genissimon wrote:El Directo de Burgos, ara mateix, tindria sentit perfectament per a mercaderies i regionals. No crec que doni per a més en les condicions que està (comptant obert el túnel de Somosierra on hi ha una desina sepultada per una esllavissada).
Altra cosa és si s'hagués mantingut adequadament el CTC, estacions telecomandades, etc... Donaria per a molt.
Hi ha el pla de perlongar el rodalies de Madrid fins a Soto del Real des de l'actual terminal de Colmenar Viejo, i hi ha qui diu Miraflores de la Sierra (i jo personalment dic Valdemanco)... però em temo que encara passaran força anys per veure-ho en servei, perquè a més, a Rodalies Madrid hi ha altres prioritats força més urgents.
Per regionals... no, no realment.
Ara com ara, el tram entre Manzanares-Soto del Real i Aranda de Duero està tancat, o com si ho estigués. Mentre no es repari l'esllavissada del túnel de Somosierra, res de res, ni en viatgers, ni en mercaderies.
Entre Aranda de Duero i Burgos... es parla i es reparla de mercaderies. Però la Junta de Castella i Lleó no sembla que s'ho acabi de prendre seriosament.
I si ells no ho fan, no ho farà el ministeri.
genissimon wrote:Però el seu taló d'aquiles també fou que no està electrificat, enmig d'una xarxa completament electrificada.
No. Això és una cosa que és circumstancial (la plataforma permet doble via i evidentment, donat el cas, es podria electrificar).
El què no és circumstancial és el tap circulatori que hi ha entre Colmenar Viejo i Chamartín, i especialment entre Cantoblanco (on s'hi incorpora el ramal d'Alcobendas) i Chamartín. La malla horària de rodalies és especialment densa: la C4 de rodalies no va amb horari, sinó amb freqüència de pas.
Entaforar-hi un servei de regionals amb una certa freqüència a Burgos via Aranda, i a més, trens de mercaderies (a Aranda, a Burgos o més enllà), comportaria arribar al punt de saturació, i a un risc constant de tenir un festival de retards en cascada al túnel de Sol, cosa absolutament no desitjable.
A més, tot i que tota obra per dessaturar el tram Cantoblanco-Fuencarral-Chamartín hauria de ser d'envergadura ja que en l'actualitat la LAV de Valladolid va paral.lela al Directo de Burgos entre Tres Cantos i Chamartín, i directament hi ha quatre vies entre Cantoblanco i Fuencarral, s'hi agefeix un altre problema: les futures ampliacions de les LAV del nord (Astúries, Galícia, País Basc, sobretot les dues darreres) obligaran a ampliar una estació de Chamartín on comença a haver-hi un seriós problema de capacitat, tant del vestíbul (molt petit pel flux de passatgers que tindrà en un futur proper) com de les vies, que la connexió AV Atocha-Chamartín només podrà atenuar parcialment.
Als serveis regionals acabaran per fer-los una terminal nova només per regionals, cosa que en l'estat actual de les coses, no sembla gaire realista, veient què és el que rodeja Madrid (Soria, Burgos, Cuenca, Guadalajara, Ávila, Segovia... on les capitals mouen passatgers, però les comarques están despobladíssimes; només els corredors Madrid-Ávila-Salamanca/Valladolid, Madrid-Alcázar-Jaén, Madrid-Alcázar-Albacete i Madrid-Talavera-Cáceres mouen un mínim de passatgers, que de tota manera és incomparable amb el què arriba a moure Barcelona amb Tarragona, Girona o fins i tot Lleida, perquè les províncies que rodegen Madrid, especialment les castellano-lleoneses, estan molt despoblades fora de les capitals provincials i les comptades ciutats que no són capitals -Ponferrada, Aranda de Duero, Miranda de Ebro, de les quals una ja no té tren, i les altres dues estan realment massa lluny de Madrid com per quedar a distància de regional-).
I per acabar, tot i que el Directo aparentment segueixi el camí "recte", resulta que el camí en qüestió és paral.lel a la A-1, i que al contrari que la ruta Madrid-Burgos per Segovia i Valladolid, no només passa per una única població d'una mínima entitat (Aranda de Duero), sinó que travessa totes les valls en perpendicular (Manzanares, Lozoya, Duratón, Riaza, Duero, Gromejón, Esgueva, Henar, Arlanza, Cubillo, Cogollos, Los Ausines, Arlanzón), cosa que es tradueix en un traçat ple de corbes que acaba tenint més quilòmetres que la LAV encara que a simple vista no ho sembli, que a més circula seguint una vall molt ampla i sobretot, plana, entre Segovia i Burgos (i ni tan sols penso en la propera inauguració de la LAV Venta de Baños-Burgos, que només serà una millora parcial). I que a més dóna servei a Segovia, que té més habitants que Aranda, i sobretot Valladolid, capital regional i única ciutat realment gran de Castella i Lleó. Però l'enemic número 1 del Directo no és la LAV: és la A-1, que segueix la mateixa ruta però amb menys corbes: és la A-1 (o sigui, el bus i el cotxe) el què ha matat el Directo, no la LAV.
Però és que a més, ens trobem amb la problemàtica urbana de Burgos, una ciutat que té un urbanisme amb certes semblances amb Tarragona: Burgos és llargueruda, una "ciutat-carrer". No és una ciutat compacta com Valladolid, sinó longitudinal.
I ni l'estació antiga de Burgos, ni l'actual, han pogut donar-li un servei ferroviari totalment satisfactori. I no sembla que ho pugui fer en un futur proper.
A la relació Burgos-Madrid, no és el tren qui guanya, sinó el bus o el cotxe particular.
I tret que no hi hagi un miracle econòmic i demogràfic (que actualment sembla del tot inversemblant) que fés necessari reobrir el Directo, poca cosa s'hi pot fer...
Quant a les mercaderies, evidentment Renfe es vol concentrar en la línia d'Ávila, que ha tingut una baixada de circulacions bastant forta arran de l'obertura de la LAV de Valladolid. I a més, també hi ha l'opció de fer passar els mercaderies cap al País Basc per Guadalajara-Calatayud-by pass de Grisén-Tudela-Castejón.
O sigui que a curt termini, només hi ha la possibilitat de mercaderies entre Aranda i Burgos, i rodalies entre Colmenar Viejo i Soto del Real (i a tot estirar i sent molt optimistes, Valdemanco).