Lo siento pero no es cierto que las estaciones principales y muy turísticas no estén adaptadas.raulitinbcn wrote:Curiosidad, las estaciones principales y muy turísticas no estan adaptadas
Remodelació d'estacions de metro
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Remodelació d'estacions de metro
Re: Remodelació d'estacions de metro
Hombre, ni cierto ni incierto, no tenemos que ir nadie a los extremos, es muy infantil eso. Con un minuto en Google he encontrado un fantástico mapa de TiS que nos muestra las estaciones de Metro según estén o no adaptadas:victorcasta wrote:Lo siento pero no es cierto que las estaciones principales y muy turísticas no estén adaptadas.raulitinbcn wrote:Curiosidad, las estaciones principales y muy turísticas no estan adaptadas
http://territori.gencat.cat/web/.conten ... _popup.jpg
(no está a la ultimísima pues no consta Gràcia como adaptada, y Poble Sec está "en proceso", pero sirve para ir tirando) Aquí podemos ver que las estaciones de Urquinaona, Jaume I, Verdaguer, Pl. Espanya, Pl. Sants y Barceloneta son todas estaciones céntricas y/o turísticas que no están adaptadas. Quedan como 20 estaciones sin adaptar, y las que he mencionado son seis, entre las cuales importantes intercambiadores. No son ni de lejos todas las estaciones céntricas y turísticas, pero son una parte muy sustancial como para no tenerlo en consideración.
Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón
"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón
"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Estacions adaptades, intercanviadors no adaptats
Continuo insistint, veient la ceguesa persistent de les autoritats: moltes de les estacions que afirmen que estan adaptades, no tenen els corredors de connexió adaptats. Per exemple, Catalunya i Passeig de Gràcia.
I, tal com ho presenten (o, millor dit, no ho presenten), tampoc sembla que pensin fer-ho mai.
I, tal com ho presenten (o, millor dit, no ho presenten), tampoc sembla que pensin fer-ho mai.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Estacions adaptades, intercanviadors no adaptats
I d'altres són adaptacions a mitges, doncs per exemple, Sants-Estació està adaptada per anar a la L3, però no per anar a Renfe. Per anar fins a Renfe s'ha d'anar direcció L3, allà sortir al carrer i entrar al vestibul de l'estació de Sants. I això ho compten com estació adaptada.Guigui wrote:Continuo insistint, veient la ceguesa persistent de les autoritats: moltes de les estacions que afirmen que estan adaptades, no tenen els corredors de connexió adaptats. Per exemple, Catalunya i Passeig de Gràcia.
I, tal com ho presenten (o, millor dit, no ho presenten), tampoc sembla que pensin fer-ho mai.
Salutacions,
Oriol
Oriol
- Ecomobisostrans
- N10
- Posts: 3713
- Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Location: Barcelona
- Contact:
Re: Estacions adaptades, intercanviadors no adaptats
Entenc que adaptar els corredors ara mateix sigui molt costós, lo que no costaria res es programar les màquines per permetre l'enllaç per fora, llavors ja seria un enllaç adaptat, de la mateixa manera que molts enllaços amb RENFE sempre es fan per fora (Bellvitge-Gornal Barceloneta-Est.França, etc.)Guigui wrote:Continuo insistint, veient la ceguesa persistent de les autoritats: moltes de les estacions que afirmen que estan adaptades, no tenen els corredors de connexió adaptats. Per exemple, Catalunya i Passeig de Gràcia.
I, tal com ho presenten (o, millor dit, no ho presenten), tampoc sembla que pensin fer-ho mai.
