http://www.btv.cat/btvnoticies/2013/11/ ... mbla/#None
Nou de la Rambla, el primer carrer modern de Barcelona
Actualitzat el 04.11.2013 a les 15:02 Àngels Molina / Brais Martínez
El carrer Nou de la Rambla, una de les artèries principals del Raval, es va construir al segle XVIII pensant per unir la muntanya de Montjuïc amb la ciutat. Va ser just després de l'any 1774, quan es va enderrocar la muralla medieval de la Rambla i la ciutat va començar a ampliar-se.
És aleshores quan es va planificar la construcció de diferents carrers que havien d’unir la ciutat amb les viles properes. Construït en mig d’horts, es va pensar com un carrer nou i ample, i es va dotar de serveis poc utilitzats fins aleshores, com clavegueres i terra empedrat. En un primer moment es va anomenar Conde del Asalto i no va ser fins a l’època de la República, que va canviar de nom. L’any 1939, acabada la Guerra Civil, va tornar a dir-se Conde del Asalto, nom que va mantenir fins a l’any 1979, quan definitivament el van rebatejar Nou de la Rambla.
Amagar la transcripció
El capità general de Catalunya i comte d'El Asalto, Francisco González y de Bassecourt, va autoritzar el 1783 l'obertura del carrer Nou de la Rambla. S'hi va fer un carrer ample que, durant molts anys, va dur el seu nom. Va ser l'artèria principal del Raval, i havia de connectar la Rambla amb la muralla de terra, camí de Montjuïc.
ANTONIO NAVARRO, comerciant del carrer Nou de la Rambla
"Les obres van començar l'any 1785 i van estar parades sis mesos, perquè una part del convent de les Carmelites Descalces impedia que el carrer arribés fins a la Rambla. Llavors hi va haver d'intervenir la Cort i decidir l'enderrocament d'una part de l'edifici perquè el carrer arribés fins a la Rambla."
Des dels inicis va ser una via amb edificis nobles, amb soterrani i un màxim de quatre pisos. Encara avui es conserva el primer edifici que s'hi va construir.
ANTONIO NAVARRO, comerciant del carrer Nou de la Rambla
"És de 1789, i es va rehabilitar el 1992. En principi tenia un seguit d'esgrafiats, el que passa és que en fer-ne la rehabilitació es van destruir, estaven en molt mal estar. Precisament aquest carrer hi havia molts edificis amb façanes esgrafiades i, a més, amb tonalitats molt dispars, roses, blaus, verds, eren uns edificis que feien patxoca."
Un dels edificis més coneguts del carrer Nou de la Rambla és el Palau Güell, obra de Gaudí. Però no és l'únic immoble on l'arquitecte va deixar-hi empremta.
ANTONIO NAVARRO, comerciant del carrer Nou de la Rambla
"Aquest edifici pertanyia al doctor Castellví, que vivia al carrer Arc del Teatre i era amic íntim de Gaudí, i li va encarregar la rehabilitació, molt sòbria, de la façana."
El carrer de Conde d'El Asalto va ser el primer de la ciutat que es va construir amb voreres, clavegueram i terra empedrat, i amb dos carrils de circulació, un d'entrada i un altre de sortida. Va ser un dels primers carrers moderns de la ciutat.
El carrer Nou de la Rambla
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró