Granolleri wrote:Sagrerenc wrote:I per què no un model com el que aplicarà París a partir del setembre, zona única per a tota la regió i T-Mes a 70 euros?
No em semblaria just que una persona que visqués al Vendrell, o a Maçanet, li sortís més car anar a Tarragona o Girona que a Barcelona. Ja directament em semblaria una aberració que un Vendrell-Ripoll fos més barat que anar a Torredembarra...
Abans de res, comentar que a París les zones serveixen per als abonaments setmanals, mensuals i anuals, i no s'apliquen als bitllets senzills o títols multiviatge, que van en funció del quilometratge.
Dit això, voleu dir que hi ha algú del Vendrell que treballi o estudiï a Vic i que hi vagi en tren cada dia? (dic Vic i no Ripoll ja que està fora de l'àmbit "pur" de Rodalies). Si algú, per circumstàncies de la vida, viu al Vendrell i troba feina a Vic, ja en té prou de sacrificar 6 hores cada dia dins d'un tren, com perquè a sobre hagi de pagar de més.
La idea de la zona única a Île-de-France és no penalitzar la gent que viu lluny de la feina, ningú fa 100 km diaris en tren per plaer. En canvi, la gent que viu i treballa dins de París té una oferta de transport excel·lent (altes freqüències, metro a tot arreu) i per tant pot pagar més proporcionalment als kms realitzats.
Per posar un exemple numèric, a partir del setembre una persona que viu a París i treballa a Disneyland pagarà 70 euros al mes (dels quals l'empresa li reemborsa per llei com a mínim la meitat, és a dir, finalment pagarà 35 € al mes) mentre que un turista allotjat a París que vulgui passar el dia a Disneyland haurà de pagar 15,20 € anada i tornada.
Granolleri wrote:A part: com ho pagaríem tot això?
La gran diferència és d'on surten els diners. A Île-de-France (la regió de París) les empreses de més de 9 empleats paguen al STIF (l'equivalent de l'ATM) un total de 3.424 M€ (el 40% del cost del sistema) mentre que les contribucions de les administracions públiques són de només el 17%. A la Regió Metropolitana de Barcelona les administracions públiques paguen més d'un 50% i les empreses no paguen res...