Dues proves pilot analitzen altres combustibles

Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Post Reply
User avatar
uriol108
N8
N8
Posts: 919
Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
Contact:

Dues proves pilot analitzen altres combustibles

Post by uriol108 »

d'El Periòdic de Catalunya d'Avui :

Image

Els plans de Renfe per reduir el seu impacte ambiental i incrementar la sostenibilitat passen també per la recerca de nous combustibles a través de la innovació i les últimes tecnologies.

D’acord amb això, ha posat en marxa dues proves pilot que tenen com a objectiu avançar cap al tren del futur, de la mà de la tracció ferroviària amb gas natural liquat (GNL) o mitjançant una pila de combustible d’hidrogen, bateries i supercondensadors.

En el primer cas, es tracta d’una iniciativa de Renfe, Gas Natural Fenosa i Enagás, en col·laboració amb l’Institut Cerdà, ARMF i Bureau Veritas. L’objectiu és verificar la viabilitat del GNL, una solució amb potencials avantatges ambientals i econòmics per als desplaçaments que es desenvolupen actualment amb tracció dièsel. El projecte d’innovació analitzarà la viabilitat de l’adaptació de vehicles ferroviaris per al seu funcionament amb motors i dipòsits de gas natural liquat i la corresponent anàlisi tècnica, legal, econòmica i ambiental.

L’acord preveu el desenvolupament de la prova pilot amb motor GNL en un tren autopropulsat del parc dièsel de Ferrocarrils de Via Estreta (Feve) en un tram d’uns 20 quilòmetres entre l’estació de Trubia i la de Baiña amb extensió a Figaredo, a Astúries. Per fer-ho, se substituirà el motor dièsel d’una de les dues unitats automotores aparellades, per un altre que consumirà gas natural per a la seva propulsió i s’instal·laran els dipòsits en els quals s’emmagatzemarà el GNL juntament amb els elements auxiliars necessaris.

Els avantatges que l’ús del gas natural pot tenir com a combustible ferroviari responen a una reducció de la contaminació mitjançant partícules, de les emissions de CO2 i del soroll. Des del punt de vista econòmic, pot contribuir a reduir costos operatius per a un millor escenari de preus respecte als combustibles derivats del petroli i reduir la dependència energètica d’aquesta font.

PROJECTE EUROPEU. Al mateix temps, Renfe ha coordinat la presentació d’un nou projecte de tracció ferroviària basat en pila de combustible d’hidrogen, bateries i supercondensadors al programa Life de la Unió Europea. L’objectiu d’aquest projecte de R+D+i és desenvolupar proves pilot amb un tren/vehicle laboratori de la sèrie 3100 de Feve i obtenir conclusions sobre la viabilitat tècnica de la tracció ferroviària amb hidrogen a la xarxa ferroviària espanyola. Entre els punts més significatius hi figura la possibilitat de reduir un 100% les emissions directes del vehicle respecte a un de mogut per combustibles convencionals, usant almenys un 70% d’energia d’origen renovable.

El projecte inclou el desenvolupament d’un sistema de subministrament i repostatge,
una adequació del vehicle tramvia com a unitat d’assaig, a més a més de normatives i procediments per a la monitorització de circulacions que aportin dades sobre prestacions, rendiments, emissions, autonomia i soroll per a la seva comparació amb els sistemes de tracció convencionals.
De forma paral·lela, es desenvoluparan estudis econòmics sobre el cicle de vida del sistema integral.
Post Reply

Return to “Ferrocarril en general”