Seminari trens històrics a FGC
Seminari trens històrics a FGC
Us adjunto un tríptic a on es parla d'un seminari que es celebrarà els propers dies 11, 12 i 13 d'abril. La informació ha arribat de l'AAFCB. Molt interessant!
- Attachments
-
- triptic Trens historics 2012.pdf
- (321.27 KiB) Downloaded 311 times
Re: Seminari trens històrics a FGC
FGC @fgc_fgc
Fotografia de l'acte d'inauguració de la Jornada sobre Trens Històrics a l'Espai Provença d'FGC, aquest matí
Fotografia de l'acte d'inauguració de la Jornada sobre Trens Històrics a l'Espai Provença d'FGC, aquest matí
Re: Seminari trens històrics a FGC
Per curiositat, algu que hi anes, ens podria fer una mica de resum de com va anar i què es va explicar?
Gràcies
Gràcies
Re: Seminari trens històrics a FGC
Pel que sembla, ningú hi va anar
http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... tòrics.pdf :
Finalitzen amb èxit les primeres jornades sobre Trens Històrics organitzades per FGC
• Els dies 11, 12 i 13 d’abril es van dur a terme les primeres Jornades sobre Trens Històrics realitzades a l’espai Provença de Barcelona.
• Els temes principals que es van tractar van ser els criteris de determinació de béns històrics i mesures de protecció, exigències de circulació dels trens històrics, la conservació de material històric i experiències internacionals.
• Es crearà un grup de treball amb voluntat d’aprofundir en les conclusions de la Jornada i convocar-ne noves edicions.
• A part de representant catalans, a la jornada també hi van assistir diferents representants de França, Suïssa i de l’Estat Espanyol.
Barcelona, 20 d’abril de 2012
Els dies 11, 12 i 13 d’abril, l’Espai Provença va acollir les primeres Jornades sobre Trens Històrics, organitzades per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Sota el títol “Trens Històrics: criteris, conservació, gestió i seguretat”, l’objectiu de les Jornades era debatre els aspectes clau que permetin assegurar la pervivència dels trens històrics dins del servei ferroviari. El president d’FGC, Enric Ticó, va fer l’obertura de les Jornades.
En finalitzar els seminaris es va acordar la creació d’un grup de treball format per diferents entitats participants amb la voluntat d’aprofundir en les conclusions de la Jornada i convocar-ne noves edicions.
Criteris de determinació de béns històrics i mesures de protecció
La primera sessió va tractar sobre els mecanismes legals de preservació dels béns d’interès històric i els criteris existents per a qualificar un bé d’interès històric. De fet, les legislacions sobre patrimoni històric existents a totes les Comunitats Autònomes estableixen les qualificacions i els mecanismes legals per a inventariar, catalogar i declarar d’interès històric aquells béns que en siguin susceptibles. Es consideren tres categories de protecció: béns inventariats, catalogats i declarats.
El director del mNACTEC, Eusebi Casanelles, va cloure la sessió proposant inventariar i catalogar tots els béns identificats mitjançant un software del Departament de Cultura de la Generalitat per atorgar així valor jurídic a l’inventari.
Respecte als criteris, i al projecte de conservació/restauració de cada peça l’exdirector del Museu Basc del Ferrocarrils, Juanjo Olaizola, va insistir en que el millor estat de conservació d’un material és quan aquest es troba operatiu.
Exigències per a la circulació de trens històrics
La segona sessió, moderada pel director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella, va tractar sobre els requeriments per a la circulació de trens històrics des del punt de vista del gestor d’infraestructures, la normativa existent per a l’acreditació de material històric i els procediments a seguir. També es va arribar a la conclusió que el futur dels trens històrics passa per fer-los circular cada cop més per línies dedicades, fora de la xarxa operada regularment.
Problemàtica de conservació de material històric
A la tercera sessió es van detallar els criteris d’intervenció segons si la finalitat és la contemplació o el funcionament de cada peça, la necessitat d’un apropament professional a la conservació del material històric i la importància de la formació del personal d’operació i manteniment. A més, també es va donar importància al treball interdisciplinari entre els museòlegs i els restauradors per tal de que les actuacions sobre el material ferroviari es facin respectant criteris històrics. Aquesta ponència va estar moderada pel director de Manteniment d’FGC, Marc Serra.
Experiències internacionals en gestió integral de ferrocarrils històrics
La quarta sessió, moderada pel responsable de Fons Històri d’FGC, Joan Carles Enguix, va anar dirigida a diverses experiències ferroviàries. El representant del Tren del País Càtar, Yves Guimezanes, va descriure la nova activitat de transport de mercaderies que realitzen i com això ajuda a mantenir la línia ferroviària apta per als trens turístics que hi circulen. El representant suís del ferrocarril Blonay – Chamby, Sébastien Jarne, va descriure el procés de formació de l’entitat i els reptes actuals, i el vicepresident de Fedecrail, Jacques Daffis, va parlar sobre la tasca federativa de les entitats europees de trens històrics i museus sobre el ferrocarrils.
http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... tòrics.pdf :
Finalitzen amb èxit les primeres jornades sobre Trens Històrics organitzades per FGC
• Els dies 11, 12 i 13 d’abril es van dur a terme les primeres Jornades sobre Trens Històrics realitzades a l’espai Provença de Barcelona.
• Els temes principals que es van tractar van ser els criteris de determinació de béns històrics i mesures de protecció, exigències de circulació dels trens històrics, la conservació de material històric i experiències internacionals.
• Es crearà un grup de treball amb voluntat d’aprofundir en les conclusions de la Jornada i convocar-ne noves edicions.
• A part de representant catalans, a la jornada també hi van assistir diferents representants de França, Suïssa i de l’Estat Espanyol.
Barcelona, 20 d’abril de 2012
Els dies 11, 12 i 13 d’abril, l’Espai Provença va acollir les primeres Jornades sobre Trens Històrics, organitzades per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Sota el títol “Trens Històrics: criteris, conservació, gestió i seguretat”, l’objectiu de les Jornades era debatre els aspectes clau que permetin assegurar la pervivència dels trens històrics dins del servei ferroviari. El president d’FGC, Enric Ticó, va fer l’obertura de les Jornades.
En finalitzar els seminaris es va acordar la creació d’un grup de treball format per diferents entitats participants amb la voluntat d’aprofundir en les conclusions de la Jornada i convocar-ne noves edicions.
Criteris de determinació de béns històrics i mesures de protecció
La primera sessió va tractar sobre els mecanismes legals de preservació dels béns d’interès històric i els criteris existents per a qualificar un bé d’interès històric. De fet, les legislacions sobre patrimoni històric existents a totes les Comunitats Autònomes estableixen les qualificacions i els mecanismes legals per a inventariar, catalogar i declarar d’interès històric aquells béns que en siguin susceptibles. Es consideren tres categories de protecció: béns inventariats, catalogats i declarats.
El director del mNACTEC, Eusebi Casanelles, va cloure la sessió proposant inventariar i catalogar tots els béns identificats mitjançant un software del Departament de Cultura de la Generalitat per atorgar així valor jurídic a l’inventari.
Respecte als criteris, i al projecte de conservació/restauració de cada peça l’exdirector del Museu Basc del Ferrocarrils, Juanjo Olaizola, va insistir en que el millor estat de conservació d’un material és quan aquest es troba operatiu.
Exigències per a la circulació de trens històrics
La segona sessió, moderada pel director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella, va tractar sobre els requeriments per a la circulació de trens històrics des del punt de vista del gestor d’infraestructures, la normativa existent per a l’acreditació de material històric i els procediments a seguir. També es va arribar a la conclusió que el futur dels trens històrics passa per fer-los circular cada cop més per línies dedicades, fora de la xarxa operada regularment.
Problemàtica de conservació de material històric
A la tercera sessió es van detallar els criteris d’intervenció segons si la finalitat és la contemplació o el funcionament de cada peça, la necessitat d’un apropament professional a la conservació del material històric i la importància de la formació del personal d’operació i manteniment. A més, també es va donar importància al treball interdisciplinari entre els museòlegs i els restauradors per tal de que les actuacions sobre el material ferroviari es facin respectant criteris històrics. Aquesta ponència va estar moderada pel director de Manteniment d’FGC, Marc Serra.
Experiències internacionals en gestió integral de ferrocarrils històrics
La quarta sessió, moderada pel responsable de Fons Històri d’FGC, Joan Carles Enguix, va anar dirigida a diverses experiències ferroviàries. El representant del Tren del País Càtar, Yves Guimezanes, va descriure la nova activitat de transport de mercaderies que realitzen i com això ajuda a mantenir la línia ferroviària apta per als trens turístics que hi circulen. El representant suís del ferrocarril Blonay – Chamby, Sébastien Jarne, va descriure el procés de formació de l’entitat i els reptes actuals, i el vicepresident de Fedecrail, Jacques Daffis, va parlar sobre la tasca federativa de les entitats europees de trens històrics i museus sobre el ferrocarrils.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Seminari trens històrics a FGC
Y no hace falta decir nada más.metring wrote:Pel que sembla, ningú hi va anar
http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... tòrics.pdf :
Finalitzen amb èxit les primeres jornades sobre Trens Històrics organitzades per FGC
[...]
Respecte als criteris, i al projecte de conservació/restauració de cada peça l’exdirector del Museu Basc del Ferrocarrils, Juanjo Olaizola, va insistir en que el millor estat de conservació d’un material és quan aquest es troba operatiu.
[...]
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.