Atemptat contra la boca de metro Liceu
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
I què van guardar al magatzem? Les altres dues boques tenen els ferros semblants, però sense el logo de GMB, se'ls van treure o ja eren així?Ferrovi wrote: A El País, surt "las protestas obligan a reponer la estación del Liceo"
es a dir que refaran la estació antiga, que percert, ho van guardar en un magatzem pel valor que tenia
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
Les boques costat Catalunya de la estació de Liceu son posteriors a la inauguració, van tenir en el seu moment un aspecte molt semblant a la resta de boques de la companyia, peró d´una amplada força més reduïda.
Les branes ,en efecte, no tenen els emblemes GMB, i l´aspecte en general es força desangelat, probablement resultat de la reforma integral de la estació als anys 60. Aquestes baranes "anónimes" provenen amb tota probabilitat de l´accés escapçat ( també als anys 60 ) comú amb el tren de Sarriá a la cantonada Pelai / Plaça Catalunya. El fet de ser un accés comú es precisament el motiu que, tot i ser tot el disseny de la boca cosa del Gran Metro, de optar per deixar "neutrals" els elements comuns.
Una mostra de com era aquest accés:
BCN Término.
Alex Reyes.
Les branes ,en efecte, no tenen els emblemes GMB, i l´aspecte en general es força desangelat, probablement resultat de la reforma integral de la estació als anys 60. Aquestes baranes "anónimes" provenen amb tota probabilitat de l´accés escapçat ( també als anys 60 ) comú amb el tren de Sarriá a la cantonada Pelai / Plaça Catalunya. El fet de ser un accés comú es precisament el motiu que, tot i ser tot el disseny de la boca cosa del Gran Metro, de optar per deixar "neutrals" els elements comuns.
Una mostra de com era aquest accés:
BCN Término.
Alex Reyes.
Aquí podrás ver el artícolo en digital http://www.elpais.es/articulo/cataluna/ ... cat_1/Tes/metring wrote:I què van guardar al magatzem? Les altres dues boques tenen els ferros semblants, però sense el logo de GMB, se'ls van treure o ja eren així?Ferrovi wrote: A El País, surt "las protestas obligan a reponer la estación del Liceo"
es a dir que refaran la estació antiga, que percert, ho van guardar en un magatzem pel valor que tenia
Las protestas obligan a reponer la estación de Liceo
La normativa impone un modelo de vidrio y acero en detrimento de los elementos modernistas
FRANCESC ARROYO - Barcelona
En un almacén
La modernidad tiene un límite: la pérdida de una fisonomía identificadora. Así lo ha entendido el Ayuntamiento de Barcelona y ha aceptado reconstruir la estación de Liceo de la línea 3 del metro con los antiguos elementos modernistas, eliminados en las obras de reforma aún en marcha. Al mismo tiempo, ha abierto un periodo de reflexión que llevará a cambiar la norma que rige este tipo de instalaciones, un proceso que se prolongará un par de años, según el gerente municipal de Urbanismo, Ramon Massaguer. La actual, que tiene cuatro años, obliga a que sean de vidrio y acero, y el resultado es más bien malo: ha disparado los gastos de mantenimiento de Transportes Metropolitanos debido a la actuación de los incívicos.
Las obras para adaptar la estación de Liceo a las personas de movilidad reducida dispararon todas las alarmas. Esta estación de la línea 3 es la última que conserva en sus accesos la decoración de hierro forjado de los años veinte del pasado siglo, cuando se inauguró la línea. El nombre entonces era Gran Metro de Barcelona, expresión cuyas iniciales aún figuran en los elementos decorativos.
Pese a esta peculiaridad, la adjudicación de las obras por la empresa GISA (dependiente del Departamento de Política Territorial) no tuvo en cuenta la conveniencia de mantener estos elementos. Se aplicó la normativa municipal, que indica que los accesos deben ofrecer escasa resistencia visual y ser de vidrio y acero. Cuando se vio el resultado empezaron las quejas. Primero de los vecinos y luego se añadieron organizaciones de amantes del ferrocarril que hicieron llegar sus críticas al Ayuntamiento.
