http://www.lavanguardia.com/mon-barcelo ... tjuic.html
Potser el títol confon una mica...
50 anys de la reobertura del telefèric de Montjuïc
El telefèric es va reobrir ara fa cinquanta anys per l'exposició turística de 1963 | Uns 2.000 turistes pugen cada dia a les cabines del transbordador aeri que uneix el moll de la Barceloneta amb la muntanya de Montjuïc
Món Barcelona | 21/08/2013 - 16:35h
50 anys de la reobertura del telefèric de Montjuïc
Barcelona, (Redacció)- El Transbordador Aeri de Barcelona, o el Telefèric Aeri del Port és com es coneix la línia de transport per cable que el 1929 es va començar a construir per unir el moll de la Barceloneta amb la muntanya de Montjuïc amb motiu de l'Exposició Universal que es va fer a la ciutat.
Durant la Guerra Civil, es va tancar la línia i les torres es van utilitzar per a la defensa antiaèria de la ciutat. Passats aquells anys, el transbordador es va utilitzar per traslladar mercaderies del port a la muntanya i per a altres usos no civils.
No va ser fins gairebé dues dècades després, que les torres, el cablejat i les cabines es van rehabilitar per, finalment, reobrir la línia per a l'ús turístic l'any 1963.
Un atractiu turístic
Gairebé 2.000 turistes pugen cada dia a les cabines del Telefèric Aeri de Barcelona per veure les magnífiques vistes panoràmiques que ofereix sobre la ciutat. La platja de la Barceloneta, el Port Vell, la Rambla, o l'estàtua de Colom són alguns dels racons que es poden fotografiar a vista d'ocell des d'aquest giny, que ja té més de vuitanta anys d'història, i que aquest any en fa cinquanta que es va reobrir al públic després de ser rehabilitat.
Sistemes i seguretat actualitzats
El conjunt de politges i motors que utilitza l'Aeri del Port és molt senzill i conserva la major part de peces originals dels anys trenta. Això sí, se n'han modernitzat tots els sistemes de control de la velocitat, els indicadors de seguretat, així com els elements que amb els anys es poden anar desgastant, com ara alguns engranatges i també el cablejat d'acer que aguanta la cabina, que es radiografia cada any per veure si té imperfeccions i detectar si cal canviar-lo.
El recorregut de l'Aeri del Port té uns 3.000 metres de longitud, que transcorren a diferents altures entre els 70 i els 90 metres. Actualment la línia obre tot l'any, excepte els dies de fort vent o tempesta de llamps, en què es tanca per no posar en perill la seguretat dels ocupants.
Leer más: http://www.lavanguardia.com/mon-barcelo ... z2ccI4Vo8u
Síguenos en: https://twitter.com/@LaVanguardia | http://facebook.com/LaVanguardia
El telefèric Aeri del Port
Re: El telefèric Aeri del Port
Hola a tothom:
En esta web si clicais en "MI COLECCION DE POSTALES" vereis unas 35 postales del teleférico de diferentes épocas.
http://www.flickr.com/photos/xavieuromed/sets/
Saludos.
En esta web si clicais en "MI COLECCION DE POSTALES" vereis unas 35 postales del teleférico de diferentes épocas.
http://www.flickr.com/photos/xavieuromed/sets/
Saludos.
Re: El telefèric Aeri del Port
Crec que l'aparent confusió ve de que, efectivament, es va reobrir o reinaugurar l'Aeri del Port el 1963, després d'haver estat fora de servei des de 1937, que un bombardeig el va deixar inutilitzat. La primera inauguració del Transbordador Aeri tingué lloc l'11 de setembre de 1931.
Re: El telefèric Aeri del Port
Hola a tothom:
Fen una mica d´historia del teleferic, cal afeixir que al any 1955 es va decidir el desmuntatge de les torres,tot i que es va començar a treure algun dels cables (no tots). Al any 1957 un helicopter del exercit nordamericá va topar contra els cables que encara habien i va caure al port. Recordo haver-hi vist les torressense cap cable i ja al cap de força temps (1963) va ser cuan es va tornar a posar en marxa de nou.
Potser seria interesant coneixer una mica mes a fons l´historia de aquest mitja de transport,tan vinculat al port i a la ciutat.
Salutacions
Fen una mica d´historia del teleferic, cal afeixir que al any 1955 es va decidir el desmuntatge de les torres,tot i que es va començar a treure algun dels cables (no tots). Al any 1957 un helicopter del exercit nordamericá va topar contra els cables que encara habien i va caure al port. Recordo haver-hi vist les torressense cap cable i ja al cap de força temps (1963) va ser cuan es va tornar a posar en marxa de nou.
Potser seria interesant coneixer una mica mes a fons l´historia de aquest mitja de transport,tan vinculat al port i a la ciutat.
