alf_ wrote:Existe un magnífico documental llamado "Taken for a ride" que indaga muy a fondo en el tema. Uno de los momentos más álgidos es cuando entrevistan al anciano Barney Larrick, en su día gerente de operaciones de la National City Lines (la empresa creada por General Motors y cia. que se dedicaba a comprar y desmantelar sistemas de transporte público), que relata como se desmantelaba por completo las empresas de transporte público, contradiciendo directamente al artículo enlazado.
Aquest documental és fals, o com a mínim extremadament tendenciós, en la línia actual de conspiranoies que impliquen grans corporacions, cosa que sempre ven.
La data a partir de la qual les línies ferroviàries van començar el seu declivi als EEUU va ser els anys 20, mentre que la intervenció de la GM i altres companyies amb interessos automobilístics va ser 30 anys després, a partir dels anys 50.
Per explicar-ho de forma molt resumida, moltes d'aquestes companyies ferroviàries es van dedicar a construir línies cap als suburbis totalment deficitàries. Recordem que estem parlant de companyies privades que tenien com a únic objectiu fer diners, no es tractava de cap germaneta de la caritat que volgués promocionar el transport públic per alguna idea metafísica.
Així, es dedicaven a comprar terrenys rurals cada vegada més allunyats de la ciutat per construir-hi nous suburbis (la típica caseta amb jardí americana) i per trencar les reticències dels possibles compradors els col·locaven un ferrocarril que els portés al centre de la ciutat. Com he dit, eren totalment deficitaris donada la baixa densitat però els diners els feien amb el "pelotazo" urbanístic.
De fet, crec que a BCN es va intentar seguir el mateix model amb la Barcelona Traction i la línia cap al Vallès (La Floresta, Valldoreix, etc), o bé amb desenvolupaments com La Florida a la línia de Vic.
A la curta això va representar molts beneficis, però a la llarga va ser una ruïna. A això se li va sumar la irrupció de l'automòbil que d'una banda feia menys atractiu el transport públic i per l'altra creava embussos que perjudicaven els tramvies fent-los encara menys desitjables.
Quan semblava que totes aquestes companyies ferroviàries anaven a petar, van tenir una segona joventut gràcies a la IIa Guerra Mundial i el racionament de la gasolina. Lamentablement, després de la guerra les coses van tornar al seu lloc i les empreses o van fer fallida o van quedar molt tocades, moment en el qual (ara sí) van aparèixer la GM i altres companyies per donar-los l'estocada final.
Però ha de quedar clar que la idea d'unes companyies ferroviàries bones boníssimes amb el lliri a la mà i compromeses amb la salvació de la humanitat contra unes companyies automobilístiques supermegadolentes i traïdores, té molt a veure amb les historietes de la vora del foc que molts necessiten per justificar el "seu" món inventat, però en cap cas són reals.
Més informació:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Electric_Railway
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Mo ... conspiracy