Don Ramón wrote:Metros con neumáticos los conocía, también hay en Montreal y Ciudad de México, y me suena que por alguna parte de asia había alguno más. El de México tiene también unas rampas considerables, no sé si lo harían por eso con neumáticos, o si habiéndolo hecho con neumáticos aprovecharon para hacer las rampas más pronunciadas.
Sí, n'hi ha en més països (Santiago de Xile, Torí, Lausanne...) però volia dir que la tecnologia és francesa (Michelin, VAL) o japonesa (Mitshubishi, Kawasaki). Tot i que he de corregir-me, acabo de veure que Bombardier (Canadà) i Woojin (Corea del Sud) també han desenvolupat metros sobre pneumàtics, com les llançadores dels aeroports londinencs de Gatwick i Stansted (Bombardier).
Don Ramón wrote:Están metiéndo caña en el tema de tranvía en París, que me parece curioso por haber sido tradicionalmente el ejemplo anti-tranvías por excelencia. Hasta en Londres duraron más, hasta 1952, además fueron despedidos y son recordados hasta la fecha con un tanto de nostalgia y no menosprecio.
Estan ficant canya amb els transports urbans en general a tot França, gràcies a les lleis Grenelle del Medi Ambient, que amb l'objectiu de reduir les emissions de CO2 d'un 20%, han finançat desenes de projectes de tramvia i BHNS a les aglomeracions franceses. També cal dir que les LGV en obres també s'estan desenvolupant sota l'impuls de les lleis Grenelle.
La regió Île-de-France no està inclosa en la llei Grenelle ja que té finançament propi en matèria de transports a través del STIF (Syndicat des Transports de l'Île-de-France), que seria l'equivalent a l'ATM però amb moltíssim més poder. A la regió parisina la motivació és crear mitjans de transport de gran capacitat per combatre els embussos, desenclavar barris i zones perifèriques (la futura branca del T4 donarà accés als suburbis on es van originar els famosos aldarulls de 2005) i donar accessibilitat a zones d'activitat econòmica i serveis (Vélizy, mercat internacional de Rungis, universitats, hospitals, etc.). Si s'han fet tantes línies de tramvies és perquè en un moment donat es van adonar que no tenia sentit prolongar indefinidament les línies de metro, i que amb la construcció de tramvies es podien satisfer les necessitats de transport de manera més barata i més ràpida.
Però cal dir que el boom del tramvia a França no és només una questió de transport, és també (i sobretot) d'urbanisme, ja que la construcció de cada línia porta associada una reforma urbana.
Don Ramón wrote:En Barcelona parece que no hubo problemas en seguir la estela de París en quitarse los tranvías de en medio, con nuestras clásicas delusiones de sentirnos megalópolis que no ciudad medianita, pero para traerlo de vuelta hay mucho drama, solo hay que ver lo que pasó con la Diagonal. Vale que en París no estan metiéndolo por el centro, pero también hay que ver la densidad de Metro que tiene.
Efectivament, segurament París sigui la ciutat del món amb més densitat de línies de metro. L'any 1937 tots i cadascun dels 80 barris de París ja tenien metro, els efectes de la II Guerra Mundial van deixar molt malmesa la xarxa de tramvies mentre que el metro no només va resistir, sinó que en la postguerra el metro va conèixer les millors xifres d'afluència de la seva història (inclús superiors a les actuals, ja que llavors no hi havia RER).
Cada cop que s'apropen les eleccions municipals reapareixen algunes idees per reintroduir el tramvia al centre de París (com per exemple una línia circular per enllaçar les 6 estacions principals o una línia resseguint el marge dret del Sena) però les necessitats de transport son tan urgents a la perifèria, que els únics projectes que s'han fet en els últims 75 anys a París
intramuros (RER, tram central de la línia 13 del metro i línia 14) han estat projectes a escala regional.
Don Ramón wrote:Tu que pareces ser muy familiar con el tema, ¿dirías que hacen mucho drama con cada nueva línea, o más bien la reacción es positiva?
La reacció és positiva en el 98% dels casos. El "drama" pot ser per a alguns comerciants, no pel tranvia en sí sinó per les obres, però més que drama és un sacrifici ja que tothom hi veu els avantatges una vegada està posat en marxa.
Que jo sàpiga, els únics que no volen tranvia són els del 16è districte de París (el districte burgès per excel·lència). El T3, que hauria d'encerclar París, hauria de passar per allà. Però també cal dir que seria el tram amb menys demanda, no només per l'al·lèrgia als transports públics de molts dels seus habitants, sinó perquè d'una banda hi ha el Bois de Boulogne (menor població a servir) i perquè seria paral·lel parcialment al RER C i a la línia 9 del metro.
Però fora de París, desenes d'alcaldes reclamen el "seu" tramvia.