Lleida disposa ja d’una radiografia de la mobilitat de la ciutat
• La diagnosi del Pla de Mobilitat Urbana destaca que el 63% dels desplaçaments que es fan a la ciutat són a peu, en bicicleta o en transport públic i recull que en els darrers tres anys s’ha doblat l’oferta de places d’aparcament públic arribant gairebé a les 5.000 places
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presentat aquest dimarts la diagnosi del Pla de Mobilitat Urbana, que ha d’estar acabat a finals d’any. Aquest estudi, que té una vigència de 6 anys, és un instrument important de planificació que ha de permetre orientar les actuacions estratègies per aconseguir una mobilitat més segura, més confortable i, en definitiva, més sostenible a la ciutat de Lleida.
El paer en cap, que ha explicat els punts més destacats de l'estudi juntament amb la 1a tinenta d'alcalde Marta Camps i els regidors Sara Mestres i Josep Barberà, ha remarcat que el pla, fruit també del compromís adquirit en el marc del Pacte Social per la Ciutadania, "ha de servir per fixar rutes de transport públic, les rutes d'aparcament, la vianalització o els aparcaments dissuasius a l'entrada de la ciutat".
La diagnosi del Pla de Mobilitat Urbana, a la qual s’ha arribat després de diversos mesos de recollida de dades sobre la mobilitat a la ciutat, ha estat presentada als membres del Pacte per la Mobilitat Sostenible i Segura de Lleida i als principals agents cívics de la ciutat de Lleida involucrats amb la mobilitat. D’aquest document destaca que a la ciutat de Lleida cada dia es realitzen 470.000 desplaçaments, el 63% dels quals es fan a peu, en bicicleta o en transport públic. Per tant, el model de mobilitat a Lleida tendeix cap a un escenari més sostenible, ja que el creixement mig anual entre els anys 2006-2009 el creixement mig anual ha estat un 5,53% en el transport públic, un 4,79% en els desplaçaments a peu o en bicicleta i un 3,41% en el transport privat.
De la mobilitat a peu, l’estudi recull que a diari es produeixen 251.000 desplaçaments a peu, és a dir, un 53,7% del total de desplaçaments de Lleida, que es realitzen sobre una xarxa de vianants d’uns 680 kilòmetres (18 kilòmetres de places, 11,7 parcs i jardins i 5,6 rambles), un percentatge superior a ciutats com Barcelona, Madrid, València, Vitòria o Saragossa. La Paeria està duent a terme accions per fer més còmoda la mobilitat a peu amb la creació de zones 30 i amb la millora de l’accessibilitat per als vianants adaptant 750 guals de tots els barris de la ciutat. Així, un total de 3.176 guals estaran adaptats a finals d’any, és a dir, gairebé el 90% dels guals de tota la ciutat.
Aposta pel transport públic amb 18 línies i 42 autobusos
Pel que fa a l’ús de la bicicleta, diàriament es produeixen 3.800 desplaçaments i de l’estudi es desprèn que l’estructura de la xarxa per a bicicletes actual fomenta la continuïtat dels itineraris i la connectivitat entre les diferents parts de la ciutat. En aquest sentit, actualment a la ciutat hi ha una xarxa de 36,7 kilòmetres formada per carrils bici exclusius, pistes ciclables, jardins, parcs i rambles. Cal destacar que hi ha previst construir 4,6 km més, ampliant la xarxa actual fins als 41,3 km entre aquest any i el 2011.
La xarxa d’autobusos urbans té actualment 18 línies i 42 autobusos sobre una xarxa de 192 km. Anualment, es realitzen aproximadament 2 milions de kilòmetres en bus i es desplacen gairebé 7,5 milions d’usuaris, experimentant un creixement en el darrer any de l’1,6%. L’estudi destaca que s’ha d’anar incrementant progressivament el transport públic, tot i que recull les actuacions de millora de la xarxa d’autobusos urbans que està fent la Paeria en els darrers anys, com l’increment de les línies, la millora de l’accessibilitat als vehicles, potenciar el transport públic als polígons o la instal·lació de les plataformes a les parades.
El Pont de Príncep de Viana descongestiona altres vies d’entrada a la ciutat
El pla estableix una jerarquització dels carrer de la ciutat en funció de la seva capacitat i el volum de trànsit, i serveix per definir a partir d’ara limitacions de circulació, la vianalització de carrers o els canvis de sentit. L’estudi determina que les vies principals o xarxa bàsica han d’acollir el màxim volum de trànsit i, en canvi, les secundàries han de ser preferentment per al trànsit veïnal. En aquest sentit, cal destacar que els aforaments de trànsit determinen que l’obertura de dues vies de comunicació importants, com són el pont de Príncep de Viana i el pont de Prat de la Riba, que s’han posat en servei aquesta passada primavera, han descongestionat notablement vies que arribaven a nivells de saturació en hores punta, com eren els ponts de Pardinyes, Instituts i Universitat, a més de carrers com Alcalde Recasens o Comtes d’Urgell.
Més de 63.000 vehicles censats a la ciutat
Pel que fa a les places d’aparcament públic, cal destacar que en els darrers 3 anys s’han doblat, gràcies a la incorporació dels pàrquings de l’hospital Arnau, la Llotja i Ricard Viñes (que es posarà en servei properament).
Per cobrir la demanda forana a la ciutat existeixen 60.703 places, entre els aparcaments públics, zones blaves, aparcaments dissuasius i aparcaments lliures en calçada. També posa de relleu que el total de places per a residents sumen 70.000 places, entre els aparcaments dels edificis privats i els aparcaments a la via pública, mentre que hi ha 63.838 vehicles, turismes i furgonetes censats a la ciutat, de tal manera que es donaria cobertura a la demanda d’aparcament per a residents. La 1a tinenta d'alcalde Marta Camps ha destacat que l'anàlisi mostra que la ciutat ha guanyat en aparcaments públic soterranis en els darrers anys.
En aquest context cal destacar que Lleida disposa, doncs, de 5.000 places d’aparcaments públics, la majoria d’ells subterranis, 18.500 places d’estacionament gratuït a la calçada, al voltant de 3.650 en zona blava, gairebé 2.000 en aparcaments dissuasius (solars municipals que s’han habilitat en els últims anys, preferentment a la perifèria de la ciutat). Tot i que l’estudi recull que no s’han detectat mancances importants d’aparcament en cap de les demandes (residents, forans i treballadors), a partir d’ara es determinarà quines actuacions cal fer en aquelles zones on hi ha més demanda d’aparcament (centre comercial i la zona del campus universitari de Cappont) i com s’hauria de resoldre l’oferta d’estacionament.
El Pla de mobilitat Urbana és un important instrument de planificació que estableix la Llei 9/2003 de Mobilitat per als municipis de més de 50.000 habitants o que siguin capital de comarca.
A la presentació pública del Pla de Mobilitat Urbana, que ha tingut lloc a la Sala Alfred Perenya de l'IMAC, hi han assistit diversos regidors de la corporació.
http://www.paeria.cat/cat/ajuntament/no ... p&Pagina=1
Lleida disposa ja d’una radiografia de la mobilitat
Re: Autobusos de Lleida
El Pla de Mobilitat Urbana proposa més transport públic i carrers per a vianants i habilitar rutes escolars més segures
• L’Ajuntament de Lleida endega un procés de participació ciutadana a partir de les 68 propostes que ha realitzat, fruit de les conclusions extretes de la fase de la redacció d’objectius
La primera tinent d’alcalde, Marta Camps, acompanyada del regidor de Medi Ambient, Josep Barberà, ha presentat aquest dimecres les propostes d’actuació del Pla de Mobilitat Urbana que seguirà l’Ajuntament de Lleida un cop s’ha dut a terme les fases prèvies de diagnòstic i debat d’objectius. Aquestes mesures sorgeixen del procés de participació ciutadana i a les aportacions de diferents entitats, associacions i grups polítics.
Després de mesos de recollida de dades, el procés d'elaboració del Pla va culminar amb la fase de diagnosi que indicava, entre altres aspectes, que el 63% dels desplaçaments que es fan a la ciutat són a peu, en bicicleta o en transport públic. Per tant, el model de mobilitat a Lleida tendeix cap a un escenari més sostenible, ja que la mitjana de creixement anual entre els anys 2006-2009 ha estat un 5,53% en el transport públic, un 4,79% en els desplaçaments a peu o en bicicleta i un 3,41% en el transport privat.
En la presentació d'aquesta fase, a la qual han assistit nombrosos representants del Pacte de la Mobilitat (sindicats, ATM, Universitat de Lleida, Autobusos de Lleida, ONCE, Guàrdia Urbana, grups polítics, entre altres), el Pla de Mobilitat Urbana proposa 68 actuacions per aconseguir els 22 objectius que tenen a veure amb fomentar la mobilitat a peu i en transport públic, incrementar l’espai per als vianants, millorar la xarxa d’autobús i habilitar rutes escolars més segures, entre altres. Aquests objectius persegueixen aconseguir un repartiment modal més sostenible fins arribar a créixer en un escenari fins al 2017, un 3,9% en els desplaçaments en transport públic, un 2,1% la mobilitat a peu i bicicleta, la qual cosa suposaria una reducció del 6% dels viatges en vehicle privat.
Ara, l’Ajuntament de Lleida obre un nou procés de participació ciutadana, a través del web http://www.paeria.es/plamobilitaturbana/ a través del qual tothom pot aportar les seves idees, propostes o suggeriments per a dur a terme aquestes 68 actuacions o altres de noves. Al mateix temps, s’han definit 52 indicadors per realitzar el seguiment de les propostes. Es tracta de variables tant qualitatives com quantitatives que permetran valorar la progressiva implantació del Pla.
El Pla de Mobilitat Urbana de Lleida és previst que es pugui aprovar per part del Ple municipal a finals d’any. Aquest estudi, que té una vigència de 6 anys, és un instrument important de planificació que ha de permetre orientar les actuacions estratègies per aconseguir una mobilitat més segura, més confortable i, en definitiva, més sostenible a la ciutat de Lleida
http://www.paeria.cat/cat/ajuntament/no ... icia=13920
• L’Ajuntament de Lleida endega un procés de participació ciutadana a partir de les 68 propostes que ha realitzat, fruit de les conclusions extretes de la fase de la redacció d’objectius
La primera tinent d’alcalde, Marta Camps, acompanyada del regidor de Medi Ambient, Josep Barberà, ha presentat aquest dimecres les propostes d’actuació del Pla de Mobilitat Urbana que seguirà l’Ajuntament de Lleida un cop s’ha dut a terme les fases prèvies de diagnòstic i debat d’objectius. Aquestes mesures sorgeixen del procés de participació ciutadana i a les aportacions de diferents entitats, associacions i grups polítics.
Després de mesos de recollida de dades, el procés d'elaboració del Pla va culminar amb la fase de diagnosi que indicava, entre altres aspectes, que el 63% dels desplaçaments que es fan a la ciutat són a peu, en bicicleta o en transport públic. Per tant, el model de mobilitat a Lleida tendeix cap a un escenari més sostenible, ja que la mitjana de creixement anual entre els anys 2006-2009 ha estat un 5,53% en el transport públic, un 4,79% en els desplaçaments a peu o en bicicleta i un 3,41% en el transport privat.
En la presentació d'aquesta fase, a la qual han assistit nombrosos representants del Pacte de la Mobilitat (sindicats, ATM, Universitat de Lleida, Autobusos de Lleida, ONCE, Guàrdia Urbana, grups polítics, entre altres), el Pla de Mobilitat Urbana proposa 68 actuacions per aconseguir els 22 objectius que tenen a veure amb fomentar la mobilitat a peu i en transport públic, incrementar l’espai per als vianants, millorar la xarxa d’autobús i habilitar rutes escolars més segures, entre altres. Aquests objectius persegueixen aconseguir un repartiment modal més sostenible fins arribar a créixer en un escenari fins al 2017, un 3,9% en els desplaçaments en transport públic, un 2,1% la mobilitat a peu i bicicleta, la qual cosa suposaria una reducció del 6% dels viatges en vehicle privat.
