http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/02/ ... ranquisme/
L’accident ferroviari més greu de la història de la ciutat, silenciat pel franquisme
Actualitzat el 11.02.2014 a les 11:20
A Barcelona hi va haver l'accident ferroviari més greu de la seva història quan només feia 15 dies que les tropes franquistes havien entrat a la ciutat. Era l'11 de febrer de 1939. 32 persones van morir i 130 van resultar ferides després que dos combois xoquessin entre les estacions de Sant Gervasi i Gràcia per la fallada dels frens d'un tren que viatjava sense rumb des de les Planes. La notícia va ser deliberadament empetitida per no entelar la imatge dels nous governants.
L’accident més greu dels ferrocarrils produït mai a Barcelona, “amb prou feines va transcendir a l’opinió pública pel període bèl·lic en què va succeir”. Aquestes són paraules extretes del llibre ‘El tren de Sarrià’, de l’historiador Carles Salmerón i Bosch, en què es relata el xoc ferroviari en què van morir 32 persones i va causar 130 ferits. Aquest dimarts fa 75 anys d’aquella tragèdia.
L’accident va ocórrer el dia 11 de febrer de 1939, 15 dies després que les tropes franquistes entressin per la Diagonal. Actualment encara es desconeixen les causes de la topada, encara que, segons ens ha explicat Salmerón a BTV, les condicions bèl·liques hi van tenir molt a veure.
Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya es van militaritzar tan bon punt el govern franquista va entrar a la ciutat. L’empresa va passar a anomenar-se la Companyia i el Servei Militar de Ferrocarrils va fer una “depuració de personal qualificat dels que creien que eren rojos i separatistes, motiu pel qual en pocs dies l’empresa va canviar de dalt a baix.
L’historiador, que ha escrit diversos llibres sobre els trens catalans, també assenyala el mal estat de les vies i dels combois durant la guerra, la qual encara durava quan es va produir l’accident. “Entre el 36 i el 39 no va haver cap tipus de manteniment tècnic, a causa de la falta de recanvis d’importació“.
El tren accidentat provenia de Terrassa i estava compost per les unitats 15-58-17. Segons apunta Salmerón, l’aparell no va frenar en arribar a l’estació del Peu del Funicular i va anar augmentant de velocitat a mesura que avançava cap a la següent estació, la de Sarrià. Un cop hi va arribar va topar amb un altre tren que hi havia estacionat i en el qual alguns passatgers encara hi pujaven.
El tren va seguir circulant sense rumb i no es va aturar fins arribar a l’estació de Sant Gervasi, on va topar amb un altre tren, que sortosament estava buit de passatgers. El xoc entre combois va ser molt fort i va arrossegar el tren estacionat uns 100 metres. Moltes de les persones que van morir “van saltar del tren en marxa i altres van perdre la vida arran del xoc tan fort entre combois“.
Entre els morts hi havia cinc treballadors de la Companyia, entre els quals es trobava també el maquinista del tren, que es va mantenir dalt del ferrocarril fins que es va aturar.
Així ho recollia la premsa de l’època
La premsa de l’època se’n va fer poc ressò. Els diaris ‘La Vanguardia’ i ‘La Libertad’ en fan una notícia breu a les pàgines interiors.
‘La Vanguardia’ va titular la noticia “Accidente ferroviario” i la va situar a l’extrem inferior esquerre de la pàgina 7. Va explicar que va tenir lloc entorn de les vuit del matí i que el comboi va xocar entre les estacions de Sarrià i Gràcia. No explica el nombre de morts ni ferits, encara que sí que diu que els ferits es van traslladar a l’Hospital Clínic. També explica que l’alcalde, juntament amb els regidors de Transport, Sanitat i Reconstruccions es van desplaçar fins al lloc dels fets i destaca “los auxilios de la Religión”, ja que s’oferia consol espiritual a la Parròquia de Santa Teresita de Jesús, a Gràcia.
El diari ‘La Libertad’ sí que detalla el nombre de morts i ferits, si bé el text és encara més reduït i queda mig amagat entre moltes altres notícies. Al costat, s’informa d’una “Cantina de leche para los niños de Madrid”, i just a sota, es parla d’un “Nuevo y maravilloso aparato de destrucción que se llama ‘Avión Lockhoad’”. En el breu es qualifica l’accident com un “acte de sabotatge”, segons Salmerón, perquè així el govern “eludia qualsevol responsabilitat”.
L’accident ferroviari més greu a BCN del Ferrocarril Sarrià
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró