http://www.btv.cat/btvnoticies/2014/10/ ... nt-andreu/
El pont del Dragó, un pas amb molta història
El pont del Dragó es va construir cap a l'any 1862, amb la via del tren que entrava a Barcelona des del Vallès. El pont va servir des d'aleshores com a porta d'entrada des de Sant Andreu a la zona que avui en dia és Nou Barris. Actualment és un dels molts passos que hi ha sota la Meridiana.
La coneguda com a carretera fina – l’actual passeig de Valldaura- hi circulava per sota des de Sant Andreu per Collserola amunt, fins a Fogars de Tordera. El nom del pont del Dragó es deu a la proximitat de la masia de Can Dragó, però durant els anys 30 es va conèixer també com el pont de la Mort, a causa de les morts de vianants que travessaven per sobre de les vies i queien al buit o dels intents de sabotatge que hi va haver.
Els anys 1950, l’entorn va fer un canvi radical. El soterrament de les vies del tren i la construcció de la prolongació de la Meridiana fins a la Trinitat la dècada següent, van separar els dos barris. El pont es va fer de nou i per sobre ja no hi passaven els trens a favor dels cotxes. També hi van començar a circular més vehicles per entrar i sortir del passeig de Valldaura, cap als barris de la Guineueta, Porta o la Prosperitat, entre d’altres.
Els anys 80 el pont es va decorar amb una parell de dragons de cartró pedra, fantasia suggerida pel nom. Tot i això, aquesta referència a aquests rèptils és rebutjada pels entesos, que asseguren que el nom de Dragó, feia referència als soldats d’infanteria de Felip V, que l’any 1713 van irrompre i castigar la zona. La masia ja desapareguda es coneix encara amb aquest nom. Fos com fos, amb el pas del temps i la manca de manteniment, els dracs van ser retirats del pont i conservats a la memòria dels veïns. Llavors las parets es van decorar amb rajoles blanques i blaves com un trencadís.
Amagar la transcripció
El pont del Dragó és, avui dia, un pas més sota la Meridiana, però durant bona part del segle XX va ser una connexió important entre Sant Andreu i l'actual Nou Barris. Per sota hi circulava l'anomenada carretera fina, actualment el passeig de Valldaura. Per sobre no hi passaven cotxes, sinó trens i també els veïns que caminaven sobre les vies, muntades a l'aire. Els accidents van comportar al vial el sobrenom del pont de la Mort.
JOSEP MARIA BABÍ, Arxiu Històric de les Roquetes - Nou Barris
"Els anys 1934 i endavant, hi van haver-hi diversos accidents. Gent que hi va caure a través de les vies i es va matar. D'altra banda, també es van trobar bombes de sabotejadors que les havien deixat sota del pont. També es va trobar un home carbonitzat, el seu cadàver, i se suposa que era un sabotejador de tramvies que li havia esclatat l'ampolla de líquid inflamable que portava a les mans."
Els anys 50 els trens es van soterrar i es va remodelar el pont per sustentar la Meridiana i donar servei als veïns d'uns barris en creixement. Ja consolidada la zona, als anys 80 es va decorar el pont amb referències al seu nom.
JOSEP MARIA BABÍ, Arxiu Històric de les Roquetes - Nou Barris
"Es van muntar uns dracs gegantins enganxats a les columnes que separaven els dos vials del pont, allà pels anys 80. Aquests dracs per falta de manteniment es van anar embrutant, es van anar omplint de pols, degradant pel fum dels cotxes, fins que en un d'ells li va caure el cap, i van tenir un final cantat."
L'Ajuntament va retirar les figures i va decorar amb pintura i trencadissos el pont. Un aspecte que es manté
El Pont del Dragó, antic pont del tren
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró