Logos de les empreses de transports
Logos de les empreses de transports
http://marcaporhombro.com/feve-la-otra- ... os-trenes/
Feve: la (otra) marca de los trenes
Captura de pantalla 2013-07-14 a la(s) 11.43.41
Si pensamos en trenes, a la mayoría de nosotros se nos viene a la cabeza una marca: Renfe. De ella hemos hablado algunas veces en Marca por hombro (con una propuesta de simplificación de su arquitectura de marca y la historia de su rebranding), pero en algunas localidades comparte protagonismo con otra marca que ya ha comenzado a desaparecer: Feve.
Un poco de historia de Feve
La marca Feve nace oficialmente en 1965, pero sus antecedentes se remontan a 1926, cuando se crea el ente público EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado) para absorber todas las líneas de tren privadas deficitarias. Vamos, que lo de los rescates no es un invento actual ni mucho menos.
En 1965 se establece que EFE cambie su nombre por Feve (Ferrocarriles de Vía Estrecha) y se quede con todas las líneas de ancho distinto al ibérico. Así pues, el mercado de líneas de tren queda principalmente dividido en dos marcas: Renfe (ancho ibérico) y Feve.
Sin embargo, la búsqueda de ahorros con la crisis hizo que desde el 1 de enero de 2013 FEVE se integre en Adif (estaciones y vías) y Renfe (servicios y trenes).
Imagen corporativa de Feve
Feve es un claro ejemplo de cómo ha evolucionado el interés y los estilos en el diseño de imagen corporativa en nuestro país. Al nacer en los años 60, desde el principio contó con una marca definida, aunque principalmente se cuidaba su símbolo, un cambio de vías. Años después, a finales de los 80, el diseñador Alberto Corazón creó una marca muy de su estilo: sólida y rotunda, que estuvo vigente casi 20 años. En 2005, después de un cambio de gobierno, alguien pensó que había que modernizar su imagen, y se hizo con el mismo estilo con el que se modernizaban los logos hasta hace poco: con cantidades industriales de reflejos, brillos, sombras y redondeados. Según cuenta su manual de imagen corporativa, “Su punto de partida es el rombo regular. En la nueva propuesta se comenzó por curvar los vértices para dotarlo de más dulzura y cercanía. La siguiente decisión fue proporcionar a este elemento un mayor dinamismo y agilidad distorsionando el rombo y consiguiendo una forma más viva y con más movimiento, apropiada para una moderna empresa de transportes. La “f” blanca dentro del símbolo surge de la fusión abstracta de la inicial y un cruce de vías.”
Y por último, en 2013 Feve ha estrenado la peor de sus marcas, un pastiche hecho sin cuidado alguno al mezclar dos imágenes corporativas totalmente independientes, integrando sin mucho cuidado el nombre y el icono de Feve en la arquitectura de marca de Renfe.
Las marcas que surgieron de Feve
En parte, Feve era poco conocido en muchas zonas de España porque a lo largo de los años 70 y 80 muchas de sus líneas se convirtieron en empresas diferenciadas, con sus propias marcas, en base a un artículo de la Constitución que establecía que las comunidades autónomas podrían ser titulares de las líneas de tren que no excediesen su territorio. Así, en la actualidad existen diferentes servicios ferroviarios que operan con marcas que podríamos considerar hijas autonómicas de Feve:
hijas de feve
- Euskotren: gran parte de las líneas de ancho métrico de Feve en Euskadi.
- FGC, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya se encargó de las líneas catalanas, operando algunas de ellas bajo las marcas Metro del Llobregat y Metro del Vallès.
- FGV, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana integró las líneas de esta comunidad autónoma, y las opera bajo las marcas Metrovalencia y Tram.
- Serveis Ferroviaris de Mallorca: desde 1994 es la marca con la que opera la esta pequeña red insular.
- Línea 10 de Metro de Madrid: en sus orígenes era el Ferrocarril Suburbano operado por Feve, y acabó integrado en el metro como una línea más.
Artículo escrito con la colaboración de Adri Fernández y Valadrem.
Feve: la (otra) marca de los trenes
Captura de pantalla 2013-07-14 a la(s) 11.43.41
Si pensamos en trenes, a la mayoría de nosotros se nos viene a la cabeza una marca: Renfe. De ella hemos hablado algunas veces en Marca por hombro (con una propuesta de simplificación de su arquitectura de marca y la historia de su rebranding), pero en algunas localidades comparte protagonismo con otra marca que ya ha comenzado a desaparecer: Feve.
