Seguiment del traspàs de Rodalies

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.

Com creieu que està anant el traspàs?

Molt millor!
3
3%
Millor, a seques
8
8%
Es nota alguna millora, com d'informació
32
31%
No trobo la diferència
19
18%
Les enganxines dels Civia, molt mones
31
30%
Un desastre
9
9%
Altres (expliqueu)
2
2%
 
Total votes: 104

User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Ens pixen al damunt i diuen que plou

Post by Guigui »

Ayerbe-Zuera wrote:No hay más que ver las cifras de población que les dan a las áreas metropolitanas de Madrid y Barcelona para darse cuenta de que el rigor no es la característica principal de la PTP.
Font, si et plau. I no ho dic per a xinxar, sinó que senzillament, m'interessaria saber la població de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, ja que mai he acabat d'entendre quin paràmetre s'utilitza per a mesurar-la: continu urbà? Zona d'influència (i, un cop més, quins paràmetres s'utilitzen per a definir "zona d'influència")? Província?

Per altra banda, m'ensumo que voldran dir "nucli de rodalia". I, en aquest cas, seria un paràmetre. Agradarà més o menys, però és una base.
Ayerbe-Zuera wrote:Ninguno de esos países tiene un servicio de cercanías que le llegue a la suela del zapato a las cercanías de aquí. Pero es que ni por asomo. No ya Portugal y Grecia están a años luz.
No deus conèixer Porto, oi?
Ayerbe-Zuera wrote:Sin duda la red tiene defectos, sin duda la gestión es mejorable, sin duda lloriquear puede comportar más inversiones. Pero la realidad es que tenemos unas redes de cercanías por encima de lo que era esperable y que cada vez más gente está cansada de este especie de lamento jeremiaco permanente: el victimismo al principio entretiene, pero al cabo de tantos, tantísimos años, cansa, porque es estéril, está basado en la media verdad y es propagado por quienes ningùn interés tienen en la mejora del ferrocarril, sino en el rédito político o en la subvención. Sí, yo estoy con Advocat en que hay un pensamiento si no único sí promovido, que termina por ofuscar.
Segons tu, què és "esperable"? Per exemple, que tots els enclavaments estiguin com el de Mont-roig? Que la R3 tingui retards constants i sistemàtics? (Ups, ja és així!) Que s'inverteixi en rodalia una desena part les inversions milmilionàries que es dediquen a l'AV? (Ups, ja és així!)

"Cada vegada més gent": si ho has mesurat o si has fet enquestes, dóna'ns-en dades, si et plau. Aleshores m'ho creuré.

"El victimisme entreté, però al cap de tants anys cansa": et refereixes a la cantarella del "pensament únic", oi? Per cert, segons la qual, tant tu com en Toni insinueu (i si no ho feu, digueu-ho d'una punyetera vegada, clar i català) que tots "nosaltres" que no combreguem amb les vostres idees som uns decrèpits que ens empassem tot allò que ens diuen "de dalt".
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
albe6
N8
N8
Posts: 1035
Joined: Friday 17/02/2012 20:15
Location: Almacelles (Lleida)

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by albe6 »

La PTP va en el bon camí. però hi ha dos "peros" grans:

- No es veritat que el CSV només pugui ser a 100km/h o 50km/h. El CSV s'aplica si la reducció de velocitat entre trams és d'un 40% o superior.
I si us plau, que posin el senyal de CSV estàndard correcte (rombe taronja) i no el de CSV degut a LTV (rombe groc amb rectangle taronja a sota) sent aquest últim temporal, ja que no deixa de ser LTV.

- Túnels de BCN: la majoria dels serveis passen pels túnels amb els senyals lluminosos en preanunci / anunci de parada, la qual cosa els limita a 30km/h. Això també trastoca bastant els horaris.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by wefer »

Ayerbe-Zuera wrote:El servicio de cercanías de Barcelona o de Madrid es de los mejores de Europa, [
Mira, fins aquí he llegit. Que defensis els teus arguments d'acord, però que ens prenguis a la resta per babaus ho sento, no ho accepto.
O no has estat mai a Madrid o no has estat mai a Barcelona. O menteixes (vull pensar que simplement és desconeixement). Però insinuar que la qualitat de les dues xarxes és comparable és el mateix que dir que un burro i una gallina són el mateix.
No has estat tampoc als serveis portuguesos, que funcionen molt millor que el de Barcelona. I a Itàlia exactament igual. I sí, jo parlo perquè he estat a tots aquests llocs.

Per favor home, per favor... el que s'ha de llegir!!
Ayerbe-Zuera
N6
N6
Posts: 299
Joined: Friday 20/05/2011 20:27

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by Ayerbe-Zuera »

Guigui wrote:No deus conèixer Porto, oi?
Conozco más las ciudades que he indicado. Portugal lo he recorrido como país, desde Vilar Formoso a Aljezur por el interior, en tren lo que he podido. También he estado un verano en Lisboa, todo el mes, y comprendo perfectamente que no cites los cercanías de Lisboa como ejemplo.

El ferrocarril en Portugal me pareció un cementerio de líneas cerradas, estaciones en las quimbambas y servicio muy deficiente. Recuerdo perfectamente remontar el Tajo hasta Marvao en plena canícula y sin aire acondicionado en un vagón ajado.

Veo en wikipedia que los comboios urbanos de Porto son una red muy pequeñita, como una cuarta parte de la de Barcelona. En todo caso, no descarto que tengan un servicio como el nuestro o incluso mejor, si tú lo afirmas. ¿Por qué no?

No digo que los nuestros sean los mejores, digo que están por encima de la media.
Guigui wrote:Segons tu, què és "esperable"? Per exemple, que tots els enclavaments estiguin com el de Mont-roig? Que la R3 tingui retards constants i sistemàtics? (Ups, ja és així!) Que s'inverteixi en rodalia un 1% les inversions milmilionàries que es dediquen a l'AV? (Ups, ja és així!)
Esperable es que con la crisis se hubiesen cerrado líneas, como la de Figueira da Foz o la de Cáceres en Portugal, o todo el Peloponeso menos el ramal de Corinto en Grecia. O como todas las que se han suprimido en Italia. Mira, sólo en el Piamonte han caído todas estas:

Pinerolo – Torre Pellice
Asti – Castagnole – Alba
Alessandria – Castagnole
Asti – Casale
Santhià – Arona
Novi – Tortona (il transito dei treni gestito dalle regioni Lombardia e Liguria è attivo)
Asti – Chivasso
Savigliano – Saluzzo – Cuneo
Mondovì – Cuneo
Alessandria – Ovada
Ceva – Ormea.
Guigui wrote:"Cada vegada més gent": si ho has mesurat o si has fet enquestes, dóna'ns-en dades, si et plau.
No hace falta, el domingo creo que hay elecciones. Si quieres el lunes lo comentamos.

En todo caso, yo formo parte de ese "cada vegada més gent", así que al menos una unidad sí.
Guigui wrote:"El victimisme entreté, però al cap de tants anys cansa": et refereixes a la cantarella del "pensament únic", oi? Per cert, segons la qual, tant tu com en Toni insinueu (i si no ho feu, digueu-ho d'una punyetera vegada, clar i català) que tots "nosaltres" que no combreguem amb les vostres idees som uns decrèpits que ens empassem tot allò que ens diuen "de dalt".
Por partes. Yo no sé ni quién Toni ni quién en es Advocat, ni si son la misma persona como parece que se insinúa, ni si piensa lo mismo que yo. Vamos, que no tengo el gusto.

Yo no hablaría de pensamiento único. Yo he hablado de victimismo. De creer que nuestra red ferroviaria es de pena y está pésimamente gestionada. De sostener que además se toman decisiones con el ánimo de perjudicar a los usuarios. De ver conspiraciones y contubernios para enriquecer a unos pocos a costa de los demás. De creer que es facilísimo hacer las cosas de otras maneras, y que si no fuese porque mandan quienes mandan, del cielo llovería mirra y miel. De que quien discrepa de la opinión mayoritaria (en este hilo: mucha gente se abstiene de intervenir) es un troll o un tapado.

Cuando leo a gente como bigcoaster escribir que lo de los taludes se arreglaba en dos semanas, como si no existiera una ley de presupuestos, una ley de contratos del estado, unas licitaciones, unos permisos, un número limitado de empresas especializadas en taludes y de trabajadores con las habilitaciones necesarias para trabajar en ellos, pienso que sí, que está instalado en el victimismo, porque de otro modo no se explica ese tipo de afirmaciones en una persona interesada y entendida en el tema.

Cuando leo al mismo bigcoaster o a oriolp13 justificando el spot publicitario del tal Pere diciendo que un periodista, que menos de 8k al mes no debe dejar de sacarse, no tiene que estar tan documentado al menos como un forero cuando hace un reportaje en prime time, pienso que algo de retroalimentación victimista tiene que haber.

Cuando leo, ahora no recuerdo de quién, que habría que haber hecho las obras antes de elevar los niveles de seguridad, también pienso que hay algo en la forma de razonar que se aleja de los cánones homologables.

Yo no pienso que seáis unos decrépitos, porque entonces yo, que debo ser mayor que la mayoría, debería ser una momia. Sí pienso que pecáis de victimismo, continuamente. Hay una serie de foreros, entre ellos tú, a los que NADA les parece bien. Ni el AVE, ni las cercanías, ni la media distancia, ni las conexiones internacionales, ni los proyectos, nada de nada, todo es un desastre, un complot, una ruina. Luego viaja uno por Francia o Italia y ve que se cierran líneas por decenas, que se suprimen servicios, que no hay ascensores, que los trenes están sucios (madre mía, en Marsella), que no paga ni el tato (Roma), que nadie informa de nada, y piensa, hombre, no estamos tan mal, al contrario.

Y creo también que ese victimismo es en parte inducido, efectivamente, por un determinado humus mediático y político.

Mira: Yo soy de Huesca, lo he dicho muchas veces. Cataluña tiene un sistema ferroviario privilegiado en comparación con Aragón. Y también en comparación con la Región de Murcia, de donde es parte de la familia de mi mujer. Totalmente privilegiado. Es natural que sea así, por una pluralidad de motivos, entre ellos los de orden histórico. Pero no es natural estarse quejando mañana, tarde y noche.
Ayerbe-Zuera
N6
N6
Posts: 299
Joined: Friday 20/05/2011 20:27

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by Ayerbe-Zuera »

wefer wrote:. O menteixes (vull pensar que simplement és desconeixement)
Miento, dónde vas a parar. A sabiendas, por maldad, como los de Adif. En realidad las cercanías de Marsella o de Atenas son infinitamente mejores.
wefer wrote:. I a Itàlia exactament igual
Los servicios ferroviarios de Roma son una maravilla, una virguería. ¡Ah la línea de Giardinetti! ¡Qué moderno y accesible material! ¡Ah la línea de Viterbo por Monte Mario! ¡Cuántas horas pasadas en sus andenes desoladores esperando a que pasase, per carità, algún tren a algún lado! ¡Ah la estación de San Pietro! ¡Qué cómodos enlaces, qué confort en los desplazamientos! ¡Y qué cómodo es ir con un cochecito infantil a Frascati, por ejemplo! ¡O a Albano Laziale! ¡Oh, qué maravilla para los bíceps, arriba y abajo, arriba y abajo! ¿Y esa falta de aire acondicionado en verano? ¡Oh maravilla! ¿Y la estación Tiburtina? ¿No es un puro ejemplo de modernidad, confort e iluminación? ¡Y qué versatilidad! Sobre todo desde que se suprimieron los intercambiadores en Trastevere, ¡qué buena idea! Cada tren forzado a ir por su línea, aunque esta se bloquee, y quedar allí varado mientras ves otras cinco vías libres a las que es imposible acceder. ¿Y cómo no recordar la estación de Tívoli? ¡Qué emplazamiento, in the middle of nowhere! ¡Qué encanto el agro romano cuando llegas y la presunta navetta que te lleva hasta al pueblo ni está ni se la espera! ¡Oh gozo infinito! Por eso los romanos no usan el coche, van todos en tren, en masa.

Tienes razón, miento. Donde esté el transporte público, sobre todo el ferroviario, de Roma, que se quiten los demás. Sólo Nápoles le hace sombra.
Miquel
Administrador
Posts: 4428
Joined: Monday 14/05/2007 19:17
Location: Barcelona

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by Miquel »

Ayerbe-Zuera wrote: Yo no pienso que seáis unos decrépitos, porque entonces yo, que debo ser mayor que la mayoría, debería ser una momia. Sí pienso que pecáis de victimismo, continuamente. Hay una serie de foreros, entre ellos tú, a los que NADA les parece bien. Ni el AVE, ni las cercanías, ni la media distancia, ni las conexiones internacionales, ni los proyectos, nada de nada, todo es un desastre, un complot, una ruina. Luego viaja uno por Francia o Italia y ve que se cierran líneas por decenas, que se suprimen servicios, que no hay ascensores, que los trenes están sucios (madre mía, en Marsella), que no paga ni el tato (Roma), que nadie informa de nada, y piensa, hombre, no estamos tan mal, al contrario.
Tot i que en part estic d'acord, crec que el problema es assimilar com a "normal" les mancances de la xarxa ferroviària.
Ens podem comparar perfectament amb països igual de pobres que nosaltres per a determinar que la nostra xarxa, comparativament, de lluny pot estar millor (cosa que no nego en absolut). El que em sembla malament es conformar-se i acceptar aquest estat com una cosa "normal", que no ho és aquí, ni a Portugal, ni a Italia, ni França, ni Regne Unit, ni Alemanya ni al Japó.

A Espanya serem pobres (òbviament), però si ens haguéssim abstingut de fer xarxes ferroviàries NOVES de trinca només en benefici dels serveis comercials i haguéssim dedicat els diners a la xarxa d'ús habitual, la nostra xarxa tindria un nivell moooolt més alt que l'actual.

Jo també estic fins els nassos d'escoltar i llegir que des d'aquí se solucionarien tots els problemes, cosa que crec rotundament que es mentida, doncs la Generalitat no demostra res ni amb les seves xarxes, però crec que es faltar la realitat dir que l'estat pot estar tranquil i que la ciutadania pot estar contenta del que hi ha.

Al final el fet de tenir una xarxa bona no radica en si ets pobre o ric, si no en la voluntat política de mobilitat, i tots sabem que la clau de la mobilitat en aquest país és el cotxe, d'aquí que l'interès per la xarxa convencional sigui 0.
El metro de Barcelona amb motoristes!
User avatar
robertotlh
N7
N7
Posts: 324
Joined: Thursday 15/10/2015 14:47

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by robertotlh »

Es encomiable l'incansable esforç dels dos trolls habituals en obrir-nos els ulls a la meravellosa situació del ferrocarril al nostre país i nosaltres tossuts i desagraïts ens aferrem als fets que la realitat demostra i que indiquen que la situació potser no és tan idíl.lica :D .

Estaria bé que un dia ens expliquessin les seves propostes per el ferrocarril del nostre país, com ampliar els temps de viatge en els horaris cada cop que s'afegeixi una limitació nova, deixar la Pobla com a línia turística, reduir al mínim la despesa en manteniment de vies convencionals ja es una inversió sense retorn econòmic, estudiar quins serveis Regionals es podrien servir amb autobusos i fer la substitució, treure a concessió privada totes les línies...
Ayerbe-Zuera
N6
N6
Posts: 299
Joined: Friday 20/05/2011 20:27

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by Ayerbe-Zuera »

Miquel wrote:Tot i que en part estic d'acord, crec que el problema es assimilar com a "normal" les mancances de la xarxa ferroviària.
Ens podem comparar perfectament amb països igual de pobres que nosaltres per a determinar que la nostra xarxa, comparativament, de lluny pot estar millor (cosa que no nego en absolut). El que em sembla malament es conformar-se i acceptar aquest estat com una cosa "normal", que no ho és aquí, ni a Portugal, ni a Italia, ni França, ni Regne Unit, ni Alemanya ni al Japó.

A Espanya serem pobres (òbviament), però si ens haguéssim abstingut de fer xarxes ferroviàries NOVES de trinca només en benefici dels serveis comercials i haguéssim dedicat els diners a la xarxa d'ús habitual, la nostra xarxa tindria un nivell moooolt més alt que l'actual.

Jo també estic fins els nassos d'escoltar i llegir que des d'aquí se solucionarien tots els problemes, cosa que crec rotundament que es mentida, doncs la Generalitat no demostra res ni amb les seves xarxes, però crec que es faltar la realitat dir que l'estat pot estar tranquil i que la ciutadania pot estar contenta del que hi ha.

Al final el fet de tenir una xarxa bona no radica en si ets pobre o ric, si no en la voluntat política de mobilitat, i tots sabem que la clau de la mobilitat en aquest país és el cotxe, d'aquí que l'interès per la xarxa convencional sigui 0.
Em congratula estar d'acord amb moltes coses de les que dius, i en l'esperit constructiu.

El problema de la xarxa de rodalies de Barcelona al meu entendre rau en què les millores necessàries per a que doni un salt de qualitat realment perceptible són molt cares. S'ha parlat molt de nous túnels (per la Diagonal, per Collserola) però és evident que qualsevol cosa que es faci trigarà dècades a fer-se, si és que finalmente es fa. En quant a les quadruplicacions de vies per a augmentar la capacitat, ho veig impossible, especialment des del calaix de Sants.

L'orografia del terreny i la infatigable tendència de les montanyes mediterrànies a desfer-se, a més, fan que el manteniment ja sigui de per sí complicat. Caldria imaginació per a aprofitar més la xarxa existent, possiblement potenciant els moviments perifèrics.

Jo fa temps que penso que s'hauria d'aprofitar d'alguna manera el túnel Bellvitge-Hospitalet i fer una connexió entre la R8 y la línea del Vallès Occ/Manresa, per a canalitzar les comunicacions entre els dos Vallesos.

I també caldria establir algun sistema per a que el vehicle privat contribuís finalísticament al finançament de les millores, mitjançant alguna taxa d'entrada a la ciutat. Jo visc a Barcelona i la contaminació és últimament insuportable, sobre tot quan s'instal·la l'anticicló.

De tota manera, ser ric ajuda bastant a tenir una bona xarxa. De fet, els països europeus rics prescindeixen més del cotxe que no pas els pobres.
Ayerbe-Zuera
N6
N6
Posts: 299
Joined: Friday 20/05/2011 20:27

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by Ayerbe-Zuera »

robertotlh wrote:Es encomiable l'incansable esforç dels dos trolls habituals en obrir-nos els ulls
Uy, ya somos dos trolls. Esto parece el señor de los anillos.

A tener opiniones contrapuestas en un foro de internet el señor Robertotlh (es nombre de elfo, por cierto) le llama trolear, el angelito.

Es como si yo llamara troleo a este párrafo:
robertotlh wrote:Estaria bé que un dia ens expliquessin les seves propostes per el ferrocarril del nostre país, com ampliar els temps de viatge en els horaris cada cop que s'afegeixi una limitació nova, deixar la Pobla com a línia turística, reduir al mínim la despesa en manteniment de vies convencionals ja es una inversió sense retorn econòmic, estudiar quins serveis Regionals es podrien servir amb autobusos i fer la substitució, treure a concessió privada totes les línies...
Pero trolear es impropio de un elfo.
User avatar
robertotlh
N7
N7
Posts: 324
Joined: Thursday 15/10/2015 14:47

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by robertotlh »

Ayerbe-Zuera wrote:
Mira: Yo soy de Huesca, lo he dicho muchas veces. Cataluña tiene un sistema ferroviario privilegiado en comparación con Aragón. Y también en comparación con la Región de Murcia, de donde es parte de la familia de mi mujer. Totalmente privilegiado. Es natural que sea así, por una pluralidad de motivos, entre ellos los de orden histórico. Pero no es natural estarse quejando mañana, tarde y noche.
Bueno no sé cómo estará la situación ahora, pero la línea hasta Huesca se rehizo en 2003, hasta Canfranc se va parcheando regularmente los tramos más problemáticos (vamos que no se deja el rombo amarillo 10 o 15 años).

La línea hasta Teruel se renovó hace pocos años, hasta Sagunto por lo que sé sí que está mal la vía. Si los tramos hasta Huesca y Teruel vuelven a estar plagados de limitaciones (que no lo sé) es porque no se gasta en mantenimiento, vaya justo lo mismo que pasa en Catalunya. Y si no lo están pues entonces la situación es mejor que en Catalunya.