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
Re: Estacions adaptades, intercanviadors no adaptats
Si tinguéssim personal a cada vestíbul no caldria ni reprogramar les màquines. Només amb donar un avís al treballador de l'altre vestíbul n'hi hauria prou. És més, si fóssim una mica més seriosos amb el tracte al viatger, no tindríem 1 persona per vestíbul en una estació d'enllaç, tindríem una o més que es poden repartir les tasques entre els vestíbuls, i aquesta gent podria acompanyar i ajudar al viatger a fer l'enllaç per superfície, per això de les molèsties ocasionades que diuen.Ecomobisostrans wrote:Entenc que adaptar els corredors ara mateix sigui molt costós, lo que no costaria res es programar les màquines per permetre l'enllaç per fora, llavors ja seria un enllaç adaptat, de la mateixa manera que molts enllaços amb RENFE sempre es fan per fora (Bellvitge-Gornal Barceloneta-Est.França, etc.)Guigui wrote:Continuo insistint, veient la ceguesa persistent de les autoritats: moltes de les estacions que afirmen que estan adaptades, no tenen els corredors de connexió adaptats. Per exemple, Catalunya i Passeig de Gràcia.
I, tal com ho presenten (o, millor dit, no ho presenten), tampoc sembla que pensin fer-ho mai.
En tot cas, ja se sap que aquí innovar és automatitzar, i molts encara creuen que automatitzant dones millor servei
El metro de Barcelona amb motoristes!
Re: Remodelació d'estacions de metro
Una pregunta?
Com és que l'accés interior al metro de l'estació de Sants de Barcelona no l'han remodelat?
Per exemple, les barreres són les de torniquen, les quals van fatal en el moment en que una persona va amb una maleta (i serà que no hi han gent que va amb maletes en aquella estació).
I la zona del primer i el segon vestíbul és antic i vell.
Trobo que la impressió que s'emporten els turistes amb aquesta estació (tenint en compte que són els clients de l'AVE i de l'aeroport, ja que molta gent fa el transbord del tren al metro en aquesta estació) és pessima.
No ho entenc. FALTA DE DINERS, està clar però s'hauria de prioritzar aquesta estació.
Com és que l'accés interior al metro de l'estació de Sants de Barcelona no l'han remodelat?
Per exemple, les barreres són les de torniquen, les quals van fatal en el moment en que una persona va amb una maleta (i serà que no hi han gent que va amb maletes en aquella estació).
I la zona del primer i el segon vestíbul és antic i vell.
Trobo que la impressió que s'emporten els turistes amb aquesta estació (tenint en compte que són els clients de l'AVE i de l'aeroport, ja que molta gent fa el transbord del tren al metro en aquesta estació) és pessima.
No ho entenc. FALTA DE DINERS, està clar però s'hauria de prioritzar aquesta estació.
Escales mecàniques de Sants
Per no parlar de les escales mecàniques d'aquest vestíbul: les més velles, brutes i fastigoses de la xarxa. I més d'un parell de mesos tancades que porten.
Re: Remodelació d'estacions de metro
Crec que aquest accès depen únicament d'ADIF i no del metro i per això esta en aquestes lamentables condicions.
Mig any sense escales mecàniques al metro de l’estació de Sants
http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/05/ ... mobilitat/
Mig any sense escales mecàniques al metro de l’estació de Sants
http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/05/ ... mobilitat/
Re: Remodelació d'estacions de metro
Por cierto:
En el mapa del metro de la página web de TMB,siguen saliendo como no adaptadas Poble Sec y Virrei Amat.
En este último caso no es disculpable,porque ya hace la tira que está adaptada.
En el mapa del metro de la página web de TMB,siguen saliendo como no adaptadas Poble Sec y Virrei Amat.
En este último caso no es disculpable,porque ya hace la tira que está adaptada.
Re: Remodelació d'estacions de metro
Així és i mentrestant més botigues obertes a sants....adri wrote:Crec que aquest accès depen únicament d'ADIF i no del metro i per això esta en aquestes lamentables condicions.
