lithops wrote:Per què dic què aquest accident té només una sola causa? La velocitat màxima d'itinerari.
He pogut llegir, escoltar, que aquest tren que venia amb una velocitat de 190 kms/h no va frenar abans d'entrar a una corba """LIMITADA""" a 80 kms/h. Un tren que va per una linea on l'ASFA és el sistema de seguretat establert no pot pasar per sobre d'una senyal que indica limitació de velocitat per sobre d'aquesta sense que la balissa freni el tren.
Els 80 kms/h de la fotuda corba no eren una limitació si no un canvi en la velocitat màxima d'itinerari (VMI) i el RGC contempla que la VMI és cosa exclussivament dels maquinistes és a dir, ells han de saber quan comença una nova velocitat d'itinerari, només depén d'ells.
Un Euromed que surt de Barcelona direcció València, abans d'arribar a Sant Viçencs de Calders té una VMi de 160 kms/h, abans d'entrar a SVC hi ha una limitació a 80 kms/h per entrar a una estació, si el tren no la respecte l'ASFA el frenarà.
Les limitacions de velocitat estan balissades, les velocitats màximes d'itinerari no, per això i només per això aquest tren se la va fotre*
Per a mi és una incongruència del RGC que renfomentadif ha intentat treure's de sobre culpant al maquinista quan coneixen perfectament aquesta diferència de tracte entre limitació de velocitat i velocitat màxima d'itinerari.
Salutacions
Josep Maria
A veure si aquesta vegada la reflexió no és gaire profunda... i és suficientment documentada per tal de desterrar a la quota d´ignorància que de ben segur jo com quasi tots tinc. Mirant el RGC, defineix la "velocitat màxima" com la velocitat que el maquinista no pot excedir en cap moment i defineix com a "velocitat limitada" aquella que constitueix una reducció de la velocitat màxima per qualsevol causa. Per altra banda, les sigles "ASFA" signifiquen "anuncio de señales y frenado automático". Sobre tot el que indiques, crec que tens alguns conceptes equivocats:
1) L´ASFA frena el tren si el maquinista no respecta un senyal tal i com indica el seu nom. L´ASFA no té en principi res a veure amb la velocitat si no és associat a un senyal.
2) Com dic en el punt anterior, no és cert que l´ASFA freni al tren si no redueix la velocitat a no sé on. Només atura el tren si supera els 200 km/h.
3) Depenent de com estiguin els senyals, el sistema ASFA obliga al maquinista a complir certes restriccions a la velocitat. Per entendre´ns millor, si a Sant Vicenç de Calders el tren troba tots els senyals en verd, pot passar perfectament i sense cap problema a 199 km/h.
4) Com tu dius, l´ASFA no té res a veure amb la velocitat màxima, que depèn del maquinista. No obstant, t´equivoques dient que l´ASFA sí controla les velocitats limitades ja que només tenen balissa les de menys de 60 km/h per normativa (fins ara). Per tant, amb una velocitat limitada a 80 km/h, no hi ha cap balissa i l´ASFA no actua (el tren pot passar a 199 km/h sense problema). Aquesta és la feina del maquinista i l´ASFA no està pensat per això.
Per tant, si a la corba fatídica la velocitat màxima era de 80 km/h, teòricament no hi hauria d´haver hagut balissa i encara que fos una velocitat limitada, tampoc. Si està bé o no, s´haurà d´estudiar se suposa. A les carreteres només és obligació construir carrils de deceleració per camions (aquells que acaben en una piscina de sorra) quan la rampa supera el x %... això vol dir que si hi ha un (x-1)% no pot haver una accident gravissim?.... no, evidentment no, és un criteri que se suposa que han estudiat i que sembla que assegura un alt percentatge dels camions.... suposo que si hi han 3 accidents de camions seguits es revisaria aquest criteri... però sempre hi haurà un punt en el que t´has de quedar (si no vols fer carrils d´aquests a cada baixadeta). Tornant la ferrocarril, els tècnics ho hauran d´estudiar.