Un poco de historia de Feve
La marca Feve nace oficialmente en 1965, pero sus antecedentes se remontan a 1926, cuando se crea el ente público EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado) para absorber todas las líneas de tren privadas deficitarias. Vamos, que lo de los rescates no es un invento actual ni mucho menos.
En 1965 se establece que EFE cambie su nombre por Feve (Ferrocarriles de Vía Estrecha) y se quede con todas las líneas de ancho distinto al ibérico. Así pues, el mercado de líneas de tren queda principalmente dividido en dos marcas: Renfe (ancho ibérico) y Feve.
Sin embargo, la búsqueda de ahorros con la crisis hizo que desde el 1 de enero de 2013 FEVE se integre en Adif (estaciones y vías) y Renfe (servicios y trenes).
Imagen corporativa de Feve
Feve es un claro ejemplo de cómo ha evolucionado el interés y los estilos en el diseño de imagen corporativa en nuestro país. Al nacer en los años 60, desde el principio contó con una marca definida, aunque principalmente se cuidaba su símbolo, un cambio de vías. Años después, a finales de los 80, el diseñador Alberto Corazón creó una marca muy de su estilo: sólida y rotunda, que estuvo vigente casi 20 años. En 2005, después de un cambio de gobierno, alguien pensó que había que modernizar su imagen, y se hizo con el mismo estilo con el que se modernizaban los logos hasta hace poco: con cantidades industriales de reflejos, brillos, sombras y redondeados. Según cuenta su manual de imagen corporativa, “Su punto de partida es el rombo regular. En la nueva propuesta se comenzó por curvar los vértices para dotarlo de más dulzura y cercanía. La siguiente decisión fue proporcionar a este elemento un mayor dinamismo y agilidad distorsionando el rombo y consiguiendo una forma más viva y con más movimiento, apropiada para una moderna empresa de transportes. La “f” blanca dentro del símbolo surge de la fusión abstracta de la inicial y un cruce de vías.”
Y por último, en 2013 Feve ha estrenado la peor de sus marcas, un pastiche hecho sin cuidado alguno al mezclar dos imágenes corporativas totalmente independientes, integrando sin mucho cuidado el nombre y el icono de Feve en la arquitectura de marca de Renfe.
Las marcas que surgieron de Feve
En parte, Feve era poco conocido en muchas zonas de España porque a lo largo de los años 70 y 80 muchas de sus líneas se convirtieron en empresas diferenciadas, con sus propias marcas, en base a un artículo de la Constitución que establecía que las comunidades autónomas podrían ser titulares de las líneas de tren que no excediesen su territorio. Así, en la actualidad existen diferentes servicios ferroviarios que operan con marcas que podríamos considerar hijas autonómicas de Feve:
hijas de feve
- Euskotren: gran parte de las líneas de ancho métrico de Feve en Euskadi.
- FGC, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya se encargó de las líneas catalanas, operando algunas de ellas bajo las marcas Metro del Llobregat y Metro del Vallès.
- FGV, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana integró las líneas de esta comunidad autónoma, y las opera bajo las marcas Metrovalencia y Tram.
- Serveis Ferroviaris de Mallorca: desde 1994 es la marca con la que opera la esta pequeña red insular.
- Línea 10 de Metro de Madrid: en sus orígenes era el Ferrocarril Suburbano operado por Feve, y acabó integrado en el metro como una línea más.
Artículo escrito con la colaboración de Adri Fernández y Valadrem.
Evolució dels logotips de les operadores
Fora de tota la història pròpia de FEVE els logotips de les operadores és un tema interessant i força desastrós, almenys pel que fa als meus gustos. Sempre he pensat que un logotip ferroviari ha d'ésser simple i contundent, sense gaires línies rodones, com el de FEVE dels anys 80 o el de la RENFE abans de separar-se en ADIF i RENFE operadora. El disseny dels nous logotips és molt mediocre, i encara sort que ja ha passat la moda de posar reflexos pertot arreu, que, almenys per al meu gust era horrorosa. Els logotips que se'n salven són el de FGC, per a mi el millor, tot i el canvi d'imatge de fa uns anys (de fet ara m'agrada més l'actual que l'antic) i el de FGV, molt semblant al de FGC. El de Euskotren no fa pensar en una empresa de ferrocarrils, i la de SFM té un "algo" que no m'agrada. Potser és el color, o el fet que les línies interiors del logo no són sólides. I de la línia 10 del metro de Madrid... . El cas és que, com he dit al principi, l'evolució dels logotips (a part de FGC i FGV) ha estat força dolenta, i atenent-se massa als estàndards de l'època. La veritat, preferiria veure l'antiga galeta de Renfe, per posar un exemple, als Aves que no pas un RENFE ben gran, però "soso" i poc original. El mateix ha passat amb les decoracions dels trens, però això ja és un altre tema, suposo.
- wefer
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Re: Feve, l'altra marca de trens
El disseny gràfic actual, segons la meva opinió, és dolent i mediocre en general. Una bona prova poden ser:
El més trist de tot és que totes aquestes empreses fins fa uns pocs anys tenien logotips més que decents, i ara tenen autèntiques porqueries impresentables. Per favor, que recuperin tots els logotips dels anys 90 d'una vegada!!!
Nota: no sé si valdria la pena canviar el títol per parlar de logos més en genèric.
- Renfe: logotip "soso" de nassos. Són unes tristes lletres sense cap tipus de gràcia, sense res que recordi l'objectiu essencial de l'empresa (el ferrocarril) i sense cap mena de carisma. El dissenyador que l'ha perpetrat hauria d'estar a l'atur.
- FGC: Tenia un bon logotip, fins que a algun il·luminat (per la foscor) se li va ocórrer descentrar-lo i convertir-lo en una cosa que ningú entén. Per més mofa del personal, van argumentar que això donava sensació de moviment al logotip. Suposo que la següent versió serà el quadre taronja sense res, per demostrar encara més moviment ja que el dibuix haurà marxat corrent quilòmetres enllà. Crec que en aquest cas, el dissenyador implicat seria bo que deixés les drogues.
- TMB: incalificable. Seriosament... què coi és l'espiral aquesta? El dissenyador va reciclar un logotip fet per a una empresa de detergents que al final no el va voler? És que a més de lleig, no representa absolutament res i es dóna de bofetades amb tota la senyalètica de línies formada per quadrats.
El més trist de tot és que totes aquestes empreses fins fa uns pocs anys tenien logotips més que decents, i ara tenen autèntiques porqueries impresentables. Per favor, que recuperin tots els logotips dels anys 90 d'una vegada!!!
Nota: no sé si valdria la pena canviar el títol per parlar de logos més en genèric.
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Logos
Jo estic d'acord, també, en canviar el títol del fil ...
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Re: Feve, l'altra marca de trens
Fet!wefer wrote:
Nota: no sé si valdria la pena canviar el títol per parlar de logos més en genèric.
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Re: Logos de les empreses de transports
Pujo un arxiu, amb logos antics d'empresses de transport i d'altres, hi han logos de l'ATM, l'AMB, la PTP, la Corporació Metropolitana de Transports (Aquest m'ha costat trobar-ho ), FGC, TMB, etc. El format és .svg, per obrir-lo es necesita el Inkscape.
P.D. No em deixa pujar l'arxiu, el penjo a un altre lloc: https://docs.google.com/file/d/0B2N2OJu ... sp=sharing
P.D. No em deixa pujar l'arxiu, el penjo a un altre lloc: https://docs.google.com/file/d/0B2N2OJu ... sp=sharing
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Re: Logos de les empreses de transports
Bon dia,
Com la majoria de vosaltres que heu exposat la vostra opinió en aquest fil, a mi em passa quelcom similar: penso que el disseny dels logos de les empreses de transport ha anat a menys. No és una exclusiva d´aqui, em penso. Als països del nostre voltant també es dóna una situació semblant si bé, com sempre, hi han honroses excepcions. Trobo el tema interessant.
En aquest cas, em penso, que com a logo de la línia 10 del Metro de Madrid no ha existit mai. L´antic Suburbà tenia logo propi. Quan va pertànyer a Feve usava el logo de Feve i en pertànyer al Metro utilitza el conegut de forma romboïdal. El que crec és que Metring amb la col-laboració d´Adri Fernández y Valadrem han volgut és il-lustrar el document utilitzant el 10 de la senyalització de les línies del Metro de Madrid però no pas com a logo existent.
Salutacions,
MANEL
Com la majoria de vosaltres que heu exposat la vostra opinió en aquest fil, a mi em passa quelcom similar: penso que el disseny dels logos de les empreses de transport ha anat a menys. No és una exclusiva d´aqui, em penso. Als països del nostre voltant també es dóna una situació semblant si bé, com sempre, hi han honroses excepcions. Trobo el tema interessant.
I de la línia 10 del metro de Madrid...
En aquest cas, em penso, que com a logo de la línia 10 del Metro de Madrid no ha existit mai. L´antic Suburbà tenia logo propi. Quan va pertànyer a Feve usava el logo de Feve i en pertànyer al Metro utilitza el conegut de forma romboïdal. El que crec és que Metring amb la col-laboració d´Adri Fernández y Valadrem han volgut és il-lustrar el document utilitzant el 10 de la senyalització de les línies del Metro de Madrid però no pas com a logo existent.
Salutacions,
MANEL
Re: Logos de les empreses de transports
No, jo no he elaborat l'article, l'autor és Fernando de Córdoba, i els col·laboradors ho han fet amb ell.
Re: Logos de les empreses de transports
Home, jo ho se, no pretenc que li posin un logotip diferent a una línia del conjunt de la xarxa de metro de Madrid! Ho he posat perquè em semblava una mica com de conya. Però la veritat és que agraeixo que s'hagi inclòs, la veritat és que no sabia que la línia 10 abans havia sigut una línia d'ample estret.Metropondikas wrote: En aquest cas, em penso, que com a logo de la línia 10 del Metro de Madrid no ha existit mai. L´antic Suburbà tenia logo propi. Quan va pertànyer a Feve usava el logo de Feve i en pertànyer al Metro utilitza el conegut de forma romboïdal. El que crec és que Metring amb la col-laboració d´Adri Fernández y Valadrem han volgut és il-lustrar el document utilitzant el 10 de la senyalització de les línies del Metro de Madrid però no pas com a logo existent.
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Re: Logos de les empreses de transports
Disculpa Metring. Al cèsar el que és del cèsar...No, jo no he elaborat l'article, l'autor és Fernando de Córdoba, i els col·laboradors ho han fet amb ell.
Acceptada la conya!Ho he posat perquè em semblava una mica com de conya.
Salutacions renovades,
MANEL
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Re: Logos de les empreses de transports
Ja que parlem de logos d'empreses de transport dels nostres voltants, una mostra de l'evolució de la SNCF
Sempre dominat per les sigles de l'empresa de ferrocarrils francesos, però fet amb una mica més de gràcia que els de Renfe, per exemple.
Sempre dominat per les sigles de l'empresa de ferrocarrils francesos, però fet amb una mica més de gràcia que els de Renfe, per exemple.
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
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Re: Feve, l'altra marca de trens
I els posteriors, que estan fent bona la "croqueta" aquesta...wefer wrote:
[*]TMB: incalificable. Seriosament... què coi és l'espiral aquesta? El dissenyador va reciclar un logotip fet per a una empresa de detergents que al final no el va voler? És que a més de lleig, no representa absolutament res i es dóna de bofetades amb tota la senyalètica de línies formada per quadrats.[/list]
Perquè quelcom que sí que trobo absolutament imperdonable, en ple 2013, és que es dediquin a fer "proves" de logos en plena vigència de l'anterior (si té alguna virtut, és que es veu modern sense cap mena de dubte) que fan tota la impressió de ser només "perquè cal anar canviant", i que ens deixen, en el cas dels busos de la NXB per exemple, sense acabar de saber quin és el logo actual
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: Logos de les empreses de transports
Atenció als logos que es van proposar per a la Renfe quan es va fundar:
http://marcaporhombro.com/renfe-naming-primeros-logos/
El nombre de Renfe y sus primeros logos
La nacionalización de los trenes
Renfe nació en 1941, fruto de la nacionalización de todas las líneas de tren de ancho ibérico que eran explotadas hasta entonces por empresas privadas, y que se habían visto seriamente afectadas por la guerra civil. El nuevo monopolio público se denominó Red Nacional de Ferrocarriles Españoles, un nombre puramente descriptivo y con una cierta intencionalidad política (de ahí lo de Nacional que resulta redundante con Españoles, rasgo que comparten otras marcas creadas en la época como Radio Nacional de España).
Una marca compuesta por cinco palabras no es operativa, fácil de aplicar, memorizar ni decir espontáneamente en una conversación. Esto llevaba el peligro de que la marca no contase con respaldo social y se acabase conociendo simplemente como “el tren”
El nacimiento de la palabra Renfe y la primera búsqueda de logo
Durante sus primeros meses de vida, en periódicos y algunos documentos públicos la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles se denominó sus siglas R.N.F.E., difíciles de pronunciar. Incluso se llegó a probar algún anagrama como Renafe, pero su fonética no parecía convincente. Finalmente en julio de 1941, seis meses después de la creación de la compañía, la compañía registraba el anagrama por el que sería conocida: Renfe. Una palabra sonora, fácil y de solo dos sílabas.
Sin embargo, Renfe no tenía una identidad gráfica que expresar. En 1942 se convocaron dos concursos para elegir el símbolo de la empresa, pero Renfe no se quedó con ninguno de los emblemas presentados: el jurado consideró que ninguna de las propuestas tenían la suficiente calidad. El ambiente político de esos años explica seguramente el estilo heráldico, grandilocuente y hasta imperialista (en muchas aparecía el águila de la bandera española) de las propuestas.
concursologos
El primer logo
redondo
Finalmente, en 1947 la compañía estrenó su primera identidad visual creada especialmente para ello: la palabra Renfe inscrita dentro de un círculo, a modo de sello de caucho. Este logotipo nunca fue de uso obligado, como era común en las marcas de aquella época: contaban con un símbolo más o menos oficial pero el branding no estaba tan desarrollado como para ser conscientes de que debía aplicarse y adaptarse a todos los soportes.
La propuesta que no llegó a ser
A principios de los 50, Manuel García Sanchidrián, empleado de la Dirección Comercial de Renfe, publicista e ilustrador, elaboró una especie de símbolo para Renfe, con el nombre de la compañía, aunque no llegó a ser empleado por la compañía más que en su revista interna Trenes. El símbolo más o menos oficial continuó siendo el redondo.
revistatrenes
El logo manuscrito
Años después Sanchidrián acudió al dibujante Vicente Gómez Sánchez para pedirle un logotipo para Renfe que representara la innovación y la modernidad que querían empezar a atribuirle a la compañía. Este dibujante se inspiró en un nuevo invento que ya estaba en pruebas y que llegaría poco después a España: la televisión. Así realizó una composición caligráfica con la palabra Renfe (con la R en mayúsculas y el resto en minúsculas) inscrita dentro de un marco ligeramente redondeado. Una solución elegante que hoy en día podría ser el logo de cualquier iniciativa de aire retro, y que según considera el profesor José María García Merino, influenció claramente la identidad de otra empresa del sector: Talgo.
Pero al igual que con muchas otras grandes empresas (como Iberia, los bancos o algo más tarde Telefónica) no sería hasta los años 70 que Renfe tendría su primera identidad visual completamente concebida como tal, en la línea de las imágenes corporativas que hoy conocemos, y con ella llegaría su símbolo más famoso: la “galleta” de Renfe. Pero eso lo repasaremos en otro artículo más adelante.
Bibliografía: “Renfe, origen y destino de una imagen” Renfe, 2008.
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El nombre de Renfe y sus primeros logos
La nacionalización de los trenes
Renfe nació en 1941, fruto de la nacionalización de todas las líneas de tren de ancho ibérico que eran explotadas hasta entonces por empresas privadas, y que se habían visto seriamente afectadas por la guerra civil. El nuevo monopolio público se denominó Red Nacional de Ferrocarriles Españoles, un nombre puramente descriptivo y con una cierta intencionalidad política (de ahí lo de Nacional que resulta redundante con Españoles, rasgo que comparten otras marcas creadas en la época como Radio Nacional de España).
Una marca compuesta por cinco palabras no es operativa, fácil de aplicar, memorizar ni decir espontáneamente en una conversación. Esto llevaba el peligro de que la marca no contase con respaldo social y se acabase conociendo simplemente como “el tren”
El nacimiento de la palabra Renfe y la primera búsqueda de logo
Durante sus primeros meses de vida, en periódicos y algunos documentos públicos la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles se denominó sus siglas R.N.F.E., difíciles de pronunciar. Incluso se llegó a probar algún anagrama como Renafe, pero su fonética no parecía convincente. Finalmente en julio de 1941, seis meses después de la creación de la compañía, la compañía registraba el anagrama por el que sería conocida: Renfe. Una palabra sonora, fácil y de solo dos sílabas.
Sin embargo, Renfe no tenía una identidad gráfica que expresar. En 1942 se convocaron dos concursos para elegir el símbolo de la empresa, pero Renfe no se quedó con ninguno de los emblemas presentados: el jurado consideró que ninguna de las propuestas tenían la suficiente calidad. El ambiente político de esos años explica seguramente el estilo heráldico, grandilocuente y hasta imperialista (en muchas aparecía el águila de la bandera española) de las propuestas.
concursologos
El primer logo
redondo
Finalmente, en 1947 la compañía estrenó su primera identidad visual creada especialmente para ello: la palabra Renfe inscrita dentro de un círculo, a modo de sello de caucho. Este logotipo nunca fue de uso obligado, como era común en las marcas de aquella época: contaban con un símbolo más o menos oficial pero el branding no estaba tan desarrollado como para ser conscientes de que debía aplicarse y adaptarse a todos los soportes.
La propuesta que no llegó a ser
A principios de los 50, Manuel García Sanchidrián, empleado de la Dirección Comercial de Renfe, publicista e ilustrador, elaboró una especie de símbolo para Renfe, con el nombre de la compañía, aunque no llegó a ser empleado por la compañía más que en su revista interna Trenes. El símbolo más o menos oficial continuó siendo el redondo.
revistatrenes
El logo manuscrito
Años después Sanchidrián acudió al dibujante Vicente Gómez Sánchez para pedirle un logotipo para Renfe que representara la innovación y la modernidad que querían empezar a atribuirle a la compañía. Este dibujante se inspiró en un nuevo invento que ya estaba en pruebas y que llegaría poco después a España: la televisión. Así realizó una composición caligráfica con la palabra Renfe (con la R en mayúsculas y el resto en minúsculas) inscrita dentro de un marco ligeramente redondeado. Una solución elegante que hoy en día podría ser el logo de cualquier iniciativa de aire retro, y que según considera el profesor José María García Merino, influenció claramente la identidad de otra empresa del sector: Talgo.
Pero al igual que con muchas otras grandes empresas (como Iberia, los bancos o algo más tarde Telefónica) no sería hasta los años 70 que Renfe tendría su primera identidad visual completamente concebida como tal, en la línea de las imágenes corporativas que hoy conocemos, y con ella llegaría su símbolo más famoso: la “galleta” de Renfe. Pero eso lo repasaremos en otro artículo más adelante.
Bibliografía: “Renfe, origen y destino de una imagen” Renfe, 2008.
Re: Logos de les empreses de transports
La galeta fou sens dubte el millor logotip de RENFE. Veient aquests logos antics veig que el mal gust a l'hora de dissenyar logos ferroviaris no és tant recent.
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Re: Logos de les empreses de transports
Desde 2005, el morado-granate, el gris y el blanco son los "colores bandera" de renfe.
Recientemente la letra C ha girado coincidiendo con la introducción en la flota de las 447 PMR
El gobierno de la nación, pensando en lo guay que va el país , empieza a hacer cambios estéticos en los organismos y entes públicos. Estos son tímidos, como el sucedido en el Telediario de la 1, mucha pintura blanca y plasmas nuevos... que sólo acaban por aparentar más que otra cosa... en fin...
Otro cambio estético podría venir en los trenes, por diversos factores a tener en cuenta:
1) La inclusión de Feve en la estructura de Renfe,
2) La salida a Europa de Renfe
3) El factor psicológico entorno al color granate, el cual, pertenecería a una época que deberíamos de superar
4) El factor político, Aznar puso renfe azul, Zapatero apostó por el granate-morado, y nos queda Rajoy... quizás azul otra vez, tirando a morado, no sé, es sólo una sugerencia.
En fin, a ver qué pasa... o no pasa nada qué también puede ser.
Recientemente la letra C ha girado coincidiendo con la introducción en la flota de las 447 PMR
El gobierno de la nación, pensando en lo guay que va el país , empieza a hacer cambios estéticos en los organismos y entes públicos. Estos son tímidos, como el sucedido en el Telediario de la 1, mucha pintura blanca y plasmas nuevos... que sólo acaban por aparentar más que otra cosa... en fin...
Otro cambio estético podría venir en los trenes, por diversos factores a tener en cuenta:
1) La inclusión de Feve en la estructura de Renfe,
2) La salida a Europa de Renfe
3) El factor psicológico entorno al color granate, el cual, pertenecería a una época que deberíamos de superar
4) El factor político, Aznar puso renfe azul, Zapatero apostó por el granate-morado, y nos queda Rajoy... quizás azul otra vez, tirando a morado, no sé, es sólo una sugerencia.