Mig any sense escales mecàniques al metro de l’estació de Sants
http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/05/ ... mobilitat/
Re: Remodelació d'estacions de metro
http://www.btv.cat/btvnoticies/2015/05/ ... tat-metro/
Clam perquè es millori l’accessibilitat de l’estació de l’L1 d’Urquinaona
Actualitzat el 12.05.2015 a les 13:32
L'Associació per un Eixample Sostenible reclama que es reformi l'estació de l'L1 d'Urquinaona per fer-la més accessible. És una de les parades més cèntriques de la ciutat i també de les que té més escales per arribar a les andanes. La Generalitat diu que les obres estan en fase de projecte però que encara no hi ha una data concreta per dur-les a terme.
El ferrocarril metropolità es va inaugurar el 1924. Només dos anys més tard es va obrir l’estació d’Urquinaona. Amb 90 anys de servei, és de les més envellides i desfasades de la xarxa de metro de Barcelona, tot i ser una de les parades neuràlgiques, que uneix les línies 1 i 4 del metro i connecta amb 14 autobusos diürns.
El Departament de Territori i Sostenibilitat diu que s’han fet accessibles 121 de les 139 estacions de la xarxa de metro, i quatre més ho estaran el febrer de 2016. Però per a l’estació de l’L1 d’Urquinaona, tot i que està en fase de projecte, encara no hi ha data.
Des de l’Associació per un Eixample Sostenible opinen que l’actuació al metro hauria de coincidir amb una reformulació total de la plaça, que consideren vital per a la mobilitat entre l’Eixample i Ciutat Vella.
L'estació d'Urquinaona de la L-1 té moltes escales, més de 70 en l'accés que dóna al mig de la plaça. Els veïns se sorprenen que un punt tan neuràlgic per a la mobilitat tingui el metro en aquestes condicions. Molts usuaris arriben en metro per connectar amb alguna de les catorze línies de bus diürn, quatre de les quals són de la xarxa ortogonal.
CHARO MARTÍNEZ, Associació per un Eixample Sostenible
"Ho estan arreglant tot, aquí mateix el passeig de Gràcia, la Rambla de Catalunya, el passeig de Sant Joan… I això, que és un lloc de pas, pas, pas. Aquí no ho arregla ningú."
El Departament de Territori i Sostenibilitat confirma que s'han fet accessible 121 de les 139 estacions de la xarxa de metro, i quatre més ho estaran al febrer. Però per a l'estació de la L1 d'Urquinaona, tot i que està en fase de projecte, encara no hi ha data.
Usuaris i veïns coincideixen en què la situació és insostenible, ja que l'estació està molt envellida. De fet és de les més antigues. Les parades d'Urquinaona daten de 1926 i de 1932. Als anys 50 es van connectar per sota de la Plaça i el 1972 es va fer el transbordament.
CHARO MARTÍNEZ, Associació per un Eixample Sostenible
"Hi ha escales que les has de pujar esglaó per esglaó, tots. Per tant la queixa de la tercera edat és enorme. Inclús, a l'Ajuntament s'han fet queixes, s'han posat denúncies."
MARGARITA LÓPEZ PUIGARNAU
"Em costa bastant pujar. M'agafo a la barana i inclús de vegades, si porto alguna cosa sempre hi ha gent que m'ajuda."
ISAAC MARTÍNEZ
"La gente sube de golpe y a lo mejor estás bajando tú, no se puede subir, te tienes que esperar, echarte a un lado, a veces hay señores mayores que se esperan, pierden el metro. En Urquinaona se forma mucho jaleo."
Des de l'Associació per un Eixample Sostenible opinen que l'actuació al metro hauria de coincidir amb una reformulació total de la plaça, que consideren vital per a la mobilitat entre l'Eixample i Ciutat Vella però també per tota la ciutat. Val a dir que a banda del transport públic, la travessen cinc carrils, i per tant té 10 punts d'entrada o sortida de vehicles.
Clam perquè es millori l’accessibilitat de l’estació de l’L1 d’Urquinaona
Actualitzat el 12.05.2015 a les 13:32
L'Associació per un Eixample Sostenible reclama que es reformi l'estació de l'L1 d'Urquinaona per fer-la més accessible. És una de les parades més cèntriques de la ciutat i també de les que té més escales per arribar a les andanes. La Generalitat diu que les obres estan en fase de projecte però que encara no hi ha una data concreta per dur-les a terme.
