Tren del ciment

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
liniadelRipollés
N10
N10
Posts: 3191
Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Tren del ciment

Post by liniadelRipollés »

Divendres, dissabtes i diumenges fins l'1 de novembre duncionarà el Ferrocarrilet de l'Alt Llobregat d'FGC.
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
User avatar
abegot
N8
N8
Posts: 739
Joined: Thursday 02/06/2005 11:39
Location: Bcn - Dereta Eixample (08009)

El museu descarrila

Post by abegot »

Diari AVUI _ escriu, Xavi Rosiñol
-------------

Patrimoni històric La col·lecció de Carles Salmerón fa la funció que hauria de fer una de pública

CONFLICTE · La fundació privada que gestiona el Museu del Transport de la Pobla de Lillet acomiada els deu treballadors

SORTIDA · El govern es prepara per fer-se'n càrrec

MATERIAL EN PERILL· Peces úniques, com ara un tramvia de Barcelona de fa cent anys, es rovellen mentrestant a l'esplanada del Clot del Moro

Amenaces de mort, agressions, trasllats forçosos, denúncies, conflictes institucionals i baralles, moltes baralles polítiques. En catorze anys, el Museu del Transport de Catalunya, situat a l'alt Berguedà, ha viscut una història tortuosa i plena d'embolics, fins a arribar al col·lapse que viu avui.

La fundació privada que gestiona el centre i l'Escola de Restauració de Vehicles Antics ha acomiadat els deu treballadors que té, i ara la Generalitat es prepara per intervenir-hi. El primer pas és inventariar el patrimoni de la fundació, una tasca complicada perquè el museu és ple de vehicles cedits per propietaris privats o per institucions, com ara l'autobús Dodge i el camió rus ZIS que van aparèixer a la pel·lícula Soldados de Salamina, de David Trueba, basada en la novel·la de Javier Cercas.

Els treballadors de la fundació no cobren des del mes de juliol, però fins fa unes setmanes la direcció no els va acomiadar formalment. De manera que el comitè d'empresa ha rebut els acomiadaments amb una "certa esperança" i amb la voluntat que el govern català gestioni el museu i l'escola d'una manera més eficaç.

"Encara és aviat per determinar quin serà el futur del projecte, però la Generalitat treballa amb la possibilitat de crear una escola taller pública i un museu més ordenat per als vehicles restaurats", explica el subdelegat del govern a la Catalunya central, Josep Ramon Mora. En les pròximes setmanes es concretaran els plans de la Generalitat, i podria ser que part dels treballadors acomiadats poguessin tornar a la feina.

L'any passat, el govern ja va intervenir en el trasllat forçós del museu i de l'escola des del Clot del Moro, el singular recinte fabril situat al terme de Castellar de n'Hug, fins a l'estació de l'Empalme, al municipi veí de la Pobla de Lillet. Era el punt final d'un llarg estira-i-arronsa entre el director de l'escola, Carles Salmerón, i l'alcalde de Castellar, Josep Orriols (CiU), fruit de sorolloses discrepàncies personals.

Orriols acumula tres sentències per diversos incidents amb els responsables del centre. A finals del 2002, l'alcalde va encastar un vehicle d'una agrupació de defensa forestal a la porta de l'escola. També va entrar a les aules i es va esbatussar a cops de puny amb un professor, davant dels alumnes, que els van haver de separar. Tres mesos més tard, va amenaçar Salmerón amb aquestes paraules: "Et pelaré; l'únic objectiu que tinc a la vida és acabar amb tu". I els responsables de l'escola temen que el mateix Orriols estigui al darrere de les destrosses que van patir a cops de pedra deu vehicles del museu, el novembre passat, i que tenen un valor de 12.000 euros.

Trasllat a la Pobla

L'enfrontament va acabar amb la decisió d'Orriols de retirar la llicència d'activitats municipals a l'escola museu, ratificada per un jutjat contenciós administratiu de Barcelona. El centre es va veure obligat a tancar portes i per això la Generalitat li va donar aixopluc en un edifici nou que va construir a la Pobla. A més, el govern va destituir del càrrec de gerent el president comarcal de CDC, Ramon Minoves, imposat per l'anterior executiu, amb un sou de 6.000 euros al mes.

El Museu del Transport, la primera fase del qual es va obrir el 1991, disposa d'un centenar de vehicles antics, des de funiculars a autobusos. En la seva funció de suplència d'un museu públic inexistent, guarda la col·lecció de l'Ajuntament de Barcelona, que inclou una dotzena de tramvies.

La trentena de peces restaurades es poden visitar per tres euros. La resta s'amunteguen en una esplanada al Clot del Moro. L'Ajuntament de Castellar ja ha demanat al jutjat que siguin retirades. Hi ha peces úniques, com ara el tramvia 58, que pertany a la primera sèrie de tramvies elèctrics que van circular per Barcelona, datat entre el 1899 i el 1904, que estan tan deteriorades que seran difícilment recuperables.

Ara el museu escola és al costat de la primera estació del carrilet turístic de l'alt Berguedà, que simbolitza l'aposta turística de la comarca. El trenet s'ha posat en marxa aquest estiu, amb l'impuls de FGC, després d'anys de gestions infructuoses. L'estrena ha estat un èxit: en dos mesos, s'han enfilat als vagons més de 15.000 viatgers. El carrilet ja ha sortit del túnel, però el museu i l'escola encara s'han d'encarrilar.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

A veure si ho entenc...
En aquests moments, el ferrocarril turístic funciona amb normalitat però el museu i l'escola han tancat? I el material del ferrocarril no és del museu?
:?
User avatar
Fran-Ikarus
N11
N11
Posts: 5707
Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contact:

Post by Fran-Ikarus »

El material rodant jo entenc que sí; les infrastructures, pel que es veu, sembla ser que no.

Per cert, el tramvia de fa 100 anys (entre 105 y 107, concretament), és a dir el 58, és dels pocs que no està rovellant-se a l'esplanada.

En quant al tema de l'alcalde de Castellar... no sé dir si aquets fets el configuren més com a alcalde a l'estil de la primera meitat del segle passat, o ja directament ens hauríem de remuntar algun segle més...
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
User avatar
Mortadel·lo
N9
N9
Posts: 1381
Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13

Post by Mortadel·lo »

penses en una cosa d'aquest estil?

Image
:x
User avatar
Fran-Ikarus
N11
N11
Posts: 5707
Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contact:

Re: El museu descarrila

Post by Fran-Ikarus »

Xavi Rosiñol, abans que el maquetador la cagués, wrote:Era el punt final d'un llarg estira-i-arronsa entre el director de l'escola, Carles Salmerón, i l'alcalde de Castellar, Josep Orriols (CaciqUe), fruit de sorolloses discrepàncies personals.
De fet, al redactor li van "ballar" misteriosament algunes lletres de l'article :D
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
User avatar
JaMiRo!
N10
N10
Posts: 3548
Joined: Saturday 17/09/2005 0:38
Location: Olesa de Montserrat

Carta pel pseudomuseu

Post by JaMiRo! »

Companys, podriem endegar una microcampanya enviant correus o cartes escrites a responsables polítics per fer veure la situació. Què us sembla? Podrime intentar editar un "model" aqui mateix al fòrum i repartir-lo entre tots els membres, i cada membre als seus coneguts/familiars/frikis ferroviaris...

Bé ja em direu que vos sembla la idea. Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
marcel
N7
N7
Posts: 399
Joined: Monday 02/05/2005 18:35

Post by marcel »

A cas hi ha algu aqui present que no s'hagi enterat del "follon" associat al tren del alt llobregat?Sigui el que siguyi aquest "follon"?

Com que no tinc dades sobre el tema, no opino...
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Post by davida »

Algu sap que pasara amb el tren el dia 2/11?
Per saber del problemes d'aquesta linia, del Salmeron, l'Alcade, les persecucions, etc ... recomano aquest link a es.rec.trenes
User avatar
abegot
N8
N8
Posts: 739
Joined: Thursday 02/06/2005 11:39
Location: Bcn - Dereta Eixample (08009)

Post by abegot »

Publicat per el diari AVUI.
-----------------------------

Nota: Aquest raportatge ja va ser publicat el dia 26 d'octubre del 2005.



Història Una col·lecció particular a falta d'una de pública

http://www.avui.com/avui/diari/05/nov/01/93729.htm
davida
N9
N9
Posts: 1800
Joined: Wednesday 04/05/2005 15:46
Contact:

Post by davida »

Nota de Premsa de FGC
Comunicat de premsa
Inici de temporada del Ferrocarril Turístic de
l’Alt Llobregat
El Tren del Ciment entra en servei a partir del proper dissabte 1 d’abril
Barcelona, 30 de març de 2006
El Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, també conegut com el Tren del Ciment, que uneix els
municipis de La Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug, inaugura la seva nova temporada a partir
d’aquest cap de setmana.
El Tren del Ciment funcionarà tots els caps de setmana d’abril, maig i juny, mentre que per Setmana
Santa estarà en servei tots els dies des del 8 al 16 d’abril. A partir del 24 de juny el seu servei serà
diari fins el diumenge 10 de setembre. Durant els mesos de setembre, octubre i novembre tornarà a
funcionar durant els caps de setmana i festius.
FGC va posar en servei aquest tren l’1 de juliol de 2005, amb la qual cosa es va recuperar una línia
que històricament unia l’antiga fàbrica de ciment Asland de Castellar de n’Hug amb Guardiola de
Berguedà, des d’on sortia la línia del ferrocarril de via estreta cap a Berga i Manresa.
Un recorregut singular
El seu traçat actual és de 3,5 quilòmetres i disposa de quatre estacions: La Pobla de Lillet, La Pobla
Centre, Jardins Artigas i Castellar de N’Hug. El trajecte, d’uns 20 minuts, el realitza una locomotora
dièsel amb dos cotxes que tenen una capacitat per a 25 viatgers cadascun. El recorregut es realitza a
través de diferents llocs d’interès turístic de la zona, entre els que cal remarcar l’exposició de vehicles
de transport, ubicada a la mateixa estació de La Pobla de Lillet, els Jardins Artigas, dissenyats per
Antoni Gaudí i integrats completament en el paratge natural on es troben ubicats, als afores de La
Pobla i el Museu del Ciment Asland, que es troba al costat de l’estació de Castellar de n’Hug.

Al link teniu els horaris d'aquest any
User avatar
Ecomobisostrans
N10
N10
Posts: 3713
Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
Location: Barcelona
Contact:

Post by Ecomobisostrans »

L'haurien de prolongar fins al centre de castellar de n'hug i connectar amb el bus Alsina Graells que arriba a Pobla de Lillet a les 14:55 i en torna a sortir a les 15:00. Aixi serviria per comunicar Castellar de n'Hug. Per cert, a partir de setmana santa, i fins octubre o novembre Autocars Mir (tel. 972 70 30 12 ) torna a fer la línia Ripoll - Baga passant per Castellar de N'Hug
Horaris:
Sortida Baga: 7:03 de dilluns a dissabte lab.
Sortida Ripoll: 17:30 de dilluns a dissabte lab.
User avatar
Trenscat
N10
N10
Posts: 2742
Joined: Friday 22/04/2005 1:19
Location: Terrassa-Estació del Nord
Contact:

Post by Trenscat »

Prolongar-lo fins al centre de Castellar de n'Hug suposaria uns desnivells molt destacats, que només serien salvables mitjançant cremallera. A més, un ferrocarril de via de 60 cm no crec que sigui viable com a transport públic eficient i a més no sé ni si seria possible posar cremallera en un ferrocarril tan petit... A part que són molts quilòmetres nous des del Clot del Moro fins a Castellar... :roll:
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Post by wefer »

Home, com a transport habitual no sé, però una prolongació turística fins a Castellar de N'hug potser es podria plantejar utilitzant un cremallera... o potser un telecabina. D'ambdues coses en tenen al "museu" en qüestió, encara que en estat de pura ferralla.
marcel
N7
N7
Posts: 399
Joined: Monday 02/05/2005 18:35

Post by marcel »

Malaguanyat panorama el que es viu i s'ha vicscut a Castellar de n'Hug...
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Post by metring »

