2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Enceto fil per parlar d'una altre efemèride que es complirà aquest any, igualet que el del London Tube: 150 anys del Ferrocarril de Sarrià. Uns diuen que tots dos van ser les dues línies metropolitanes del món, altres que el segon no l'era, que si el primer en principi tampoc...Obrint debat! Recordeu que a l'inici l'empresa era la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià, i que la tracció era a vapor i amb ample ibèric, cosa que va canviar el 1905, passant a electrificar-se i l'ample, a internacional, cosa que segueix avui en dia.
El que encara no se és si es farà celebració a lo gran, si ho han fet del centenari del Carrilet, imagino que d'aquest més...
Edito: acabo de veure aquest Tweet de FGC d'ahir:
El que encara no se és si es farà celebració a lo gran, si ho han fet del centenari del Carrilet, imagino que d'aquest més...
Edito: acabo de veure aquest Tweet de FGC d'ahir:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Per cert, quin dia es va inaugurar? Perquè en alguns llocs parlen del 22 de juny, a d'altres el 23, el 25...
Com que encara no havia La Vanguardia, no podem tirar d'hemeroteca
Com que encara no havia La Vanguardia, no podem tirar d'hemeroteca
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Evidentment no existia "La Vanguardia", però si el "Diario de Barcelona" també conegut com "El Brusi", el degà de la premsa de la Europa Continental i el segon de tot Europa, ja que el primer va esser "El Times". Per cert a la època napoleònica es va editar en francès i castellà. La edició complerta es a l'Arxiu de la Ciutat a Ca l'Ardiaca.
jms
jms
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Doncs aquí sí que n'hi ha, de material preservat presumptament operatiu, que podria fer circulacions...
Presumptament, és clar.
Presumptament, és clar.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Ja, ara mateix ho parlàvem, el que passa és que l'hemeroteca del Diari de Barcelona no està digitalitzada ni és a internet, per això...jms wrote:Evidentment no existia "La Vanguardia", però si el "Diario de Barcelona" també conegut com "El Brusi", el degà de la premsa de la Europa Continental i el segon de tot Europa, ja que el primer va esser "El Times". Per cert a la època napoleònica es va editar en francès i castellà. La edició complerta es a l'Arxiu de la Ciutat a Ca l'Ardiaca.
jms
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
El 23 de juny de 1863, a dos quarts de sis de la tarda es va procedir a la inauguració de la línia, segons l'edició de la tarda del dijous 25 de juny del Diari de Barcelona. El 6 d'octubre de 1859 es van iniciar les obres.
Demà miraré d'escannejar i penjar la nota del Diari de Barcelona. Salut!
Demà miraré d'escannejar i penjar la nota del Diari de Barcelona. Salut!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Carai, quina eficiència! Moltíssimes gràcies!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Sobre el tema de l'FSB i el Metro de Londres, la veritat és que hi he pensat molt, i he anat canviant d'idea al cap dels anys. D'una banda, entenc que el Metro de Londres va ser en el seu dia una novetat, en el sentit que anava semisoterrat i en túnel i tenia estacions subterrànies (el Metropolitan no era, ni és encara, un tren totalment subterrani), mentre que el Tren de Sarrià es va fer com un ferrocarril convencional.Des d'aquesta perspectiva, no hi ha comparació entre l'un i l'altre. Ara bé, també és veritat que fer un ferrocarril de menys de cinc quilòmetres, amb cinc estacions (Barcelona, les dues de Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià) i una freqüència de trens molt més intensa que l'habitual, no era el més freqüent en aquell temps. En tot cas, m'agradaria saber què en penseu els membres del fòrum.
I una altra cosa,dita ja per "provocar". En la meva opinió, hi va haver una infraestructura ferroviària que sí es va inspirar en el Metro de Londres , i no és el Tren de Sarrià sinó la rasa del carrer Aragó : tren semisoterrat i túnel sota el passeig de Gràcia . Per descomptat, això només es podrà demostrar, si de cas, quan algú faci una "troballa" en algun arxiu... Però, què us sembla la idea com a "hipòtesi de treball"?.
Finalment, i lligant amb un altre fil, el 26 de desembre de 1962, l'endemà de la famosa nevada barcelonina, va caure una espectacular nevada sobre Londres, que va obligar a endarrerir la celebració del centenari del Metro fins al mes de maig següent.