El tramo Zaragoza - Castejón la última vez que pasé fue hace 8 años, y se mantenían los 160 km/h en casi todo el tramo (con el Talgo III) y la vía estaba bastante bien. No sé cómo está ahora, pero volvemos a lo mismo, si ahora está peor es porque no se gasta en mantenimiento.

El tramo Zaragoza - Lleida sí que estaba peor. Curiosamente las limitaciones más gordas estaban en el tramo catalán.

El tramo Zaragoza - Caspe - Mora - Reus, no sé cómo estará en su parte aragonesa. Sí sé que la mayoría de descarrilos recientes se han producido en la parte catalana.

Del tramo Zaragoza - Calatayud - Arcos no he viajado por él en tren convencional. Alguien que sí lo haya hecho recientemente sabrá si también está plagado de limitaciones a 60 o 30 o no.

Adonde quiero llegar con todo esto? Pues a que si vamos a comparar, probablemente la red ferroviaria oscense y aragonesa tenga sus problemas de infraestructura, pero con los datos que tengo a mano no parecen más graves que los que suceden continuamente en Catalunya y que no se arreglan sino que van a más. Si eso es victimismo, pues vale de acuerdo, somos victimistas.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Respostes

Post by Guigui »

Ayerbe-Zuera wrote:No hace falta, el domingo creo que hay elecciones. Si quieres el lunes lo comentamos.
Diumenge es vota sí o no al "victimisme"? Primera notícia.
Ayerbe-Zuera wrote:En todo caso, yo formo parte de ese "cada vegada més gent", así que al menos una unidad sí.
Cada vegada més gent. Un. Anem bé.

Ho sento, em calen proves més fermes.
Ayerbe-Zuera wrote:De que quien discrepa de la opinión mayoritaria (en este hilo: mucha gente se abstiene de intervenir) es un troll o un tapado.
Demostra aquesta frase que has dit, perquè és ben grossa.
Ayerbe-Zuera wrote:Yo no pienso que seáis unos decrépitos, porque entonces yo, que debo ser mayor que la mayoría, debería ser una momia. Sí pienso que pecáis de victimismo, continuamente. Hay una serie de foreros, entre ellos tú, a los que NADA les parece bien. Ni el AVE, ni las cercanías, ni la media distancia, ni las conexiones internacionales, ni los proyectos, nada de nada, todo es un desastre, un complot, una ruina. Luego viaja uno por Francia o Italia y ve que se cierran líneas por decenas, que se suprimen servicios, que no hay ascensores, que los trenes están sucios (madre mía, en Marsella), que no paga ni el tato (Roma), que nadie informa de nada, y piensa, hombre, no estamos tan mal, al contrario.
Mira, deu ser que sóc rondinaire per naturalesa. Però també desconfiat, quan m'intenten vendre les bondats de la flota más moderna de Europa (la "gran" Maleni dixit) i la xarxa d'AV més extensa d'Europa (que ha costat la meitat del rescat bancari d'Espanya), mentre els usuaris de rodalia i MD pateixen un servei desastrós (recordes la discussió que vam tenir, precisament tu i jo, de la "flamant" LAV de Valladolid a Lleó?). I, dit sigui de pas, també malparlo de la línia de metro més llarga d'Europa i de la mania de soterrar-ho tot. Almenys, posat a criticar, no tinc miraments amb qui m'hi poso; en canvi, a l'hora de repartir els elogis que dispenses a Renfe i Adif, tu sí que ets bastant més selectiu amb la resta.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
bigcoaster
N8
N8
Posts: 953
Joined: Sunday 12/04/2015 16:50

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by bigcoaster »

Ayerbe-Zuera wrote: Cuando leo a gente como bigcoaster escribir que lo de los taludes se arreglaba en dos semanas, como si no existiera una ley de presupuestos, una ley de contratos del estado, unas licitaciones, unos permisos, un número limitado de empresas especializadas en taludes y de trabajadores con las habilitaciones necesarias para trabajar en ellos, pienso que sí, que está instalado en el victimismo, porque de otro modo no se explica ese tipo de afirmaciones en una persona interesada y entendida en el tema.

Cuando leo al mismo bigcoaster o a oriolp13 justificando el spot publicitario del tal Pere diciendo que un periodista, que menos de 8k al mes no debe dejar de sacarse, no tiene que estar tan documentado al menos como un forero cuando hace un reportaje en prime time, pienso que algo de retroalimentación victimista tiene que haber.
Como sabrás, también se pueden reparar las cosas de forma exprés, como se està haciendo con el enclavamiento de Montroig, pues yo solo pido que se haga lo mismo con esas limitaciones que se puedan reparar mañana mismo, que las reparen tan pronto como puedan. Si tú crees que esto está relacionado con el victimismo, pues "mú bien", pero no es que tenga mucho que ver, la verdad.

Luego, el Pere no deja de ser un periodista, su profesión es ésta y estudio para eso, no estudió ingeniería de obra civil o alguna otra, sino periodismo. El chico iba perdido, como es normal en el 99,8% de las persona. Tu ponte en la calle a hablar de LTVs, enclavamientos, CSVs y demases y veríamos quién te entiende. La cuestión es que había una notícia: 126 LTVs en Catalunya, y han dado la noticia, intentando explicar lo mejor posible el porqué de cada limitación y situándola en un mapa con hasta las fechas en que se instaló esa LTV. Si eso te parece mal, pues "mú bien", pero para el público general está la mar de bien.
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
User avatar
bigcoaster
N8
N8
Posts: 953
Joined: Sunday 12/04/2015 16:50

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by bigcoaster »

Ayerbe-Zuera wrote: Coda final: Que se pretenda poner como ejemplo de buena gestión a la Gene, cuando a los capitostes del ramo ha tenido que ir a buscarlos el juez a su despacho mientras destruían documentación y cuando la única obra ferroviaria de envergadura que ha intentado (las líneas 9/10 del metro) ha sido un completo desastre tanto desde del punto de vista de la planificación como de la ejecución, por no hablar de descontrol total en los costes, es síntoma de preocupantes anteojeras.
Vamo a vé, esque nadie ha dicho que la Gene sea la "crème de la crème", sino que el gobierno español lo ha estado haciendo mal durante mucho tiempo (y lo sigue haciendo). La Gene tiene tamibén sus problemas, peajes de amigos, La Caixa, mucho parloteo pero poco hacer pero esque no estamos hablando de la Gene, estamos hablando de Rodalies. Y en Rodalies es el Gobierno de España quien pone la pasta, y si no la pone ellos no esperes que la ponga la Generalitat por compasión, aún más cuando España ha estado incumpliendo la disposición adicional tercera del estatut mucho tiempo.
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
User avatar
wefer
Administrador
Posts: 6994
Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contact:

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by wefer »

