http://horapunta.tmb.cat/seccio/mon-met ... al-brandon
Món Metro
La Unitat Canina diu adéu al César i hola al Brandon
El César és un pastor alemany que per un càncer ha deixat la Unitat Canina de Metro, però que s’ha convertit en el company encara més fidel del seu guia i la seva família. Un labrador anomenat Brandon pren el seu relleu i també canvia radicalment de vida.
Oriol Pàmies / 19.09.13 - 16:07h
Feia quatre anys que formava part de la Unitat Canina de Metro quan, a finals d’abril passat, el César, un imponent pastor alemany de 7 anys ensinistrat per a tasques de prevenció i seguretat en entorns ferroviaris, va caure malalt: se’l veia cansat, es mostrava apàtic, ignorava el menjar... L’endemà, al centre veterinari li diagnosticaven un tumor a la melsa i tot seguit l’intervenien per extirpar-l’hi.
La ràpida reacció de l’estructura tècnica de la unitat va salvar la vida del gos, que ara està bé de salut però ha hagut de deixar la feina que feia al metro, molt valorada, com la dels seus altres companys de quatre potes, per la sensació de seguretat i domini que transmeten en els trens i les estacions per on patrullen. En aquests casos, i també quan es retiren per edat, la sortida que busquen els responsables és l’adopció. El Miguel, el seu guia, amb qui formava parella professional (binomi en l’argot del sector) des del 2010, no va dubtar gens i va demanar quedar-se’l.
L’endemà de l’operació el César ja dormia a casa seva. Fa quatre mesos, doncs, que el pastor alemany viu tranquil·lament a Santa Coloma de Gramenet com a animal de companyia, amb el Miguel i la seva parella i amb una nova companya de jocs, una gossa mestissa de 5 anys.
Paral·lelament, la Unitat Canina de Metro va adoptar el Brandon, un sociable i intel·ligent labrador de 3 anys, que els seus antics amos tenien mig abandonat en un pis deshabitat i no se’n podien fer càrrec. El gos va passar el reconeixement veterinari i va respondre d’una manera òptima a l’entrenament que el feia apte per treballar al metro. Un any després de la seva adopció s’ha convertit en "un dels millors gossos que donen servei a la Unitat Canina de Detectors", segons els seus responsables.
Una referència internacional
Les peripècies amb final feliç del César i el Brandon han deixat empremta a la Unitat Canina de Metro de Barcelona, una referència per a operadors i experts en seguretat de tot el món. La seixantena d’equips de guies canins i gossos que la componen presten cada dia un servei inestimable en una àmplia gamma de situacions, des de la patrulla fins a la detecció de materials perillosos, passant per les intervencions en incidents, fins al punt que els gossos es poden considerar ja col·laboradors distingits i responsables en part de l’alta valoració que els usuaris donen al metro.
"L’èxit en la inserció dels gossos en el sistema de seguretat del metro s’ha de relacionar amb la metodologia i el model organitzatiu adoptat des de fa ara 10 anys", apunta Andrés Sancho, gerent de Transport de Securitas, l’empresa que té contractada la Unitat Canina sota la supervisió i coordinació de la Unitat de Seguretat i Protecció Civil de Metro, i que s’ha fet càrrec del tractament del César.
"El model de la Unitat Canina està basat en l’existència d’una estructura tècnica adequada, i en la formació conjunta de gossos i guies. Tot això ha propiciat una operativitat que evita situacions desagradables adaptant el treball del gos a la proporcionalitat de les intervencions", afegeix Sancho. De fet, i atès que les intervencions de gravetat són afortunadament molt poc freqüents, es tracta d’aprofitar el seu desplegament per tota la xarxa per afrontar els reptes diaris d’alta incidència: assistència humanitària, informació bàsica, prevenció de delictes...
Assistència 24 hores
Securitas, com a responsable del desenvolupament i evolució dels binomis que formen guies i gossos, els selecciona, els ensinistra i se n’ocupa en tot moment, a través de la seva estructura d’equips veterinaris (assistència 24 hores), tècnics (formació, atencions, neteja, passejos...) i comandaments intermedis.
Tenir els gossos dins l’equip de treball comporta responsabilitats. Se’ls ha d’aplicar estrictament la pauta de vacunacions que estableixen els veterinaris i que marca la normativa, i que inclou la immunització contra la ràbia i l’heptavalent. De la mateixa manera, hi ha una pauta preventiva de desparasitacions que inclou tractaments trimestrals, bimestrals i mensuals amb diferents productes, a més de controls regulars per detectar qualsevol alteració sanitària.
Dels gossos es diu que són molt fidels, els millors amics de l’home. A la Unitat Canina del metro troben la reciprocitat perfecta: un company fix, el seu guia, amb qui formen un tàndem permanent totes les hores de feina. Si un fa festa o vacances, l’altre també (i el gos té un assistent que l’acompanya a passejar). Un binomi que complementa amb eficàcia el dispositiu de seguretat i protecció civil que assegura la tranquil·litat en els 1,2 milions de viatges que es fan cada dia feiner a la xarxa.
Instal·lacions reformades
Al metro els gossos tenen residència fixa: cadascun ocupa una gossera de sis metres quadrats a les instal·lacions de Can Boixeres, que són netejades i desinfectades diàriament. El 2010 aquestes instal·lacions van estrenar un renovat espai de lleure a cel obert, habilitat amb criteris de salut i ambientals. Les instal·lacions compleixen les normatives i es complementen amb un espai per relaxar-se i disfrutar amb els passejos i els jocs diaris. Actualment s’està dissenyant una zona d’"agility" i piscina.
No es passa per alt cap detall. L’alimentació dels gossos està feta a base de pinsos de gamma alta, un d’alta energia i un altre de manteniment, segons cada cas. Durant l’horari de servei, de 8 o 9 hores, els animals descansen 15 minuts cada dues hores, període en què els passegen pels carrers i els guies aprofiten per donar-los aigua mineral amb el seu recipient (és part de l’equip que porten a la motxilla). A la nit fan l’àpat diari, per evitar la temuda torsió d’estómac.
El funcionament de la Unitat Canina ha estat presentat com a referent a la Comissió de Transports de la Unió Europea el 2010, i més recentment ha rebut visites de les entitats de defensa dels drets dels animals que s’hi han interessat.
"És en aquest marc que s’ha de situar l’exemple de professionalitat i responsabilitat que la història de gossos com el César suposa per a tots nosaltres", apunta Ricardo Ortega, cap de la USPC de Metro, que aprofita per "agrair al César i al seu guia, així com també al Brandon i a l’empresa Securitas, la bona feina feta".
La Unitat Canina del Metro
Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Return to “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró