Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Túnels cecs
Això no és així, Foronda. Des de l'andana Cornellà de la L5 es veu clarament el túnel que havia de continuar cap a Badalona, i fins a arribar-hi, a la dreta només hi ha paret.
Tal com ho has dibuixat no hi hauria manera de fer el creuament a diferent nivell.
Tal com ho has dibuixat no hi hauria manera de fer el creuament a diferent nivell.
- Adolescent barceloní
- N9
- Posts: 2377
- Joined: Saturday 25/02/2012 15:00
- Location: Entre el Barcelonès i Osona
- Contact:
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
En referia als accessos del vestíbul a les andanes, no pas als accessos del carrer al vestíbul. L'accés del vestíbul a les andanes queda entre les dependències del personal de metro i les d'Acema, mirant les escales cap a SF entrant per tant a les andanes pel costat SF. El meu comentari anava en el sentit de que normalment les estacions tenen un vestíbul a cada punta i un accés a andanes per cada punta, però en aquest cas tot i tenir vestíbul als dos costats només hi ha accés a andanes per un d'ells.foronda 141 wrote:Gaudí tenia dos accesos: Un comú amb la L5 (Actual), i l'altre a l'avinguda Gaudí on hi havian dues boques una a cada costat del carrer. Una d'ellas ha desaparegut, i l'altre es l'entrada de la associació ACEMA. Al no tenir cap utilitat per els viatgers, aquest espai ha acollit primer el Centre de Control de Metro avans de estar a La Sagrera i posteriorment la seu de l'associació esmentada.
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Tu mateix ho dius, es que aquest es precisament el problema, que s'havia fet el encreuament al mateix nivell dins el mateix túnel en la construcció als anys 70 de las línies projectades Paral.lel-Horta i la de Cornellá-BadalonaTal com ho has dibuixat no hi hauria manera de fer el creuament a diferent nivell.
O sigui, que entre Gaudí i Sagrada Familia confluían tres túnels oberts i un de tapiat: El de la que venía de Sant Pau/Dos de Maig pasan per l'abandonada Gaudí, el que venia de Sagrada Familia, i el de la L2 que venía de Monumental, tots al mateix nivell. Jo recordo haver vist abans de que ho tapiesin el túnel en curva cap a Monumental encara sense vies. També hi havia tapiat tal com es ara la futura prolongació prevista cap a Badalona, i repeteixo, tot al mateix nivell.
Va ser als anys 90 amb la construcció de l'actual estació de la L2 i la prolongació cap a La Pau i Pompeu Fabra quan es va arreglar la xapussa construint el túnel de la L2 per sota de la L5.
Aixi doncs, en l'actualitat, queda en funcionament només els que pasa la L5, i han quedat tapiadas els túnels direcció Badalona i direcció Monumental antics, circulant la L2 en un nou túnel per sota la L5.
Fet de forma rudimentaria, el planell 1 explica on hauría quedat cas de haver-se construit la prolongació a Badalona. Com es veu, dues línies es creuen al mateix nivell, imposible per una xarxa de metro.
El planell 2 es la situació actual.
L'actual túnel que va a Badalona, res es te que veure amb els aqui dibuixats.
- Attachments
-
- img212.jpg (101.18 KiB) Viewed 12140 times
-
- img213.jpg (105.63 KiB) Viewed 12140 times
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
No estic gens segur dels croquis que has fet, foronda 141, em semblen bastant impossibles per dues raons:
1. La millor manera d'observar els dos túnels cecs no és des de l'andana, sinó agafant un tren des de Sagrada Família fins a Sant Pau | Dos de Maig i enganxar-se al vidre. L'interior dels trens de la sèrie 5000 és prou lluminós i blanc com per il·luminar les parets del túnel, i es pot veure sense forçar la vista. Passo cada dia per aquest tram i tendeixo a estar sempre davant d'una porta sortint de Sagrada Família (sempre baixo a Sant Pau), o sigui que hi estic acostumat. El primer que es veu després de Sagrada Família és que la paret del túnel s'allunya un metre del tren (s'acaben les escales de Sagrada Família). A partir d'aquí, aquesta paret va allunyant-se progressivament del tren fins que bruscament acaba i la tornem a tenir a pocs centímetres. Si ens ho imaginem amb el meu primer croquis, coincideix amb el túnel cec direcció Badalona, tant en posició com en orientació. Després d'uns metres amb la paret del túnel molt propera (el trosset de color blau entre els dos túnels cecs), la paret s'allunya molt bruscament i després, progressivament, s'apropa cap al tren. Aquest seria el túnel que aniria cap a Monumental. Uns metres més endavant la paret s'apropa encara més perquè hi ha les escales d'accés a l'andana de Gaudí.
2. Com bé s'ha dit més amunt, els girs serien exagerats amb l'altra disposició dels túnels. Hi ha un element clau, a més, i és que ens trobem en una corba; per tant, si la línia que baixa d'Horta girés cap a Monumental a pocs metres de Sagrada Família, el traçat faria una essa exagerada. Si a més agafem un mapa geogràfic (com el de les dades obertes), veiem que el túnel de Monumental es passaria de llarg del carrer Marina i acabaria directament sota la Sagrada Família, i el de Badalona acabaria més amunt que el carrer Provença.
1. La millor manera d'observar els dos túnels cecs no és des de l'andana, sinó agafant un tren des de Sagrada Família fins a Sant Pau | Dos de Maig i enganxar-se al vidre. L'interior dels trens de la sèrie 5000 és prou lluminós i blanc com per il·luminar les parets del túnel, i es pot veure sense forçar la vista. Passo cada dia per aquest tram i tendeixo a estar sempre davant d'una porta sortint de Sagrada Família (sempre baixo a Sant Pau), o sigui que hi estic acostumat. El primer que es veu després de Sagrada Família és que la paret del túnel s'allunya un metre del tren (s'acaben les escales de Sagrada Família). A partir d'aquí, aquesta paret va allunyant-se progressivament del tren fins que bruscament acaba i la tornem a tenir a pocs centímetres. Si ens ho imaginem amb el meu primer croquis, coincideix amb el túnel cec direcció Badalona, tant en posició com en orientació. Després d'uns metres amb la paret del túnel molt propera (el trosset de color blau entre els dos túnels cecs), la paret s'allunya molt bruscament i després, progressivament, s'apropa cap al tren. Aquest seria el túnel que aniria cap a Monumental. Uns metres més endavant la paret s'apropa encara més perquè hi ha les escales d'accés a l'andana de Gaudí.
2. Com bé s'ha dit més amunt, els girs serien exagerats amb l'altra disposició dels túnels. Hi ha un element clau, a més, i és que ens trobem en una corba; per tant, si la línia que baixa d'Horta girés cap a Monumental a pocs metres de Sagrada Família, el traçat faria una essa exagerada. Si a més agafem un mapa geogràfic (com el de les dades obertes), veiem que el túnel de Monumental es passaria de llarg del carrer Marina i acabaria directament sota la Sagrada Família, i el de Badalona acabaria més amunt que el carrer Provença.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Be, jo estic segur que es aixi, malgrat que el dibuix no està gaire ben fet.
Ara be, si hi ha algun erudit que pot aportar mes dades .......
Ara be, si hi ha algun erudit que pot aportar mes dades .......
Túnels cecs
Foronda, no siguis tan tossut! En Markitus té tota la raó i t'ho ha explicat molt bé. El que diem és el que quadra amb la realitat i és el que diu el sentit comú.
L'hipotètic i poc creíble "error tècnic", com a molt, podria arribar-me a creure que consistís en haver construït els túnels com surten al croquis amb una diferència de cotes insuficient per a un pont sobre l'altre túnel. Ara bé, creure que van construir els túnels com has dibuixat tú, amb el que surt cap a Paral·lel a la cota de SF L5 i el que surt cap a Badalona a la cota de Gaudí, és prendre els enginyers de l'època per estúpids. Un nen de 6 anys sap dir-te que que així no es pot fer el creuament.
L'hipotètic i poc creíble "error tècnic", com a molt, podria arribar-me a creure que consistís en haver construït els túnels com surten al croquis amb una diferència de cotes insuficient per a un pont sobre l'altre túnel. Ara bé, creure que van construir els túnels com has dibuixat tú, amb el que surt cap a Paral·lel a la cota de SF L5 i el que surt cap a Badalona a la cota de Gaudí, és prendre els enginyers de l'època per estúpids. Un nen de 6 anys sap dir-te que que així no es pot fer el creuament.
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Avui no me n'he pogut estar i he anat aquesta tarda a tafanejar
Tal i com ho he vist, els plànols d'en Markitus corresponen totalment al que he vist. No obstant, tinc dues observacions.
1- L'inici del túnel SF - La Pau de L5 sembla que finalitza a paret viva a uns 3-5 metres d'iniciar-se.
2- L'inici del túnel Gaudí - Paral·lel, sembla uns metres més profund que l'anterior, i sembla finalitzar amb una paret artificial, ignorant totalment si darrera d'aquella paret s'acaba el túnel o continua.
Tal i com ho he vist, els plànols d'en Markitus corresponen totalment al que he vist. No obstant, tinc dues observacions.
1- L'inici del túnel SF - La Pau de L5 sembla que finalitza a paret viva a uns 3-5 metres d'iniciar-se.
2- L'inici del túnel Gaudí - Paral·lel, sembla uns metres més profund que l'anterior, i sembla finalitzar amb una paret artificial, ignorant totalment si darrera d'aquella paret s'acaba el túnel o continua.
El metro de Barcelona amb motoristes!