Ayerbe-Zuera wrote:Miento, dónde vas a parar. A sabiendas, por maldad, como los de Adif.
Tu sabràs. Ara, en castellà ja ho diuen que "quién se pica... " :D
Ayerbe-Zuera wrote:En realidad las cercanías de Marsella o de Atenas son infinitamente mejores.
Et parlo de Portugal i em surts amb Atenes o Marsella. Bé, no sabia que aquestes poblacions estiguessin a Portugal, gràcies per la informació.
El que tu has dit és:
1- Madrid = Barcelona. Òbviament això és fals i ho sap qualsevol que hagi utilitzat les dues xarxes de rodalies. Pots intentar despistar com vulguis però la realitat és aquesta.
2- Que Barcelona té el nivell de rodalies que li correspon segons el seu nivell de renda. Et demostro que és fals ja que hi ha molts països (jo conec el cas de Portugal) on els serveis són millors... i em surts amb Atenes i Marsella. Encara sort que no hi has posat Teruel. I per més surrealisme em parles de Roma... com si fos la única ciutat d'Itàlia. Et sonen Turí o Milà?
I encara que fos veritat que a l'estranger fossin les coses pitjors (que insisteixo, no ho és) que jo sàpiga la única comparació possible és amb Madrid perquè és la única ciutat semblant a Barcelona on donen servei Renfe/ADIF. Ei, però igual tens raó i Renfe també opera les rodalies d'Atenes, vés a saber.

Sincerament crec que vas d'un costat a l'altra sense saber ben bé com justificar el que dius.

La única cosa certa és que l'estat d'abandó i sobretot la falta de puntualitat de la xarxa de rodalies de Barcelona és totalment impròpia d'una ciutat com aquesta, i que el servei a Madrid (donat per la mateixa Renfe i el mateix ADIF) està a anys llum del de Barcelona gràcies a que allí sí s'inverteixen els diners que calen, per sort de tots els habitants d'aquella ciutat.

En quant al victimisme... diga-li com vulguis. Jo la veritat prefereixo queixar-me de les injustícies i lluitar per millorar en comptes de fer demagògia i dir mitges veritats per amagar la realitat. I tu... què prefereixes? És només una pregunta retòrica, òbviament.
User avatar
Don Ramón
N8
N8
Posts: 1194
Joined: Tuesday 25/11/2014 22:22
Location: Sant Martí de Provençals

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by Don Ramón »

Ayerbe-Zuera wrote:No hay más que ver las cifras de población que les dan a las áreas metropolitanas de Madrid y Barcelona para darse cuenta de que el rigor no es la característica principal de la PTP.

Porque vamos a ver. El servicio de cercanías de Barcelona o de Madrid es de los mejores de Europa, si los comparamos con los de países con nuestro mismo nivel de renta.
Aquí dejé de leer.
Don Ramón, el Marhuenda del FTC! Odiadme, me lo merezco.
El mundo desde una ventanilla - El blog de Don Ramón

"A Barcelona menyspreuen el tramvia els rics, que el consideren cosa de pobres, i els pobres, que el consideren cosa de rics." - Ferran Armengol
User avatar
uriol108
N8
N8
Posts: 919
Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contact:

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by uriol108 »

Hola, no sabia on posar aquest video, és un gag boníssim del Polònia sobre les Rodalies a Catalunya...

:) :riure
User avatar
uriol108
N8
N8
Posts: 919
Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contact:

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by uriol108 »

Del Diari Ara :
De la Serna rebutja el traspàs de Rodalies a la Generalitat i ofereix diàleg per consensuar inversions
El ministre de Foment s'ha compromès a acabar el desdoblament del tram de via Tarragona-Vandellòs del corredor mediterrani la primavera del 2018
GERARD PRUNA / MIREIA ESTEVE Barcelona ACTUALITZADA EL 04/01/2017 12:59

Image

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, abans de la reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, la consellera de Governació, Meritxell Borràs / FRANCESC MELCIÓN

Diàleg per consensuar actuacions però cap opció de traspassar Rodalies. Aquest ha estat el missatge que ha traslladat aquest dijous el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que ha trepitjat per primera vegada Catalunya des que va arribar al càrrec per reunir-se amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i amb la consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge, Meritxell Borràs.

Durant la trobada, la Generalitat ha tornat a reclamar el traspàs complet de Rodalies, un extrem que el ministre ha rebutjat. Tanmateix, sí que ha ofert mà estesa al govern català per tal de poder consensuar les inversions que permetin millorar la xarxa ferroviària i de carreteres catalanes. En aquest sentit, el ministre ha assegurat que l'Estat ha invertit 760 milions d'euros en matèria ferroviària i 900 milions en carreteres en els últims quatre anys.

Tot i agrair l'oferta de diàleg del ministre, Rull ha reclamat que el que calen ara "són fets", i ha apuntat que "la millor manera de garantir que es duen a terme les actuacions prioritàries pel servei de Rodalies és que la competència la tingui la Generalitat. "Creiem que és el millor mecanisme per restablir la confiança i garantir que el que es promet es compleixi".

De fet, el nivell de compliment de les inversions ha estat un altre dels punts que ha distanciat el ministre i els consellers aquest dijous, ja que segons han explicat en una roda de premsa conjunta posteriorment, les xifres d'execució amb què treballen el govern espanyol i la Generalitat no coincideixen.

Aquest serà un punt clau a l'hora de debatre el nou pla d'inversions per a Rodalies. De la Serna ja ha dit que hi treballa. El ministre ha estès la mà a consensuar quines actuacions es prioritzen sense ser esclaus dels plans anteriors, però Rull –que ha insistit en el seu "escepticisme" sobre les promeses de l'Estat– ha remarcat que primer de tot cal "complir les inversions pendents".

En aquest sentit, De la Serna ha contestat a Rull que des del govern espanyol treballen per combatre aquest "escepticisme" i que pot confiar que ho farà perquè no vol tornar d'aquí a uns mesos a Catalunya "a menjar-se" les seves paraules.

Avenços en el corredor mediterrani

Una de les poques concrecions que ha sorgit de la reunió ha estat al voltant del corredor mediterrani. De la Serna ha expressat el " compromís ferm del govern espanyol amb aquesta infraestructura" perquè és "estratègica per a tot Espanya". La Generalitat ha denunciat en diverses ocasions que l'Estat encara ha de fer arribar-los 2.588 milions d'euros per invertir en aquesta infraestructura que ha d'unir tot el Mediterrani.

El ministre s'ha compromès a tenir acabat el tram de desdoblament de la via que va de Tarragona a Vandellòs la primavera del 2018, un tram on fa 15 anys que van començar les obres. De moment, la via serà d'ample ibèric, però encara caldrà afegir-hi el tercer fil, un punt imprescindible perquè la infraestructura també serveixi per als trens de mercaderies. Aquesta obra permetria, segons Rull, millorar el temps de trajecte dels trens i reduir-lo fins a 35 minuts. Precisament, les línies R15 i R16 són les més impuntuals de Catalunya.

