No, Reus no és rodalia de Barcelona, però... Coma-ruga i Calafell sí?Toni wrote:Hombre, això d´allargar la R2 sud a Tarragona o Reus com a idea és interessant.... jo però aportaria alguna reflexió al respecte:
1) Un ferrocarril de rodalia és de rodalia. Reus no és rodalia de Barcelona. Per tant, en cap cas sembla que convingui posar trens de rodalia de Barcelona a Reus, per concepte.
De fet, les àrees d´influència de Tarragona i Barcelona es juxtaposen, hi ha moviment de Tarragona (i Reus) cap a Vilanova i Barcelona, però també hi ha moviment de Vilanova i Barcelona cap a Tarragona i Reus. I no precisament poc, la prova són el nombre de trens que vénen de Reus o Tarragona i paren a Vilanova. I una altra prova és que precisament en el sentit invers no fan tantes parades a Vilanova per donar un servei més ràpid entre Barcelona i Tarragona, amb la qual cosa es promou el transbord a Sant Vicenç pels trajectes Vilanova-Tarragona, però al mateix temps aquest transbord, tot i que no sol ser molt llarg, és negatiu per als trajectes entre el Baix Penedès i Tarragona (Cunit-Tarragona directes, per exemple, n´hi ha molt poquets, tot i que les autoritats del Baix Penedès ja han manifestat diverses vegades que els agradaria tenir millor servei ferroviari amb Tarragona i Reus, i això passa per trens directes més freqüents, si pot ser sense massa perjudici dels trens ràpids -o sigui, els regionals-)...
També és cert que Tarragona és una província parcialment servida pels rodalies... de Barcelona, però Tarragona ciutat i Reus, els dos municipis principals de la província, no en tenen, tot i que hi ha províncies amb menys habitants que en tenen (Cantàbria i Guipúscoa), i províncies amb menys habitants que en tenen mitjançant altres nuclis de rodalies: Castelló (nucli de València, però cobrint gran part de la província de Castelló tret del nord!), i Guadalajara (nucli de Madrid, i paradoxalment capital d´una de les províncies més despoblades d´Espanya).
I en el cas present, no es tractaria només de donar servei de rodalies a la província de Tarragona, sinó fer-ho i a la vegada juxtaposar-lo amb el de Barcelona. Podriem dir que es tracta, salvant les distàncies, d´un servei comparable al que hi pugui haver a Anglaterra entre Manchester i Liverpool (ciutats que es troben prou lluny per tenir cadascuna la seva personalitat i moviment econòmic, però que a la vegada tenen molta mobilitat entre sí).
Tenir un tren cada mitja hora a estacions com Torredembarra, Tarragona, o sobretot Vila-seca i Reus permetria millor fiabilitat dels trens, permetria també dedicar un cert nombre de regionals actuals BCN-Reus a altres línies, permetria millorar la connectivitat del Garraf i el Baix Penedès amb Tarragona i Reus (en la majoria dels casos actuals es depèn d´un transbord), i es milloraria la connexió amb El Vendrell i Vilafranca gràcies a un temps de transbord més curt a Sant Vicenç de Calders. I sens dubte, permetria un augment significatiu dels viatgers.2) Falta una idea un miqueta important en tot això: quants viatgers portarien els trens de rodalies nous?. Què aportaries, a part d´augmentar els temps de viatge actuals i empitjorar el confort dels trens, respecte dels regionals actuals?
No gran cosa. Només substituir alguns regionals BCN-Reus per rodalies (Civis en algun cas en hora punta), la qual cosa alliberaria trens de regionals actualment utilitzats en aquesta línia, i només caldrien una o dues composicions de rodalies més.3) Per últim, una reflexió que sempre oblidem: quant costaria allargar les rodalies de Barcelona?
Les úniques obres que caldria fer serien augmentar l´alçada de les andanes de Tarragona i Reus, i perllongar una mica les andanes de Torredembarra. I ni això és imprescindible, de fet ja hi ha alguns regionals BCN-Reus que es fan amb unitats 447 i amb parada a Calafell i etc.
Caldria, si fós possible, un espai de venda de bitllets a Altafulla i a Vila-seca també, per un augment de passatgers considerable.
Convé tenir en compte que en la mateixa relació ja hi ha altres trens regionals, en particular en el tram BCN-Tarragona, que van més enllà de Sant Vicenç, Tarragona i Reus cap a Lleida (per Valls i per Reus), Móra, Flix, Riba-roja, Caspe, Saragossa, Madrid, Tortosa, Vinaròs i València.
Qui ho pagaria?
Les subvencions. No és necessari fer cap obra més, com ja he dit més amunt.
Tot i que hi ha obres a fer a les cinc estacions noves per adaptar-les a l´estàndard de rodalies, no és imprescindible fer-les per donar aquest servei, com passa amb la R3 i la R4.
La inversió que caldria fer seria molt petita (seria molt petita en qualsevol cas) pel retorn que produiria.