Paralelamente, TMB había empezado a notar un alarmante aumento de los gastos de mantenimiento en las estaciones de nuevo diseño, muy bonitas, pero poco funcionales. Sobre todo porque en Barcelona hay una cantidad considerable de gente incívica que disfruta estropeando el mobiliario urbano. Y frente a estas actitudes, la estructura ligera de las estaciones ha demostrado ser muy vulnerable. De modo que TMB ha propuesto al municipio un cambio de normativa y el Ayuntamiento ha aceptado, aunque sin prisas. El nuevo modelo puede estar en vigor dentro de dos o tres años, explicó ayer a este diario Ramon Massaguer, quien recordó que en la comisión que aprobó el diseño actual estaba también TMB.
40 estaciones
En estos momentos hay unas 40 estaciones con el diseño normativo, que tiene unos cuatro años de antigüedad, según Massaguer. Un portavoz de TMB aseguró que no está previsto cambiar estas estaciones a corto plazo y que se buscará algún tipo de solución para paliar la situación.
El deseo de Transportes Metropolitanos (TMB) es que las nuevas normas se puedan aplicar, sobre todo, en las estaciones que se construyan para la línea 9, en obras, y en las ampliaciones que se hagan en el resto de las líneas del metro. "No decimos que las actuales no sean válidas", sostuvo el portavoz de la empresa, aunque reconoció que se prefiere una solución distinta para el futuro.
El detonante que pondrá fin a un diseño tan reciente es el coste, pero lo que ha movilizado a la gente contra él es su implantación en la estación de Liceo, junto al teatro que acoge las representaciones operísticas. De modo que el conjunto que forma la fachada del edificio con el diseño modernista ahora eliminado resulta mucho más atractivo que el implantado.
Además, los ciudadanos pueden contrastar el efecto porque una boca ya ha sido suprimida y la otra está en obras y conserva los viejos forjados.
La decisión del Ayuntamiento, explicó Massaguer, es aceptar que no hubo sensibilidad suficiente y reponer los viejos elementos ornamentales donde ha sido suprimidos y mantenerlos donde aún no han sido eliminados, aunque quizá haya que moverlos temporalmente si los trabajos así lo exigen.
Pero hay un problema: la longitud de la boca actualizada es mayor que la que había antes de acometer las obras. Quizá, sugiere Massaguer, ése fue el motivo que llevó a descartar su mantenimiento: al cambiar las dimensiones, los forjados eran insuficientes. La decisión adoptada, sin embargo, satisfará a cuantos han enviado cartas al Ayuntamiento (hay incluso páginas electrónicas para denunciar el "desaguisado"). La solución decidida es recomponer la nueva boca de acceso y forjar de nuevo los elementos que hagan falta para cubrir toda la superficie ampliada.
Ya se ha localizado la fundición donde se construyeron estas piezas y, según Massaguer, sigue activa y se conservan los moldes de los forjados, por lo que la construcción de los nuevos no debe suponer graves inconvenientes. De hecho, añadió, este tipo de moldes se conservan incluso cuando desaparece la fundición donde se forjaron, de modo que no habrá problemas graves.
Massaguer no tuvo reparos en reconocer que las protestas continuadas de los ciudadanos son uno de los factores que han contribuido a modificar la actitud del gobierno municipal y a que se tenga en cuenta "el carácter singular de la estación".
Lo que no ha habido forma de averiguar es el coste de la obra. El Ayuntamiento no lo sabe porque es cosa de GISA, cuyos portavoces también ignoraban este asunto, y el portavoz de TMB sostuvo que la diferencia de coste no tiene por qué se excesiva e incluso que podría no haber desviación al alza.
En un almacén
Los forjados retirados de la estación de Liceo fueron a parar, primero, a un almacén de la empresa que realiza la obras. Pero las quejas de los ciudadanos motivaron que pronto fueran trasladados y ahora se encuentran depositadas en uno de los almacenes de Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB), en L'Hospitalet de Llobregat.
El futuro de estas piezas tiene que ser La Rambla, pero hay otras muchas piezas que TMB guarda con la intención de que acaben formando un museo que recoja la historia del metro de Barcelona. De momento se ha encargado a una persona de la plantilla que se ocupe de hacer un inventario de los elementos de que se dispone, teniendo en cuanto que algunos de ellos estaban cedidos al museo del ferrocarril del Berguedà.
El ferrocarril, tanto tren como metro o tranvía, es un modo de transporte con aficionados muy pasionales y entregados que conservan casi todo lo que pueden: desde asientos a letreros, sin descuidar, pese a lo aparatoso, vagones y locomotoras. El metro de Barcelona se apunta a recuperar una historia que hasta hace dos días no parecía que interesara a nadie.
Això explica com és que aquest accés de FGC fos com de GMB, feia temps que m'havia fixat i no savia si és que antigament fos només d'aquest últim. Per cert, l'accés Urquinaona al c/ Bruc, també modernista, sembla més de GM que de Transversal.BCN Término wrote: Aquestes baranes "anónimes" provenen amb tota probabilitat de l´accés escapçat ( també als anys 60 ) comú amb el tren de Sarriá a la cantonada Pelai / Plaça Catalunya. El fet de ser un accés comú es precisament el motiu que, tot i ser tot el disseny de la boca cosa del Gran Metro, de optar per deixar "neutrals" els elements comuns.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
També se n'ha fet ressó el Punt:
Ara bé, el comentari subratllat sobrava
Enhorabona, ens n'hem sortit! La qual cosa diu molt d'aquest fòrum...Diari el Punt wrote:L’Ajuntament accedeix a retornar al metro de Liceu els forjats modernistes que va fer retirar
M. SÒRIA. Barcelona
L’Ajuntament de Barcelona ha decidit retornar a les Rambla els dos portals forjats que sustentaven el cartell de «Metro» a les boques de l’estació de metro de Liceu, tal com va avançar aquest diari el 7 d’abril, i que es van suprimir aprofitant les obres de remodelació dels dos vestíbuls. La companyia Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), la propietària d’aquests elements ornamentals, els va retirar i els va guardar en un dels seus magatzems a petició del consistori, que havia demanat que, després d’acabar les obres, no es reposessin.
De fet, Urbanisme havia reclamat a TMB que els nous accessos que s’estan fent a les estacions de metro de la ciutat fossin totes iguals, per homogeneïtzar les estructures. Això suposava, doncs, treure els forjats característics del metro de la Rambla, que ja s’havien convertit en un element singular del paisatge urbà.
TMB va anunciar, llavors, que els guardaria en un magatzem per exposar-los, en el futur, en un museu de la mobilitat a Barcelona. Ara, però, el consistori ha fet marxa enrere, i, a petició de la mateixa companyia de transports, ha accedit a retornar aquests portals –una imitació sense cap valor artístic dels cartells del metro de París– al seu lloc, «adaptant-los» a la nova estructura de les entrades d’aquesta estació, que s’han convertit en unes baranes de vidre.
Fonts d’Urbanisme van explicar ahir que està previst que els forjats tornin al metro de Liceu abans d’un any, quan està previst que acabin les obres dels vestíbuls i la col·locació dels ascensors, unes obres que du a terme GISA, l’empresa d’infraestructures de la Generalitat.
Quan acabin aquestes obres, TMB començarà la remodelació interior de l’estació de Liceu.
Ara bé, el comentari subratllat sobrava
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
Pel que he anat veient, el transversal feia servir minim tres tipus de boques.
La de Bruc, que en efecte s´assembla escandalosament a les del Gran Metro, i que també podiem trobar a Universitat i plaça Espanya. Per suposat em refereixo al ferro, ja que Universitat i Espanya tenien un recorregut de escala més elaborat, girs de 90 graus a mitja alçada, doble boca per confluir en una sola escala i coses semblants.
La boca d´Urgell, que amb tota probabilitat es repetia a Rocafort i a Hostafranchs, amb una "ferralla" força més elaborada que la de Bruc i que les del Gran Metro ( en podeu veure una foto a la web dels autobusos de Barcelona ). Com podeu apreciar repeteixo els termes " probabilitat i probablement " ja que a aquestes alçades ens movem continuament a base de hipótesis.
