Completament d'acord amb Tu. Salut!Fran-Ikarus wrote:Bé, tot i que lògicament continuarem enyorant aquells viatges (irrepetibles?) estacionals (els caps de setmana amb música en directa) o ocasionals (els de la Soci, etc.) amb els Brill, tenint en compte la situació actual el fet de poder viatjar amb la "granota", veure exposats els dos Brill i entrar al cinema de l'Avinguda de la Llum per veure l'exposició corresponent, en qüestió d'1-2 hores i "en els temps que corren" (expressió, per desgràcia, ja "enquistada" en moltes converses, sigui quin sigui el tema), és com per estar molt satisfets.
2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Hamigo! Y yo halucinado de que de repente entrase por la vía 2 en Sarrià - ¡ni sabía que eso era posible!Miquel wrote:Jo mentre he estat no he vist a ningú fent gaires imprudències (però si que he vist el motorista amb un tros de fusta que sembla ser que ha caigut de dins d'un dels cotxes).
A banda, l'activitat ha estat molt bé, i tantdebó tingués certa continuïtat com la del 300 a Can FMB. He viatjat en els tres primers serveis del matí. Destacar que el primer servei de baixada cap a Catalunya, al sortir per la Via 4 de Sarrià ha picat contra la passarel·la que hi ha al cantó dret, que sols s'ha saldat amb una rascada força reparable al lateral, al proper servei, s'ha entrat per la Via 2 de Sarrià per evitar repetir el cop (el so del xoc no ha passat gens desapercebut, de fet, crec que la majoria dels que hi érem, hem pensat que era cosa de les agulles), garantint així l'espectacle de canvis de via. Cal destacar també, que hi ha el tren taller a la via ""d'accés"" als Tallers de Sarrià amb vigilants fora i dins.
-
- N5
- Posts: 108
- Joined: Tuesday 23/06/2009 18:55
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Bona tarda,Markitus wrote: M'ha sorprès que a Provença coincidissin les portes de la "granota" amb les de l'andana
He visitat aquesta tarda tots els esdeveniments relacionats amb el 150è aniversari del Tren de Sarrià. He fet el recorregut amb la "granota" a la inversa (de Reina Elisenda a Pl. Catalunya) ja que he anat primer a Les Planes a veure el material Brill. En passar per Provença m´ha vingut al cap com s´ho faria per coincidir amb les portes d´andana. Pel que diu el Markitus, bé. La veritat és que no em semblava fàcil. Però bé, bé o es quedaven a mitja porta?
Salutacions,
MANEL
- vermer3
- N6
- Posts: 300
- Joined: Saturday 02/07/2011 14:11
- Location: L1 Rambla Just Oliveras/R2 R13 R14 R15 Castelldefels/R2 R8 R11 Granollers Centre
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Aixó de que la Granota entri per la via 2 m'ha semblat estrany, en el servei Reina Elisenda 18.00 - Plaça Catalunya 18.14 n'ha fet aixó, no sé si tots els altres han estat igual
La qüestió és que hi havia una 111 a Reina Elisenda, que tot just arrencar de la via 3 a Sarrià, s'ha parat de cop a causa del cisallament que ha fet la Granota
La qüestió és que hi havia una 111 a Reina Elisenda, que tot just arrencar de la via 3 a Sarrià, s'ha parat de cop a causa del cisallament que ha fet la Granota
R.I.P. Línia Port Aventura - Bifurcació Calafat
Desdobleu la línia de Vic ja!
Prou retallar a MD i menys malgastar en AVE!
Desdobleu la línia de Vic ja!
Prou retallar a MD i menys malgastar en AVE!
- vermer3
- N6
- Posts: 300
- Joined: Saturday 02/07/2011 14:11
- Location: L1 Rambla Just Oliveras/R2 R13 R14 R15 Castelldefels/R2 R8 R11 Granollers Centre
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Si si han coincidit les portes, tot i que ha hagut de moures mig metre més cap endavant quan ja s'havia parat, per encaixarMetropondikas wrote:Bona tarda,Markitus wrote: M'ha sorprès que a Provença coincidissin les portes de la "granota" amb les de l'andana
He visitat aquesta tarda tots els esdeveniments relacionats amb el 150è aniversari del Tren de Sarrià. He fet el recorregut amb la "granota" a la inversa (de Reina Elisenda a Pl. Catalunya) ja que he anat primer a Les Planes a veure el material Brill. En passar per Provença m´ha vingut al cap com s´ho faria per coincidir amb les portes d´andana. Pel que diu el Markitus, bé. La veritat és que no em semblava fàcil. Però bé, bé o es quedaven a mitja porta?
Salutacions,
MANEL
R.I.P. Línia Port Aventura - Bifurcació Calafat
Desdobleu la línia de Vic ja!
Prou retallar a MD i menys malgastar en AVE!
Desdobleu la línia de Vic ja!
Prou retallar a MD i menys malgastar en AVE!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Informació de les lones amb fotografies, que apareix a http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... 8&idioma=0 :
Lones panoràmiques a les estacions
A partir d’avui Dia 7), a les estacions de la línia Barcelona-Vallès, entre Pl. Catalunya i Sarrià, es poden contemplar fotografies murals panoràmiques que evoquen com eren aquestes estacions en el moment en què es van construir, quin material mòbil hi circulava i les persones que hi treballaven o que hi viatjaven. Amb aquesta mostra, patrocinada per Bombardier, els usuaris podran comparar com era la vida a les estacions durant aquests 150 anys i com és ara. A més, cada imatge va acompanyada per un codi QR que permet obtenir dades històriques per completar la informació que evoquen les imatges. També es pot obtenir més informació històrica consultant el web especial del 150è Aniversari (www.fgc150.cat).
Relació de lones a les estacions:
Pl. Catalunya
Al vestíbul Rambles, imatge de l’Avinguda de la Llum el 1953, l’avinguda subterrània situada sota el carrer Pelai i sobre la primera nau de vies de l’estació de Barcelona – Pl. Catalunya.
Al vestíbul Pelai – Bergara, a l’accés a l’andanes 3 i 4, imatge de l’Avinguda de la Llum el 1953, del vestíbul d’accés a les andanes per als viatgers que accedien pel carrer Bergara o pel carrer Pelai amb Balmes.
Al vestíbul Pelai – Bergara, a l’accés a l’andanés 1 i 2, imatge de l’Avinguda de la Llum el 1953, del bar on es feia temps per esperar la sortida dels trens cap a Terrassa o Sabadell.
Al vestíbul Pelai – Bergara, imatge de l’antic cinema Avenida de la Luz el 1953, vista des del vestíbul banda Balmes, on apareixen les finestretes de venda de bitllets i els cartells del cinema
Provença
Al vestíbul Balmes – Enric Granados, imatge del baixador de Provença del 1925, al mig del carrer Balmes, vist des de la banda mar i mirant cap a muntanya.
Al vestíbul Balmes – Rosselló, imatge del pas a nivell de Gran Via del 1925, era el tercer que travessava la línia camí de Sarrià. Un guàrdia urbà
atura la circulació dels vianants, dels cotxes i dels tramvies, per a què passi el tren.
Gràcia
Al vestíbul provisional de la plaça Gal·la Placídia, imatge de l’estació de Gràcia el 1925 amb viatgers esperant el tren.
Sant Gervasi
Al vestíbul d’accés a les andanes, imatge de l’estació de Sant Gervasi el 1905, un cop ja electrificada la línia, on es poden veure les escales que permetien accedir al nivell de les vies deprimides.
Muntaner
A l’accés a les andanes del vestíbul de Santaló, imatge de l’estació de Muntaner el 1945, amb un automotor 302 adquirit el 1919 a The J. G. Brill Company de Filafèlfia (USA).