En fin, a ver qué pasa... o no pasa nada qué también puede ser.
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- El logo actual del operador estatal de España
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Sabes el chiste del tren ¿?
No.
Suele pasar.
No.
Suele pasar.
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Re: Logos de les empreses de transports
No se si es el fil adient, però algu més s'ha adonat que TMB s'ha fet enrere en l'aplicació del nou logotip? Primer van tornar a l'antic a la seva pàgina al Facebook, poc despres em vaig adonar que ja no el feien servir a MouTV, i per ultim sembla que es confirma amb la impressió dels nous plànols amb estampat d'avions que incorporen la L9S, quan els més recents sí que el portaven.
Llàstima perquè encaixava millor amb la resta de la senyalètica.
Llàstima perquè encaixava millor amb la resta de la senyalètica.
Re: Logos de les empreses de transports
Serà cosa de la nova direcció per tal d'estalviar-se els calers tontament fent un canvi a pitjor.Jimmy Mimmy wrote:No se si es el fil adient, però algu més s'ha adonat que TMB s'ha fet enrere en l'aplicació del nou logotip? Primer van tornar a l'antic a la seva pàgina al Facebook, poc despres em vaig adonar que ja no el feien servir a MouTV, i per ultim sembla que es confirma amb la impressió dels nous plànols amb estampat d'avions que incorporen la L9S, quan els més recents sí que el portaven.
Llàstima perquè encaixava millor amb la resta de la senyalètica.
El metro de Barcelona amb motoristes!
Re: Logos de les empreses de transports
Totalment d'acord amb en Miquel. Un logotip és una cosa que quan algú s'acostuma a veure'l cada dia, és millor no canviar-lo.
Salut!
#volemL9
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- Joined: Thursday 21/03/2013 15:27
Re: Logos de les empreses de transports
Estalvi no el veig jo, la despesa del disseny ja està feta, i no s'havia fet cap canvi per a canviar-lo exclusivament, sinò que s'aprofitava amb altres canvis.Miquel wrote:Serà cosa de la nova direcció per tal d'estalviar-se els calers tontament fent un canvi a pitjor.Jimmy Mimmy wrote:No se si es el fil adient, però algu més s'ha adonat que TMB s'ha fet enrere en l'aplicació del nou logotip? Primer van tornar a l'antic a la seva pàgina al Facebook, poc despres em vaig adonar que ja no el feien servir a MouTV, i per ultim sembla que es confirma amb la impressió dels nous plànols amb estampat d'avions que incorporen la L9S, quan els més recents sí que el portaven.
Llàstima perquè encaixava millor amb la resta de la senyalètica.
Re: Logos de les empreses de transports
L'estalvi està en el fet de no actualitzar la infinitat dels logotips croqueta actuals pels rodons. Per sort, aquest nou que havia sortit només s'ha arribat a posar a alguns autobusos i para de comptar. La resta ha estat en algun plànol i suport de paper (que conforme s'editin de nous es pot reposar el que hi havia) i suports multimèdia (fer el canvi és només canviar la direcció de la imatge).Jimmy Mimmy wrote:Estalvi no el veig jo, la despesa del disseny ja està feta, i no s'havia fet cap canvi per a canviar-lo exclusivament, sinò que s'aprofitava amb altres canvis.Miquel wrote:Serà cosa de la nova direcció per tal d'estalviar-se els calers tontament fent un canvi a pitjor.Jimmy Mimmy wrote:No se si es el fil adient, però algu més s'ha adonat que TMB s'ha fet enrere en l'aplicació del nou logotip? Primer van tornar a l'antic a la seva pàgina al Facebook, poc despres em vaig adonar que ja no el feien servir a MouTV, i per ultim sembla que es confirma amb la impressió dels nous plànols amb estampat d'avions que incorporen la L9S, quan els més recents sí que el portaven.
Llàstima perquè encaixava millor amb la resta de la senyalètica.
Si s'hagués implantat aquest de nou en la seva totalitat, tornar a l'anterior hagués estat molt més costós. Ara bé, la llàstima és que s'han quedat a mitges tornant enrere, calia anar a l'anterior de l'actual i reposar el logo de Metro dels anys 80-90. Però bueno, això ja són gustos personals
El metro de Barcelona amb motoristes!