I per acavar les boques de Plaça Catalunya i de Arc de triomf, estacions comunes amb la companyia del Norte, i que comptaven amb un arc de ferro amb un disc al cénit on es podia llegir " METRO TRANSVERSAL Y FERROCARRILES DEL NORTE".
BCN Término.
Alex Reyes.
La de Bruc, que en efecte s´assembla escandalosament a les del Gran Metro, i que també podiem trobar a Universitat i plaça Espanya. Per suposat em refereixo al ferro, ja que Universitat i Espanya tenien un recorregut de escala més elaborat, girs de 90 graus a mitja alçada, doble boca per confluir en una sola escala i coses semblants.
La boca d´Urgell, que amb tota probabilitat es repetia a Rocafort i a Hostafranchs, amb una "ferralla" força més elaborada que la de Bruc i que les del Gran Metro ( en podeu veure una foto a la web dels autobusos de Barcelona ). Com podeu apreciar repeteixo els termes " probabilitat i probablement " ja que a aquestes alçades ens movem continuament a base de hipótesis.
I per acavar les boques de Plaça Catalunya i de Arc de triomf, estacions comunes amb la companyia del Norte, i que comptaven amb un arc de ferro amb un disc al cénit on es podia llegir " METRO TRANSVERSAL Y FERROCARRILES DEL NORTE".
BCN Término.
Alex Reyes.
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
No barregem les coses, una cosa es Gaudí i la seva obra, i una altra cosa son les boques del Gran Metro, que si bé no están al nivell de les de París, i poden tenir un valor artistic relativament discutible, son la darrera mostra en superficie del primer metro que va tenir la ciutat, per tant, el valor HISTÓRIC que tenen es indiscutible.
Y si de valor artistic va el tema, els perfils d´alumini i les fulles de vidre, que va acordar el consistori en el seu moment, tenen el mateix valor artistic que un rotllo de paper higiènic.
BCN Término.
Alex Reyes.
Y si de valor artistic va el tema, els perfils d´alumini i les fulles de vidre, que va acordar el consistori en el seu moment, tenen el mateix valor artistic que un rotllo de paper higiènic.
BCN Término.
Alex Reyes.
Coi, si tenen els motlles de les boques originals podrien posar-ne de noves a moltes mes estacions (si cal q cambiïn el logo de Gran Metro per un de TMB). A més a més, els incívics no les podrien trencar perquè a veure qui és el graciós de tirar pedretes o donar-lis una patadeta a les estructures de ferro .metring wrote:
Notícia de El País de Catalunya:
La (normativa) actual, que tiene cuatro años, obliga a que sean de vidrio y acero, y el resultado es más bien malo: ha disparado los gastos de mantenimiento de Transportes Metropolitanos debido a la actuación de los incívicos.
(...)
Paralelamente, TMB había empezado a notar un alarmante aumento de los gastos de mantenimiento (...) porque en Barcelona hay una cantidad considerable de gente incívica que disfruta estropeando el mobiliario urbano. Y frente a estas actitudes, la estructura ligera de las estaciones ha demostrado ser muy vulnerable. De modo que TMB ha propuesto al municipio un cambio de normativa y el Ayuntamiento ha aceptado, aunque sin prisas. El nuevo modelo puede estar en vigor dentro de dos o tres años
(...)
El deseo de Transportes Metropolitanos (TMB) es que las nuevas normas se puedan aplicar, sobre todo, en las estaciones que se construyan para la línea 9, en obras.
(...)
Ya se ha localizado la fundición donde se construyeron estas piezas y, según Massaguer, sigue activa y se conservan los moldes de los forjados, por lo que la construcción de los nuevos no debe suponer graves inconvenientes. De hecho, añadió, este tipo de moldes se conservan incluso cuando desaparece la fundición donde se forjaron, de modo que no habrá problemas graves.
