http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ontserrat/
Terrassencs en l’accident del cremallera de Montserrat
3 10 2011
Avui us vull parlar d’un record que si bé no va succeir a Terrassa si que va tenir forta incidència a la nostra ciutat. Es traca de l’accident que va sofrir el cremallera de Montserrat el dissabte dia 25 de juliol de 1953, festivitat de Sant Jaume i dia de la Festa Major de Monistrol de Montserrat.
L’accident es va produir a l’anomenada recta del Pastor en que, degut a una avaria en la que se li van trencar els frens, la tercera màquina va començar a baixar i envestí el quart comboi, i tots dos, al cinquè. El balanç va ser de 8 morts i més d’un centenar de ferits de diversa consideració.
El fet és que en l’accident van resultar ferits, no greus, alguns conciutadans de la nostra ciutat que, des d’aquest record, volem dedicar aquest record. Per un cantó, les senyores Maria Arnau Borràs, Carme Oliveras Moya i el Sr. Domingo Oliveras Moya, tot ells veïns de la casa situada al Passeig Compte d’Egara, 43, i per l’altra la senyora Montserrat Domingo Casanovas juntament amb el Sr. Salvador Minguella, veïns de la casa situada al carrer General Martínez Anido, 156 (veure a la dreta el retall del Diario de Terrassa del 1953). Alguns dels ferits van ser ingressats als sanatori de Manresa i d’altres se’ls va deixar anar directament a casa.
El descarrilament del cremallera va afectar directament a la meva família, ja que una part d’ella provenia de la Bauma i un dels familiars del meu pare n’era conductor del cremallera. Per sort aquell dia tenia festa i es va salvar de l’accident. A casa, com a curiositat, encara guardem una clau anglesa de l’antic cremallera que pesa més de 10 Kgr.
De l’antic cremallera una de les imatges que resultaven més entranyables per tothom era la del pas a nivell que creuava la carretera de Monistrol, a mitja pujada al Monestir, on es podia veure el cèlebre gosset (crec que es deia KIKU) que havia estat ensinistrat per l’autèntic guardabarreres, i que es mantenia dret sobre dures potes, mentre aguantava el banderí que donava pas al tren i els viatgers des dels vagons l’hi llençaven monedes (veure foto de la dreta del 1931).
Temes antics de Terrassa
Re: Temes antics de Terrassa
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... -del-1962/
El tren dels catalans i la riuada del 1962
26 09 2011
Aquest any és el 49 aniversari de la desgraciada riuada del 1962 i potser se’n parlarà menys que l’any vinent, en que celebrarem el seu 50è aniversari. per aquest motiu, voldria recuperar el record d’un dels passatgers que hi havia al tren dels catalans que va estar a punt de patir una desgracia de grans dimensions.
El fet és que el tren dels catalans, que havia sortit a les nou de la nit de plaça Catalunya amb un centenar de persones a dins, es trobava entre les Fonts i Terrassa quan va decidir parar, degut a la força de la tempesta. Per sort ja havia passat el pont de les Fonts, que poc desprès es va acabar enfonsant.
Amb el tren parat els passatgers podien il.luminar-se amb els llampecs i veure com l’aigua que els envoltava s’emportava tot tipus de cotxes, arbres, etc. El maquinista, que va prendre la decisió de parar i esperar que passes la turmenta, es deia Luis Ruiz i amb els seus ajudants va aconseguir que els passatgers no obrissin les portes per baixar, tal i com era la seva primera intenció.
Els qui ho van viure diuen que van ser més de dues hores d’una incertesa total, no sabien que passava però poc a poc la por els va envair. Diuen que el temps passava molt a poc a poc i que no deixaven de temer pensant que potser el tren seria també engolit per l’aiguat. Sembla que alguns ploraven mentre d’altres resaven; però el fet és que el tren va resistir i passada la mitjanit, quan va començar a baixar el nivell de l’aigua, van decidir obrir les portes i amb una mena de torxes improvisades, fetes amb paper de diari es van poder il·luminar per poder tornar a peu cap als seus domicilis. Segons diuen, el maquinista i els seus ajudants es van quedar al tren fins que els van venir a rescatar a l’endemà (en la foto podeu veure un detall de com va quedar el tren desprès de la riuada).
Una darrera imatge (crec que mai publicada) de com van quedar les vies del tren dels catalans ens ajudarà a comprendre la situació en que va quedar el transport ferroviari a la nostra ciutat..
El tren dels catalans i la riuada del 1962
26 09 2011
Aquest any és el 49 aniversari de la desgraciada riuada del 1962 i potser se’n parlarà menys que l’any vinent, en que celebrarem el seu 50è aniversari. per aquest motiu, voldria recuperar el record d’un dels passatgers que hi havia al tren dels catalans que va estar a punt de patir una desgracia de grans dimensions.
El fet és que el tren dels catalans, que havia sortit a les nou de la nit de plaça Catalunya amb un centenar de persones a dins, es trobava entre les Fonts i Terrassa quan va decidir parar, degut a la força de la tempesta. Per sort ja havia passat el pont de les Fonts, que poc desprès es va acabar enfonsant.
Amb el tren parat els passatgers podien il.luminar-se amb els llampecs i veure com l’aigua que els envoltava s’emportava tot tipus de cotxes, arbres, etc. El maquinista, que va prendre la decisió de parar i esperar que passes la turmenta, es deia Luis Ruiz i amb els seus ajudants va aconseguir que els passatgers no obrissin les portes per baixar, tal i com era la seva primera intenció.
Els qui ho van viure diuen que van ser més de dues hores d’una incertesa total, no sabien que passava però poc a poc la por els va envair. Diuen que el temps passava molt a poc a poc i que no deixaven de temer pensant que potser el tren seria també engolit per l’aiguat. Sembla que alguns ploraven mentre d’altres resaven; però el fet és que el tren va resistir i passada la mitjanit, quan va començar a baixar el nivell de l’aigua, van decidir obrir les portes i amb una mena de torxes improvisades, fetes amb paper de diari es van poder il·luminar per poder tornar a peu cap als seus domicilis. Segons diuen, el maquinista i els seus ajudants es van quedar al tren fins que els van venir a rescatar a l’endemà (en la foto podeu veure un detall de com va quedar el tren desprès de la riuada).
Una darrera imatge (crec que mai publicada) de com van quedar les vies del tren dels catalans ens ajudarà a comprendre la situació en que va quedar el transport ferroviari a la nostra ciutat..
Re: Temes antics de Terrassa
No és un tema concret de Terrassa, però al ser del Bloc...
Als enllaços trobareu fotos:
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ns-part-1/
Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 1
19 07 2011
El 13 de gener de 1919 el ferrocarril de baix (conegut popularment com el dels catalans) va arribar a Terrassa i el primer automotor que es va utilitzar era del tipus anomenat Brill. En la primera foto de l’esquerra podem apreciar aquest tipus de tren a l’antiga estació de Gràcia l’any 1923.
En la segona foto, de la dreta, podem veure un Brill (el número 18) en l’estat que es troba actualment. Avui dia FGC organitza freqüents viatges especials amb aquest automotor restaurat i, fins i tot alguns dies de l’any aquesta unitat del 1916 torna a donar servei regular de línia. Aquestes unitats van ser retirades el 1968 ,tot i que una sèrie reconstruida els anys 1926-29 no va ser retirada fins els anys 80.
La companyia del “Ferrocarril de Sarrià“, a finals dels anys 20, necessitava renovar els antics tramvies de dos eixos que donaven servei des de 1905 a la línia i que, en el seu moment, havien rellevat les antigues composicions formades per locomotores de vapor i cotxes. Degut a l’envelliment d’aquests tramvies, es va decidir contractar una nova sèrie anomenada 301-312, composta de 12 unitats (veure foto a l’esquerra de la unitat 301 actual).
L’interior del compartiment de viatgers tenia dues zones separades: una de primera classe, amb 20 seients, i una altra de tercera classe, amb 34 seients. Els bancs eren de fusta, i la il·luminació es realitzava mitjançant bombetes incandescents convencionals. La cabina de conducció només ocupava una part del frontal, la qual cosa permetia al passatge observar la via a mesura que s’anava circulant.
Originàriament, aquests trens no tenien porta en el seu frontal ja que es va considerar un element innecessari donat que tot el trajecte passava per via en superfície. Però, quan es va procedir al soterrament de la línia de Sarrià (entre Plaça Catalunya i Muntaner), a finals dels anys 20 del segle passat, totes les unitats van incorporar la porta frontal als dos extrems per facilitar el pas dels agents d’un cotxe a l’altre.
Aquests trens tenien una separació entre els compartiments de segona i tercera classe. La senyalització i avisos propis de l’època, estaven escrits únicament en castellà, tal com era norma en aquells temps. Les darreres unitats d’aquesta sèrie, concretament els números 305 i 308, foren desballestats el 1981, després de 60 anys en servei.