Pujo aquest fil, perquè torna a funcionar el tren del ciment a La Pobla de Lillet.
De la web de FGC

Inici de temporada del Tren del Ciment

El Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, que uneix La Pobla de
Lillet amb el Museu del Ciment de Castellar de n’Hug, entra en
servei a partir del proper dissabte 31 de març
Barcelona, 28 de març

El Tren del Ciment, també conegut com el Ferrocarril Turístic de l’Alt Llobregat, inaugura la seva nova temporada a partir d’aquest cap de setmana. Aprofitant la Setmana Santa, el Tren del Ciment funcionarà tots els dies fins el 9 d’abril. Després de Setmana Santa, estarà en servei tots els caps de setmana i festius fins el 24 de juny. A partir de Sant Joan, coincidint amb les vacances escolars, el seu servei serà diari fins el dimarts 11 de setembre. Després, tornarà a funcionar durant els caps de setmana i festius fins el 28 d’octubre.
FGC va posar en servei aquest tren l’1 de juliol de 2005, amb la qual cosa es va recuperar una línia que històricament unia l’antiga fàbrica de ciment Asland de Castellar de n’Hug amb Guardiola de Berguedà, des d’on sortia la línia del ferrocarril de via estreta cap a Berga i Manresa.
Un recorregut singular Amb 3,5 km de recorregut, el Tren del Ciment uneix La Pobla de Lillet amb el Museu del Ciment a Castellar de n’Hug i té parada a quatre estacions: La Pobla
de Lillet, La Pobla Centre, Jardins Artigas i Museu del Ciment-Castellar de n’Hug .

El trajecte, d’uns 20 minuts, el realitza una locomotora dièsel amb dos cotxes que tenen una capacitat per a 25 viatgers cadascun. El recorregut es realitza a través de diferents llocs d’interès turístic de la zona, entre els que cal remarcar l’exposició de vehicles de transport, ubicada a la mateixa estació de La Pobla de Lillet ( :?: :?: ), els Jardins Artigas, dissenyats per Antoni Gaudí i integrats completament en el paratge natural on es troben ubicats, als afores de La Pobla, i el Museu del Ciment Asland, que es troba al costat de l’estació de Castellar de n’Hug.
t:
Gosol-Saldes
N2
N2
Posts: 11
Joined: Saturday 31/03/2007 11:24

Post by Gosol-Saldes »

Tambien habrá un trenecito de carretera que irá de Cercs a Vallcebre haciendo excursiones por las minas.
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Post by genissimon »

Gosol-Saldes wrote:Tambien habrá un trenecito de carretera que irá de Cercs a Vallcebre haciendo excursiones por las minas.
Sí però aquest és sobre pneumàtics...

Salut !!
carris
N2
N2
Posts: 10
Joined: Saturday 30/12/2006 23:46
Location: Barcelona

Post by carris »

Tècnicament és possible de posar cremallera a un FC de vía de 60 cm. De fet hi hagué un FC així a l'antiga colonia de Guinea, concretament anava des del port fins a la ciutat de Santa Isabel a l'illa de Fernando Poo, amb unes locomotores molt similars d'aspecte a les antigues del cremallera de Montserrat. Una altra cosa es que la capacitat de transport sigui l'adeqüada a les necessitats.
carris
N2
N2
Posts: 10
Joined: Saturday 30/12/2006 23:46
Location: Barcelona

Post by carris »

En el cas de l'Alcalde de Castellar i Carles Salmeron, penso que com en quasi tot a la vida no tot es en blanc i negre, hi ha una infinitat de grisos entre mig. Jo no sé, perquè no el conec si l'esmentat Alcalde es de l'edat de pedra o del segle XXII, però en ple segle vint el maniqueísme és quelcom del que cal fugir com de la pesta. Si un és dolent, resulta que l'altre és bò, no és una ciència exacta. Jo els faria corresponsables a tots dos de la desfeta al 50%. La presunció d'innocència és vàlida tant per l'un com per l'altre. Però podria ésser cert que si l'un és un cacic, l'altre fos una mena de poder fàctic produït pel govern anterior. Jo no posaria la mà al foc per cap d'ells.
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”