Ara, l’Ajuntament de Lleida obre un nou procés de participació ciutadana, a través del web http://www.paeria.es/plamobilitaturbana/ a través del qual tothom pot aportar les seves idees, propostes o suggeriments per a dur a terme aquestes 68 actuacions o altres de noves. Al mateix temps, s’han definit 52 indicadors per realitzar el seguiment de les propostes. Es tracta de variables tant qualitatives com quantitatives que permetran valorar la progressiva implantació del Pla.
El Pla de Mobilitat Urbana de Lleida és previst que es pugui aprovar per part del Ple municipal a finals d’any. Aquest estudi, que té una vigència de 6 anys, és un instrument important de planificació que ha de permetre orientar les actuacions estratègies per aconseguir una mobilitat més segura, més confortable i, en definitiva, més sostenible a la ciutat de Lleida
http://www.paeria.cat/cat/ajuntament/no ... icia=13920
Re: Autobusos de Lleida
Enquesta específica 2: Mobilitat en transport públic i distribució de mercaderies
https://aplicacionsweb.paeria.es/enques ... &newtest=Y
Puntueu els següents objectius del 1 al 5, essent un 1 si no ho considereu gens important i un 5 si el considereu molt important per a desenvolupar una mobilitat més sostenible.
1. Proposta d’instal·lació d’andanes d’embarcament, plataformes i noves marquesines. Accessibilitat física a les parades
2. Proposta d’instal·lació de sistemes SAEI a les parades
3. Transmetre a través de la web, en temps real, la informació de la xarxa: Incidències, canvis de recorreguts, horaris…
4. Analitzar la viabilitat d'ampliació de l'horari de les línies de transport públic cap a hores nocturnes
5. Estudiar la firma de convenis per a que els comerços puguin regalar vals o targetes de bus a clients
6. Proposta d’instal·lació de nous carrils bus. Implantació de sistemes de prioritat semafòrica
7. Pla de millores de la xarxa de bus urbà: Propostes de reestructuració del servei existents (itineraris, freqüències, horaris, parades, etc.)
8. Estudi d'implantació de busos especials en zones amb poca densitat de població (bus a la demanda, bus de barri…)
9. Treballar conjuntament amb les autoritats competents en el foment, creació i gestió de terminals-intercanviadors entre el transport públic intern i el de connexió
10. Estudi de coordinació d'horaris i freqüències per facilitar l'intermodalitat
11. Millores en l'accessibilitat a l'estació d'autobusos
12. Potenciar la millora de l'accessibilitat amb transport públic en relació amb l'exterior de la ciutat (Xarxa d'autobusos i de ferrocarrils)
13. Col·laboració amb les autoritats competents en l'estudi de creació de nous baixadors ferroviaris al terme municipal per la xarxa de rodalies
14. Estudi de millora de les parades actuals de TAXI (emplaçament, espais, informació…)
15. Estudi de demanda de servei de TAXI i de cobertura territorial de les parades
16. Millora de les reserves de carrega i descàrrega: senyalització (vertical i horitzontal), regulació horària i longitud de les reserves de càrrega i descàrrega
17. Potenciar la DUM nocturna i silenciosa, especialment en el ram de l'alimentació que tradicionalment suposa una distribució diària i molt atomitzada
18. Estudi de la reforma de l'ordenança municipal per la circulació i gestió de les zones de càrrega i descàrrega
19. Incorporar avenços tecnològics i propostes de gestió innovadores. Promoure la col·laboració amb altres ciutat en la recerca de les millors pràctiques de la DUM
https://aplicacionsweb.paeria.es/enques ... &newtest=Y
Puntueu els següents objectius del 1 al 5, essent un 1 si no ho considereu gens important i un 5 si el considereu molt important per a desenvolupar una mobilitat més sostenible.
1. Proposta d’instal·lació d’andanes d’embarcament, plataformes i noves marquesines. Accessibilitat física a les parades
2. Proposta d’instal·lació de sistemes SAEI a les parades
3. Transmetre a través de la web, en temps real, la informació de la xarxa: Incidències, canvis de recorreguts, horaris…
4. Analitzar la viabilitat d'ampliació de l'horari de les línies de transport públic cap a hores nocturnes
5. Estudiar la firma de convenis per a que els comerços puguin regalar vals o targetes de bus a clients
6. Proposta d’instal·lació de nous carrils bus. Implantació de sistemes de prioritat semafòrica
7. Pla de millores de la xarxa de bus urbà: Propostes de reestructuració del servei existents (itineraris, freqüències, horaris, parades, etc.)
8. Estudi d'implantació de busos especials en zones amb poca densitat de població (bus a la demanda, bus de barri…)
9. Treballar conjuntament amb les autoritats competents en el foment, creació i gestió de terminals-intercanviadors entre el transport públic intern i el de connexió
10. Estudi de coordinació d'horaris i freqüències per facilitar l'intermodalitat
11. Millores en l'accessibilitat a l'estació d'autobusos
12. Potenciar la millora de l'accessibilitat amb transport públic en relació amb l'exterior de la ciutat (Xarxa d'autobusos i de ferrocarrils)
13. Col·laboració amb les autoritats competents en l'estudi de creació de nous baixadors ferroviaris al terme municipal per la xarxa de rodalies
14. Estudi de millora de les parades actuals de TAXI (emplaçament, espais, informació…)
15. Estudi de demanda de servei de TAXI i de cobertura territorial de les parades
16. Millora de les reserves de carrega i descàrrega: senyalització (vertical i horitzontal), regulació horària i longitud de les reserves de càrrega i descàrrega
17. Potenciar la DUM nocturna i silenciosa, especialment en el ram de l'alimentació que tradicionalment suposa una distribució diària i molt atomitzada
18. Estudi de la reforma de l'ordenança municipal per la circulació i gestió de les zones de càrrega i descàrrega
19. Incorporar avenços tecnològics i propostes de gestió innovadores. Promoure la col·laboració amb altres ciutat en la recerca de les millors pràctiques de la DUM
Re: Autobusos de Lleida
El Pla de Mobilitat Urbana preveu una inversió de prop de 5 milions d’euros fins al 2017
• La Comissió d’Urbanisme dóna suport majoritari a l’augment del preu de l’aigua per al proper any i al nou sistema tarifari del transport públic urbà
La Comissió d’Urbanisme, Medi Ambient, Mobilitat i Territori ha donat llum verda al Pla de Mobilitat Urbana, que preveu una inversió de prop de cinc milions d’euros en els propers 6 anys (fins l’any 2017). Aquest estudiés un instrument important de planificació que ha de permetre orientar les actuacions estratègies per aconseguir una mobilitat més segura, més confortable i, en definitiva, més sostenible a la ciutat de Lleida.