A més, De la Serna ha confirmat la creació de la figura del coordinador del corredor mediterrani, una figura que hauria de vetllar perquè la infraestructura avanci. Tanmateix, qui ocupa aquesta figura promet ser una altre debat intens entre els dos executius. Mentre De la Serna ha avançat que ja té pensat qui se n'encarregarà, Rull ha avançat que la Generalitat proposarà també noms, i ha defensat que un nom consensuat entre l'Estat, la Generalitat de Catalunya i la Generalitat valenciana tindria molta més capacitat operativa".

Per la seva banda, la consellera de Governació, Meritxell Borràs, ha assenyalat que una demostració de la voluntat de treballar en matèria d'habitatge per part del govern espanyol seria retirar els recursos del TC de les últimes lleis sobre habitatge i no interposar-ne cap en l'última que s'ha aprovat al Parlament fa unes setmanes.

La setmana passada va entrar en vigor la llei que va aprovar el Parlament contra els desnonaments, després d'esquivar el veto del TC, que anul·lava molts dels articles relacionats amb l'emergència habitacional, com ara la mediació obligatòria o l'expropiació forçosa dels pisos buits sense límit de temps. La llei es va aprovar amb el vot favorable de tots els grups parlamentaris.

Reduir la sinistralitat a la N-340

La N-340 al seu pas per les terres de l'Ebre és un dels punts negres en nombre d'accidents. Des que s'han desviat els camions per l'AP-7 per descongestionar la N-II a Girona, la reducció de la sinistralitat ha estat d'un 65%, una baixada que De la Serna ha qualificat "d'espectacular".

Per aquest motiu, Rull ha anunciat que estan treballant en una primera proposta per estendre també les bonificacions perquè els camions passin per l'AP-7 i descongestionar la N-340 al sud de Catalunya. Aquesta és una de les demandes més reivindicades des del territori.

Inversions pendents

El departament de Territori i Sostenibilitat ha denunciat en reiterades ocasions que encara no s'han complert els dos plans d'inversions per millorar la xarxa de Rodalies que va aprovar el govern espanyol. El primer (2008-2015) estava dotat amb 4.000 milions d'euros, dels quals el govern català denuncia que només se n'ha executat un 10%. I el segon (2014-2016) tenia prevista una inversió de 306 milions d'euros. D'aquests, només se n'han executat un 4%.

El conseller Rull també ha posat sobre la taula les inversions pendents en carreteres, com és el cas del desdoblament de la N-340, la N-II a Girona o tirar endavant el Quart Cinturó.
http://www.ara.cat/societat/Serna-rebut ... 28302.html
User avatar
uriol108
N8
N8
Posts: 919
Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contact:

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by uriol108 »

Ferrocarrils se ve capaz de asumir Rodalies en ocho meses

El presidente de la compañía ferroviaria, Ricard Font, considera que el traspaso real y completo requiere de “una transición larga”

DAVID GUERRERO, BARCELONA
30/09/2019 19:39
Actualizado a
01/10/2019 14:57




La posibilidad de que Rodalies acabe en manos de otro operador que no sea Renfe a día de hoy es altamente improbable, pero en caso de que la Generalitat plantease esa situación, la transición podría ser rápida. El presidente de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Ricard Font, ha asegurado hoy que su compañía está preparada para ello y podría “asumir la gestión de Rodalies en un plazo de ocho meses”.

El hipotético traspaso de competencias no sería un cambio total para el usuario, ni mucho menos. Font plantea un “modelo de transición con los mismos trenes” similar al que ya se hizo en su momento con la línea Lleida-La Pobla, en la que se traspasaron las competencias en 2004 pero no fue hasta más de una década después que los trenes y los maquinistas pasaron a ser de FGC.


“Cambiamos el modelo, compramos trenes... es mejor una transición larga pero bien hecha”, ha defendido el presidente del operador ferroviario catalán en el foro Barcelona Tribuna, organizado por la Asociación Española de Directivos (AED), la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País y el diario La Vanguardia.

Font ha reunido a más de 200 personas frente a las que ha mostrado un tono muy conciliador. “No se trata de competir entre empresas ferroviarias, sino de hacer las cosas lo mejor posible para los ciudadanos”, ha apuntado, consciente de que la consellería de Territori y Renfe llevan meses negociando la renovación del contrato-programa que debe marcar las pautas del servicio durante la próxima década y nada parece que vaya a hacer cambiar de operador.

FGC prevé sumar 170 millones de viajeros anuales en los próximos diez años

Sea en manos de Renfe o de FGC, Font ha hecho un llamamiento a incrementar la inversión en la red ferroviaria para evitar las continuas averías que lastran el servicio y perjudican a los usuarios cada dos por tres. “Es ineludible que hace falta una inversión continuada de más de 100 millones anuales para mantener el principal atributo de una red ferroviaria: la puntualidad”, ha aseverado Font, convencido de que “los técnicos de Ferrocarrils junto a los de Renfe y Adif podrían solucionar la situación actual”.

Lo cierto es que a Ricard Font tampoco le hace falta meterse en más proyectos. Faena no le falta. Junto al equipo directivo de Ferrocarrils ha diseñado un plan estratégico a diez años vista que pone a la compañía en disposición de doblar el número de pasajeros que transporta actualmente. De los 87 millones de validaciones registradas el año pasado cree que se puede pasar a los 170 millones antes del 2030, siempre y cuando en ese tiempo se materialicen una serie de mejoras de la infraestructura, que no son pocas.


La única segura de momento es la llegada de 15 nuevos trenes a la línea del Vallès en 2021, que según Font aportarán 30 millones más de viajeros anuales. Con la llegada de esos nuevos trenes la infraestructura tocará techo y no podrá crecer más. Los trenes pasarán en hora punta cada 2,5 minutos entre Barcelona y Sant Cugat del Vallès y con frecuencias de cinco minutos a Terrassa y Sabadell pero ya no podrán mejorar más, así que a medio plazo se plantea la construcción de un nuevo túnel bajo Collserola para crear circulaciones semidirectas desde el Vallès hasta la capital catalana, lo que permitiría reducir el tiempo de trayecto y captar otras 90 millones de validaciones anuales.

Más modesta es la proyección para la prolongación de la línea del Llobregat desde plaza Espanya hasta Gràcia pasando por el hospital Clínic y Francesc Macià, que espera contar con 30 millones de pasajeros anuales a partir de 2025, cuando se espera que la obra actualmente en fase de redacción sea una realidad. La línea del Llobregat-Anoia, por su parte, con una duplicación de los servicios podría pasar de los 20 millones de pasajeros actuales a 40.

Ricard Font reunió a más de 200 personas para escuchar su conferencia en Barcelona Tribuna (Montse Giralt)

La suma de todas estas cantidades da como resultado esos 170 millones más de usuarios de los que ha hablado Font en Barcelona Tribuna. Si el tramo central de la línea 9 de metro avanzase en este periodo y la Generalitat consiguiese reactivar las obras y acabarlas daría 110 millones de pasajeros más a TMB. La suma de las mejoras de ambos operadores supondría 280 millones más de validaciones a sumar a los 1.000 millones de viajes que alcanzó por primera vez el sistema de transporte público el año pasado.

Planes de futuro con trenes regionales y estaciones intermodales

La experiencia acumulada por Ricard Font como secretario de Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat antes de pasar a ocupar la presidencia de FGC le hacen tener una visión global del territorio y del sector. Es por eso que su mirada va más allá de las líneas metropolitanas y las estaciones de montaña que gestiona la compañía y se marca como objetivo nuevos ámbitos.

Uno de los más destacados es la participación en trenes regionales que conecten Catalunya con el sur de Francia aprovechando la liberalización del sector ferroviario, como avanzó La Vanguardia en abril del año pasado. Ricard Font fue ayer un paso más allá y planteó la posibilidad de mirar hacia el norte pero también hacia el sur, con trenes regionales desde el sur de Francia hasta Valencia pasando por Catalunya, alcanzando toda la eurorregión mediterránea.


Por otro lado, el plan estratégico de FGC a diez años vista entiende la compañía como “un operador de movilidad, no sólo ferroviario”. En ese sentido, una de las ideas es complementar las estaciones con servicios de transporte compartido (tanto coches como bicicletas y patinetes) para realizar los trayectos de última milla. También pretende añadir espacios que puedan ser útiles para los usuarios del transporte público como puntos de recogida de paquetes de comercio electrónico.

https://www.lavanguardia.com/local/barc ... ibuna.html
User avatar
122-042-132
N9
N9
Posts: 1659
Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by 122-042-132 »

Interessant article de El Món
https://www.elmon.cat/
Rodalies, sequera inversora i traspàs fallit
L'expert Enric Llarch analitza la discriminació del Pla Felipe i l’abandonament de Rodalies en benefici de l’AVE

Isaías Táboas, antiga mà dreta de José Montilla al ministeri i a la Generalitat i actual president de Renfe, es vantava fa ben poc, en un dinar a la Cambra de Comerç de Barcelona, que Rodalies a Catalunya tenia una puntualitat equiparable o superior a les Rodalies de les grans conurbacions europees. Mentrestant, es feia pública una enquesta de Creafutur d’ESADE sobre el transport metropolità en què el nivell de satisfacció amb Rodalies era del 54%, més de vint punts per sota del que els enquestats manifestaven respecte a FGC i TMB.

I és que el nivell de puntualitat dels trens dels Ferrocarrils de la Generalitat arriba al 99,7%, mentre que Rodalies a Catalunya només és del 94%. Això vol dir que si agafes Rodalies cada dia feiner d’anada i tornada, tindràs dos retards significatius al mes. Al País Basc, però, les Rodalies de Renfe arriben al 99% de fiabilitat horària.
La discriminació del Pla Felipe i l’abandonament de Rodalies en benefici de l’AVE

Tothom qui s’ha estat una temporada a Madrid ha viscut en pròpia pell l’abisme entre l’oferta dels serveis de Rodalies de la capital espanyola i la catalana. L’origen prové sobretot de l’anomenat popularment Pla Felipe (González, és clar) de millora dels serveis de Rodalies a les grans ciutats (1990-93). Això en teoria, perquè a Barcelona només li va tocar la renovació dels trens que són els que encara es fan servir ara. A Madrid, a més, es van quadruplicar les vies a quasi tota la xarxa –la qual cosa permet trens semidirectes i fa molt més competitiu el servei -, renovació d’estacions –amb la creació de la intermodal Nuevos Ministerios i de la nova Atocha, que ja inauguraria Zapatero-, el tren a l’aeroport i un tercer túnel que travessa la ciutat.

"Si agafes Rodalies a Catalunya cada dia feiner d’anada i tornada, tindràs dos retards significatius al mes"

Però a partir de l’inici dels governs d’Aznar, el seu objectiu d’unir totes les capitals de província amb Madrid amb gran velocitat i la crisi financera del 2008 van fer que tots els recursos es concentressin a l’AVE. Amb el govern Zapatero i la inefable ministra -acabada de condemnar pel cas ERO d’Andalusia- Magdalena Álvarez, que volia unir Espanya “amb cables d’acer” tot continuà igual amb un breu i final parèntesi del ministre Pepe Blanco. Els governs de Rajoy van tornar a les prioritats d’Aznar, exceptuant els últims mesos de legislatura. Ara, el Govern socialista s’ho veu d’una altra manera i en total ja fa dos anys i mig del retorn d’inversions a Rodalies. La més important és l’encàrrec de nous trens que si tot va bé haurien d’arribar d’aquí a dos anys i dels que a Catalunya n’hi tocarien un terç.
Fiabilitat, freqüència, comoditat i accessibilitat

En aquests dos anys i mig és evident que la fiabilitat de la xarxa de Rodalies ha millorat un cop superades les obres de l’AVE i amb les inversions efectuades a la xarxa després de pràcticament una dècada sense fer-ne cap. Han estat millores en les catenàries –sobretot als túnels que travessen Barcelona- i hi ha en curs la implantació del model més avançat de senyalització –l’EMRTS que s’utilitza als AVEs- , que ha finalitzat a la línia del Maresme i s’està instal·lant a la de Manresa-Terrassa-Barcelona. Tot i això, encara queden cinc anys perquè la implantació d’aquest sistema de senyalització i de seguretat es completi i mentrestant conviuen diferents sistemes menys fiables i, sovint, que generen incompatibilitats entre si. Els recents accidents a la línia de Manresa, a banda de les causes meteorològiques, segurament s’haurien pogut evitar si ja hi hagués estat implantat l’EMRTS.

Altres millores significatives són les subestacions elèctriques per alimentar els trens i l’accessibilitat. Sobre un total de 106 estacions s’ha passat en poc temps de 79 estacions no adaptades a només 32. I set o vuit amb obres. Això no impedeix que encara hi hagi estacions teòricament adaptades amb ascensors que fa mesos que no funcionen. I és que a Madrid, quan es convoca el concurs de manteniment, aquest es divideix en dos: Madrid i “resto de España”.

Ara, encara que la fiabilitat horària és molt rellevant, especialment per a les persones que van a treballar, també ho són tres elements amb diferent incidència segons el tipus de passatgers: freqüència, comoditat –espai per seure i climatització als trens i a les estacions, absència de barreres arquitectòniques, desnivell entre el tren i l’andana- i accessibilitat física a les estacions d’origen i connexions amb altres modes de transport en destinació.
Desconeixement i ineficiència a 600 quilòmetres

La recuperació de la inversió de l’Estat a Rodalies torna a patir, en el cas de Catalunya, la permanent incapacitat dels responsables de les obres públiques espanyoles per aconseguir uns nivells d’execució raonables. Uns nivells d’execució de les inversions públiques que sempre són força més baixos que a Madrid i que augmenten encara més la discriminació de Catalunya que ja patia en termes de pressupostos inicials. En concret, el primer semestre d’aquest 2019 s’havien executat només l’11% de les xifres inicialment pressupostades –encara que finalment no aprovades- pel 2019. De forma que si en termes pressupostats, Catalunya havia de rebre el 16,8% de la inversió total a Espanya –percentatge similar a la població, però tres punts per sota al pes de Catalunya en termes de PIB-, la xifra executada durant la primera meitat de l’any deixa aquest percentatge en l’11,9%.

"Catalunya tenia pressupostat el 16,8% de la inversió total a Espanya –percentatge similar a la població, però tres punts per sota del pes del PIB-, i la xifra executada durant la primera meitat de l’any és 11,9%"

És cert que quasi la meitat de la quantitat efectivament executada de les inversions correspon al ferrocarril: 58,8 milions d'euros d’Adif, 24,7 milions d'euros de Renfe i 24,7 milions d'euros més d’Adif AVE. Tanmateix, encara que l’eficiència en la inversió efectiva millori intensament, el mateix Táboas parla ja de 300 milions d'euros entre obres licitades i adjudicades en ferrocarril, veurem quines són les xifres oficials. I és clar que Catalunya rebrà molts menys diners en termes absoluts i en proporció del que li correspondria i del que inicialment s’havia pressupostat.

En un article anterior –el dedicat al IV Cinturó- ja vam comentar les causes d’aquesta ineficiència diferencial en termes d’execució d’inversions, en aquell cas en carreteres. Les explicacions pel que fa al ferrocarril són similars. Unes actuacions concebudes i planificades a 600 quilòmetres, que ni coneixen el territori ni s‘han preocupat per fer-ho ni per parlar amb els actors implicats, principalment amb els ajuntaments. Una manera de fer dels enginyers de l’altiplà on pensen que a tot arreu és com als entorns de Madrid, àmplies superfícies planes i buides, on es pot dibuixar el que calgui amb tiralínies sense haver-se de preocupar gaire per res ni per ningú.

Un dels últims casos correspon al desdoblament de la línia R3 fins a Vic​, on ha calgut llençar a la paperera un projecte que havia costat 5 milions d'euros. Per sort, sembla que ara s‘ha modificat la metodologia, s’ha dividit l’actuació en quatre trams de diferents casuístiques i dificultats i s’està pactant amb els municipis afectats el detall de l’impacte en el seu territori de la nova via reformada.
La modernització mal entesa

I és que els pretesos intents de modernització en la gestió del ferrocarril espanyol sempre tenen un denominador comú: la centralització tècnica i administrativa i la desvinculació de la realitat social i territorial de Catalunya.

Si tradicionalment el cap de la cinquena Zona de Renfe tenia un poder quasi absolut sobre el que es feia i desfeia en matèria ferroviària a Catalunya i era un interlocutor quasi únic que contemplava el sistema català com un tot, una vegada més en època del ministre Borrell es va voler modificar el sistema per fer-lo més modern, però amb el resultat de fer-lo més ineficient. L’empresa es va dividir en línies de negoci –Rodalies, llarga distància, AVE- centralitzades a Madrid i sense cap referent territorial rellevant.

A començaments d’aquest segle arribà la modernitat definitiva: es va dividir l’antiga Renfe en dues – en realitat, tres parts. Una que es feia càrrec de les infraestructures –Adif, segmentada al seu torn entre Adif pròpiament dita i Adif AVE- i un operador –la nova Renfe. Tot teòricament seguint les directrius europees –que grans països com França o Alemanya només han complert formalment- pensades per afavorir la competència entre operadors que ofereixen els seus serveis en una infraestructura comuna. Un criteri –el de separar estrictament infraestructura de servei- que no s’ha seguit en altres àmbits, com la llum o el gas- i pensat sobretot per estimular l’eficiència dels serveis de mercaderies. Al cap de vint anys, el monopoli de Renfe en mercaderies amb prou feines s’ha trencat, el transport amb tren de mercaderies continua tenint un paper residual davant la carretera i no serà fins a l’any vinent que començarà a obrir-se la competència a l’alta velocitat.

És cert que Renfe té una responsable per a Catalunya en termes de Rodalies, però la resta dels negocis continuen centralitzats. Adif, per la seva banda, continua estrictament centralitzat. L’únic canvi del govern socialista actual ha estat nomenar un coordinador de Rodalies, Pere Macias, que pretén fer anar alhora Renfe i Adif, i sobretot agilitzar les actuacions d’aquesta darrera. Un coordinador, però, que ha de treballar amb un equip tècnic pràcticament tot concentrat a Madrid.
Un traspàs fallit

El penúltim intent de revertir aquesta ineficiència derivada de la centralització de decisions ha estat el traspàs de la gestió dels trens de Rodalies –que inclouen tots els que no surten de Catalunya- a la Generalitat. Encara que aquest és un sistema excepcional a Espanya, és comú a la xarxa ferroviària francesa i alemanya, on funciona prou bé.

Tanmateix no és només que la Generalitat no tingui el control de la infraestructura –responsable en gran part de la qualitat del servei-, sinó que malgrat que així estava acordat, l’Estat no ha traspassat l’import del dèficit d’explotació de la xarxa de Rodalies, entre 150 i 200 milions d'euros anuals. Amb la qual cosa, el poder real que té el govern català sobre l’operador –Renfe- queda molt reduït perquè qui els paga és a Madrid, fins al punt que no s’ha atrevit ni a canviar d’operador –que teòricament ho podria fer- ni a oferir directament nous serveis sobre la xarxa d’Adif, com ara podrien ser les de Rodalies a la regió de Lleida.
User avatar
m.h.t.
N9
N9
Posts: 2223
Joined: Sunday 30/08/2009 17:37
Location: Badalona

Re: Seguiment del traspàs de Rodalies

Post by m.h.t. »

La Generalitat pacta amb Renfe 15 anys més d'explotació de Rodalies

Territori espera firmar un contracte de serveis amb l'empresa ferroviària

La companyia de transports es compromet a renovar la seva flota de trens

«Fa 10 anys que es va acordar el traspàs de Rodalies de l’Estat a la Generalitat i des d’aleshores mai s’ha firmat un contracte de servei ni tampoc s’ha fet el traspàs econòmic anunciat de 270 milions d’euros anuals», ha indicat Gavín a aquest diari.

Es podrà sancionar

«Amb el nou contracte de serveis ara la Generalitat podrà exigir a Renfe el seu compliment i a més se li podrà sancionar si no ho fes. Ja que fins ara quan s’ha intentat sancionar Renfe els seus advocats al·legaven que no hi havia un contracte», ha subratllat el secretari d’Infraestructures. També ha precisat que el termini de 15 anys concedit a Renfe «sorgeix perquè és el període que l’empresa necessita per rendibilitzar la seva inversió». [...]

El responsable d'Infraestructures de Territori, també ha recordat que FGC «gestionarà la nova línia de l’aeroport de Barcelona i el nou tren tramvia del Camp de Tarragona».
https://www.elperiodico.cat/ca/societat ... es-7854190
https://www.ara.cat/societat/Urkullu-re ... 59847.html
https://cadenaser.com/emisora/2020/02/1 ... 74620.html
Salvem l'Estació de França!
Post Reply

Return to “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”