I una altra cosa,dita ja per "provocar". En la meva opinió, hi va haver una infraestructura ferroviària que sí es va inspirar en el Metro de Londres , i no és el Tren de Sarrià sinó la rasa del carrer Aragó : tren semisoterrat i túnel sota el passeig de Gràcia . Per descomptat, això només es podrà demostrar, si de cas, quan algú faci una "troballa" en algun arxiu... Però, què us sembla la idea com a "hipòtesi de treball"?.
Finalment, i lligant amb un altre fil, el 26 de desembre de 1962, l'endemà de la famosa nevada barcelonina, va caure una espectacular nevada sobre Londres, que va obligar a endarrerir la celebració del centenari del Metro fins al mes de maig següent.
- raulitinbcn
- N8
- Posts: 1172
- Joined: Tuesday 21/02/2012 13:54
- Facebook: raul.lopezalvarez.37
- Location: Barcelina
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Per cert, sabeu si FGC farà un viatge especial comemoratiu amb un brill o algo semblant?
Amics del Bus de Catalunya - Membre i fundador número 1 http://www.amicsdelbus.com
Autobuseros Magazín -
Autobuseros Magazín -
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Detall del Diari de Barcelona del 25 de juny de 1863, edició de la tarda. Salut.
- Attachments
-
- SKMBT_C20313011115310.pdf
- (200.65 KiB) Downloaded 508 times
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Hola,
Veient que aquest any se celebra el 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià m'ha vingut al cap el llibre que FGC va editar pel centenari del funicular de Vallvidrera, força complet. Realment estaria bé que FGC publiqués un llibre sobre la història del tren de Sarrià des dels seus orígens fins l'actualitat, ja que el d'en Salmerón és impossible d'aconseguir
Veient que aquest any se celebra el 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià m'ha vingut al cap el llibre que FGC va editar pel centenari del funicular de Vallvidrera, força complet. Realment estaria bé que FGC publiqués un llibre sobre la història del tren de Sarrià des dels seus orígens fins l'actualitat, ja que el d'en Salmerón és impossible d'aconseguir
Volem un museu del transport a Barcelona!!!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Home, el primer diumenge de mes, a la plaça Masadas hi ha una parada a on segurament el podries aconseguir.Henry 030 wrote:Hola,
Veient que aquest any se celebra el 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià m'ha vingut al cap el llibre que FGC va editar pel centenari del funicular de Vallvidrera, força complet. Realment estaria bé que FGC publiqués un llibre sobre la història del tren de Sarrià des dels seus orígens fins l'actualitat, ja que el d'en Salmerón és impossible d'aconseguir
- raulitinbcn
- N8
- Posts: 1172
- Joined: Tuesday 21/02/2012 13:54
- Facebook: raul.lopezalvarez.37
- Location: Barcelina
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
FGC, via Facebook wrote:Raul, s’estan ultimant els detalls de la celebració. Us n’informarem properament. Gràcies!raulitinbcn, via Facebook wrote:Fareu algun servei especial conmemoratiu pel 150è aniversari del Ferrocarril de Sarrià? amb un Brill?
Amics del Bus de Catalunya - Membre i fundador número 1 http://www.amicsdelbus.com
Autobuseros Magazín -
Autobuseros Magazín -
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
A http://www.fgc.cat/cat/galeria.asp#9 trobareu una galeria d'imatges dels 150 anys del Ferrocarril de Sarrià.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Si això és correcte (hagués posat l'enllaç a la wiki o a la web d'en Trenscat, però em sembla que no hi surt la data exacta):
http://cv.uoc.es/~jmora/metro/l6.html
vol dir que el 23 de juny és el dia exacte del 150è aniversari de la inauguració, la qual cosa fa pensar que hi faran un fantàstic acte (i més tenint en compte que cau en diumenge). Tenen pràcticament quatre mesos per davant, per anunciar-lo.
Si l'acte inclou viatge d'un dels Brill, però, és obvi que totes les places hi són ja més que super-adjudicades, virtualment o sobre paper.
Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)
http://cv.uoc.es/~jmora/metro/l6.html
vol dir que el 23 de juny és el dia exacte del 150è aniversari de la inauguració, la qual cosa fa pensar que hi faran un fantàstic acte (i més tenint en compte que cau en diumenge). Tenen pràcticament quatre mesos per davant, per anunciar-lo.
