Un article d'opinió sobre la reforma:
Autobusos de Lleida: el desgavell
Al mes d’abril de fa un any, la regidora d’Urbanisme, mobilitat, via pública i concessions, primera tinent d’alcalde, Marta Camps, va presentar amb tots els honors el nou mapa de línies de transport públic de Lleida. L’èxit del nou pla va ser tan clamorós, que l’afluència d’usuaris va baixar de patac més d’un 30%. Refractaris i impermeables a qualsevol crítica, davant les evidències d’un fracàs, en un primer moment van al·legar que això es devia a una inicial desorientació, a manca de costum, etc. Tot, menys reconèixer que canviar un sistema que havia funcionat molt bé durant anys i que estava ja rodat i provada la seva eficàcia, havia estat un gran error.
Si l’antic sistema presentava deficiències en algun punt, el que calia era corregir aquell punt, no canviar tot el sistema. Ara, amb el nou pla, que ha presentat el mateix alcalde, l’inefable Àngel Ros (la gran esperança blanca del PSC), la regidora encara responsable de la mobilitat a la ciutat, no se li ha vist el pèl en ocasió tan solemne. Potser està de vacances i l’ocasió no mereix interrompre el seu merescut descans?…O potser davant de l’anterior desgavell produït en el transport, el sinyor alcalde ja no se’n fia ni de la seva pròpia ombra (vull dir de la seva mà dreta)?
De tot l’anterior desgavell, ningú se’n farà responsable? Quants diners ha costat l’experiment a les butxaques dels lleidatans?…. (es fa un gran silenci…no hi ha resposta). Perquè al damunt, el mateix alcalde ha reconegut que es van tenir que fer continus canvis arran de les queixes dels usuaris. Una de les línies que van fer desaparèixer, ara l’han recuperat íntegrament. L’estalvi de combustible que tant es vantaven amb l’anterior pla, amb el nou resulta reduït a la meitat. I finalment reconeixen que les modificacions són conseqüència dels suggeriments rebuts a través de 3.000 enquestes fetes als usuaris del servei d’autobusos i també s’han consultat les associacions de veïns. I això, no s’hagués pogut fer abans de tirar pel dret un pla que ja es veia d’entrada que no funcionaria? Aquestes enquestes, quants diners han costat?
Al damunt, com a gat escaldat, i amb orgull, l’alcalde va anunciar que s’han editat 70.000 fullets amb el plànol i informació de les noves línies, que tots els lleidatans rebrem a les nostres cases. L’edició d’això i el seu repartiment, quant ens costarà? Perquè s’atansen eleccions i senyor alcalde, s’han de passar comptes! Al damunt, s’instal·larà un punt d’atenció ciutadana i haurà informadors a les parades. No és una mica excessiu tot això? No es pot exposar els plànols i les informacions de manera clara i senzilla a totes les parades, simplement?
I no és que els nous traçats siguin una proesa de simplificació i eficiència. A primera vista, ja es veu que hi han molts trams repetits en vàries línies (almenys en quatre). Molt ens temem que s’hauran de continuar fent modificacions. El que va fer l’Àngel Ros l’altre dia, va ser, implícitament, reconèixer el fracàs d’un model de transport urbà, encara que continuï dient textualment: “Lleida aposta clarament pel transport públic”. Jo li precisaria, “Lleida i els lleidatans, sí. L’ajuntament i les autoritats, no”.
A propòsit del transport públic. I la nova estació d’autobusos, que s’havia de fer al cantó de l’estació de Renfe, servint com a gran nus del transport, facilitant l’enllaç entre els pobles, el transport ferroviari, l’urbà i l’aeroport?……(Es fa un gran silenci a la sala). Suposo, que ho haurem de ficar en el balanç “angelrossià” en la columna de les promeses incomplertes.
http://blocs.mesvilaweb.cat/massot31/?p=267979
^^ No hi estic massa d'acord. Diu que la xarxa anterior venia a ser una meravella i després critica els solapaments a la nova, quan a l'antiga hi havia carrers on quasi hi passaven totes les línies.