La Bonanova
Al vestíbul de l’estació, imatge de l’andana sentit Barcelona, cap a la primera meitat dels anys 40, on es veu l’oficina de venda de bitllets amb les noves barreres de control de l’accés.
Al vestíbul de l’estació, imatge de l’andana al voltant de la segona meitat dels anys 30, on es veu com acaba de sortir un tren format per 2 automotors tipus 300 amb destinació a Sarrià.
Les Tres Torres
A l’accés de la via 1 direcció Pl. Catalunya, imatge del baixador de Tres Torres al voltant de 1925. Es veu perfectament la via d'enllaç amb el tramvia d'Anglí que en aquella època funcionava com un servei de tramvia aïllat que recorria els carrers Anglí i Granados.
A l’accés de la via 2 direcció Sarrià, imatge del baixador de Tres Torres a principi dels anys 40, on les andanes ja han estat aixecades. L'edifici de l'esquerra encara existeix actualment i correspon al número 289 de la Via Augusta.
Sarrià
A l’accés del carrera Cardenal Sentmenat, imatge de la locomotora número 13 "España", probablement al voltant de 1892, amb un grup de maquinistes i fogoners de la companyia, juntament amb els seus caps i amb els joves aprenents.
Edifici corporatiu d’FGC
A la façana de Via Augusta, imatge d’un grup de treballadors del Taller de Sarrià, el 1917, construint el cotxe remolc 53 de tipus Brill, amb disseny i peces americanes.
Lones panoràmiques a les estacions
A partir d’avui Dia 7), a les estacions de la línia Barcelona-Vallès, entre Pl. Catalunya i Sarrià, es poden contemplar fotografies murals panoràmiques que evoquen com eren aquestes estacions en el moment en què es van construir, quin material mòbil hi circulava i les persones que hi treballaven o que hi viatjaven. Amb aquesta mostra, patrocinada per Bombardier, els usuaris podran comparar com era la vida a les estacions durant aquests 150 anys i com és ara. A més, cada imatge va acompanyada per un codi QR que permet obtenir dades històriques per completar la informació que evoquen les imatges. També es pot obtenir més informació històrica consultant el web especial del 150è Aniversari (www.fgc150.cat).
Relació de lones a les estacions:
Pl. Catalunya
Al vestíbul Rambles, imatge de l’Avinguda de la Llum el 1953, l’avinguda subterrània situada sota el carrer Pelai i sobre la primera nau de vies de l’estació de Barcelona – Pl. Catalunya.
Al vestíbul Pelai – Bergara, a l’accés a l’andanes 3 i 4, imatge de l’Avinguda de la Llum el 1953, del vestíbul d’accés a les andanes per als viatgers que accedien pel carrer Bergara o pel carrer Pelai amb Balmes.
Al vestíbul Pelai – Bergara, a l’accés a l’andanés 1 i 2, imatge de l’Avinguda de la Llum el 1953, del bar on es feia temps per esperar la sortida dels trens cap a Terrassa o Sabadell.
Al vestíbul Pelai – Bergara, imatge de l’antic cinema Avenida de la Luz el 1953, vista des del vestíbul banda Balmes, on apareixen les finestretes de venda de bitllets i els cartells del cinema
Provença
Al vestíbul Balmes – Enric Granados, imatge del baixador de Provença del 1925, al mig del carrer Balmes, vist des de la banda mar i mirant cap a muntanya.
Al vestíbul Balmes – Rosselló, imatge del pas a nivell de Gran Via del 1925, era el tercer que travessava la línia camí de Sarrià. Un guàrdia urbà
atura la circulació dels vianants, dels cotxes i dels tramvies, per a què passi el tren.
Gràcia
Al vestíbul provisional de la plaça Gal·la Placídia, imatge de l’estació de Gràcia el 1925 amb viatgers esperant el tren.
Sant Gervasi
Al vestíbul d’accés a les andanes, imatge de l’estació de Sant Gervasi el 1905, un cop ja electrificada la línia, on es poden veure les escales que permetien accedir al nivell de les vies deprimides.
Muntaner
A l’accés a les andanes del vestíbul de Santaló, imatge de l’estació de Muntaner el 1945, amb un automotor 302 adquirit el 1919 a The J. G. Brill Company de Filafèlfia (USA).
La Bonanova
Al vestíbul de l’estació, imatge de l’andana sentit Barcelona, cap a la primera meitat dels anys 40, on es veu l’oficina de venda de bitllets amb les noves barreres de control de l’accés.
Al vestíbul de l’estació, imatge de l’andana al voltant de la segona meitat dels anys 30, on es veu com acaba de sortir un tren format per 2 automotors tipus 300 amb destinació a Sarrià.
Les Tres Torres
A l’accés de la via 1 direcció Pl. Catalunya, imatge del baixador de Tres Torres al voltant de 1925. Es veu perfectament la via d'enllaç amb el tramvia d'Anglí que en aquella època funcionava com un servei de tramvia aïllat que recorria els carrers Anglí i Granados.
A l’accés de la via 2 direcció Sarrià, imatge del baixador de Tres Torres a principi dels anys 40, on les andanes ja han estat aixecades. L'edifici de l'esquerra encara existeix actualment i correspon al número 289 de la Via Augusta.
Sarrià
A l’accés del carrera Cardenal Sentmenat, imatge de la locomotora número 13 "España", probablement al voltant de 1892, amb un grup de maquinistes i fogoners de la companyia, juntament amb els seus caps i amb els joves aprenents.
Edifici corporatiu d’FGC
A la façana de Via Augusta, imatge d’un grup de treballadors del Taller de Sarrià, el 1917, construint el cotxe remolc 53 de tipus Brill, amb disseny i peces americanes.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Ahir a la tarda vaig seguir el programa previst. Totes les expectatives complertes. Molt bo que hagin fet això. Potser hi torni d'aquí una estona, perquè el 400 no el tenim en marxa cada dia ni cada any, malauradament.
De fet, era el primer cop en 20 anys (des dels viatges cap a i des de Bellaterra per a la Selectivitat, juny del 1993) que pujava en un 400. El viatge ha estat plenament satisfactori. A la poca gent que hi pujava com a "viatgers normals" (com s'ha dit, el tren circula pocs minuts després d'un altre L6, així que poca gent recull) crec que també els agradava de manera "unànime" trobar-se amb això.
Veure els Brill, tot i que òbviament "sap a poc" que hagi de ser només allà aturats -amb l'alleujament, això sí, d'haver pogut viatjar en el 400-, és maco després d'uns anys sense haver-ho pogut fer, especialment parlant del 18. Quin enyor!, aquells viatges de cap de setmana amb música clàssica o jazz (alternant-se) en directe.
I l'obertura de l'Espai de la Llum, al Cine Avenida de la Luz, una gran sorpresa (ara ens expliquem què eren els treballs que s'hi veia, des de fa mesos) i un gran detall per part d'FGC batejar-ho així i fer esment explícit a una Avinguda que, a partir dels anys 70, ho era tot menys "motiu d'orgull", i a partir dels 90, un cop ja tancada, segurament era millor enterrar en l'oblit, perquè donava imatge de qualsevol cosa menys de "modernitat". I, sense modernitat, sembla ser que no podíem pas viure.
Amb tot plegat, sembla que la sensibilitat històrica torna a ser-hi, i "en bona forma".
De fet, era el primer cop en 20 anys (des dels viatges cap a i des de Bellaterra per a la Selectivitat, juny del 1993) que pujava en un 400. El viatge ha estat plenament satisfactori. A la poca gent que hi pujava com a "viatgers normals" (com s'ha dit, el tren circula pocs minuts després d'un altre L6, així que poca gent recull) crec que també els agradava de manera "unànime" trobar-se amb això.
Veure els Brill, tot i que òbviament "sap a poc" que hagi de ser només allà aturats -amb l'alleujament, això sí, d'haver pogut viatjar en el 400-, és maco després d'uns anys sense haver-ho pogut fer, especialment parlant del 18. Quin enyor!, aquells viatges de cap de setmana amb música clàssica o jazz (alternant-se) en directe.
I l'obertura de l'Espai de la Llum, al Cine Avenida de la Luz, una gran sorpresa (ara ens expliquem què eren els treballs que s'hi veia, des de fa mesos) i un gran detall per part d'FGC batejar-ho així i fer esment explícit a una Avinguda que, a partir dels anys 70, ho era tot menys "motiu d'orgull", i a partir dels 90, un cop ja tancada, segurament era millor enterrar en l'oblit, perquè donava imatge de qualsevol cosa menys de "modernitat". I, sense modernitat, sembla ser que no podíem pas viure.
Amb tot plegat, sembla que la sensibilitat històrica torna a ser-hi, i "en bona forma".
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Molt bon comentàri, plenament d'acord Fran-Ikarus! Salut!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Adeu Granota, hasta pronto...
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Per qui no hi hagi estat, només afegir que l'exposició hi continuarà, a l'Espai de la Llum, fins el 14 de juliol.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Es pot conèixer l'horari de l'exposició.Fran-Ikarus wrote:Per qui no hi hagi estat, només afegir que l'exposició hi continuarà, a l'Espai de la Llum, fins el 14 de juliol.
jms
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
(Del Twitter d'FGC):
Diss i Diu de 10 a 14 i de 16.30 a 20.30h.
Dil a Div de 16.30 a 20.30h
Diss i Diu de 10 a 14 i de 16.30 a 20.30h.
Dil a Div de 16.30 a 20.30h
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Per quan aneu a l'exposició de l'antic cinema de l'Avinguda de la Llum, aquí teniu unes fotografies de fa 3 anys, quan vaig assistir a la gravació d'un programa de la TV d'Esplugues, el qual no sé si es va arribar a emetre, i així compareu el abans i el després:
- Attachments
-
- cinema1.jpg (55.37 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema2.jpg (52.23 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema3.jpg (59.13 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema4.jpg (47.39 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema5.jpg (54.9 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema6.jpg (43.62 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema7.jpg (65.77 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema8.jpg (43.79 KiB) Viewed 9475 times
-
- cinema9.jpg (52.35 KiB) Viewed 9475 times
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
CARTA ENVIADA A LA DIRECCIÓ DE FGC:
(SI ALGÚ CREU QUE ES POT ENVIAR A MÉS GENT PER ACONSEGUIR-HO QUE PROPOSI NOMS, SI US PLAU):
Abans de tot voldria felicitar-vos per les activitats organitzades per celebrar els 150 anys del tren de Sarrià, la veritat és que hem pogut gaudir-ne. Dir-vos també, que som molts, els que agrairíem a la companyia, circulacions de trens històrics (400, Brill...) més sovint, per exemple, un diumenge al mes.
El motiu principal d'aquest e-mail però, és proposar-vos la recuperaració de l’aspecte original que oferia la volta de l'estació de Pl. Catalunya abans de la reforma de finals dels 90. Veient la imatge que ofereixen actualment les plaques que la cobreixen, proposo tornar a col.locar la rajola blanca, tal com s'ha mantingut a l’estació de Provença, posant en valor un espai històric que, al meu entendre, mai s'hauria d'haver destrossat. Els 150 anys del tren de Sarrià podrien ser un bon motiu per tirar endavant aquest projecte.
Moltes gràcies i espero que valorin aquesta possibilitat.
(SI ALGÚ CREU QUE ES POT ENVIAR A MÉS GENT PER ACONSEGUIR-HO QUE PROPOSI NOMS, SI US PLAU):
Abans de tot voldria felicitar-vos per les activitats organitzades per celebrar els 150 anys del tren de Sarrià, la veritat és que hem pogut gaudir-ne. Dir-vos també, que som molts, els que agrairíem a la companyia, circulacions de trens històrics (400, Brill...) més sovint, per exemple, un diumenge al mes.
El motiu principal d'aquest e-mail però, és proposar-vos la recuperaració de l’aspecte original que oferia la volta de l'estació de Pl. Catalunya abans de la reforma de finals dels 90. Veient la imatge que ofereixen actualment les plaques que la cobreixen, proposo tornar a col.locar la rajola blanca, tal com s'ha mantingut a l’estació de Provença, posant en valor un espai històric que, al meu entendre, mai s'hauria d'haver destrossat. Els 150 anys del tren de Sarrià podrien ser un bon motiu per tirar endavant aquest projecte.
Moltes gràcies i espero que valorin aquesta possibilitat.
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Ho posaré també al fil sobre noves publicacions, però demà presenten el llibre dels 150 anys: https://www.facebook.com/permalink.php? ... 2686721810
Presentació, demà a les 19h, del llibre commemoratiu del 150è aniversari del tren de Sarrià a l'Espai Provença d'FGC.
Presentació, demà a les 19h, del llibre commemoratiu del 150è aniversari del tren de Sarrià a l'Espai Provença d'FGC.
- raulitinbcn
- N8
- Posts: 1172
- Joined: Tuesday 21/02/2012 13:54
- Facebook: raul.lopezalvarez.37
- Location: Barcelina
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Enllaç trencatmetring wrote:https://www.facebook.com/permalink.php? ... 2686721810
Amics del Bus de Catalunya - Membre i fundador número 1 http://www.amicsdelbus.com
Autobuseros Magazín -
Autobuseros Magazín -
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Moltissimes gràcies Metring.
Per mi, una foto inèdita. Salut!
Per mi, una foto inèdita. Salut!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
Bé, suposo que això ho posaran a la venda. La veritat és que pinta bé. Algú sap si ja ha sortit, quant val, etc.? Gràcies!!!
Re: 2013, 150 anys del Ferrocarril de Sarrià
http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... sarria.pdf
(Anècdota: a la pestanya d'on penja aquest enllaç, diu "El túnel d'FGC entre Europa|Fira i L'...", al menys amb Firefox )
Es presenta el llibre commemoratiu del 150è aniversari del tren de Sarrià “Història gràfica d’un viatge”
•" Història gràfica d’un viatge. 150 anys de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
", escrit per Antoni Gras, responsable de Planejament d’FGC, i editat
per Efadós, fa un repàs de la història i els canvis que s’han produït a les línies
de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya durant aquest segle i mig d’història.
•El prologuista del llibre “Història gràfica d’un viatge” és Lluís Permanyer, cronista de la ciutat de Barcelona.
•Durant la presentació del llibre també s’han lliurat els premis del concurs de nanorelats “Un tren d’històries”, en un acte conduït per Màrius Serra.
Barcelona, 18 de juny de 2013
Aquesta tarda el president d’FGC, Enric Ticó, ha presidit l’acte de presentació del llibre
“Història gràfica d’un viatge” escrit per Antoni Gras, responsable de Planejament d’FGC i editat per Efadós, i amb la col·laboració de l’empresa CAF.
Aquest llibre commemora el 150è aniversari del tren de Sarrià i fa un repàs de la història i els canvis que s’han produït a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya durant aquest darrer segle i mig. Un minuciós recull de fotografies històriques principalment del fons d’FGC de l’Arxiu Nacional de Catalunya converteixen “Història gràfica d’un viatge” en una obra de
referència per conèixer l’evolució del ferrocarril a Catalunya.
Amb motiu del 150è Aniversari de la inauguració de la línia de Barcelona a Sarrià (1863-
2013), Antoni Gras presenta la història de les diverses companyies ferroviàries que avui
formen part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a través d’un recull gràfic
excel·lent amb més de 300 fotografies d’arxiu. I és que, des de mitjan segle XIX,
locomotores, cotxes i vagons s’estenen pel territori català, i teixeixen una xarxa ferroviària
que connecta centres poblacionals propers i llunyans. Aquest llibre ressenya totes les línies que FGC explota en l’actualitat: la línia Barcelona-Vallès, la línia Llobregat-Anoia, la línia Lleida-La Pobla de Segur i els ferrocarrils i les explotacions de muntanya.
“Història d’un viatge. 150 anys de Ferrocarrils de la Generalitat” és una obra de referència
per a totes les persones aficionades a la història, a la fotografia i, especialment, al món del
ferrocarril. A més, el contingut ha estat documentat per persones que treballen actualment a FGC.
L’autor: Antoni Gras
Antoni Gras i Font és actualment responsable de Planejament d’FGC. Va néixer a Barcelona
el 1956. Interessat des de jove per la tècnica i la història del ferrocarril, va ingressar el 1968
a l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona. Va estudiar a l’Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica de Obras Públicas de la Universidad Politécnica de Madrid, on el 1982 va completar els estudis d’enginyer tècnic en
transports i serveis urbans.
El 1984 ingressa al Departament de Vialitat de l’Ajuntament de Terrassa, on col·labora en el
projecte i la direcció d’obres d’urbanització.
El 1986 entra al Servei de Transports de la Corporació Metropolitana de Barcelona i el 1987
és adscrit a la nova Entitat Metropolitana del Transport.
El 1988 passa a formar part de l’Àrea de Planejament i Estudis d’FGC. La seva activitat a
FGC sempre ha estat relacionada amb la planificació estratègica i els estudis tècnics. És el
redactor dels plans d’actuació empresarials anuals i de diversos plans sectorials, com, per
exemple, el Pla d’estacions del 1994 o els plans que van portar a la creació del Metro del
Vallès, del Metro del Baix Llobregat i dels metros comarcals. Des de 2006 també és el
secretari tècnic del Comitè de Direcció d’FGC.
Lliurament dels premis del concurs de nanorelats “Un tren d’històries”
Abans de la presentació del llibre, s’han lliurat els premis del concurs de nanorelats “Un tren
d’històries”. El concurs s’ha fet aprofitant les xarxes socials corporatives d’FGC, Twitter i
Facebook. En un acte conduit per l’escriptor Màrius Serra, s’han lliurat els premis i s’han
llegit els relats del tres guanyadors de cadascuna de les dues categories.
L’èxit de participació, s’han rebut més de 160 tuits i gairebé 50 relats al Facebook, i la
qualitat dels escrits, anima a FGC a proposar iniciatives similars en un futur. La història del
ferrocarril, el tren i el viatge com una metàfora vital i els encontres amorosos han estat les
temàtiques més recurrents dels relats.
(Anècdota: a la pestanya d'on penja aquest enllaç, diu "El túnel d'FGC entre Europa|Fira i L'...", al menys amb Firefox )
Es presenta el llibre commemoratiu del 150è aniversari del tren de Sarrià “Història gràfica d’un viatge”
•" Història gràfica d’un viatge. 150 anys de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
", escrit per Antoni Gras, responsable de Planejament d’FGC, i editat
per Efadós, fa un repàs de la història i els canvis que s’han produït a les línies
de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya durant aquest segle i mig d’història.
•El prologuista del llibre “Història gràfica d’un viatge” és Lluís Permanyer, cronista de la ciutat de Barcelona.
•Durant la presentació del llibre també s’han lliurat els premis del concurs de nanorelats “Un tren d’històries”, en un acte conduït per Màrius Serra.
