Gran carta!ferroparc wrote:Impressionant carta al director a un diari (no sé si continua vigent la prohibició de diaris no enllaçables, aixi que donaré pistes) anomenat La periodicitat ( ). Transcric la carta al director (tinc permís de l'autor per fer-ho)
Autor: Manel Matute (Sabadell)
A favor del tramvia de la Diagonal
Els que vam viure la dictadura recordem perfectament que llavors hom no podia criticar res. Ni política, ni economia, ni religió, ni serveis… La dictadura es va proveir d’una vàlvula de seguretat, i aquesta va ser permetre que es poguessin criticar els transports públics. Tramvies i ferrocarrils, en aquells anys, suportaven la quasi totalitat del transport terrestre. Afectats per la guerra i la posterior manca d’inversions els seus serveis eren desastrosos. Recordem els sistemàtics endarreriments de la RENFE o les cues i vehicles sobre ocupats dels tramvies. Tothom s’atrevia a menystenir-los, fins i fins i tot els mitjans de comunicació s’hi apuntaven. Als anys seixanta, una planificada operació de desprestigi va portar a què, quan l’any 1971 es va clausurar definitivament -amb l’excepció del Tramvia Blau- la xarxa tramviària de Barcelona i va ser substituïda per autobusos això se celebrés com una victòria de la modernitat. També és cert que, a moltes ciutats europees, no a totes, va passar el mateix.
Sembla que d’aquella llavor encara en collim davant de l’oposició aferrissada d’alguns sectors de la ciutat a la unió de les dues xarxes de tramvia a través de la Diagonal. S’han sentit arguments tan sorprenents com que a cap ciutat europea s’estan instal·lant tramvies -mentida- o que els tramvies contaminen al frenar -insòlit-. Potser la persona que va dir això no té necessitats fisiològiques, car està comprovat que el gas metà que expel·lim els mamífers és, tanmateix, una important font de contaminació.
També sembla haver-hi un sentiment patrimonialista de les vies públiques. Veïns i comerciants consideren “seu” el carrer on s’estan, quan els carrers són patrimoni de tots els ciutadans. Quin ús fan del transport públic els aferrissats opositors del tramvia? Sospito que poc. Quantes ciutats no voldrien disposar d’una Diagonal per poder instal·lar-hi un eix de transport que unís els seus dos extrems amb una línia de 18 quilòmetres, atesa amb vehicles moderns, silenciosos, no contaminants i de gran capacitat. Segurament els habitants de Badalona, Sant Adrià, Cornellà, Sant Just i altres pobles i barris de Barcelona tinguin una opinió ben diferent dels detenidors de la Diagonal-VIP, però no fan tant soroll.
Per cert, ara ja es poden publicar enllaços de diaris, vam revocar la prohibició.