i li va entregar el seu particular memorial de greuges fent-li saber les seves prioritats.
9.400 milions... cap al TGV gallec
Fonts del departament expliquen que Pastor, que va reconèixer els 5.700 milions de deute amb Catalunya, va ser comprensiva amb les demandes, però va recordar les penúries econòmiques de l'Estat. A principis de febrer, però, la ministra havia licitat vuit nous trams del TGV a Galícia, un projecte que preveu poc retorn econòmic i pel qual hi ha compromesos uns 9.400 milions. Això porta el Govern a pensar que el govern central no ha superat l'anomenada cultura del pelotazo , la planificació de les infraestructures amb criteris no econòmics.
La prova del cotó fluix que es fixa el Govern per determinar el grau de voluntat política de Madrid amb les infraestructures catalanes són quatre inversions per valor de 1.000 milions que representen les prioritats més urgents de l'executiu. Es tracta dels accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona -pendents des del 1994- i del de tren a l'aeroport, del desdoblament del tram ferroviari entre Tarragona i Vandellós i el tercer raïl que uneixi el port de Tarragona amb la línia de Castellbisbal. Aquesta última obra la ministra Pastor se la vol estalviar per millorar la xarxa existent, que encara trigaria a arribar pel seu cost i complexitat. La dotació pressupostària d'aquestes infraestructures entre el 2012 i el 2013 determinaran la confiança en aquest àmbit entre el govern català i l'espanyol.
Un doble dèficit català
De fet, la reivindicació de més inversions en aquest àmbit és la segona demanda per darrere del pacte fiscal per garantir un "tracte just". "Catalunya pateix un doble drenatge econòmic: el dèficit fiscal i el d'infraestructures", lamenten fonts del departament de Territori en relació amb el dèficit inversor estructural. La denúncia compta amb un suport molt majoritari al Parlament. El 23 de febrer CiU, PSC, ICV i ERC es van unir per exigir la fi d'aquest greuge, per fixar al calendari els compromisos pendents i iniciar el traspàs de ports i aeroports. Una pròxima bilateral Generalitat-Estat haurà de concretar-ne els detalls i posar fil a l'agulla en la negociació.
Fabra també aspira al fet que Pastor compleixi la promesa d'impulsar l'eix mediterrani i planteja demandes similars a les catalanes per connectar a la xarxa ferroviària les principals infraestructures de transport, com els ports de València, Alacant i Castelló, i també a nivell logístic. Així, situa entre les seves prioritats la connexió o construcció dels parcs logístics d'Alacant, Castelló, el Penedès, el Prat, la Llagosta i l'Empordà. Cal igualment adaptar a l'ample europeu els trams que falten de la xarxa ferroviària entre Portbou i Ulldecona i desdoblar vies entre Castelló i Tarragona, connectar Alacant i València per la costa i unir Lleida al futur corredor.
Les úniques demandes viàries vigents són històriques reivindicacions, com el Quart Cinturó -projectat el 1965 i construït a mitges-, el desdoblament de l'eix transversal -que es vol acabar el juliol del 2013- i el desdoblament de la N-II a les comarques gironines. Aquest últim està paralitzat parcialment i el Govern se'l pot replantejar als trams paral·lels a l'AP-7. Seguiran amb l'oposició, però, de grups ecologistes i ajuntaments que denuncien l'impacte ambiental i el model de creixement basat en carreteres.
La crisi frena obres a les Balears
I qui creia que el retorn del PP al govern balear ressuscitaria les obres mastodòntiques s'equivocava. La crisi pressiona, l'austeritat és més bona bandera i ara es limita a dir que veuria bé el segon cinturó de Palma i l'ampliació del metro fins al Parc Balear d'Innovació Tecnològica. La nova línia de tren, de moment, és història.