Barcelona, 18 de juny de 2013
Aquesta tarda el president d’FGC, Enric Ticó, ha presidit l’acte de presentació del llibre
“Història gràfica d’un viatge” escrit per Antoni Gras, responsable de Planejament d’FGC i editat per Efadós, i amb la col·laboració de l’empresa CAF.
Aquest llibre commemora el 150è aniversari del tren de Sarrià i fa un repàs de la història i els canvis que s’han produït a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya durant aquest darrer segle i mig. Un minuciós recull de fotografies històriques principalment del fons d’FGC de l’Arxiu Nacional de Catalunya converteixen “Història gràfica d’un viatge” en una obra de
referència per conèixer l’evolució del ferrocarril a Catalunya.
Amb motiu del 150è Aniversari de la inauguració de la línia de Barcelona a Sarrià (1863-
2013), Antoni Gras presenta la història de les diverses companyies ferroviàries que avui
formen part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a través d’un recull gràfic
excel·lent amb més de 300 fotografies d’arxiu. I és que, des de mitjan segle XIX,
locomotores, cotxes i vagons s’estenen pel territori català, i teixeixen una xarxa ferroviària
que connecta centres poblacionals propers i llunyans. Aquest llibre ressenya totes les línies que FGC explota en l’actualitat: la línia Barcelona-Vallès, la línia Llobregat-Anoia, la línia Lleida-La Pobla de Segur i els ferrocarrils i les explotacions de muntanya.
“Història d’un viatge. 150 anys de Ferrocarrils de la Generalitat” és una obra de referència
per a totes les persones aficionades a la història, a la fotografia i, especialment, al món del
ferrocarril. A més, el contingut ha estat documentat per persones que treballen actualment a FGC.
L’autor: Antoni Gras
Antoni Gras i Font és actualment responsable de Planejament d’FGC. Va néixer a Barcelona
el 1956. Interessat des de jove per la tècnica i la història del ferrocarril, va ingressar el 1968
a l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona. Va estudiar a l’Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica de Obras Públicas de la Universidad Politécnica de Madrid, on el 1982 va completar els estudis d’enginyer tècnic en
transports i serveis urbans.
El 1984 ingressa al Departament de Vialitat de l’Ajuntament de Terrassa, on col·labora en el
projecte i la direcció d’obres d’urbanització.
El 1986 entra al Servei de Transports de la Corporació Metropolitana de Barcelona i el 1987
és adscrit a la nova Entitat Metropolitana del Transport.
El 1988 passa a formar part de l’Àrea de Planejament i Estudis d’FGC. La seva activitat a
FGC sempre ha estat relacionada amb la planificació estratègica i els estudis tècnics. És el
redactor dels plans d’actuació empresarials anuals i de diversos plans sectorials, com, per
exemple, el Pla d’estacions del 1994 o els plans que van portar a la creació del Metro del
Vallès, del Metro del Baix Llobregat i dels metros comarcals. Des de 2006 també és el
secretari tècnic del Comitè de Direcció d’FGC.
Lliurament dels premis del concurs de nanorelats “Un tren d’històries”
Abans de la presentació del llibre, s’han lliurat els premis del concurs de nanorelats “Un tren
d’històries”. El concurs s’ha fet aprofitant les xarxes socials corporatives d’FGC, Twitter i
Facebook. En un acte conduit per l’escriptor Màrius Serra, s’han lliurat els premis i s’han
llegit els relats del tres guanyadors de cadascuna de les dues categories.
L’èxit de participació, s’han rebut més de 160 tuits i gairebé 50 relats al Facebook, i la
qualitat dels escrits, anima a FGC a proposar iniciatives similars en un futur. La història del
ferrocarril, el tren i el viatge com una metàfora vital i els encontres amorosos han estat les
temàtiques més recurrents dels relats.