En aquest sentit, el document final s’ha obtingut després de mesos de recollida de dades amb un llarg procés de participació ciutadana (en el qual han participat un total de 37 entitats i 680 particulars), que va culminar en una fase de diagnosi, la definició d’objectius i, finalment, les propostes d’actuació i indicadors finals. Així, en la memòria del Pla de Mobilitat Urbana preveu un seguit d’actuacions destinades a fer més segura i sostenible la ciutat de Lleida i a millorar-ne la mobilitat. En aquest sentit, la Paeria treballarà en l’eficiència de la xarxa del transport públic, fent un estudi per redistribuir i reestructurar les línies d’autobús actuals perquè siguin més efectives, així com en millorar la mobilitat en bicicleta i continuar apostant per fer més accessible la ciutat per als vianants amb la peatonalització de més carrers i places de la ciutat.
Amb aquests objectius, la primera tinent d'alcalde, Marta Camps, ha explicat que l’Ajuntament de Lleida preveu reduir en els propers sis anys un 6% els desplaçaments en vehicle privat a la ciutat i, d’aquesta manera, augmentar els usuaris del transport públic, a peu o en bicicleta que actualment representen el 55% dels desplaçaments que es fan a Lleida. En aquest sentit, cal tenir en compte que cada dia es realitzen a la ciutat de Lleida 566.000 desplaçaments, destacant que més de la meitat es realitzen en transport públic o modes no motoritzats. Així, en els darrers anys el creixement de la mobilitat a peu i en bicicleta ha estat del 14,9% i en transport públic el 18,6%, per tant, molt més que el vehicle privat que ha crescut prop d’un 4%.
El Pla de Mobilitat Urbana ha consensuat 22 objectius i 86 propostes en base a la diagnosis tècnica, al procés de participació ciutadana i a les aportacions de diferents grups polítics. Per controlar la seva correcta aplicació s’han creat 58 indicadors de seguiment anual. Es tracta de variables tant qualitatives com quantitatives que permetran valorar la progressiva implantació del Pla.
Modificació de les tarifes dels serveis d’autobús i aigües
La Comissió d’Urbanisme ha donat suport majoritari (amb el vot a favor del grup municipal de CiU i l’abstenció del PP) a les dues propostes de modificació de les tarifes per al proper any del servei d’abastament i sanejament de l’aigua i les del servei de transport urbà de viatgers, així com l’acord de col·laboració del procés de transició de títols propis de l’Ajuntament de Lleida als títols del sistema tarifari integrat al Consorci del transport públic de l’Àrea de Lleida.
Pel que fa l’expedient de modificació de les tarifes per a l’any 2012 del servei d’abastament i sanejament de l’aigua, Camps ha explicat que es fa una actualització de costos que repercuteix en un increment del 9,16% en la tarifa de l’aigua, que passa a ser una mitjana de 0,44 €/m3. Tot i així, el que suposa aquest increment per a una família mitjana que tingui uns 4 o 5 membres és entre 1,15 i 1,28 € mensuals.
Aquest augment es justifica per l’increment de la xarxa que hi ha hagut en els darrers cinc anys (un 23% més de xarxa), a més d’una sèrie d’inversions que s’han realitzat per valor de més de 30 milions d’euros i la pujada del preu a mitjans del proper any que es paga a la Mancomunitat de Pinyana.
Cal recordar, però, que, malgrat aquest increment, les tarifes de l’aigua a la ciutat de Lleida són de les més baixes en comparació tant amb la demarcació de Lleida, com amb Catalunya i de la resta d’Espanya. Així, Lleida paga un 45 % menys que la mitjana de la província, un 67% menys que la mitjana catalana i un 52% per sota de la mitjana estatal.
En relació a les tarifes del servei del transport públic per al proper any, l’increment mitjà és del 4,60%, ja que es congelen les tarifes de la T-Nostra A i B, la T-Jove i la T-Estudiant, i el bitllet senzill augmenta un 10% i passarà a costar 1,10 €. Tot i així, cal destacar que no es tracta només d’un canvi en les tarifes sinó un canvi de model i de gestió en el transport públic, ja que el servei de la ciutat s’integra plenament al transport metropolità de l’àrea de Lleida de l’ATM. Amb aquest canvi, segons Marta Camps, es potencia l’usuari habitual del transport urbà, de tal manera que qui més viatgi li sortirà més barat que ara el bitllet d’autobús. Per tant, desapareix a partir de l’1 de febrer la targeta T-10 de Lleida, que es podia recarregar i utilitzar els 10 viatges durant tot l’any, i a partir d’ara s’hauran d’utilitzar les targetes dels títols integrats de l’ATM i li resultarà més barat que fins ara per als usuaris habituals.
Cal destacar, a més, que actualment dels 7 milions d’usuaris del transport públic, un 18,4% tenen targetes i gratuïtes, que suposen un cost de més de 500.000 euros, i un 19,52% disposen de targetes amb tarifa reduïda. Així, les noves targetes que hi haurà properament seran:
• T Mes: personalitzada, viatges integrats i il·limitat durant 30 dies: 38,70 €
• Targeta T10: títol multipersonal que permet 10 desplaçaments integrats: 8,20 €
• T50/30: unipersonal, 50 desplaçaments integrats durant 30 dies: 26,50 €
• T10/30: unipersonal, 10 desplaçaments integrats durant 30 dies: 6,30 €
• T Jubilats B de 10 viatges: 2,70 € (increment 0%)
• T Estudiants 10 viatges: 4,65 € (increment 0%)
• T Jove 10 viatges: gratuïta
• T Jubilats A 10 viatges: gratuïta
• T12 nenes i nenes de 4 a 12 anys: gratuïta
Segons les previsions, es calcula que un 48% dels usuaris veuran reduït o congelat el preu del viatge.
http://www.paeria.es/cat/ajuntament/not ... p&Pagina=1
• La Comissió d’Urbanisme dóna suport majoritari a l’augment del preu de l’aigua per al proper any i al nou sistema tarifari del transport públic urbà
La Comissió d’Urbanisme, Medi Ambient, Mobilitat i Territori ha donat llum verda al Pla de Mobilitat Urbana, que preveu una inversió de prop de cinc milions d’euros en els propers 6 anys (fins l’any 2017). Aquest estudiés un instrument important de planificació que ha de permetre orientar les actuacions estratègies per aconseguir una mobilitat més segura, més confortable i, en definitiva, més sostenible a la ciutat de Lleida.
