http://www.tmb.cat/ca_ES/siterelated/no ... 6&idioma=C
TMB incorpora 31 nous autobusos de gas natural comprimit en substitució de vehicles dièsel
● Aquest any el 35% de la flota funcionarà amb motor de GNC, que
ajuda a reduir els òxids de nitrogen i les partícules a l’aire
● Avança el desenvolupament d’un prototip de bus híbrid amb
motors elèctrics i de gas natural, encara més net i econòmic
● S’estrenen les instal·lacions de Zona Franca - Port, per allotjar
l’increment de vehicles assignats a la cotxera de la Zona Franca
Avui s’han presentat 31 nous autobusos propulsats amb motor de gas natural
comprimit (GNC), amb els quals comença la renovació de la flota de Transports
Metropolitans de Barcelona prevista per a l’any 2011, i s’arriba al 30% en la
proporció de vehicles que utilitzen aquest combustible, menys contaminant que el
gasoil. A final d’any seran ja el 35%.
14 de febrer de 2011
Aposta conjunta per la reducció d’emissions
L’adquisició dels cotxes presentats avui, del tipus estàndard, s’emmarca en el
conveni entre TMB i Gas Natural Fenosa que conté diverses mesures per reduir les
emissions dels autobusos de l’àrea metropolitana substituint una part de la flota i
modernitzant-ne la resta.
Amb la incorporació dels 31 autobusos, TMB referma la seva aposta pel gas natural
comprimit (GNC) com a combustible alternatiu i més respectuós amb el medi
ambient pel seu baix nivell d’emissions, per sota del que marca la norma Euro 6,
que entrarà en vigor el 2015. Per aquest motiu, els vehicles de GNC són considerats
vehicles ambientalment millorats, EEV en la terminologia europea.
Exterior i detalls de l’interior dels autobusos Iveco de GNC carrossats per Castrosua i Tata Hispano
Els 31 cotxes són part de la renovació de flota prevista per al 2010, 80 vehicles en
total, tots de gas natural comprimit, en part estàndards i en part articulats. Al mateix
temps es retiraran 80 autobusos dièsel de 14 anys d’antiguitat, amb la qual cosa
s’aconseguirà una reducció d’emissions de 346 tones de diòxids de nitrogen anuals.
Aquest és un dels objectius immediats del conveni subscrit l’abril del 2010 per TMB i
Gas Natural Fenosa, per a la millora de la qualitat de l’aire a Barcelona i l’entorn
metropolità. El conveni preveu un creixement en l’horitzó del 2015 de la flota de gas
natural comprimit en 204 unitats, fins a les 500, gairebé la meitat del total, que és de
1.080.
Els principals avantatges dels motors de GNC són:
· Redueixen en un 90% les emissions d’òxids de nitrogen, gairebé el 100% les
de partícules i un 20% les de monòxid de carboni.
· Gasos d’escapament pràcticament inodors.
· Baix nivell d’emissió de soroll.
· No generen cendres ni residus sòlids.
Els nous vehicles, del model Citelis, han estat fabricats en la part mecànica per la
firma Irisbus Iveco i carrossats per Castrosua i Tata Hispano. Les seves
característiques principals són les següents:
Castrosua Tata Hispano
Nombre d’unitats 21 10
Places totals / seients 92 / 24 89 / 24
Places per a PMR 2 2
Potència motor 213 kW 213 kW
Longitud total 12 m 12 m
Portes 3 3
Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda
Com totes les unitats que s’incorporen a TMB, els nous Iveco GNC són de
plataforma baixa i compten amb facilitats per a persones amb mobilitat reduïda, a
més de terra antilliscant per facilitar l’accés i el desplaçament per l’interior. Disposen
de rampa retràctil a la porta central per a l’entrada i sortida de cadires de rodes, i
d’elements de confort com ara la climatització i renovació d’aire, els seients
ergonòmics i la suspensió pneumàtica integral. A més s’hi han habilitat dues places
específiques per a cadires de rodes i tenen seients reservats per a persones grans i
dones embarassades.
Els pròxims dies seran equipats amb els dispositius que porten tots els autobusos
que ingressen a la flota de TMB: validadores, ràdio digital per a les comunicacions
entre el conductor i el centre de regulació, i Sistema d’Informació Embarcat, que
millora les funcions de localització, seguiment i regulació de les línies des del Centre
de Regulació de Trànsit, a través del Sistema d’Ajuda a l’Explotació, així com la
informació i el servei al client. Seguidament s’incorporaran al servei comercial a les
línies 50 (Parc Montjuïc - Trinitat Nova) i 55 (Plaça Catalana - Parc Montjuïc).
Amb aquests 31 busos nous, ja seran 327 els vehicles de TMB que utilitzen GNC,
tots els de la cotxera de la Zona Franca, que des del 2001 –quan van arribar les
primeres 35 unitats– s’ha anat especialitzant en aquest combustible. Dins del
recinte de la cotxera hi ha l’estació de compressió propietat de Gas Natural Fenosa,
que rep el gas directament de la xarxa i el comprimeix perquè sigui carregat als
dipòsits dels autobusos.
Els punts de recarrega s’estan ampliant per atendre l’increment de flota i també
s’amplia l’espai d’estacionament, a les instal·lacions annexes de Zona Franca - Port.
Es tracta d’una primera porció d’un terreny de 50.000 metres quadrats situat al
carrer 3, entre els carrers A i Z, al costat de la cotxera de la Zona Franca, que
ocupava la indústria Foret i que un cop buit assegura la disponibilitat d’espai per
continuar l’aposta pels combustibles nets en el transport de superfície.
En el marc del mateix conveni, Gas Natural Fenosa i TMB estan desenvolupant un
projecte pioner de recerca per hibridar autobusos de gas natural, amb la
incorporació de motors de tracció elèctrics. Actualment se n’està construint el
prototip, sobre la base d’un bus existent, per contrastar les solucions tècniques
adoptades, la reducció d’emissions i, en especial, l’estalvi en el consum de combustible que suposaria el nou model, identificant la viabilitat de promoure’n l’ús
en el futur. La presumpció és que la combinació d’un motor de baixes emissions,
com és el de GNC, amb els motors elèctrics, eficients i sense emissions directes, ha
de donar com a resultat un vehicle de la màxima qualitat ambiental.
D’altra banda, també s’està executant l’acord per introduir filtres d’alta eficiència de
retenció de contaminants als tubs d’escapament del voltant de 500 autobusos dièsel
de la flota per reduir-ne les emissions. Fins ara els filtres s’han instal·lat en 130
unitats. Amb aquesta mesura, es reduiran prop de 200 tones d’emissions anuals de
NOx.
Innovació per a la millora de la qualitat de l’aire
Gas Natural Fenosa i TMB treballen conjuntament des del 1994 per introduir el gas
natural a la flota d’autobusos urbans i millorar d’aquesta manera la qualitat de l’aire
a l’àrea metropolitana de Barcelona.
La protecció del medi es un dels eixos vertebradors de les polítiques estratègiques
de TMB, com es desprèn del seu Pla Director de Sostenibilitat Ambiental, que
aposta per l’ecoeficiència, la lluita contra la contaminació i el canvi climàtic, i la
promoció de la cultura de la sostenibilitat.