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ns-part-2/
Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 2
31 07 2011
La següent sèrie va ser l’anomenada 400-500 de l’any 1923-24, tot i que aquests trens es van reformar entre els any 1944 i 1951. En la primera fotografia del 1947 podem veure un d’aquests trens entre Terrassa i Les Planes, format pels cotxes 502 (repintat amb el nou esquema de colors), 901 (renumerat després com 501) i 402. A part dels colors, es diferenciaven del 502 en l’eliminació dels logotips de la companyia del lateral superior, essent substituïts per suports on es col·locaven els rètols de destinació.
En la fotografia de la dreta, del 1947, podem observar l’interior d’un automotor de 2ª classe, de la sèrie 400, amb butaques encoixinades i tapissades de color verd. En l’interior les diferents series es diferenciaven en la substitució de les finestres originals per altres del tipus “Young”, el canvi de les bombetes incandescents per tubs fluorescents, entre d’altres detalls.
També podem veure l’interior de l’automotor 404, foto de l’any 1974, amb seients de fusta i que eren característics de l’anomenada 3a classe i que van ser substituïts als anys 70 pel mateix model que els de 2a classe, per tal d’evitar les diferencies de preu entre classes a l’hora de comprar el bitllet.
Recordo que quan anava a la Plaça Catalunya amb els pares a vegades teníem que comprar bitllets de segona classe perquè en 3ª era difícil trobar seient. També recordo que els seients de segona tenien calefacció i que si et tocava un dels seients que a sota seu sortia l’aire calent arribaves a casa amb el cul ben calent.
En la darrera fotografia podem veure un automotor 502 en la que podem observar que aquest model va ser el primer que va rebre les portes de doble fulla tipus “Faiveley” i accionament pneumàtic. Com a curiositat podem indicar que alguns cotxes remolcs van incorporar el 1971 un petit departament furgó, al ser retirats de la circulació els automotors Brill amb furgó que encara quedaven en servei.
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ns-part-3/
Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 3
5 08 2011
Una nova sèrie anomenada 601-628 es va realitzar entre els anys 1952 i 1975. Tot i l’arribada de trens més moderns, de la sèrie 111 als anys 80, cal indicar que no van suposar la retirada dels antics models 400, ja que l’increment de tràfic de la línia no ho permetia. Així dons, els 400 van circular a la xarxa de FGC fins a finals dels anys 90 quan foren substituïts definitivament pels trens de la sèrie 112, encara que alguna unitat d’aquesta sèrie 400 encara va realitzar serveis esporàdics fins l’any 2003.
Finalment, una vegada retirats i donat el seu excel·lent estat de conservació, una bona part de la sèrie va ser venuda al ferrocarril cubà del Hershey (Matanzas – La Habana) on encara circulen. Si mireu aquestes dues webs trobareu fotos dels antics trens: web1 - web2
La sèrie 111, veure fotografia de la dreta, va iniciar la renovació de la línia del Vallès poc temps després de que la seva gestió fos assumida per la Generalitat de Catalunya. El primer tren va arribar a FGC el 22 de febrer de 1983 i va ser inaugurat oficialment el 17 de setembre d’aquell mateix any pel M.H. Sr. Jordi Pujol, president de la Generalitat en aquells moments.
Desprès es van inaugurar les series 112, fet que va permetre que les línies de Barcelona a Terrassa i Sabadell s’explotessin com si d’un metro es tractés. Les unitats més actuals corresponen a les series 211 i 213..
Recordo que quan vaig començar a treballar a Barcelona l’any 1994, just abans de fer-se la substitució de les velles unitats i cal indicar que la gent tot i trobar més moderns els trens es queixava de la poca distancia que hi havia entre els seients i que provocava que els qui tenim les cames llargues no trobéssim una bona postura a l’hora de asseure’ns.
Recordeu que en un post més antic podieu veure un bitllet del FF.CC. del 1973. Per cert, si algú guarda algún bitllet com aquest, però de 2ª classe, ens podieu fer arribar una imatge escanejada? I si en teniu de més antics tambè ho podeu enviar.
Aportació del Ricard Font que ens diu: “Us envio escanejats dos bitllets de diferent època, el més antic també és de tercera, encara que és de Terrassa a Provença. L’altre és de quan la Generalitat se’n va fer càrrec“.
Als enllaços trobareu fotos:
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ns-part-1/
Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 1
19 07 2011
El 13 de gener de 1919 el ferrocarril de baix (conegut popularment com el dels catalans) va arribar a Terrassa i el primer automotor que es va utilitzar era del tipus anomenat Brill. En la primera foto de l’esquerra podem apreciar aquest tipus de tren a l’antiga estació de Gràcia l’any 1923.