No gran cosa: es tracta de portar rodalies (i per tant millorar freqüències i en certs casos tarifes) a cinc estacions més, totes cinc força ben situades, a poblacions amb la població següent:Què deixariem de fer per pagar-ho?
Reus: 106.709 habitants
Vila-seca: 21.839 habitants
Tarragona: 134.085 habitants
Altafulla: 4.776 habitants
Torredembarra: 15.461 habitants
A afegir a:
El Vendrell (St.Vicenç de Calders): 36:453 habitants
Calafell (Calafell i Segur de Calafell): 24.984 habitants
Cunit: 12.551 habitants
----------límit provincial-------------
Cubelles: 14.293 habitants
Vilanova i la Geltrú: 66.905 habitants
Sitges (Sitges i Garraf): 28.617 habitants
Castelldefels (Castelldefels i Platja de Castelldefels): 63.139 habitants
Gavà: 46.250 habitants
Viladecans: 64.737 habitants
El Prat de Llobregat: 63.499 habitants
L´Hospitalet de Llobregat (Bellvitge): 256.065 habitants
Barcelona (Sants, Passeig de Gràcia i Estació de França): 1.615.000 habitants
Estacions a les quals cal afegir-hi els seus respectius hinterlands.
El menor tamany de poblacions com Altafulla o Torredembarra (menor tamany relatiu, ja que a l´estiu la població augmenta molt fins a triplicar-ne o més els habitants) queda compensat amb escreix amb Tarragona i Reus, que al nucli de rodalies de BCN, fora de la primera corona (Badalona, L´Hospitalet, BCN, etc), només es veurien superades en població per Terrassa (213.000 hab.), Sabadell (207.000 hab.), i en el cas de Reus, Mataró (123.000 hab.).
Hi ha potencial per a tres estacions més en un futur (quan hi hagi diners), a Creixell, a Roda de Barà-Roc de Sant Gaietà, i a Reus-Sud. Això sí, aquestes tres estacions es podrien fer només un cop alliberat el tram BCN-Tarragona dels trens de llarg recorregut cap a València i Murcia, cosa que permetria la creació d´una línia de rodalies Sitges-Reus, i la transformació dels fins llavors rodalies BCN-Reus en CIVIS. De tota manera, la línia BCN-Tarragona no està plenament aprofitada, hi ha un nombre de vies d´apartat que no es fan servir o es fan servir molt poc (Gavà, Garraf, Sitges, Vilanova, Cunit).
Bé, depèn. Si es tracta de millorar la interconnexió de certes zones del Garraf i el Baix Penedès amb el Baix Camp i el Tarragonès, i de retruc amb el Baix Llobregat i BCN, doncs això que tens guanyat, un augment considerable de passatgers amb una inversió molt escassa.És això el més prioritari actualment?.
Veuria bé també fer el mateix amb la R2 nord entre Sant Celoni, Maçanet i Girona (i Flaçà??).
Els resultats serien semblants, més i millor interconnexió amb una inversió petita, tot i que al nord de Sant Celoni fins a Girona la població és menor (o en tot cas menys densa), i menys subjecte a l´estacionalitat (a la R2 sud, estacions com Cubelles, Cunit, Segur, Calafell, Sant Vicenç de Calders, i més enllà, Torredembarra i Altafulla, augmenten molt els viatgers a l´estiu, tot i que a l´hivern ja en produeixen molts).
===========================================================================================
Deixo algunes reflexions:
-nuclis de rodalies amb línies que serveixen dues províncies (València-Castelló i Alacant-Múrcia) tenen un potencial de viatgers igual o menor.
-s´estan estudiant perllongaments de línies de rodalies en altres nuclis cap a zones amb un potencial de viatgers menor que el que té el perllongament de la R2 sud cap a Tarragona i Reus.
-una R2 sud perllongada fins a Tarragona i Reus serviria a un corredor amb poblacions amb més habitants que qualsevol altre corredor de rodalies de Barcelona, fins i tot si es perllongués la R1 o la R2 nord cap a Girona (dades sense comptar habitants del municipi de BCN):
R2 sud fins a Tarragona i Reus per Vilanova, 960.363 habitants.
R4 sud fins a Tarragona i Reus per Vilafranca, 882.233 habitants.
R1 fins a Girona per Mataró, 753.954 habitants.
R2 sud actual entre Barcelona i Sant Vicenç per Vilanova, 677.493 habitants.
R4 nord entre BCN i Manresa per Terrassa, 648.907 habitants.
R1 actual entre BCN i Maçanet per Mataró, 640.340 habitants.
R4 sud actual entre BCN i Sant Vicenç per Vilafranca, 599.363 habitants.
R2 nord fins a Girona per Granollers, 361.499 habitants.
R3 entre BCN i Vic, 288.594 habitants.
R2 nord actual entre BCN i Maçanet per Granollers, 247.885 habitants.