En aquest sentit, el document final s’ha obtingut després de mesos de recollida de dades amb un llarg procés de participació ciutadana (en el qual han participat un total de 37 entitats i 680 particulars), que va culminar en una fase de diagnosi, la definició d’objectius i, finalment, les propostes d’actuació i indicadors finals. Així, en la memòria del Pla de Mobilitat Urbana preveu un seguit d’actuacions destinades a fer més segura i sostenible la ciutat de Lleida i a millorar-ne la mobilitat. En aquest sentit, la Paeria treballarà en l’eficiència de la xarxa del transport públic, fent un estudi per redistribuir i reestructurar les línies d’autobús actuals perquè siguin més efectives, així com en millorar la mobilitat en bicicleta i continuar apostant per fer més accessible la ciutat per als vianants amb la peatonalització de més carrers i places de la ciutat.
Amb aquests objectius, la primera tinent d'alcalde, Marta Camps, ha explicat que l’Ajuntament de Lleida preveu reduir en els propers sis anys un 6% els desplaçaments en vehicle privat a la ciutat i, d’aquesta manera, augmentar els usuaris del transport públic, a peu o en bicicleta que actualment representen el 55% dels desplaçaments que es fan a Lleida. En aquest sentit, cal tenir en compte que cada dia es realitzen a la ciutat de Lleida 566.000 desplaçaments, destacant que més de la meitat es realitzen en transport públic o modes no motoritzats. Així, en els darrers anys el creixement de la mobilitat a peu i en bicicleta ha estat del 14,9% i en transport públic el 18,6%, per tant, molt més que el vehicle privat que ha crescut prop d’un 4%.
El Pla de Mobilitat Urbana ha consensuat 22 objectius i 86 propostes en base a la diagnosis tècnica, al procés de participació ciutadana i a les aportacions de diferents grups polítics. Per controlar la seva correcta aplicació s’han creat 58 indicadors de seguiment anual. Es tracta de variables tant qualitatives com quantitatives que permetran valorar la progressiva implantació del Pla.
Modificació de les tarifes dels serveis d’autobús i aigües
La Comissió d’Urbanisme ha donat suport majoritari (amb el vot a favor del grup municipal de CiU i l’abstenció del PP) a les dues propostes de modificació de les tarifes per al proper any del servei d’abastament i sanejament de l’aigua i les del servei de transport urbà de viatgers, així com l’acord de col·laboració del procés de transició de títols propis de l’Ajuntament de Lleida als títols del sistema tarifari integrat al Consorci del transport públic de l’Àrea de Lleida.
Pel que fa l’expedient de modificació de les tarifes per a l’any 2012 del servei d’abastament i sanejament de l’aigua, Camps ha explicat que es fa una actualització de costos que repercuteix en un increment del 9,16% en la tarifa de l’aigua, que passa a ser una mitjana de 0,44 €/m3. Tot i així, el que suposa aquest increment per a una família mitjana que tingui uns 4 o 5 membres és entre 1,15 i 1,28 € mensuals.
Aquest augment es justifica per l’increment de la xarxa que hi ha hagut en els darrers cinc anys (un 23% més de xarxa), a més d’una sèrie d’inversions que s’han realitzat per valor de més de 30 milions d’euros i la pujada del preu a mitjans del proper any que es paga a la Mancomunitat de Pinyana.
Cal recordar, però, que, malgrat aquest increment, les tarifes de l’aigua a la ciutat de Lleida són de les més baixes en comparació tant amb la demarcació de Lleida, com amb Catalunya i de la resta d’Espanya. Així, Lleida paga un 45 % menys que la mitjana de la província, un 67% menys que la mitjana catalana i un 52% per sota de la mitjana estatal.
En relació a les tarifes del servei del transport públic per al proper any, l’increment mitjà és del 4,60%, ja que es congelen les tarifes de la T-Nostra A i B, la T-Jove i la T-Estudiant, i el bitllet senzill augmenta un 10% i passarà a costar 1,10 €. Tot i així, cal destacar que no es tracta només d’un canvi en les tarifes sinó un canvi de model i de gestió en el transport públic, ja que el servei de la ciutat s’integra plenament al transport metropolità de l’àrea de Lleida de l’ATM. Amb aquest canvi, segons Marta Camps, es potencia l’usuari habitual del transport urbà, de tal manera que qui més viatgi li sortirà més barat que ara el bitllet d’autobús. Per tant, desapareix a partir de l’1 de febrer la targeta T-10 de Lleida, que es podia recarregar i utilitzar els 10 viatges durant tot l’any, i a partir d’ara s’hauran d’utilitzar les targetes dels títols integrats de l’ATM i li resultarà més barat que fins ara per als usuaris habituals.
Cal destacar, a més, que actualment dels 7 milions d’usuaris del transport públic, un 18,4% tenen targetes i gratuïtes, que suposen un cost de més de 500.000 euros, i un 19,52% disposen de targetes amb tarifa reduïda. Així, les noves targetes que hi haurà properament seran:
• T Mes: personalitzada, viatges integrats i il·limitat durant 30 dies: 38,70 €
• Targeta T10: títol multipersonal que permet 10 desplaçaments integrats: 8,20 €
• T50/30: unipersonal, 50 desplaçaments integrats durant 30 dies: 26,50 €
• T10/30: unipersonal, 10 desplaçaments integrats durant 30 dies: 6,30 €
• T Jubilats B de 10 viatges: 2,70 € (increment 0%)
• T Estudiants 10 viatges: 4,65 € (increment 0%)
• T Jove 10 viatges: gratuïta
• T Jubilats A 10 viatges: gratuïta
• T12 nenes i nenes de 4 a 12 anys: gratuïta
Segons les previsions, es calcula que un 48% dels usuaris veuran reduït o congelat el preu del viatge.
http://www.paeria.es/cat/ajuntament/not ... p&Pagina=1
Re: Lleida disposa ja d’una radiografia de la mobilitat
El trànsit privat a Lleida fa 880.000 quilòmetres diaris
• El pla de mobilitat per al 2017 busca ampliar els desplaçaments a peu, en bici i el transport públic
• Inversió de 5 milions en 6 anys per millorar la circulació
• Els camins escolars, la principal petició
El transport privat fa cada dia a Lleida uns 255.000 viatges (dels quals 83.000 són de no residents), que equivalen a uns 880.000 per les vies interiors de la ciutat, una xifra molt alta i que ara l'Ajuntament vol intentar reduir amb el pla de mobilitat que té una vigència fins al 2017.
Els estudis fets en els darrers dos anys xifren aquest trànsit en vehicle privat en un 44,8% del total i l'objectiu a assolir en sis anys és d'una disminució de sis punts fins al 38,8%. L'escenari per al 2017 planteja, en canvi, un augment dels desplaçaments a peu o en bicicleta que augmentaria poc, del 45,6% al 47,7% i un més alt creixement del transport públic, que passaria del 9,6% actual al 13,5% en aquest període.
Aquests canvis, junt amb programes de seguretat viària, millores urbanístiques als carrers i canvis en el servei d'autobusos urbans haurien d'afavorir aquest tomb en la tendència actual i reduir la contaminació atmosfèrica i també la del soroll, segons la Paeria.
El transport privat domina, per ara, a Lleida i sembla poc aprofitat, ja que només viatgen 1,19 ocupants per vehicle.La seva velocitat mitjana, segons els estudis, és de 31,1 km/h, mentre que els autobusos urbans tenen una mitjana de 12 km/h, és a dir, menys de la meitat. Per tant, per millorar freqüències de pas a les parades i guanyar en rapidesa, una de les mesures que es planteja la Paeria és l'ampliació del carril bus, que ara és gairebé testimonial a les rambles Ferran i Francesc Macià. La idea és anar implantant aquest espai reservat per al transport públic a la primera anella o ronda de circumval·lació de Lleida. El carril, a més, podria ser usat també per bicicletes i motos.
El pla xifra el total de desplaçaments a la ciutat de Lleida en 566.000 i la bicicleta és, per ara, el menys utilitzat, ja que només suposa el 0,8% dels viatges per la ciutat, uns 3.800 desplaçaments diaris.
El transport públic, per la seva banda, ha millorat gràcies als títols i abonaments. Sobretot per la gratuïtat del servei per a infants, joves i part dels jubilats i per la integració tarifària, que ha permès millorar la xarxa de servei interurbà i connectar-la amb la urbana.
Per tant, Lleida suma uns 7.000 milions d'usuaris anuals del bus urbà i uns altres dos milions usen els autocars interurbans.
Aquesta diagnosi ha permès engegar un debat entre entitats i particulars i obrir un període de participació per elaborar les propostes d'actuació.
Aquestes serien un pla de seguretat viària i la detecció dels punts “negres” de la xarxa de la ciutat. També la creació de camins segurs per a escolars, una de les principals demandes del procés participatiu. Igualment es faran més espais de prioritat per a vianants, sobretot al centre, així com més zones 30 de velocitat reduïda. Per a la bicicleta es reclama connectar els diferents carrers que ja tenen carril bici per afavorir itineraris complerts, així com ampliar els aparcaments i estudiar la possibilitat d'implantar el Bicing.
També es revisaran les línies de bus, la ubicació de parades i es millorarà la connexió amb altres transports, com el ferrocarril. Una altra idea és fomentar el vehicle compartit.
Tot plegat, amb un cost de 5 milions d'euros, a invertir entre el 2012 i el 2017.
13,5 per cent dels usuaris hauria d'usar el transport públic a Lleida el 2017, quatre punts més que actualment.
3.800 desplaçaments en bici es fan cada dia a Lleida, tot i que la xifra només suposa el 0,8 dels viatges urbans.
31,1 quilòmetres per hora de velocitat mitjana dels vehicles privats que circulen per l'interior de la ciutat.
Més cotxes que a Barcelona per cada mil habitants
Lleida té menys vehicles per cada mil habitants que a Tarragona i Girona, però més que a Barcelona. La diagnosi sobre la mobilitat de Lleida, encarregada per la Paeria a una consultora, conclou que la capital catalana suma 584 vehicles per cada mil habitants, dels quals 376 són turismes. Girona encapçala aquesta classificació amb 706 vehicles i 478 turismes per cada miler de veïns i a Tarragona són 460 turismes i un total de 644 vehicles per cada 1.000 habitants.
A Lleida, segons l'estudi, són 625 vehicles i 435 turismes per miler de ciutadans. Segons els autors de l'estudi, aquestes xifres tenen una equivalència amb els índexs que tenen capitals europees com Madrid, Berna, Frankfurt o Munic.
http://www.elpuntavui.cat/noticia/artic ... mnu_id=705
• El pla de mobilitat per al 2017 busca ampliar els desplaçaments a peu, en bici i el transport públic
• Inversió de 5 milions en 6 anys per millorar la circulació
• Els camins escolars, la principal petició
El transport privat fa cada dia a Lleida uns 255.000 viatges (dels quals 83.000 són de no residents), que equivalen a uns 880.000 per les vies interiors de la ciutat, una xifra molt alta i que ara l'Ajuntament vol intentar reduir amb el pla de mobilitat que té una vigència fins al 2017.
Els estudis fets en els darrers dos anys xifren aquest trànsit en vehicle privat en un 44,8% del total i l'objectiu a assolir en sis anys és d'una disminució de sis punts fins al 38,8%. L'escenari per al 2017 planteja, en canvi, un augment dels desplaçaments a peu o en bicicleta que augmentaria poc, del 45,6% al 47,7% i un més alt creixement del transport públic, que passaria del 9,6% actual al 13,5% en aquest període.
Aquests canvis, junt amb programes de seguretat viària, millores urbanístiques als carrers i canvis en el servei d'autobusos urbans haurien d'afavorir aquest tomb en la tendència actual i reduir la contaminació atmosfèrica i també la del soroll, segons la Paeria.
El transport privat domina, per ara, a Lleida i sembla poc aprofitat, ja que només viatgen 1,19 ocupants per vehicle.La seva velocitat mitjana, segons els estudis, és de 31,1 km/h, mentre que els autobusos urbans tenen una mitjana de 12 km/h, és a dir, menys de la meitat. Per tant, per millorar freqüències de pas a les parades i guanyar en rapidesa, una de les mesures que es planteja la Paeria és l'ampliació del carril bus, que ara és gairebé testimonial a les rambles Ferran i Francesc Macià. La idea és anar implantant aquest espai reservat per al transport públic a la primera anella o ronda de circumval·lació de Lleida. El carril, a més, podria ser usat també per bicicletes i motos.
El pla xifra el total de desplaçaments a la ciutat de Lleida en 566.000 i la bicicleta és, per ara, el menys utilitzat, ja que només suposa el 0,8% dels viatges per la ciutat, uns 3.800 desplaçaments diaris.
El transport públic, per la seva banda, ha millorat gràcies als títols i abonaments. Sobretot per la gratuïtat del servei per a infants, joves i part dels jubilats i per la integració tarifària, que ha permès millorar la xarxa de servei interurbà i connectar-la amb la urbana.
Per tant, Lleida suma uns 7.000 milions d'usuaris anuals del bus urbà i uns altres dos milions usen els autocars interurbans.
Aquesta diagnosi ha permès engegar un debat entre entitats i particulars i obrir un període de participació per elaborar les propostes d'actuació.
Aquestes serien un pla de seguretat viària i la detecció dels punts “negres” de la xarxa de la ciutat. També la creació de camins segurs per a escolars, una de les principals demandes del procés participatiu. Igualment es faran més espais de prioritat per a vianants, sobretot al centre, així com més zones 30 de velocitat reduïda. Per a la bicicleta es reclama connectar els diferents carrers que ja tenen carril bici per afavorir itineraris complerts, així com ampliar els aparcaments i estudiar la possibilitat d'implantar el Bicing.
També es revisaran les línies de bus, la ubicació de parades i es millorarà la connexió amb altres transports, com el ferrocarril. Una altra idea és fomentar el vehicle compartit.
Tot plegat, amb un cost de 5 milions d'euros, a invertir entre el 2012 i el 2017.
13,5 per cent dels usuaris hauria d'usar el transport públic a Lleida el 2017, quatre punts més que actualment.
3.800 desplaçaments en bici es fan cada dia a Lleida, tot i que la xifra només suposa el 0,8 dels viatges urbans.
31,1 quilòmetres per hora de velocitat mitjana dels vehicles privats que circulen per l'interior de la ciutat.
Més cotxes que a Barcelona per cada mil habitants
Lleida té menys vehicles per cada mil habitants que a Tarragona i Girona, però més que a Barcelona. La diagnosi sobre la mobilitat de Lleida, encarregada per la Paeria a una consultora, conclou que la capital catalana suma 584 vehicles per cada mil habitants, dels quals 376 són turismes. Girona encapçala aquesta classificació amb 706 vehicles i 478 turismes per cada miler de veïns i a Tarragona són 460 turismes i un total de 644 vehicles per cada 1.000 habitants.
A Lleida, segons l'estudi, són 625 vehicles i 435 turismes per miler de ciutadans. Segons els autors de l'estudi, aquestes xifres tenen una equivalència amb els índexs que tenen capitals europees com Madrid, Berna, Frankfurt o Munic.
http://www.elpuntavui.cat/noticia/artic ... mnu_id=705
Re: Lleida disposa ja d’una radiografia de la mobilitat
La Paeria pretén reduir un 6% l’ús del vehicle privat en els propers 4 anys i augmentar el transport públic
Aquesta és una de les perspectives que planteja el Pla de Mobilitat Urbana, que recentment va aprovar l’Ajuntament de Lleida, així com incrementar els usuaris de l’autobús urbà, uns objectius presentats avui a la X Jornada Tècnica de l’Observatori de la Mobilitat Metropolitana que se celebra a la Universitat de Lleida
L’Ajuntament de Lleida pretén reduir un 6% l’ús del vehicle privat en els propers 4 anys en favor del transport públic i la mobilitat a peu i en bicicleta. Aquesta és una de les perspectives que es planteja en el Pla de Mobilitat Urbana, que recentment va aprovar l’Ajuntament de Lleida, i que avui s’ha presentat a la X Jornada Tècnica de l’Observatori de la Mobilitat Urbana, que ha organitzat l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de l’Àrea de Lleida, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Lleida.
L’alcadessa accidental, Marta Camps, ha presidit la inauguració de les jornades, juntament amb el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i el vicerector de Campus de la UdL, Jesús Avilla. Camps ha explicat que durant aquesta trobada hi haurà dues ponències a càrrec de tècnics municipals de l’Ajuntament de Lleida. En una d’elles s’explicaran algunes de les conclusions del Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat de Lleida, entre les quals destaca, a més de reduir el nombre de desplaçaments amb vehicle privat, l’impuls del transport sostenible amb la posada en marxa de diferents mesures en benefici d’aquest objectiu.
Precisament, i en relació a l’ús del transport públic, la segona ponència dels tècnics municipals explicarà en què ha consistit la posada en servei el passat 15 d’abril de la nova xarxa d’autobusos de Lleida amb la premissa, com ha destacat Camps, que “el transport en autobús ha de ser un servei sostenible socialment, però també econòmicament, tenint en compte que més del 50% dels costos el paguen els no usuaris de l’autobús, per tant tota la ciutadania”. En aquest sentit, Marta Camps ha destacat que “estem raonablement satisfets d’haver fet aquesta aposta tan valenta, tenint en compte que la xarxa d’autobusos feia 20 anys que funcionava de la mateixa manera”. Així, de les últimes dades recollides, es desprèn que el servei d’autobús de Lleida registra setmanalment entre 124.000 i 126.000 viatges, tot i que la voluntat és anar incrementant aquesta xifra progressivament, per exemple, a través de les campanyes iniciades últimament barri a barri per apropar l’ús de la targeta multiviatge als veïns i veïnes.
Urbanisme i mobilitat en ciutats intermèdies, eix central de les jornades
L’Observatori de la Mobilitat Metropolitana (OMM) és una iniciativa d'anàlisi i reflexió constituïda per les Autoritats de Transport Públic (ATP) de les principals àrees metropolitanes espanyoles, el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i el Ministeri de Foment amb l'objecte de reflectir la contribució del transport públic a la millora de la qualitat de vida i del desenvolupament sostenible a les ciutats. L’ATM de Lleida n’és membre des de l’any 2008 i enguany n’ostenta la presidència.
L’eix temàtic de les Jornades gira a l'entorn a la gestió integrada de l’urbanisme i la mobilitat en ciutats intermèdies. En el desenvolupament de la jornada hi consten tres espais de debat al voltant dels temes següents:
- Ciutats intermèdies i mobilitat
- Urbanisme i la mobilitat des de l’òptica de la sostenibilitat i la implantació de models d’smart cities
- Models de gestió de les empreses vinculades amb la mobilitat.
Així, doncs, són unes jornades que s’adrecen a diversos àmbits de treball i estudi com són: tècnics i responsables d’urbanisme, mobilitat i medi ambient (tant de l’administració local com autonòmica), estudiants dels àmbits de geografia, informàtica, urbanisme, medi ambient i gestió empresarial, consultors de mobilitat i urbanisme, membres d’organitzacions socials de promoció de la mobilitat sostenible i de la gestió del territori, empreses del sector de la mobilitat (operadores de transport públic, proveïdors de solucions tecnològiques, comunicació corporativa...).
http://www.paeria.cat/cat/ajuntament/no ... icia=17911
Aquesta és una de les perspectives que planteja el Pla de Mobilitat Urbana, que recentment va aprovar l’Ajuntament de Lleida, així com incrementar els usuaris de l’autobús urbà, uns objectius presentats avui a la X Jornada Tècnica de l’Observatori de la Mobilitat Metropolitana que se celebra a la Universitat de Lleida
L’Ajuntament de Lleida pretén reduir un 6% l’ús del vehicle privat en els propers 4 anys en favor del transport públic i la mobilitat a peu i en bicicleta. Aquesta és una de les perspectives que es planteja en el Pla de Mobilitat Urbana, que recentment va aprovar l’Ajuntament de Lleida, i que avui s’ha presentat a la X Jornada Tècnica de l’Observatori de la Mobilitat Urbana, que ha organitzat l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de l’Àrea de Lleida, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Lleida.
L’alcadessa accidental, Marta Camps, ha presidit la inauguració de les jornades, juntament amb el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i el vicerector de Campus de la UdL, Jesús Avilla. Camps ha explicat que durant aquesta trobada hi haurà dues ponències a càrrec de tècnics municipals de l’Ajuntament de Lleida. En una d’elles s’explicaran algunes de les conclusions del Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat de Lleida, entre les quals destaca, a més de reduir el nombre de desplaçaments amb vehicle privat, l’impuls del transport sostenible amb la posada en marxa de diferents mesures en benefici d’aquest objectiu.
Precisament, i en relació a l’ús del transport públic, la segona ponència dels tècnics municipals explicarà en què ha consistit la posada en servei el passat 15 d’abril de la nova xarxa d’autobusos de Lleida amb la premissa, com ha destacat Camps, que “el transport en autobús ha de ser un servei sostenible socialment, però també econòmicament, tenint en compte que més del 50% dels costos el paguen els no usuaris de l’autobús, per tant tota la ciutadania”. En aquest sentit, Marta Camps ha destacat que “estem raonablement satisfets d’haver fet aquesta aposta tan valenta, tenint en compte que la xarxa d’autobusos feia 20 anys que funcionava de la mateixa manera”. Així, de les últimes dades recollides, es desprèn que el servei d’autobús de Lleida registra setmanalment entre 124.000 i 126.000 viatges, tot i que la voluntat és anar incrementant aquesta xifra progressivament, per exemple, a través de les campanyes iniciades últimament barri a barri per apropar l’ús de la targeta multiviatge als veïns i veïnes.
Urbanisme i mobilitat en ciutats intermèdies, eix central de les jornades
L’Observatori de la Mobilitat Metropolitana (OMM) és una iniciativa d'anàlisi i reflexió constituïda per les Autoritats de Transport Públic (ATP) de les principals àrees metropolitanes espanyoles, el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i el Ministeri de Foment amb l'objecte de reflectir la contribució del transport públic a la millora de la qualitat de vida i del desenvolupament sostenible a les ciutats. L’ATM de Lleida n’és membre des de l’any 2008 i enguany n’ostenta la presidència.
L’eix temàtic de les Jornades gira a l'entorn a la gestió integrada de l’urbanisme i la mobilitat en ciutats intermèdies. En el desenvolupament de la jornada hi consten tres espais de debat al voltant dels temes següents:
- Ciutats intermèdies i mobilitat
- Urbanisme i la mobilitat des de l’òptica de la sostenibilitat i la implantació de models d’smart cities
- Models de gestió de les empreses vinculades amb la mobilitat.
Així, doncs, són unes jornades que s’adrecen a diversos àmbits de treball i estudi com són: tècnics i responsables d’urbanisme, mobilitat i medi ambient (tant de l’administració local com autonòmica), estudiants dels àmbits de geografia, informàtica, urbanisme, medi ambient i gestió empresarial, consultors de mobilitat i urbanisme, membres d’organitzacions socials de promoció de la mobilitat sostenible i de la gestió del territori, empreses del sector de la mobilitat (operadores de transport públic, proveïdors de solucions tecnològiques, comunicació corporativa...).
http://www.paeria.cat/cat/ajuntament/no ... icia=17911
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Pets, no faraules
Em sembla fantàstic. I ara, la prova del cotó fluix: quants dels participants i, sobretot, dels organitzadors d'aquestes magnífiques jornades aniran amb l'exemple per davant i deixaran al cotxe a casa? O serà un altre cas de "anem a fer propostes assenyades, però que sigui altri qui es prengui la molèstia d'aplicar-se-les".
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.