En la segona foto, de la dreta, podem veure un Brill (el número 18) en l’estat que es troba actualment. Avui dia FGC organitza freqüents viatges especials amb aquest automotor restaurat i, fins i tot alguns dies de l’any aquesta unitat del 1916 torna a donar servei regular de línia. Aquestes unitats van ser retirades el 1968 ,tot i que una sèrie reconstruida els anys 1926-29 no va ser retirada fins els anys 80.
La companyia del “Ferrocarril de Sarrià“, a finals dels anys 20, necessitava renovar els antics tramvies de dos eixos que donaven servei des de 1905 a la línia i que, en el seu moment, havien rellevat les antigues composicions formades per locomotores de vapor i cotxes. Degut a l’envelliment d’aquests tramvies, es va decidir contractar una nova sèrie anomenada 301-312, composta de 12 unitats (veure foto a l’esquerra de la unitat 301 actual).
L’interior del compartiment de viatgers tenia dues zones separades: una de primera classe, amb 20 seients, i una altra de tercera classe, amb 34 seients. Els bancs eren de fusta, i la il·luminació es realitzava mitjançant bombetes incandescents convencionals. La cabina de conducció només ocupava una part del frontal, la qual cosa permetia al passatge observar la via a mesura que s’anava circulant.
Originàriament, aquests trens no tenien porta en el seu frontal ja que es va considerar un element innecessari donat que tot el trajecte passava per via en superfície. Però, quan es va procedir al soterrament de la línia de Sarrià (entre Plaça Catalunya i Muntaner), a finals dels anys 20 del segle passat, totes les unitats van incorporar la porta frontal als dos extrems per facilitar el pas dels agents d’un cotxe a l’altre.
Aquests trens tenien una separació entre els compartiments de segona i tercera classe. La senyalització i avisos propis de l’època, estaven escrits únicament en castellà, tal com era norma en aquells temps. Les darreres unitats d’aquesta sèrie, concretament els números 305 i 308, foren desballestats el 1981, després de 60 anys en servei.
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ns-part-2/
Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 2
31 07 2011
La següent sèrie va ser l’anomenada 400-500 de l’any 1923-24, tot i que aquests trens es van reformar entre els any 1944 i 1951. En la primera fotografia del 1947 podem veure un d’aquests trens entre Terrassa i Les Planes, format pels cotxes 502 (repintat amb el nou esquema de colors), 901 (renumerat després com 501) i 402. A part dels colors, es diferenciaven del 502 en l’eliminació dels logotips de la companyia del lateral superior, essent substituïts per suports on es col·locaven els rètols de destinació.
En la fotografia de la dreta, del 1947, podem observar l’interior d’un automotor de 2ª classe, de la sèrie 400, amb butaques encoixinades i tapissades de color verd. En l’interior les diferents series es diferenciaven en la substitució de les finestres originals per altres del tipus “Young”, el canvi de les bombetes incandescents per tubs fluorescents, entre d’altres detalls.
També podem veure l’interior de l’automotor 404, foto de l’any 1974, amb seients de fusta i que eren característics de l’anomenada 3a classe i que van ser substituïts als anys 70 pel mateix model que els de 2a classe, per tal d’evitar les diferencies de preu entre classes a l’hora de comprar el bitllet.
Recordo que quan anava a la Plaça Catalunya amb els pares a vegades teníem que comprar bitllets de segona classe perquè en 3ª era difícil trobar seient. També recordo que els seients de segona tenien calefacció i que si et tocava un dels seients que a sota seu sortia l’aire calent arribaves a casa amb el cul ben calent.
En la darrera fotografia podem veure un automotor 502 en la que podem observar que aquest model va ser el primer que va rebre les portes de doble fulla tipus “Faiveley” i accionament pneumàtic. Com a curiositat podem indicar que alguns cotxes remolcs van incorporar el 1971 un petit departament furgó, al ser retirats de la circulació els automotors Brill amb furgó que encara quedaven en servei.
http://recordsdeterrassa.wordpress.com/ ... ns-part-3/
Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 3
5 08 2011
Una nova sèrie anomenada 601-628 es va realitzar entre els anys 1952 i 1975. Tot i l’arribada de trens més moderns, de la sèrie 111 als anys 80, cal indicar que no van suposar la retirada dels antics models 400, ja que l’increment de tràfic de la línia no ho permetia. Així dons, els 400 van circular a la xarxa de FGC fins a finals dels anys 90 quan foren substituïts definitivament pels trens de la sèrie 112, encara que alguna unitat d’aquesta sèrie 400 encara va realitzar serveis esporàdics fins l’any 2003.