Va, exigim posar boques de ferro clàssiques a les noves estacions de les línies 9 i 10
Amb un parell
Hola!
Cony, Serie600, estava preocupat que no contestaves en aquest tema tan candent!!! Però veig que ho has fet com toca, amb contundència, con do cojoneh...
Curiòs el que indiqueu molts, que els motlles per als forjats encara es conserven...Curiòs...Potser el Gran Metro està a l'ombra esperant absorvir de nou FMB...I per algún lloc prop de la boca del Bruc d'Urquinaona està amagat el president del Transversal...
Per cert, a mi les boques que més m'han agradat (deixant de banda les de Liceu i la del Transversal a Urquinaona) han estat les clàssiques amb el símbol del rombe del FMB. Són agradables, funcionals, antivandàliques i ben resistents. A més, tenen coses para deleite del personal com el rombe o unes rajoles amb el nom "metro" repetint-se vàries vegades...
Salut!
Cony, Serie600, estava preocupat que no contestaves en aquest tema tan candent!!! Però veig que ho has fet com toca, amb contundència, con do cojoneh...
Curiòs el que indiqueu molts, que els motlles per als forjats encara es conserven...Curiòs...Potser el Gran Metro està a l'ombra esperant absorvir de nou FMB...I per algún lloc prop de la boca del Bruc d'Urquinaona està amagat el president del Transversal...
Per cert, a mi les boques que més m'han agradat (deixant de banda les de Liceu i la del Transversal a Urquinaona) han estat les clàssiques amb el símbol del rombe del FMB. Són agradables, funcionals, antivandàliques i ben resistents. A més, tenen coses para deleite del personal com el rombe o unes rajoles amb el nom "metro" repetint-se vàries vegades...
Salut!
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Sí, són carismàtiques, i les rajoles de metrorenfemetrorenfe.... I les boques de les antigues estacions de la línia 2, que van ser canviades al reconstruir les estacions, algunes boques al mateix lloc a on han fet les noves, altres no, com la que hi havia a Passeig de Gràcia mateix (no com ara, que està a Gran Via), etc.
Apart, reprenc el fil, ja que ha aparegut avui una altra carta a El Periódico:
33 ¿Qué pretenden GISA (constructora
de la Generalitat) y TMB con la
reforma de la estación del Liceu?
Tanto presumir de europeos, y no se
dan cuenta de que en Europa se preserva
al máximo su patrimonio, costumbres
y tradiciones. ¿Hasta cuándo
aguantaremos este sistema de ir
destruyendo la ciudad para convertirla
en híbrida? Que se restaure la
estación del Liceu con la decoración
modernista original.
Àngels G. 8 Barcelona
Apart, reprenc el fil, ja que ha aparegut avui una altra carta a El Periódico:
33 ¿Qué pretenden GISA (constructora
de la Generalitat) y TMB con la
reforma de la estación del Liceu?
Tanto presumir de europeos, y no se
dan cuenta de que en Europa se preserva
al máximo su patrimonio, costumbres
y tradiciones. ¿Hasta cuándo
aguantaremos este sistema de ir
destruyendo la ciudad para convertirla
en híbrida? Que se restaure la
estación del Liceu con la decoración
modernista original.
Àngels G. 8 Barcelona
- BCN Término
- N5
- Posts: 128
- Joined: Sunday 09/04/2006 23:44
- Location: Allà ón ja no hi queda cap 1000
Al tanto, que correm el perill de que es confongui l´assumpte. El que s´ha de preservar a Liceu es limita a les boques costat Zona Universitaria, i no a la estació en si com estic llegint en molts posts i diaris.
La estació en si va desapareixer als anys 60 i en aquest sentit no hi ha res a fer, no ens confonguem. Quan volguem dir boques, diguem boques i no ens referim al conjunt de la estació.
Una salutació.
BCN Término.
Alex Reyes.
La estació en si va desapareixer als anys 60 i en aquest sentit no hi ha res a fer, no ens confonguem. Quan volguem dir boques, diguem boques i no ens referim al conjunt de la estació.
Una salutació.
BCN Término.
Alex Reyes.