Salutacions
Re: El telefèric Aeri del Port
Me suena haber leído que originalmente funcionaba con dos pares de cabinas y a mayor velocidad, sirviendo como transporte público. Y me suena alguna relación que tuvo con el aereo de Montserrat, que es de la misma época. Se trasladaron cabinas entre uno y otro alguna vez, o veo fantasmas? Como sea, siempre me ha fascinado la similaridad entre ambos aereos, y el hecho de que sigan funcionando con la maquinaria de los años 30, sin haber sido nunca modernizados. Tanto miedo que le tenemos a los transportes antiguos, y este teleférico que es un único anacronismo...
Re: El telefèric Aeri del Port
alf_ wrote:Me suena haber leído que originalmente funcionaba con dos pares de cabinas y a mayor velocidad, sirviendo como transporte público. Y me suena alguna relación que tuvo con el aereo de Montserrat, que es de la misma época. Se trasladaron cabinas entre uno y otro alguna vez, o veo fantasmas? Como sea, siempre me ha fascinado la similaridad entre ambos aereos, y el hecho de que sigan funcionando con la maquinaria de los años 30, sin haber sido nunca modernizados. Tanto miedo que le tenemos a los transportes antiguos, y este teleférico que es un único anacronismo...
Hola:
Lo de la velocidad, la verdad lo desconozco,pero no creo. Lo de las cuatro cabinas es cierto, es más si vas a mi FLICKR y buscas en TELEFERICOS la postal "Barcelona028" , veras que se ven perfectamente dos cabinas entre la torre de Jaume I y miramar, y un poco (bastante) mas pequeñas dos más entre las torres de Jaume I y la de Sant Sebastia.No las subo aqui porque las tendria que subir a un tamaño que casi no se verian las cuatro cabinas.En FLICKR si la podrás ampliar. Sembla ser que al final de la guerra civil (1936-1939) es va inutilizar l´aeri de Montserrat, i una de les cabines, era o es, una de les cabines sobrants del aeri del port, cuan es va decidir de que no més circules amb dues cabines.
Saludos
Re: El telefèric Aeri del Port
Bona tarda a tothom,
La història de l'Aeri del Port és realment, molt interessant i té aspectes poc coneguts, alguns dels quals he anat esbrinant al llarg del temps, però encara queden coses...
Bé, en relació amb el que aquí s'ha dit, efectivament, inicialment les cabines eren quatre, i feien dues el tram entre Miramar i Jaume I i les altres dues, el tram entre Jaume I i Sant Sebastià. Qui volia fer la ruta completa havia de transbordar a la torre de Jaume I, la qual cosa, segons la premsa, es feia de manera "ràpida i còmoda". En el bombardeig de 1937, va quedar destruïda una de les quatre cabines. Per aquesta raó, quan es va reconstruir la línia, es va resoldre fer el servei tal com el coneixem ara, amb dues cabines, i desballestar per recanvis la cabina restant.
Pel que fa al salvament de l'Aeri del Port els anys cinquanta, no podem oblidar que qui es va moure perquè aquesta instal·lació no es desballestés va ser Friedrich Gründel,enginyer alemany que va venir a Catalunya portat per l'empresa Bleichert per fer-se càrrec d'aquest aeri i del de Montserrat. Malauradament, Herr Gründel va morir arruinat i pràcticament en l'oblit.
Una altra dada interessant és que l'Aeri de Montserrat i l'Aeri del Port són dos dels tres únics telefèrics del sistema Bleichert-Zuegg que queden al món (l'altre és el de Predigstühl, a Baviera, que sembla el "germà gran" de l'Aeri de Montserrat). Això crec que ho hem de tenir present abans que algun il·luminat pensi en una "modernització estil Baqueira" com la que s'ha fet a Montjuïc...
La història de l'Aeri del Port és realment, molt interessant i té aspectes poc coneguts, alguns dels quals he anat esbrinant al llarg del temps, però encara queden coses...
Bé, en relació amb el que aquí s'ha dit, efectivament, inicialment les cabines eren quatre, i feien dues el tram entre Miramar i Jaume I i les altres dues, el tram entre Jaume I i Sant Sebastià. Qui volia fer la ruta completa havia de transbordar a la torre de Jaume I, la qual cosa, segons la premsa, es feia de manera "ràpida i còmoda". En el bombardeig de 1937, va quedar destruïda una de les quatre cabines. Per aquesta raó, quan es va reconstruir la línia, es va resoldre fer el servei tal com el coneixem ara, amb dues cabines, i desballestar per recanvis la cabina restant.
Pel que fa al salvament de l'Aeri del Port els anys cinquanta, no podem oblidar que qui es va moure perquè aquesta instal·lació no es desballestés va ser Friedrich Gründel,enginyer alemany que va venir a Catalunya portat per l'empresa Bleichert per fer-se càrrec d'aquest aeri i del de Montserrat. Malauradament, Herr Gründel va morir arruinat i pràcticament en l'oblit.
Una altra dada interessant és que l'Aeri de Montserrat i l'Aeri del Port són dos dels tres únics telefèrics del sistema Bleichert-Zuegg que queden al món (l'altre és el de Predigstühl, a Baviera, que sembla el "germà gran" de l'Aeri de Montserrat). Això crec que ho hem de tenir present abans que algun il·luminat pensi en una "modernització estil Baqueira" com la que s'ha fet a Montjuïc...