El ferrocarril metropolità es va inaugurar el 1924. Només dos anys més tard es va obrir l’estació d’Urquinaona. Amb 90 anys de servei, és de les més envellides i desfasades de la xarxa de metro de Barcelona, tot i ser una de les parades neuràlgiques, que uneix les línies 1 i 4 del metro i connecta amb 14 autobusos diürns.
El Departament de Territori i Sostenibilitat diu que s’han fet accessibles 121 de les 139 estacions de la xarxa de metro, i quatre més ho estaran el febrer de 2016. Però per a l’estació de l’L1 d’Urquinaona, tot i que està en fase de projecte, encara no hi ha data.
Des de l’Associació per un Eixample Sostenible opinen que l’actuació al metro hauria de coincidir amb una reformulació total de la plaça, que consideren vital per a la mobilitat entre l’Eixample i Ciutat Vella.
L'estació d'Urquinaona de la L-1 té moltes escales, més de 70 en l'accés que dóna al mig de la plaça. Els veïns se sorprenen que un punt tan neuràlgic per a la mobilitat tingui el metro en aquestes condicions. Molts usuaris arriben en metro per connectar amb alguna de les catorze línies de bus diürn, quatre de les quals són de la xarxa ortogonal.
CHARO MARTÍNEZ, Associació per un Eixample Sostenible
"Ho estan arreglant tot, aquí mateix el passeig de Gràcia, la Rambla de Catalunya, el passeig de Sant Joan… I això, que és un lloc de pas, pas, pas. Aquí no ho arregla ningú."
El Departament de Territori i Sostenibilitat confirma que s'han fet accessible 121 de les 139 estacions de la xarxa de metro, i quatre més ho estaran al febrer. Però per a l'estació de la L1 d'Urquinaona, tot i que està en fase de projecte, encara no hi ha data.
Usuaris i veïns coincideixen en què la situació és insostenible, ja que l'estació està molt envellida. De fet és de les més antigues. Les parades d'Urquinaona daten de 1926 i de 1932. Als anys 50 es van connectar per sota de la Plaça i el 1972 es va fer el transbordament.
CHARO MARTÍNEZ, Associació per un Eixample Sostenible
"Hi ha escales que les has de pujar esglaó per esglaó, tots. Per tant la queixa de la tercera edat és enorme. Inclús, a l'Ajuntament s'han fet queixes, s'han posat denúncies."
MARGARITA LÓPEZ PUIGARNAU
"Em costa bastant pujar. M'agafo a la barana i inclús de vegades, si porto alguna cosa sempre hi ha gent que m'ajuda."
ISAAC MARTÍNEZ
"La gente sube de golpe y a lo mejor estás bajando tú, no se puede subir, te tienes que esperar, echarte a un lado, a veces hay señores mayores que se esperan, pierden el metro. En Urquinaona se forma mucho jaleo."
Des de l'Associació per un Eixample Sostenible opinen que l'actuació al metro hauria de coincidir amb una reformulació total de la plaça, que consideren vital per a la mobilitat entre l'Eixample i Ciutat Vella però també per tota la ciutat. Val a dir que a banda del transport públic, la travessen cinc carrils, i per tant té 10 punts d'entrada o sortida de vehicles.
Re: Remodelació d'estacions de metro
^^Lo de Urquinaona clama al cielo, y encima es mi parada de metro...
Quasi sempre baixo o pujo a l'estació Catalunya. Urquinaona és un suplici excepte l'entrada a la línia 4 que es troba a Via Laietana.
Quasi sempre baixo o pujo a l'estació Catalunya. Urquinaona és un suplici excepte l'entrada a la línia 4 que es troba a Via Laietana.
Visca el metro!!
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Remodelació d'estacions de metro
Pensa que alguns encara et dirien que tal com està és fantàstica, que pujant i baixant escales fas esport, és supersà, ecològic i sosteniblebitxofo wrote:^^Lo de Urquinaona clama al cielo, y encima es mi parada de metro...
Quasi sempre baixo o pujo a l'estació Catalunya. Urquinaona és un suplici excepte l'entrada a la línia 4 que es troba a Via Laietana.
El problema d'Urquinaona és que és tant complicat adaptar-la que significa esventrar tota la zona de Pl. Urquinaona. Això vol dir moltes molèsties i, sobretot, molts diners. I com bé sabem, els diners dels nostres impostos estan per pagar els interessos dels bancs internacionals, no pas per fer obres que millorin la vida de la gent.
El mateix problema ens el trobem a Pl. Espanya, Pl. de Sants i en menor mesura a Pl. Catalunya. Recordem les obres de Diagonal tot el que van comportar, tot i ser segurament més senzilles que les que queden per fer.
De tota manera crec que són reformes que s'han de prioritzar perquè tenim una xarxa adaptada a PMR en gran part però molt poc utilitzable, ja que són precisament moltes de les estacions principals de correspondència les que no estan adaptades. A can TMB et diuen cofois quin tant per cent d'estacions estan adaptades, però no quin tant per cent de gent utilitza aquestes estacions, que és el que realment importa. No és el mateix Baró de Viver que Urquinaona.
Resumint: de què em serveix que estiguin adaptades la gran majoria d'estacions de la L1 i la L3 si no hi ha cap estació de correspondència adaptada entre aquestes dues línies? Només per fer trajectes interns.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Albert Llauger
- N5
- Posts: 129
- Joined: Friday 11/10/2013 13:18
- Location: Barcelona (Joanic L4)
Re: Remodelació d'estacions de metro
Doncs sí que hauria de ser prioritari adaptarles correspondències. A Urquinaona suposo que haurien de reconstruir tot l'enllaç L1-L4 amb passadissos i vestíbuls nous, tenint en compte que per allà sota també hi passa el túnel de Renfe, però l'estació necessita una reforma.
El que no entenc és el cas de Sants Estació, el vestíbul d'enllaç amb l'estació de Sants sense adaptar i amb unes escales mecàniques que s'avarien constantment. Aquest vestíbul és tercermundista tenint en compte que és l'accés a la (de moment) principal estació ferroviària de Barcelona desde la xarxa de metro, i cada dia l'utilitza molta gent amb maletes, a part de gent gran. Tanta reforma de l'estació i aquest vertíbul ni el toquen...
El que no entenc és el cas de Sants Estació, el vestíbul d'enllaç amb l'estació de Sants sense adaptar i amb unes escales mecàniques que s'avarien constantment. Aquest vestíbul és tercermundista tenint en compte que és l'accés a la (de moment) principal estació ferroviària de Barcelona desde la xarxa de metro, i cada dia l'utilitza molta gent amb maletes, a part de gent gran. Tanta reforma de l'estació i aquest vertíbul ni el toquen...
Re: Remodelació d'estacions de metro
Et refereixes a les escales que donen accés directe al vestíbul de l'estació d'Adif? Si es així, el manteniment no corre a càrrec de TMB, és Adif l'encarregada de fer-ho, però ja veiem que passen olímpicament...Albert Llauger wrote:Doncs sí que hauria de ser prioritari adaptarles correspondències. A Urquinaona suposo que haurien de reconstruir tot l'enllaç L1-L4 amb passadissos i vestíbuls nous, tenint en compte que per allà sota també hi passa el túnel de Renfe, però l'estació necessita una reforma.
El que no entenc és el cas de Sants Estació, el vestíbul d'enllaç amb l'estació de Sants sense adaptar i amb unes escales mecàniques que s'avarien constantment. Aquest vestíbul és tercermundista tenint en compte que és l'accés a la (de moment) principal estació ferroviària de Barcelona desde la xarxa de metro, i cada dia l'utilitza molta gent amb maletes, a part de gent gran. Tanta reforma de l'estació i aquest vertíbul ni el toquen...
