http://epreader.elperiodico.com/APPS_Ge ... 059aeb6abc
AMPLIACIÓ D’UNA INFRAESTRUCTURA METROPOLITANA
El nou carril bus-VAO de la C-58 sí que permetrà la circulació de motos
El vial d’entrada a la Meridiana des de Ripollet s’obrirà el 26 d’octubre després de 4 anys d’obres
Les persones amb mobilitat reduïda i els vehicles elèctrics també el podran fer servir
Les motos sí que podran circular pel carril bus-VAO de la C-58. Així ho han decidit els responsables de la nova infraestructura, que ultima els detalls per a la seva inauguració, que serà el 26 d’octubre. El vial d’entrada a Barcelona, construït per sobre de l’autopista, plantejava alguns dubtes sobre la seguretat d’aquests vehicles de dues rodes, encara que finalment s’ha considerat que les mesures de contenció de la plataforma són suficients i que els avantatges que les motocicletes utilitzin el carril a efectes de congestió són superiors als inconvenients.
El reglament d’ús del carril bus-VAO, al qual EL PERIÓDICO ha tingut accés, ja està a punt. Aquesta mateixa setmana s’ha enviat a les parts interessades, tant administracions com entitats vinculades a la mobilitat. Quan es va completar la construcció de l’espectacular viaducte el mes de juliol passat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va revelar que estaven ultimant aquest document, que detalla quins vehicles poden circular per aquests 6,8 quilòmetres entre Ripollet (Vallès Occidental) i l’avinguda Meridiana.
SEMPRE MÉS DE DOS / De moment només se sabia que hi podrien passar els autobusos (amb passatge o sense) i els turismes ocupats per tres o més persones inclòs el conductor. Malgrat que en el procés de discussió del reglament hi va haver alguns responsables que van advocar perquè es permetés el pas de vehicles amb dos ocupants, finalment només s’autoritzarà que siguin tres. Els defensors d’obrir el pas a turismes amb menor ocupació asseguraven que el carril es veuria buit perquè no hi hauria prou usuaris.
No obstant, els que pensen que el vial ha de tenir un efecte exemplificador van insistir que fossin tres. Si els conductors –avui molts menys que anys enrere com a conseqüència de la crisi, però igualment la considerable xifra de 154.000 vehicles d’intensitat mitjana al dia– veuen com circulen amb fluïdesa aquests turismes pel carril, probablement faran esforços per compartir el viatge amb més persones.
Aquesta mesura, a més a més, va en la línia dels descomptes en els peatges que depenen de la Generalitat, on es bonifica la tarifa amb un 40% de descompte quan hi ha més de tres persones, una rebaixa que no obstant ara està a la corda fluixa com a conseqüència de l’impagament de les bonificacions per part del Ministeri de Foment. Les últimes dades que es coneixien sobre el nombre d’ocupants dels vehicles que accedeixen a Barcelona era d’1,2 persones, de manera que encara hi ha molt camí per recórrer.
OPERACIONS ESPECIALS / En el reglament d’ús del carril bus-VAO es recorda que es tracta de dos carrils reversibles. Al matí, el trànsit s’orientarà en direcció a Barcelona, mentre que a la tarda la senyalització variable ho farà de sortida de la capital cap al Vallès. Aquesta serà la norma general. Després, quan es produeixi una operació especial de sortida de vacances o de cap de setmana, el Servei Català de Trànsit podrà decidir com utilitza la nova infraestructura, que vigilaran els Mossos d’Esquadra de manera presencial.
Malgrat que també s’havia parlat de col·locar dispositius automàtics de control, la falta d’una tecnologia prou fiable i l’alt cost ha fet deixar de banda la idea. Les persones amb mobilitat reduïda –que estiguin degudament identificades– també podran passar pel carril, igual que els vehicles elèctrics, l’ús dels quals vol potenciar la Generalitat per lluitar contra la contaminació a l’àrea metropolitana.
A més a més dels turismes amb tres ocupants o més, les motocicletes i els autobusos, els vehicles d’emergències també podran circular pel vial elevat, així com els turismes que, malgrat tenir vetat el pas, siguin autoritzats per la policia autonòmica per raons excepcionals. Per exemple, en el cas que hi hagi un accident que col·lapsi l’entrada o la sortida de la ciutat. Les autocaravanes i vehicles amb remolc tampoc podran passar pel carril, de la mateixa manera que les bicicletes i ciclomotors, tal com especifica el reglament d’ús distribuït aquesta setmana, al qual es podran fer comentaris que no seran vinculants.