Si l'acte inclou viatge d'un dels Brill, però, és obvi que totes les places hi són ja més que super-adjudicades, virtualment o sobre paper.
Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Si això és correcte, que entenc que completament:
Si l'acte inclou viatge d'un dels Brill, però, és obvi que totes les places hi són ja més que super-adjudicades, virtualment o sobre paper.
Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)
vol dir que el 23 de juny és el dia exacte del 150è aniversari de la inauguració, la qual cosa fa pensar que hi faran un fantàstic acte (i més tenint en compte que cau en diumenge). Tenen pràcticament quatre mesos per davant, per anunciar-lo.122-042-132 wrote:El 23 de juny de 1863, a dos quarts de sis de la tarda es va procedir a la inauguració de la línia, segons l'edició de la tarda del dijous 25 de juny del Diari de Barcelona. El 6 d'octubre de 1859 es van iniciar les obres.
Demà miraré d'escannejar i penjar la nota del Diari de Barcelona. Salut!
Si l'acte inclou viatge d'un dels Brill, però, és obvi que totes les places hi són ja més que super-adjudicades, virtualment o sobre paper.
Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Tant de bo però el 18 porta un munt d´anys parat ¿¿no??...... molt em temo que de circulacions especials res de res, la crisis disfressa el desinterès.Fran-Ikarus ha escrit
Si aprofitéssin, però, l'adequació d'un tren (el 18?, el 301?) i de tot el protocol necessari perquè hi circuli, potser podrien aprofitar i establir unes quantes setmanes de circulació, abans i/o després, a l'estil de les que es feien amb música (jazz o clàssics) alguns diumenges de finals dels 90... (sembla ahir i ja han passat 15 anys!)
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
No sé quan devia de tenir lloc l'última sortida del 18. En aquesta del 2010 se'n parlava, tot i que s'aclaria més tard que es tractaria del 301 (com així va ser finalment, penso), però podria ser que s'ho haguessin plantejat inicialment?
http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=13&t=10574
En tot cas, que porti anys sense sortir no vol dir necessàriament res (també va estar molts anys sense funcionar el tren del Gran Metro, després de les celebracions del 75è aniversari, i ara sortosament surt cada any amb l'únic interrogant del "finançament"): si no s'ho plantegen per aquesta ocasió tan especial, és força clar que quan hagi passat encara s'ho plantejaran menys...
Algú coneix de primera mà la situació del 18? (si té quelcom espatllat, o li cal substitució d'alguna peça, o simplement manteniment)
http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=13&t=10574
En tot cas, que porti anys sense sortir no vol dir necessàriament res (també va estar molts anys sense funcionar el tren del Gran Metro, després de les celebracions del 75è aniversari, i ara sortosament surt cada any amb l'únic interrogant del "finançament"): si no s'ho plantegen per aquesta ocasió tan especial, és força clar que quan hagi passat encara s'ho plantejaran menys...
Algú coneix de primera mà la situació del 18? (si té quelcom espatllat, o li cal substitució d'alguna peça, o simplement manteniment)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Ja me'n recordo: setembre del 2004. Que, de fet, allà hi érem "uns quants" (buscaré per casa les meves pròpies fotos, que són gairebé les últimes que vaig fer amb màquina de carret):Fran-Ikarus wrote:No sé quan devia de tenir lloc l'última sortida del 18.
http://www.trenscat.com/metrovalles/brill18_ct.html
I també va coincidir amb l'últim cop que va circular als tallers de Sarrià?:
http://www.trenscat.com/metrovalles/phh ... ia_ct.html
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Mirare de parlar amb el meu "contacte" al COR de Rubi a veure si sap algoFran-Ikarus wrote:No sé quan devia de tenir lloc l'última sortida del 18. En aquesta del 2010 se'n parlava, tot i que s'aclaria més tard que es tractaria del 301 (com així va ser finalment, penso), però podria ser que s'ho haguessin plantejat inicialment?
http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=13&t=10574
En tot cas, que porti anys sense sortir no vol dir necessàriament res (també va estar molts anys sense funcionar el tren del Gran Metro, després de les celebracions del 75è aniversari, i ara sortosament surt cada any amb l'únic interrogant del "finançament"): si no s'ho plantegen per aquesta ocasió tan especial, és força clar que quan hagi passat encara s'ho plantejaran menys...
Algú coneix de primera mà la situació del 18? (si té quelcom espatllat, o li cal substitució d'alguna peça, o simplement manteniment)