Finalment, una vegada retirats i donat el seu excel·lent estat de conservació, una bona part de la sèrie va ser venuda al ferrocarril cubà del Hershey (Matanzas – La Habana) on encara circulen. Si mireu aquestes dues webs trobareu fotos dels antics trens: web1 - web2
La sèrie 111, veure fotografia de la dreta, va iniciar la renovació de la línia del Vallès poc temps després de que la seva gestió fos assumida per la Generalitat de Catalunya. El primer tren va arribar a FGC el 22 de febrer de 1983 i va ser inaugurat oficialment el 17 de setembre d’aquell mateix any pel M.H. Sr. Jordi Pujol, president de la Generalitat en aquells moments.
Desprès es van inaugurar les series 112, fet que va permetre que les línies de Barcelona a Terrassa i Sabadell s’explotessin com si d’un metro es tractés. Les unitats més actuals corresponen a les series 211 i 213..
Recordo que quan vaig començar a treballar a Barcelona l’any 1994, just abans de fer-se la substitució de les velles unitats i cal indicar que la gent tot i trobar més moderns els trens es queixava de la poca distancia que hi havia entre els seients i que provocava que els qui tenim les cames llargues no trobéssim una bona postura a l’hora de asseure’ns.
Recordeu que en un post més antic podieu veure un bitllet del FF.CC. del 1973. Per cert, si algú guarda algún bitllet com aquest, però de 2ª classe, ens podieu fer arribar una imatge escanejada? I si en teniu de més antics tambè ho podeu enviar.
Aportació del Ricard Font que ens diu: “Us envio escanejats dos bitllets de diferent època, el més antic també és de tercera, encara que és de Terrassa a Provença. L’altre és de quan la Generalitat se’n va fer càrrec“.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Algunes errades
Hi ha alguna pífia considerable:
I el soterrament de St. Gervasi fins a Sarrià no es va fer fins als anys 50, i no com diu l'article, que afirma que als anys 20 es va soterrar fins a Muntaner.Desprès es van inaugurar les series 112, fet que va permetre que les línies de Barcelona a Terrassa i Sabadell s’explotessin com si d’un metro es tractés. Les unitats més actuals corresponen a les series 211 i 213.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Temes antics de Terrassa
Ah !! l'eterna confusió entre els ferrocarrils catalans (ample mètric) i els ferrocarrils de Catalunya (ample normal).
Les companyies explotadores de les dues xarxes abans que passessin primer a FEVE i després a FGC, eren la «Compañía General de los Ferrocarriles Catalanes» CGFC per a la xarxa de via mètrica i la «Ferrocarriles de Cataluña» FCC per a la xarxa d'ample normal.
Salut !!
Les companyies explotadores de les dues xarxes abans que passessin primer a FEVE i després a FGC, eren la «Compañía General de los Ferrocarriles Catalanes» CGFC per a la xarxa de via mètrica i la «Ferrocarriles de Cataluña» FCC per a la xarxa d'ample normal.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Temes antics de Terrassa
Potser caldria comentar a les pàgines dels enllaços, quins són els errors.
Re: Temes antics de Terrassa
Més informació sobre el tren de Nord a Terrassa a http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es ... -tren.html , http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es ... i-del.html i http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es ... de-la.html
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Antiga estació de FGC a Terrassa
L'estació de Ferrocarrils de Catalunya, a Terrassa va ser inaugurada el 02 de juliol de 1921, desprès d' utilitzar des de la inauguració el 1919 unes instal·lacions provisionals. Aquesta estació va estar operativa fins el dia 16 de maig de 1986, data de la inauguració del soterrament i la nova estació de Terrassa-Rambla. A l'any 1988 es va enderrocar aquesta estació. El tren dels Ferrocarrils de Catalunya era popularment conegut, a Terrassa, com el Tren de Baix. Salut!
- Attachments
-
- Vista exterior de l'estació de Terrassa. Fotografia arxiu FGC, arxiu personal
- 576_1446545444FGC.jpg (35.75 KiB) Viewed 2933 times
-
- Vista interior de l'Antiga estació de Terrassa (02-07-1921) Fotografia facilitada per El Mon-Terrassa, arxiu personal
- lestacio-de-fgc-a-terrassa-desapareguda.jpg (59.08 KiB) Viewed 2933 times