- Adolescent barceloní
- N9
- Posts: 2377
- Joined: Saturday 25/02/2012 15:00
- Location: Entre el Barcelonès i Osona
- Contact:
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Hi ha uns vint metres construïts, més o menys i segons em van comentar ahir. Ara bé, el que no sé és si són 20 metres i s'acaba a la paret, o bé són 20 metres darrere d'alguna paret més la part visible.Miquel wrote:2- L'inici del túnel Gaudí - Paral·lel, sembla uns metres més profund que l'anterior, i sembla finalitzar amb una paret artificial, ignorant totalment si darrera d'aquella paret s'acaba el túnel o continua.
Juanjo Rubio. Software Engineer. Faig coses a ARCA, ACEMA, BusClàssicBCN i Jove de Barcelona. Aficionat al transport públic, a la fotografia i a les telecomunicacions. Diguéssim que el nom d'usuari fa (mooolt de) temps que se'm va quedar petit.
Túnel cec a Paral·lel
No sé fins a on es va arribar a construir, pero actualment no pot quedar gaire més del que es veu, ja que d'allà cap abaix es va obrir tot per a fer l'actual estació de la L2.
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Me toca.
Tengo que comunicar dos cosas al respecto. Y desgraciadamente, las dos echan por tierra la hipóesis planteada recientemente por el compañero Foronda.
1. El trazado de Sagrada a Sant Pau, yo también lo realizo con frecuencia, si voy en metro; porque para ir a Encants por una parada no me molesto en hacer un trasbordo y la L5 da salida directa a mi calle, cuando con la L2 tengo que hacer una L. Sumando son sólo dos manzanas más desde Sant Pau, una y media ya que Industria no tengo que cruzarla. Debido a esto y a la apertura de este hilo, me he fijado con más atención en los últimos días en mis trayectos, pegado a la puerta costado andén, por lo que entre Sagrada y Sant Pau puedo ver perfectamente los túneles ciegos, y el andén de Gaudí, y son exactamente como han planteado Javi y Markitus. Primero el de Badalona, cortado de golpe, y luego uno más largo que se incorpora justo antes de llegar a Gaudí. Y este segundo túnel, es importante destacarlo para encajar el puzzle con mi segunda observación.
2. Hasta el momento, nadie ha hablado en este hilo, de la misteriosa longitud del andén SF actual L2 sentido Badalona. Habéis comentado todos que la actual estación L2 SF está a una cota más alta que los túneles. Y en el hilo histórico que Guigui y metring comentaban, que es el de la historia de la línea 2, se plantea que el motivo de la longitud de este andén es que se construyó aprovechando una parte del túnel ya existente en obras de la L2.
El trazado que plantea Foronda, aparte de mandar el túnel de Gaudí bajo el templo de la Sagrada Famìlia, en todo caso provocaría al pasar al costado de la estación actual, ampliar el andén dirección Paral-lel. Dado que sabemos que se construyó la estación de Sagrada y el túnel a Monumental de nuevo en los 90, el plano de Javi cuadra perfectamente con que el túnel ya pasaba al costado de la estación actual y al estar el agujero hecho, se aprovechó, como se dijo en el otro hilo, para hacer por encima el andén actual de la L2 sentido Badalona. Con lo cual, ya sabemos a dónde iría el túnel misterioso de los 20 metros: directo a donde ahora está el andén dirección Badalona. Y sabiendo cómo se construía en los 70 y cómo se hacía en los 90, la lógica común dice que si construimos algo sobre un agujero ya foradado, es más barato aprovechar lo máximo posible el hueco hecho que poner hormigón para taparlo. Se podría haber cogido unos kilos más de ladrillo y cemento y tapar un espacio de 90x4x...¿10 metros de altura tiene el andén de la L2?, pero salía más a cuenta dejar los andenes desiguales, y por alguna razón no se podía ampliar la longitud del andén sentido Paralel. Pero era más barato construir sobre un hueco que mirando cap a Gaudí, tenemos a nuestra derecha. Y dicho túnel no tiene sentido en el dibujo de Foronda puesto que caería al costado contrario de donde efectivamente cae.
Tengo que comunicar dos cosas al respecto. Y desgraciadamente, las dos echan por tierra la hipóesis planteada recientemente por el compañero Foronda.
1. El trazado de Sagrada a Sant Pau, yo también lo realizo con frecuencia, si voy en metro; porque para ir a Encants por una parada no me molesto en hacer un trasbordo y la L5 da salida directa a mi calle, cuando con la L2 tengo que hacer una L. Sumando son sólo dos manzanas más desde Sant Pau, una y media ya que Industria no tengo que cruzarla. Debido a esto y a la apertura de este hilo, me he fijado con más atención en los últimos días en mis trayectos, pegado a la puerta costado andén, por lo que entre Sagrada y Sant Pau puedo ver perfectamente los túneles ciegos, y el andén de Gaudí, y son exactamente como han planteado Javi y Markitus. Primero el de Badalona, cortado de golpe, y luego uno más largo que se incorpora justo antes de llegar a Gaudí. Y este segundo túnel, es importante destacarlo para encajar el puzzle con mi segunda observación.
2. Hasta el momento, nadie ha hablado en este hilo, de la misteriosa longitud del andén SF actual L2 sentido Badalona. Habéis comentado todos que la actual estación L2 SF está a una cota más alta que los túneles. Y en el hilo histórico que Guigui y metring comentaban, que es el de la historia de la línea 2, se plantea que el motivo de la longitud de este andén es que se construyó aprovechando una parte del túnel ya existente en obras de la L2.
El trazado que plantea Foronda, aparte de mandar el túnel de Gaudí bajo el templo de la Sagrada Famìlia, en todo caso provocaría al pasar al costado de la estación actual, ampliar el andén dirección Paral-lel. Dado que sabemos que se construyó la estación de Sagrada y el túnel a Monumental de nuevo en los 90, el plano de Javi cuadra perfectamente con que el túnel ya pasaba al costado de la estación actual y al estar el agujero hecho, se aprovechó, como se dijo en el otro hilo, para hacer por encima el andén actual de la L2 sentido Badalona. Con lo cual, ya sabemos a dónde iría el túnel misterioso de los 20 metros: directo a donde ahora está el andén dirección Badalona. Y sabiendo cómo se construía en los 70 y cómo se hacía en los 90, la lógica común dice que si construimos algo sobre un agujero ya foradado, es más barato aprovechar lo máximo posible el hueco hecho que poner hormigón para taparlo. Se podría haber cogido unos kilos más de ladrillo y cemento y tapar un espacio de 90x4x...¿10 metros de altura tiene el andén de la L2?, pero salía más a cuenta dejar los andenes desiguales, y por alguna razón no se podía ampliar la longitud del andén sentido Paralel. Pero era más barato construir sobre un hueco que mirando cap a Gaudí, tenemos a nuestra derecha. Y dicho túnel no tiene sentido en el dibujo de Foronda puesto que caería al costado contrario de donde efectivamente cae.
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
Andanes L2
No té res a veure una cosa amb l'altra.
Desconec si el túnel cec que havia d'anar cap a Monumental algún cop ha sigut més llarg del que ho és ara. Però el que és evident és que aquest túnel es trova a una cota molt més alta que l'actual estació de la L2 (la L-II havia de pasar sobre la L-V). Com comenten uns missatges més amunt, el túnel cec vindria a sortir més o menys per on es troba la gerència de la L2.
L'estació de la L2 es va fer absolutament nova als 90, i no es va aprofitar res del que ja hi havia fet. En el cas de que el túnel cec fos més llarg del que ho és ara, l'únic que s'estalviarien als 90 és haver de retirar uns quants metres cúbics de terra per a perforar fins a la cota de les andanes de la L2, ja que el túnel hi passaria per sobre. Però res més. De la hipotètica infraestructura ja feta, en si mateixa no s'hauria pogut aprofitat res.
Si l'andana sentit Badalona és més ampla de l'habitual, deu ser segurament en previsió de la gran afluència de passatgers, en trobar-se l'estació a un lloc turístic i ser a més estació d'enllaç. L'andana sentit Paral·lel no la devien poder fer igual d'ampla perquè es trobaria ja sota el recinte del temple —recordem que és a cel obert— mentre que l'altra es troba parcialment sota una plaça sense edificar.
Desconec si el túnel cec que havia d'anar cap a Monumental algún cop ha sigut més llarg del que ho és ara. Però el que és evident és que aquest túnel es trova a una cota molt més alta que l'actual estació de la L2 (la L-II havia de pasar sobre la L-V). Com comenten uns missatges més amunt, el túnel cec vindria a sortir més o menys per on es troba la gerència de la L2.
L'estació de la L2 es va fer absolutament nova als 90, i no es va aprofitar res del que ja hi havia fet. En el cas de que el túnel cec fos més llarg del que ho és ara, l'únic que s'estalviarien als 90 és haver de retirar uns quants metres cúbics de terra per a perforar fins a la cota de les andanes de la L2, ja que el túnel hi passaria per sobre. Però res més. De la hipotètica infraestructura ja feta, en si mateixa no s'hauria pogut aprofitat res.
Si l'andana sentit Badalona és més ampla de l'habitual, deu ser segurament en previsió de la gran afluència de passatgers, en trobar-se l'estació a un lloc turístic i ser a més estació d'enllaç. L'andana sentit Paral·lel no la devien poder fer igual d'ampla perquè es trobaria ja sota el recinte del temple —recordem que és a cel obert— mentre que l'altra es troba parcialment sota una plaça sense edificar.
-
- N5
- Posts: 108
- Joined: Tuesday 23/06/2009 18:55
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Bona tarda,
S´ha obert un debat d´allò més interessant entorn de Sagrada Família i m´agradaria col-laborar-hi dient la meva. Cal dir, però, que tot el que escriuré és fruit de les meves observacions o bé són opinions i conclusions personals. Enlloc he llegit res sobre la qüestió i no disposo de cap tipus de documentació que avali el que diré.
Picat per la curiositat ahir, en passar amb la línia 5 per Sagrada Família, vaig recordar aquest fil i vaig decidir fer I+D pel meu compte. Vaig fer el recorregut fins a Sant Pau/Dos de Maig, baixar-hi, Sant Pau/Dos de Maig fins a Sagrada Família i, un altre cop Sagrada Família ja fins a la meva destinació final.
El que he cregut veure s´acosta més al que diu en Foronda 141. Abocat a la finestreta del tren m´ha semblat que el túnel s´eixampla immediatament a la sortida de SF L5 per esdevenir més estret i tornar a eixamplar-se a pocs metres de l´entrada del tren en Gaudí. Es tractaria, per tant, d´un túnel provinent de Paral-lel per una banda i d´un altre túnel direcció Badalona per l´altra. M´ha semblat també que aquests túnels cecs no tenen l´amplada suficient per encabir dues vies. Tot això vist amb una il-luminació deficient i Santa Llúcia que no m´ha dotat d´una visió de linx.
Utilitzant el mateix mètode, i ara pel costat Cornellà de Gaudí, no s´aprecia res i, des de l´andana de SF L5 no es veu absolutament res del cantó contrari. Tot això que he vist es troba al mateix nivell. Descarto absolutament la versió de l´error de què parlava La Vanguardia, em costa Deu i ajut creure en un error de projecció, però desconec quina podria ser la intenció dels enginyers de l´època amb aquesta configuració. Si la intenció dels enginyers era mantenir aquesta configuració, això implica un creuament a nivell entre SF LV i Gaudí LII. Per què no? Improbable però no impossible. No existeixen precedents al Metro de Barcelona, tret d´algun creuament parcial "segur" a l´estació d´Aragón del Gran Metro i, crec, que a pocs sistemes metropolitans del món (se m´acut San Inazio del metro de Bilbao, però ens trobaríem amb el mateix creuament parcial i "segur" d´Aragón). Amb "segur" em refereixo al desdoblament en el mateix sentit de circulació dels trens per direccions diferents, sent el sentit contrari solucionat amb un salt de moltó.
Amb l´encreuament de SF amb unes simples bretelles es solucionaria, ara bé, quin és el guapo que fa això? Només per motius de seguretat es descartaria completament. No vull imaginar-me en algun moment de la circulació fins a quatre trens creuant-se o esperant el seu torn de pas...
Si bé impossible no és, perquè...quants exemples en tenim de creuaments a nivell en túnel? A l´estació de Sants, els creuaments són múltiples...
De tota manera, si en algun moment s´hagués adoptat aquesta decisió, crec que no hauria tingut recorregut en el temps i, tard o d´hora, s´hauria canviat la configuració.
Desconec si es va construir Gaudí abans de SF LV. Si fos així, implicaria que el túnel de la línia II ja estava fet i s´ha hagut de rebaixar fins a la cota -3 actual (per produir-se l´encreuament a nivell, totes dues línies han d´estar a la cota -2, uns 12 metres per sota del nivell del carrer). Si el túnel de la línia 2 ja estava fet fins a Gaudí, això vol dir que el tros de galeria que prové de Paral-lel potser si que tingui continuïtat rere l´envà que el cega.
Sabeu si Gaudí va ser projectada com a estació de la línia II o bé, en algun moment, va ser pensada per a línia V?
Algú de vosaltres coneix alguna oficina del Metro on ens puguin aclarir tots els dubtes expressats aquí?
Salutacions,
MANEL
S´ha obert un debat d´allò més interessant entorn de Sagrada Família i m´agradaria col-laborar-hi dient la meva. Cal dir, però, que tot el que escriuré és fruit de les meves observacions o bé són opinions i conclusions personals. Enlloc he llegit res sobre la qüestió i no disposo de cap tipus de documentació que avali el que diré.
Picat per la curiositat ahir, en passar amb la línia 5 per Sagrada Família, vaig recordar aquest fil i vaig decidir fer I+D pel meu compte. Vaig fer el recorregut fins a Sant Pau/Dos de Maig, baixar-hi, Sant Pau/Dos de Maig fins a Sagrada Família i, un altre cop Sagrada Família ja fins a la meva destinació final.
El que he cregut veure s´acosta més al que diu en Foronda 141. Abocat a la finestreta del tren m´ha semblat que el túnel s´eixampla immediatament a la sortida de SF L5 per esdevenir més estret i tornar a eixamplar-se a pocs metres de l´entrada del tren en Gaudí. Es tractaria, per tant, d´un túnel provinent de Paral-lel per una banda i d´un altre túnel direcció Badalona per l´altra. M´ha semblat també que aquests túnels cecs no tenen l´amplada suficient per encabir dues vies. Tot això vist amb una il-luminació deficient i Santa Llúcia que no m´ha dotat d´una visió de linx.
Utilitzant el mateix mètode, i ara pel costat Cornellà de Gaudí, no s´aprecia res i, des de l´andana de SF L5 no es veu absolutament res del cantó contrari. Tot això que he vist es troba al mateix nivell. Descarto absolutament la versió de l´error de què parlava La Vanguardia, em costa Deu i ajut creure en un error de projecció, però desconec quina podria ser la intenció dels enginyers de l´època amb aquesta configuració. Si la intenció dels enginyers era mantenir aquesta configuració, això implica un creuament a nivell entre SF LV i Gaudí LII. Per què no? Improbable però no impossible. No existeixen precedents al Metro de Barcelona, tret d´algun creuament parcial "segur" a l´estació d´Aragón del Gran Metro i, crec, que a pocs sistemes metropolitans del món (se m´acut San Inazio del metro de Bilbao, però ens trobaríem amb el mateix creuament parcial i "segur" d´Aragón). Amb "segur" em refereixo al desdoblament en el mateix sentit de circulació dels trens per direccions diferents, sent el sentit contrari solucionat amb un salt de moltó.
Amb l´encreuament de SF amb unes simples bretelles es solucionaria, ara bé, quin és el guapo que fa això? Només per motius de seguretat es descartaria completament. No vull imaginar-me en algun moment de la circulació fins a quatre trens creuant-se o esperant el seu torn de pas...
Si bé impossible no és, perquè...quants exemples en tenim de creuaments a nivell en túnel? A l´estació de Sants, els creuaments són múltiples...
De tota manera, si en algun moment s´hagués adoptat aquesta decisió, crec que no hauria tingut recorregut en el temps i, tard o d´hora, s´hauria canviat la configuració.
Desconec si es va construir Gaudí abans de SF LV. Si fos així, implicaria que el túnel de la línia II ja estava fet i s´ha hagut de rebaixar fins a la cota -3 actual (per produir-se l´encreuament a nivell, totes dues línies han d´estar a la cota -2, uns 12 metres per sota del nivell del carrer). Si el túnel de la línia 2 ja estava fet fins a Gaudí, això vol dir que el tros de galeria que prové de Paral-lel potser si que tingui continuïtat rere l´envà que el cega.
Sabeu si Gaudí va ser projectada com a estació de la línia II o bé, en algun moment, va ser pensada per a línia V?
Algú de vosaltres coneix alguna oficina del Metro on ens puguin aclarir tots els dubtes expressats aquí?
Salutacions,
MANEL
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
[quote="Markitus"]
Com podeu veure, he allargat els dos túnels: la línia II baixa d'Horta i segueix pel carrer Marina cap a Monumental, i la línia V, en comptes de girar cap amunt, gira cap avall, passa per sota de la Plaça Gaudí i es dirigeix cap a Encants. La diferència de cota de 3,25 metres sembla insuficient per creuar les dues línies, però... i si la línia V fes baixada sortint de Sagrada Família i la línia II fes pujada direcció Monumental? Segons una estimació basada en Google Earth i els mapes de la Generalitat, la línia II recorreria 57 metres abans del punt de creuament, i la línia V recorreria 50 metres. Per tant, la línia II podria pujar de cota uns 1,7 metres amb un pendent de 30 mil·lèsimes i la línia V podria baixar uns 1,5 metres amb el mateix pendent.
Resultat? 3,25+1,7+1,5= 6,45 metres! Aquesta és una diferència de cota més que suficient per fer un pont com el de Diagonal o el de la bifurcació d'Aragó. Tampoc tindríem un pendent impossible entre el pont i el túnel de l'actual L2 cap a Monumental.
I aquí és on entra la hipòtesi de la Sagrada Família: construir el túnel creuant la plaça Gaudí plantejava un problema semblant al que es donaria anys més tard amb l'AVE. Evidentment, adoptar mesures de protecció hagués encarit costos i ho haurien deixat estar. Més quan, com hem coincidit aquí uns quants, hi havia problemes d'escassetat pressupostària.
Com podeu veure, he allargat els dos túnels: la línia II baixa d'Horta i segueix pel carrer Marina cap a Monumental, i la línia V, en comptes de girar cap amunt, gira cap avall, passa per sota de la Plaça Gaudí i es dirigeix cap a Encants. La diferència de cota de 3,25 metres sembla insuficient per creuar les dues línies, però... i si la línia V fes baixada sortint de Sagrada Família i la línia II fes pujada direcció Monumental? Segons una estimació basada en Google Earth i els mapes de la Generalitat, la línia II recorreria 57 metres abans del punt de creuament, i la línia V recorreria 50 metres. Per tant, la línia II podria pujar de cota uns 1,7 metres amb un pendent de 30 mil·lèsimes i la línia V podria baixar uns 1,5 metres amb el mateix pendent.
Resultat? 3,25+1,7+1,5= 6,45 metres! Aquesta és una diferència de cota més que suficient per fer un pont com el de Diagonal o el de la bifurcació d'Aragó. Tampoc tindríem un pendent impossible entre el pont i el túnel de l'actual L2 cap a Monumental.
I aquí és on entra la hipòtesi de la Sagrada Família: construir el túnel creuant la plaça Gaudí plantejava un problema semblant al que es donaria anys més tard amb l'AVE. Evidentment, adoptar mesures de protecció hagués encarit costos i ho haurien deixat estar. Més quan, com hem coincidit aquí uns quants, hi havia problemes d'escassetat pressupostària.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Ja hi passava més a prop
La hipòtesi es desactiva per dos motius: primer, el túnel creuaria la Pl. Gaudí en diagonal, no tocant per res els fonaments de la Façana de Naixement i quedant força més allunyat que de l'absis que dóna al c/ Provença. I, per altra banda, al principal preocupació de la junta de la Sagrada Família amb el túnel d'AV era que bloquejava el drenatge de les aigües freàtiques, problema que no es dóna al cantó Besòs o Llobregat.WMD626 wrote:I aquí és on entra la hipòtesi de la Sagrada Família: construir el túnel creuant la plaça Gaudí plantejava un problema semblant al que es donaria anys més tard amb l'AVE. Evidentment, adoptar mesures de protecció hagués encarit costos i ho haurien deixat estar. Més quan, com hem coincidit aquí uns quants, hi havia problemes d'escassetat pressupostària.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Ja, i després de travessar la plaça Gaudí, per on hagués continuat?. Segur que no hagués "tocat" el temple?. De tota manera, crec que el principal problema va ser el pressupostari, com s'ha dit per aquí. I una altra cosa que no ha sortit gaire, el fet que els túnels bessons eren massa estrets per al material que llavors estrenava el metro. De fet, més que el problema de les cotes, era aquesta l'explicació que sempre havia sentit. Justament per això va sorgir la idea d'obrir la línia amb 300, que va coincidir (1979 aprox.) amb la instal·lació del tercer carril de color taronja entre Dos de Maig i Horta.
Re: Andanes L2
Creo que es más ancha porque hay un pozo de ventilación.Javi M wrote:Si l'andana sentit Badalona és més ampla de l'habitual, deu ser segurament en previsió de la gran afluència de passatgers, en trobar-se l'estació a un lloc turístic i ser a més estació d'enllaç. L'andana sentit Paral·lel no la devien poder fer igual d'ampla perquè es trobaria ja sota el recinte del temple —recordem que és a cel obert— mentre que l'altra es troba parcialment sota una plaça sense edificar.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Amplada andana L2
Això no justifica que tota l'andana sigui més ampla. A més, els pous de ventilació no solen ubicar-se a les estacions, ja que en extreura l'aire des d'una estació, s'atreu fins a les andanes l'aire brut del túnel.
En tot cas, això no és el tema...
En tot cas, això no és el tema...
De moment, sí!
Javi M wrote:Això no justifica que tota l'andana sigui més ampla. A més, els pous de ventilació no solen ubicar-se a les estacions, ja que en extreura l'aire des d'una estació, s'atreu fins a les andanes l'aire brut del túnel.
En tot cas, això no és el tema...
- ↓
Sitio web de José Mora, autobuses.bcn wrote:Podemos comentar una curiosidad de la línea, el andén dirección La Pau de la estación Sagrada Familía se ve muchisimo más grande que su complementaria, 3'63 m. por 5'78m. Esto es debido a la construcción de un pozo de ventilación que obligó a realizar el anden más grande. Cuando la línea tenía la Sagrada Família como estación terminal se utilizó este anden mayor para que acabara allí los convoyes.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Leyendo este tema, me ha venido a la cabeza un detalle en el que nadie ha caído. La estación de Monumental y el cruce de la Gran Vía.Renfe445 wrote:Javi M wrote:Això no justifica que tota l'andana sigui més ampla. A més, els pous de ventilació no solen ubicar-se a les estacions, ja que en extreura l'aire des d'una estació, s'atreu fins a les andanes l'aire brut del túnel.
En tot cas, això no és el tema...
- ↓
Sitio web de José Mora, autobuses.bcn wrote:Podemos comentar una curiosidad de la línea, el andén dirección La Pau de la estación Sagrada Familía se ve muchisimo más grande que su complementaria, 3'63 m. por 5'78m. Esto es debido a la construcción de un pozo de ventilación que obligó a realizar el anden más grande. Cuando la línea tenía la Sagrada Família como estación terminal se utilizó este anden mayor para que acabara allí los convoyes.
¿Qué relación guaran con todo este tema? Veamos, por partes.
En primer lugar tenemos una estación en Gaudí proyectada y construida. En segundo lugar, están los túneles ciegos, viniendo de Gaudí, el primero de ellos, que sería el que bajaría hasta Monumental, si miramos sentido mar, gira a la izquierda para coger Marina.
En ese mismo sentido, a la derecha de la Sagrada Famìlia hay un parque, y el andén de la actual SF de línea 2, es mucho más ancho que el de sentido Paralel.
La estación de SF de línea 2 actual, está construida en un altiplano: el túnel procedente de Encants hace una rampa ascendente, entra en la estación y luego vuelve a descender.
En el proyecto original esta estación no existía, por lo que si imaginamos el túnel procedente de Gaudí hacia Monumental, a una cota superior, y lo hacemos pasar por donde está la actual estación, y luego lo hacemos descender para preparar los desniveles de la Monu y hacer el cruce de la Gran Vía entre vías, probablemente el punto exacto por donde hubiera pasado este hipotético túnel hubiera sido la actual SF de L2.
Por otro lado, cuando vamos de SF a Monumental en la L2, el tramo no es recto completamente, tiene una ligera curva en z hacia la izquierda, y hay que ver cómo es la calle Marina a la altura de la monu y a la altura de SF.
En efecto, al cruzar la Diagonal, la calle Marina se ensancha por la izquierda, si miramos sentido mar.
En el proyecto original, el hipotético túnel al salir de Gaudí, enfila Marina para buscar la Monu. Sabemos que ese tramo fue construido en los 90 ya. Pero... ¿Y si en el hipotético proyecto de los setenta fuera cierto lo del final provisional en SF (Gaudí) desde Horta, y antes de finalizar la L5 ya se pensara en un Horta-Sagrada Família, para luego continuar a Monumental, y se hicieran una especie de cocheras? Quiero decir, donde está la actual SF, que fuera una nave con tres o cuatro vías para unas provisionales cocheras hasta que se conectara con el tramo de la Monu. Eso podría explicar que cuando hicieron la estación, se aprovechara la nave para uno de los andenes. Y que el túnel original hubiera pasado no bajo Marina, sino ligeramente desviado a la izquierda mirando al mar, es decir, bajo el extremo derecho del parque, para ir a buscar en pendiente, la Monumental.
Resumiendo este punto, la actual SF no se hizo en altiplano porque sí, sino que cogía la cota de unos túneles ya parcialmente hechos. Probablemente el túnel procedente de Gaudí, ese misterioso túnel ciego de unos 20 metros que vemos continuase hasta la calle Valéncia, por lo menos. Y eso justifica mi teoría de la anchura de los andenes SF de línea 2, aprovechando un túnel existente ya.
¿Qué pasó en los 90? Que al hacer la L2 actual y hacerla enfilar a la calle Rosselló, si ya existían las vías, que a una determinada cota bajo Marina, iban hacia Gaudí, sobre esa nave se hizo la estación actual y luego el túnel hubo de hacer una pendiente descendente para hacer el giro a la derecha a buscar Rosselló con Lepant. Si pasada SF de L2 el túnel hubiera seguido recto o en dirección ascendente, iría a parar a Gaudí, y eso justifica:
a) que este túnel cruzara sobre la L5, que iría a Badalona por debajo.
y b) que las vías actuales estén lo más pegadas al templo, ya que si no, la curva que enfila hacia Rosselló hubiera sido muy cerrada o directamente imposible de hacer.
Por último, respecto a la nota de José Mora, hay un detalle que todavía a día de hoy se ve.
Si en el año 95 la línea finalizaba en SF sentido Badalona, ¿Por qué es en el andén sentido Paralel donde hay unas curiosas marcas rojas con el número 3, que probablemente indicaban el número de coches que tenían los trenes de aquella época en esa línea?
No sé si con todo esto me he explicado bien o he liado las cosas más.
Se puede resumir en que para mí, el proyecto inicial, desde Gaudí, sacaba el túnel ciego de los 20 metros, lo hacía pasar bajo el parque entre Lepant y Marina, y luego descendía para buscar Monumental en dos niveles muy diferentes, preparados para hacer el cruce de la Gran Vía.
El proyecto final, desde Monumental, ascendía, para conectar con unas posibles cocheras o un túnel que estaba muy a la derecha, pero la estación tenía que estar más a la izquierda: se corren las vías más próximas al templo y se aprovecha el hueco para hacer el andén sentido Badalona más largo. Las vías, más a la izquierda, pasada la estación descienden y describen una curva para girar a Rosselló, teniendo que pasar por debajo de la L5. Se mantienen a cota en toda la doble curva, pasan Encants y luego vuelven a ascender para buscar Clot y seguir a Badalona.
Un saludo
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
Re: Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Us penjo algunes fotos que vaig fer de plans de metros a la biblioteca de TiS:
- Attachments
-
- DSC_1920.jpg
- (1.04 MiB) Not downloaded yet
-
- DSC_1921.jpg (24.35 KiB) Viewed 9513 times
-
- DSC_1922.jpg (35.42 KiB) Viewed 9513 times
-
- DSC_1923.jpg (44.52 KiB) Viewed 9513 times
-
- DSC_1936.jpg (26.84 KiB) Viewed 9513 times
-
- DSC_1943.jpg (41.77 KiB) Viewed 9513 times