Ascensor de Vaixells a la presa de les 3 Gorges a Xina
- uriol108
- N8
- Posts: 919
- Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
- Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
- Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
- Contact:
Ascensor de Vaixells a la presa de les 3 Gorges a Xina
A la Mega Presa de les tres Gorges de Xina hi han construït i ja està operatiu un ascensor gegant per a vaixells per a que puguin pujar el desnivell de la presa, la podeu veure en el seguen vídeo :
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Una resclosa gegant
Deu tractar-se d'una típica resclosa que hom troba en qualsevol presa d'un curs navegable; passa que, en tractar-se d'una obra d'aquesta mida, resulta molt més impressionant.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- bigcoaster
- N8
- Posts: 953
- Joined: Sunday 12/04/2015 16:50
Re: Una resclosa gegant
Doncs no, perquè no és una resclosa.Guigui wrote:Deu tractar-se d'una típica resclosa que hom troba en qualsevol presa d'un curs navegable; passa que, en tractar-se d'una obra d'aquesta mida, resulta molt més impressionant.
És un ascensor que enlloc de cabina hi porta un tanc ple d'aigua i amb un vaixell sobre, però és un ascensor pur, de grans dimensions clar!
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Judici precipitat
Confesso que no havia vist el vídeo, i em pensava que el principi de la resclosa també podria funcionar amb un desnivell tan alt.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- bigcoaster
- N8
- Posts: 953
- Joined: Sunday 12/04/2015 16:50
Re: Judici precipitat
Home, a la teoria si que podria funcionar, però a la pràctica, imagina't la quantitat d'aigua que es necessitaria per omplir la resclosa, i per tanta aigua, o el riu en mou molta, o es necessitarien unes bombes gegants que consumirien gran part del que produiria la central. l'ascensor en canvi, és una opció perfectament viable.Guigui wrote:Confesso que no havia vist el vídeo, i em pensava que el principi de la resclosa també podria funcionar amb un desnivell tan alt.
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Energia
Home, per suportar (i ja ni diguem aixecar) alguns milers de tones que pesa qualsevol vaixell de mida mitjana, l'energia que cal tampoc és poca. Tot i que no deixa de ser ínfima sobre la producció total (màxima) d'aquella presa.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
El veritable motiu
Doncs no és per cap d'aquests motius: la quantitat d'aigua que caldria per a omplir allò és una gota al costat de la que allà emmagatzemen (si la resclosa fes uns 20 x 10 m i en fa 150 m d'altura estaríem parlant de 0,03 hm3, enfront dels prop de 40.000 hm3 que té l'embassament), i tampoc no necessitaries cap bomba que gastés energia per a omplir-ho, ja que en aquests casos l'aigua s'aboca des del nivell de dalt per gravetat. El principal motiu per a fer-ho d'aquesta manera és que, si omplissin d'aigua una torre de 150 m d'alçada, la pressió al fons seria tal que les parets haurien de ser enormes per a suportar-la.bigcoaster wrote:Home, a la teoria si que podria funcionar, però a la pràctica, imagina't la quantitat d'aigua que es necessitaria per omplir la resclosa, i per tanta aigua, o el riu en mou molta, o es necessitarien unes bombes gegants que consumirien gran part del que produiria la central. l'ascensor en canvi, és una opció perfectament viable.
Quant a qüestions energètiques no hi ha problema, ja que aixecar càrregues pesants tampoc en requereix tanta com sembla. Aixecar 150 m una embarcació d'un desplaçament de 2.000 T (que la del vídeo no en fa tant ni de lluny) costa 900 kWh, el que en Euros és poc més de 40.Guigui wrote:Home, per suportar (i ja ni diguem aixecar) alguns milers de tones que pesa qualsevol vaixell de mida mitjana, l'energia que cal tampoc és poca. Tot i que no deixa de ser ínfima sobre la producció total (màxima) d'aquella presa.
I, per cert, a aquella presa també disposen d'un parell de jocs de rescloses, a l'estil canal de Panamà, que permeten el pas d'embarcacions molt més grans i és per on hi circulen la majoria. L'ascensor queda reservat a "petits" vaixells de passatgers, ja que per aquí es triga molt menys a canviar de nivell.
Re: Ascensor de Vaixells a la presa de les 3 Gorges a Xina
Coneixeu la Falkirk Wheel? És un ascensor giratori a Escòcia, i permet pujar i baixar embarcacions petites per continuar la navegació, amb un consum energètic ridícul
https://en.wikipedia.org/wiki/Falkirk_Wheel
https://en.wikipedia.org/wiki/Falkirk_Wheel
- bigcoaster
- N8
- Posts: 953
- Joined: Sunday 12/04/2015 16:50
Re: El veritable motiu (a mitges)
Si, això que dius és correcte, però t'has descuidat una variable, que és que l'aigua que s'utilitza per omplir la resclosa, al no haver-hi bombes, va riu avall.Javi M wrote:Doncs no és per cap d'aquests motius: la quantitat d'aigua que caldria per a omplir allò és una gota al costat de la que allà emmagatzemen (si la resclosa fes uns 20 x 10 m i en fa 150 m d'altura estaríem parlant de 0,03 hm3, enfront dels prop de 40.000 hm3 que té l'embassament), i tampoc no necessitaries cap bomba que gastés energia per a omplir-ho, ja que en aquests casos l'aigua s'aboca des del nivell de dalt per gravetat. El principal motiu per a fer-ho d'aquesta manera és que, si omplissin d'aigua una torre de 150 m d'alçada, la pressió al fons seria tal que les parets haurien de ser enormes per a suportar-la.bigcoaster wrote:Home, a la teoria si que podria funcionar, però a la pràctica, imagina't la quantitat d'aigua que es necessitaria per omplir la resclosa, i per tanta aigua, o el riu en mou molta, o es necessitarien unes bombes gegants que consumirien gran part del que produiria la central. l'ascensor en canvi, és una opció perfectament viable.
Partint d'aquí sorgeixen algunes qüestions:
- El cabal d'aigua del riu permet que es vagi utilitzant tota aquesta aigua cada vegada que un vaixell vulgui pujar o baixar? En aquest cas segurament si, al tractar-se d'un riu amb molt cabal, però atenció amb la següent qüestió.
- Tota aquesta aigua que s'usa per omplir la resclosa i que després es llença riu avall s'està desaprofitant per a la producció elèctrica, i donades les dimensions de l'ascensor, al cap de l'any serien uns quants MW llençats riu avall, i seria molta més energia que es perdria, quan amb un ascensor, no se'n perd cap i se n'usa poqueta per fer-lo funcionar.
El tema de les parets doncs si que es veritat, més que les parets el que a mi em preocuparien serien les portes, però no hi ha res impossible en aquest sentit i tècnicament es podria fer, una altra cosa és el que costaria.
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
El veritable motiu, insisteixo
No m'he descuidat aquesta variable. Preocupar-se per desaprofitar aquesta aigua i l'energia és com amoïnar-se quan se't cola una mosca al cotxe perquè amb el pes afegit gastes més benzina. Estem parlant d'un "rierol" que porta 32.000 m3/s, així que l'aigua que gastes la recuperes en menys d'un segon. I pel que fa a absorbir el cabal en buidar, et dic el mateix.bigcoaster wrote:Si, això que dius és correcte, però t'has descuidat una variable, que és que l'aigua que s'utilitza per omplir la resclosa, al no haver-hi bombes, va riu avall.
Partint d'aquí sorgeixen algunes qüestions:
- El cabal d'aigua del riu permet que es vagi utilitzant tota aquesta aigua cada vegada que un vaixell vulgui pujar o baixar? En aquest cas segurament si, al tractar-se d'un riu amb molt cabal, però atenció amb la següent qüestió.
- Tota aquesta aigua que s'usa per omplir la resclosa i que després es llença riu avall s'està desaprofitant per a la producció elèctrica, i donades les dimensions de l'ascensor, al cap de l'any serien uns quants MW llençats riu avall, i seria molta més energia que es perdria, quan amb un ascensor, no se'n perd cap i se n'usa poqueta per fer-lo funcionar.
El tema de les parets doncs si que es veritat, més que les parets el que a mi em preocuparien serien les portes, però no hi ha res impossible en aquest sentit i tècnicament es podria fer, una altra cosa és el que costaria.
Efectivament, les comportes també serien un problema, però si calgués podria fer-se. Insisteixo: l'ascensor va construir-se perquè el pas pels jocs de rescloses és massa lent per a les embarcacions de passatgers, i un sistema elevador basat en una única resclosa, a més de més lent que l'ascensor, seria molt més difícil tècnicament de construir (i per tant, econòmicament menys assumible) que un ascensor. L'aigua i l'energia són "el chocolate del loro".
Re: Energia
La quantitat d'energia es baixa perque com tot ascensor porta un contrapés. Per tant un ascensor mai ha de tenir un motor capac de moure tot el pes que carrega.Guigui wrote:Home, per suportar (i ja ni diguem aixecar) alguns milers de tones que pesa qualsevol vaixell de mida mitjana, l'energia que cal tampoc és poca. Tot i que no deixa de ser ínfima sobre la producció total (màxima) d'aquella presa.