Re: Remodelació d'estacions de metro
Doncs em sembla que he estrenat la nova escala mecànica, perquè des de dimarts al matí hi ha una nova de trinca que puja fins al vestíbul de rodalies i ave! Això sí, només han posat una escala mecànica de les dues que hi ha.Renfe451 wrote:Et refereixes a les escales que donen accés directe al vestíbul de l'estació d'Adif? Si es així, el manteniment no corre a càrrec de TMB, és Adif l'encarregada de fer-ho, però ja veiem que passen olímpicament...Albert Llauger wrote:Doncs sí que hauria de ser prioritari adaptarles correspondències. A Urquinaona suposo que haurien de reconstruir tot l'enllaç L1-L4 amb passadissos i vestíbuls nous, tenint en compte que per allà sota també hi passa el túnel de Renfe, però l'estació necessita una reforma.
El que no entenc és el cas de Sants Estació, el vestíbul d'enllaç amb l'estació de Sants sense adaptar i amb unes escales mecàniques que s'avarien constantment. Aquest vestíbul és tercermundista tenint en compte que és l'accés a la (de moment) principal estació ferroviària de Barcelona desde la xarxa de metro, i cada dia l'utilitza molta gent amb maletes, a part de gent gran. Tanta reforma de l'estació i aquest vertíbul ni el toquen...
Re: Remodelació d'estacions de metro
Així és, fa un parell de setmanes que ja funcionen aquestes noves escales, una pena haver trigat quasi un any...local wrote:Doncs em sembla que he estrenat la nova escala mecànica, perquè des de dimarts al matí hi ha una nova de trinca que puja fins al vestíbul de rodalies i ave! Això sí, només han posat una escala mecànica de les dues que hi ha.Renfe451 wrote:Et refereixes a les escales que donen accés directe al vestíbul de l'estació d'Adif? Si es així, el manteniment no corre a càrrec de TMB, és Adif l'encarregada de fer-ho, però ja veiem que passen olímpicament...Albert Llauger wrote:Doncs sí que hauria de ser prioritari adaptarles correspondències. A Urquinaona suposo que haurien de reconstruir tot l'enllaç L1-L4 amb passadissos i vestíbuls nous, tenint en compte que per allà sota també hi passa el túnel de Renfe, però l'estació necessita una reforma.
El que no entenc és el cas de Sants Estació, el vestíbul d'enllaç amb l'estació de Sants sense adaptar i amb unes escales mecàniques que s'avarien constantment. Aquest vestíbul és tercermundista tenint en compte que és l'accés a la (de moment) principal estació ferroviària de Barcelona desde la xarxa de metro, i cada dia l'utilitza molta gent amb maletes, a part de gent gran. Tanta reforma de l'estació i aquest vertíbul ni el toquen...
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Remodelació d'estacions de metro
I jo! Dissabte al matí agafava un TGV, i quan les vaig veure funcionant gairebé em van brollar les llàgrimes.local wrote:Doncs em sembla que he estrenat la nova escala mecànica, perquè des de dimarts al matí hi ha una nova de trinca que puja fins al vestíbul de rodalies i ave! Això sí, només han posat una escala mecànica de les dues que hi ha.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Remodelació d'estacions de metro
Casta, casta!!!Fran-Ikarus wrote:I jo! Dissabte al matí agafava un TGV,
El problema concret de Sants-Estació és que tot està pendent de la segona fase de la remodelació de l'estació d'ADIF, des de la Plaça dels Països Catalans fins a l'enllaç del metro. Donat com estan les coses, crec que més valdria descartar l'ampliació i centrar els esforços en acabar Sagrera. Així com a mínim es podria adaptar d'una vegada Sants-Estació de la manera més senzilla possible.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT