Com ja he dit moltes vegades, l'opinió que tinc del tema del Retbus es pot resumir en una metàfora:
una m*rda punxada en un pal.
No entenc per què hem de fer una xarxa exprés d'autobús, quan se suposa que l'autobús fa una funció de transport local i de proximitat, mentre que és el metro el que pot i ha d'exercir de transport de "llarga" distància, ràpid i d'alta capacitat. Crec que el projecte Retbus ja és una pífia des del seu concepte, ja que intenta duplicar la funció del metro, però de manera matussera i ineficaç, i a sobre per fer-ho es carrega un altre transport, l'autobús "de veritat", deixant moltes persones sense servei, sobretot aquelles persones més grans que aprecien la facilitat d'accés del bus.
Analitzant en detall, em centraré en el que conec, que és el tema de la Gran Via. Veig que volen carregar-se el 56, quan resulta que és un autobús amb molta demanda. Malament, molt malament. En comptes del 56, volen posar un Retbus que faci tota la Gran Via... quan resulta que TOTA la Gran Via ja té mitjans més ràpids i capaços que el Retbus: L1, L2 i Tram. El Retbus serà més lent que qualsevol d'aquests transports, menys capaç i, a sobre, no complirà la funció d'accessibilitat local que té el 56. Té cap sentit aquest Retbus? òbviament, no.
Encara més divertit: faran un doble carril bus... mare meva el "pollo" que muntaran amb el trànsit de la Gran Via. Però bé, es podria dir que així el que es vol és pacificar el trànsit i tal (encara que tots sabem que l'únic que aconseguirien seria carregar més València i altres alternatives). Però no... resulta que posaran un doble carril bus a la calçada central, a canvi de posar un carril més de circulació al lateral!!! Al·lucino.
A veure, senyors incompetents de l'ajuntament, anem per punts:
- Per començar, cal que sàpiguen que el lateral és estretíssim i no hi caben dos vehicles amples. Dos cotxes de costat només hi passen anant amb compte, a baixa velocitat, i qualsevol furgoneta o camió ja ocupa part de l'altra carril, inutilitzant-lo. Coi, només cal que vagin als trams on ja hi ha aquests dos carrils per comprovar-ho
- Aquest lateral estarà sempre col·lapsat. El carril que volen eliminar es fa servir d'aparcament momentani (zona blava) i per càrrega i descàrrega. Recordem que a la Gran Via no hi ha cantonades àmplies tipus Eixample. Si treuen aquest carril d'aparcament, el carrer s'omplirà de vehicles mal estacionats que, novament, col·lapsaran el lateral
- Qualsevol persona que hagi agafat un autobús a la Gran Via sabrà que el problema no és el sentit Besòs, sinó el contrari, el sentit Llobregat. L'ona verda semafòrica és inexistent, el pas en verd és molt curt per permetre els girs, i l'estretor fa que constantment hi hagi taps per vehicles mal aparcats. És en els autobusos en sentit Llobregat en els que cal actuar urgentment (segurament desviant-los per Diputació).
- Es posaran parades diferents pels Retbus. Això, a part de confondre els usuaris, no té cap ni peus ja que empitjora la intermodalitat i dispara els costos
- Diuen que seran més ràpids perquè faran més parades. Molt bé... però és que els usuaris també trigarem més estona en arribar a les parades. Han pensat que els autobusos en realitat serveixen per transportar persones? Que potser es pensen que estan jugant amb una maqueta de trens on no importa què transporten? No, l'únic que els importa és moure els autobusos amunt i avall més ràpid. Objectiu: reduir la flota, retallar. Lògicament, com menys parin, més ràpid aniran, però amb aquest raonament ja posats podrien fer línies sense parades... serien rapidíssimes!!!
- Finalment, els Retbus seran també més ràpids perquè tindran prioritat semafòrica. Ah... és clar... i per què coi no s'aplica a la resta d'autobusos? Tenen por de que aleshores siguin "massa ràpids" i facin ombra a aquesta empanada mental anomenada Retbus?
Em sembla que aquest projecte, tal com està plantejat, és un cúmul de despropòsits i ens encamina cap a un sensible empitjorament de l'autobús a Barcelona, suposant
una retallada de servei (i de personal) encoberta.