Tren Barcelona-Mataró de 1848, en 30 m.

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Post Reply
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Tren Barcelona-Mataró de 1848, en 30 m.

Post by metring »

De L.V.:

"El tren Mataró-Barcelona de 1848 feia el trajecte en 30 minuts, ara en 40"

El primer ferrocarril d'Espanya celebra 159 anys

Mataró treu a relluir aquest cap de setmana la seva passió pels trens coincidint amb el 159 aniversari de la posada en marxa del primer ferrocarril del territori espanyol: la línia Mataró-Barcelona. Per celebrar l'efemèride, des d'avui i fins diumenge, s'han organitzat diferents activitats , com xerrades, una fira ferroviària o una ofrena floral al monument a Miquel Biada, el visionari que va fer possible la posada en marxa del ferrocarril a Espanya.

-Mataró és el punt de referència de l'afició del ferrocarril a Catalunya?
-Que nosaltres tinguéssim el primer tren fa molt de gràcia als mataronins. La ciutat s'estima molt el tren, i l'afició és intergeneracional, involucra a avis, pares i nets.

-Aquest ha estat el seu cas.
-Jo sóc la sisena generació. El meu rebesavi, Miquel Biada, va estar a Cuba i va veure allà el ferrocarril. Quan va venir a Mataró va posar tot el seu empeny per implantar-lo a aquí. Li va resultar molt difícil, perquè la societat no coneixia el ferrocarril i se'n deien coses com que malmetia les collites, provocava malalties o fins i tot que el greix especial de les rodes era de nadons.

-Ja veig que a l'inici el tren no gaudia de bona fama, però ara no és que en tingui molta...
-L'estant trinxant. Pitjor no es podria fer i no pot ser, perquè el tren és el futur. El cotxe no és sostenible. S'ha d"'invertir igual que en aquella època ho va fer el meu rebesavi i altra gent. Abans del ferrocarril, es trigava sis hores en anar de Mataró a Barcelona. El tren va permetre que el trajecte es fes en mitja hora.

-I ara quan es triga?
-Es triga més que abans. De la mitja hora hem passat a uns 40 minuts. La única diferència és que abans el trajecte era directa i ara es fan parades, però també hem de tenir en compte que no és el mateix un tren d'ara que el Mataró-Barcelona de fa 159 anys. No volem que Mataró sigui a la llarga un Baix Llobregat. Hem de tenir una xarxa de ferrocarrils molt bona perquè la gent confiï amb el tren, que és el contrari del què està passant ara. S'ha d'invertir per tenir una xarxa ferroviària de futur i no totes les rutes tenen perquè passar per Barcelona.

-Hi ha molt centralisme en aquest sentit?
-Ens queixem molt del centralisme de Madrid, però aquí passa el mateix amb Barcelona. No cal que tot arribi a Barcelona, com el TGV. Que travessi Barcelona és llançar els diners, perquè el cost que comporta és tres vegades més que no pas que passi pel Vallès. És vital que arribi a l'aeroport i allà els passatges poden enllaçar amb la nova línia 9 del metro. Per què ha de passar per Barcelona a poca velocitat per no provocar esquerdes? Els diners que ens estalviaríem els podríem invertir en arreglar la xarxa ferroviària. I proposo el preu del TGV sigui molt competitiu per compensar als usuaris de Rodalies.

-El seu rebesavi es va trobar amb els problemes que ens està provocant el TGV?
-La història es repeteix. Unes riuades al Maresme es van endur un pont de la línia del ferrocarril. També va patir sabotatges de gent que hi estava en contra pel tema de les collites. Van cremar un pont abans de la inauguració. També van haver problemes geològics, es van haver de reforçar les proteccions contra el mar i també van aparèixer forats en el terreny per art de màgia.

-Podem estar tranquils, llavors?
-Home! S'ha de treballar bé, ser professionals i aprendre del passat perquè no tornin a repetir-se segons quines coses.

-Però s'han repetit.
-L'home és l"animal que ensopega dos cops amb la mateixa pedra.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Em recorda algú...

Post by Guigui »

metring wrote: -Jo sóc la sisena generació. El meu rebesavi, Miquel Biada, va estar a Cuba i va veure allà el ferrocarril. Quan va venir a Mataró va posar tot el seu empeny per implantar-lo a aquí. Li va resultar molt difícil, perquè la societat no coneixia el ferrocarril i se'n deien coses com que malmetia les collites, provocava malalties o fins i tot que el greix especial de les rodes era de nadons.
Quod erat demonstrandum: trogloditisme mental decimonònic, amb extensió continuista anomenada "AVE pel Litoral"
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: Em recorda algú...

Post by wefer »

Guigui wrote:
metring wrote:se'n deien coses com que malmetia les collites, provocava malalties o fins i tot que el greix especial de les rodes era de nadons.
Quod erat demonstrandum: trogloditisme mental decimonònic, amb extensió continuista anomenada "AVE pel Litoral"
...i totes aquestes falsedats no apareixien perquè sí, sinó que eren els traginers, que veien perillar el seu negoci, els que s'encarregaven d'escampar-les a tort i a dret. Els mateixos que sabotejaven les obres cada nit.
Sempre hi ha algun interès amagat darrera d'aquest tipus de coses.
User avatar
Mortadel·lo
N9
N9
Posts: 1381
Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13

Post by Mortadel·lo »

Traginers pel litoral JA

home del sac integrat!
ES PELIGROSO ASOMARSE
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Tren Barcelona-Mataró de 1848, en 30 m.

Post by metring »

En aquesta web http://es.geocities.com/retroind/vintag ... torell.htm podeu trobar fotografies del viatge conmemoratiu del 150è aniversari del ferrocarril Barcelona-Mataró.
megapauer
N8
N8
Posts: 1203
Joined: Wednesday 04/05/2005 14:25
Location: De la Terra Ferma a l'exili
Contact:

Re: Tren Barcelona-Mataró de 1848, en 30 m.

Post by megapauer »

I el tren de 1848 també feia TOTES les parades que fa l'actual? Perquè que jo sàpigui no hi ha cap tren directe avui en dia.
Salutacions,
Joan

http://www.joanespina.com
User avatar
Santfeliuenc
N10
N10
Posts: 3520
Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
Location: Sant Andreu de la Barca, BL

Re: Em recorda algú...

Post by Santfeliuenc »

Hola,
wefer wrote:...i totes aquestes falsedats no apareixien perquè sí, sinó que eren els traginers, que veien perillar el seu negoci, els que s'encarregaven d'escampar-les a tort i a dret. Els mateixos que sabotejaven les obres cada nit.
Sempre hi ha algun interès amagat darrera d'aquest tipus de coses.
Ahora ocurren cosas como el negarse a ampliar las cercanías o el negarse a ampliaciones de metro como las de la L3, L5 y L6 en conjunto por el Baix Llobregat porque "se solapa", porque "la zona ya está cubierta por el tranvía", etc.

Y digo yo, si alguien pide una ampliación de la L3 y/o L6 del metro hacia el Baix porque pretende llegar a Barcelona en tiempos competitivos... ¿cómo es posible que la respuesta sea que "no" porque se solapa con el tranvía? cuando de sobra sabemos que el tranvía ofrece un determinado servicio que para nada es comparable al del metro. Y lo mismo ocurre con las cercanías... ¿cómo puede ser que hasta el día de hoy nadie haya propuesto desde las instituciones una entrada por la Diagonal atravesando la ciudad? ¿se solapa también con el tranvía?. Porque me parece que aquí hay mucho interesado en que no haya más que el tranvía por el corredor más básico de la ciudad. Y está bien que lo haya, ahora bien, si con este medio tardamos 35-45 minutos en llegar desde Sant Feliu a Francesc Macià y con cercanías tardaríamos en atravesar toda la ciudad en unos 15-20 minutos conectando con todas las salidas y entradas de la misma hacia/desde la RMB... la cosa está clara.

Las excusas siempre han existido, antes era que el tren traía enfermedades, epidemias, penurias, malmetía las cosechas, se usaba grasa extraída de bebés (!) para las vías... ahora las excusas siguen existiendo, no son tan escandalosas porque la gente ya tenemos un mínimo de formación y quien haya pasado de parvulitos ya no se traga según qué patrañas, pero aún sigue habiendo cositas para negarse a lo lógico como: "no se puede hacer eso, es que hay un colector que pasa por ahí", "uy no, es que el subsuelo de aquí es muy complicado", "no, no se puede hacer porque es que cuesta dinero", "no, no, mejor lo dejamos así como está que ya va bien".

Es ridículo, ¿verdad? bueno, pues no lo será tanto cuando estamos funcionando con esto y estas formas de ver la vida son las que nos están condicionando la movilidad por ser las que desde los estamentos oficiales se esgrimen como razones de peso para gestionar y gobernar.

Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
User avatar
Oriolix
N6
N6
Posts: 307
Joined: Saturday 09/10/2010 0:07

Re: Tren Barcelona-Mataró de 1848, en 30 m.

Post by Oriolix »

tren_mataro.jpg
tren_mataro.jpg (46.81 KiB) Viewed 2357 times
Un monument efímer al tren de Mataró al davant de la Universitat de Barcelona el 1877. Trobat a Barcelofília: http://barcelofilia.blogspot.com.es/201 ... elona.html
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”