Eixample · TMB continua netejant l'estació Gaudí de la línia 5, entre Sagrada Família i Hospital de Sant Pau, i per això s'il·lumina sovint malgrat que no ha funcionat mai
Gaudí: l'estació més fantasma
Sandra Arenas
Els usuaris habituals de la línia 2 es pregunten sovint per què entre les estacions de Sagrada Família i Encants hi ha dos revolts tan pronunciats. La raó s'ha d'anar a buscar a la línia 5 i, més concretament, a l'estació Gaudí, una parada que havia de servir per fer el transbordament entre les línies blava i lila però que no ha funcionat mai.
Els passatgers no han caminat mai per les seves andanes, però l'estació existeix i no està pas abandonada. De fet, són molts els passatgers que l'han vista il·luminada en diverses ocasions. Si us enganxeu a la finestra del comboi de la línia 5, després de l'estació de Sagrada Família en direcció a Horta podreu veure aquesta parada sense que us hi hàgiu de deixar la vista.
Les entranyes de Barcelona estan plenes d'estacions que en algun moment de la història es van deixar de considerar útils i es van tancar o directament enderrocar. És el cas de la parada del carrer Ferran, que formava part de la primera línia de metro -l'actual línia 3- i que va ser clausurada l'any 1968 perquè l'actual parada de Drassanes, nova aleshores, hi quedava massa a prop. Encara se'n conserven algunes restes. Quan es van fer les obres per allargar la línia 4, el 1972, es va tancar l'estació de Correus. Actualment està tapiada, però va funcionar durant molts anys. I encara una altra història relacionada amb estacions fantasma: el 1911, també a la groga, es va construir la parada Banc. Era sota la plaça d'Antoni Maura i, segons diu la llegenda, es feia servir per transportar la recaptació diària del Banc d'Espanya.
El cas de Gaudí és ben curiós perquè es va construir amb un objectiu molt clar, però va quedar obsoleta abans que s'hi pogués fer cap servei. El primer projecte no preveia que la 2 fos una línia independent, sinó que s'havia de fondre amb la 5 actual a Sagrada Família. Gaudí havia de ser l'estació de correspondència, i a partir d'aquí el trajecte hauria continuat cap a Horta. Però van passar molts anys fins que, ja als vuitanta, hi va haver un canvi de planificació. Tot i que la parada ja era un fet, el primer projecte va quedar anul·lat i es va decidir que la línia lila fos independent. Gaudí quedava, per tant, per a l'oblit.
Oficines i vida associativa
Les andanes estan desertes, però el conjunt de la infraestructura no. L'entrada és practicable -la trobareu a l'avinguda Gaudí a l'altura del carrer Lepant- i, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), acull oficines i una vida associativa força activa. De fet, és l'espai de reunió de diverses entitats de l'Eixample.
Si es pot dir que Gaudí és l'estació més fantasma de totes és perquè de tant en tant hi ha llum i moviment. Però la raó no té res a veure amb els esperits. TMB continua fent-hi tasques de manteniment perquè no es converteixi en un focus d'inseguretat. No s'hi pot acumular la brossa, sobretot per la proximitat de les estacions de la línia 5.
Si veieu llums i ombres entre Sagrada Família i Sant Pau és, doncs, perquè hi netegen. Tota una decepció per als més aficionats al món dels espectres.
Botons
AVUI.cat