Transport a Sant Andreu del Palomar
Transport a Sant Andreu del Palomar
Interessant article al bloc L'opinió andreuenca, a on es parla de tot tipus de transport a Sant Andreu del Palomar, a http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... e.html?m=1
Per cert, no sabia que l’edifici ferroviari més antic de l'Estat espanyol en funcionament és Sant Andreu Comtal! Això si, el metro a Fabra i Puig és va inaugurar el 1954.
Per cert, no sabia que l’edifici ferroviari més antic de l'Estat espanyol en funcionament és Sant Andreu Comtal! Això si, el metro a Fabra i Puig és va inaugurar el 1954.
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
En el mateix bloc, uns articles antics sobre el tema:
http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... r.html?m=1
http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... c.html?m=1
http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... s.html?m=1
http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... r.html?m=1
http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... c.html?m=1
http://opinioandreuenca.blogspot.com.es ... s.html?m=1
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
http://www.btv.cat/btvnoticies/2016/05/ ... iomf/#None
El Tramvia de Foc unia l’actual barri de Sant Andreu amb la zona de l’Arc de Triomf
Actualitzat el 04.05.2016 a les 18:02 Laura Siles / Ester Magdaleno
El primer tramvia de vapor de la ciutat es va inaugurar l'any 1877 i era conegut amb el nom del Tramvia de Foc. El recorregut que feia era d'uns sis quilòmetres i unia Sant Andreu amb el centre de la ciutat. Per als andreuencs va suposar una millora en la connexió amb Barcelona.
La línia de tramvia va ser una iniciativa de l’industrial metal·lúrgic Aleix Soujol, que el 1870 va projectar una xarxa nova de tramvies amb l’objectiu d’unir Barcelona amb els pobles del pla. Dos anys més tard, Soujol va sol·licitar un permís al Govern Civil per establir a Catalunya el primer tramvia de vapor interurbà. El projecte es va materialitzar el 19 de desembre de 1877.
La nova línia feia un recorregut de gairebé sis quilòmetres entre la zona de l’Arc de Triomf actual i el carrer Gran de Sant Andreu cantonada amb Abat Odó. Els vagons podien allotjar fins a 30 persones assegudes. Aquesta nova comunicació va suposar, segons l’historiador Joan Pallarès, una gran millora per als veïns de Sant Andreu, la Sagrera i el Clot. Segons Pallarès, el tramvia permetria una connexió directa amb la ciutat, tenia sortida cada mitja hora i “va col·locar Sant Andreu en el mapa”. A més, el pas del tramvia va comportar el progrés de zones poc poblades i agrícoles: es van crear barriades noves com la de Masadas a l’actual Sagrera o s’hi van establir nous serveis com el col·legi Jesús, Maria i Josep a Sant Andreu.
D’altra banda, el tramvia també va ocasionar accidents per la velocitat que duia, superior a la dels cavalls. A més, vehicles, tramvies i carros de cavalls havien de compartir la zona de circulació.
Els tallers de reparació i les cotxeres eren a l’antiga fàbrica de Can Balcells, que estava ubicada a l’edifici del Centre Cívic de Sant Andreu actual. El Tramvia de Foc va circular durant 25 anys i va ser substituït el 1902 per tramvies amb tracció elèctrica.
Transcripció del vídeo que podeu veure a l'enllaç:
És el primer tramvia de vapor de la ciutat. Va circular per primera vegada el 1877 i unia el centre de Barcelona amb Sant Andreu. Tothom coneixia aquesta línia com el Tramvia de Foc.
JOAN PALLARÈS, historiador
"En aquell temps, per anar al barri antic, a la Rambla, havien de fer almenys una hora a peu. El fet de tenir un tramvia regular que anava cada mitja hora amunt i avall significava que estaves a Barcelona i que hi podies anar i venir en una tarda."
Feia un trajecte de sis quilòmetres i passava per zones poc poblades i camps. Gràcies a aquest transport es van construir urbanitzacions noves com el barri de Masadas, que avui dia forma part de la Sagrera. També s'hi van establir serveis nous.
JOAN PALLARÈS, historiador
"El pare Manyanet el 1877 funda la seva escola i una de les propagandes que fa de la seva escola era ‘tramvia directe a Barcelona’."
Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.
JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"
Va funcionar durant 25 anys i es va substituir el 1902 per un tramvia elèctric.
El Tramvia de Foc unia l’actual barri de Sant Andreu amb la zona de l’Arc de Triomf
Actualitzat el 04.05.2016 a les 18:02 Laura Siles / Ester Magdaleno
El primer tramvia de vapor de la ciutat es va inaugurar l'any 1877 i era conegut amb el nom del Tramvia de Foc. El recorregut que feia era d'uns sis quilòmetres i unia Sant Andreu amb el centre de la ciutat. Per als andreuencs va suposar una millora en la connexió amb Barcelona.
La línia de tramvia va ser una iniciativa de l’industrial metal·lúrgic Aleix Soujol, que el 1870 va projectar una xarxa nova de tramvies amb l’objectiu d’unir Barcelona amb els pobles del pla. Dos anys més tard, Soujol va sol·licitar un permís al Govern Civil per establir a Catalunya el primer tramvia de vapor interurbà. El projecte es va materialitzar el 19 de desembre de 1877.
La nova línia feia un recorregut de gairebé sis quilòmetres entre la zona de l’Arc de Triomf actual i el carrer Gran de Sant Andreu cantonada amb Abat Odó. Els vagons podien allotjar fins a 30 persones assegudes. Aquesta nova comunicació va suposar, segons l’historiador Joan Pallarès, una gran millora per als veïns de Sant Andreu, la Sagrera i el Clot. Segons Pallarès, el tramvia permetria una connexió directa amb la ciutat, tenia sortida cada mitja hora i “va col·locar Sant Andreu en el mapa”. A més, el pas del tramvia va comportar el progrés de zones poc poblades i agrícoles: es van crear barriades noves com la de Masadas a l’actual Sagrera o s’hi van establir nous serveis com el col·legi Jesús, Maria i Josep a Sant Andreu.
D’altra banda, el tramvia també va ocasionar accidents per la velocitat que duia, superior a la dels cavalls. A més, vehicles, tramvies i carros de cavalls havien de compartir la zona de circulació.
Els tallers de reparació i les cotxeres eren a l’antiga fàbrica de Can Balcells, que estava ubicada a l’edifici del Centre Cívic de Sant Andreu actual. El Tramvia de Foc va circular durant 25 anys i va ser substituït el 1902 per tramvies amb tracció elèctrica.
Transcripció del vídeo que podeu veure a l'enllaç:
És el primer tramvia de vapor de la ciutat. Va circular per primera vegada el 1877 i unia el centre de Barcelona amb Sant Andreu. Tothom coneixia aquesta línia com el Tramvia de Foc.
JOAN PALLARÈS, historiador
"En aquell temps, per anar al barri antic, a la Rambla, havien de fer almenys una hora a peu. El fet de tenir un tramvia regular que anava cada mitja hora amunt i avall significava que estaves a Barcelona i que hi podies anar i venir en una tarda."
Feia un trajecte de sis quilòmetres i passava per zones poc poblades i camps. Gràcies a aquest transport es van construir urbanitzacions noves com el barri de Masadas, que avui dia forma part de la Sagrera. També s'hi van establir serveis nous.
JOAN PALLARÈS, historiador
"El pare Manyanet el 1877 funda la seva escola i una de les propagandes que fa de la seva escola era ‘tramvia directe a Barcelona’."
Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.
JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"
Va funcionar durant 25 anys i es va substituir el 1902 per un tramvia elèctric.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Ignorància ancestral
Prop de segle i mig més tard, ben poc ha canviat el panorama, llevat del progrés tecnològic. Ara ja no són carros tirats per animals, sinó tot-terrenys que es posen al mig i causen estralls. I perquè al segle XIX encara no s'havien inventat els soterraments, sinó ja tindríem, a hores d'ara, dues ciutats superposades...Però el Tramvia de Foc també va causar accidents greus i discussions violentes. En aquella època compartia espai amb vehicles i carros de cavalls. Tots circulaven per uns carrers plens de pedres i de sots.
JOAN PALLARÈS, historiador
"Què era el més còmode per un carreter? Posar-se per les vies del tramvia i anar tirar endavant. I quan venia el tramvia des de 100 metres enrere ja li començaven a tocar la campaneta. El carreter es posava nerviós i aquí ja sorgia el conflicte. La gent sempre feia costat als carreters i no als tramviaires i hi havia unes trifulgues!"
Sobre la història dels nimbys i la ignorància i els prejudicis envers el ferrocarril de tot tipus a Catalunya, n'hi hauria per a tot un fil.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Sant Andreu Comtal cuando era una gran estación
Hoy en día la estación sólo tiene dos vías, si no me equivoco eran las antiguas vías 4 y 6, y el espacio donde estaban las vías 8 y 10 ahora está cubierto de vegetación.
Quería preguntar cuando antes la estación tenía todas sus vías, qué servicios paraban o pasaban por éstas. Yo sólo sé que las vías 8 y 10 eran para los que iban a Sant Vicenç, vamos, sería estación terminal de la R2 Sud si no se hubiera establecido en la Estació de França, pero no me acuerdo qué servicios paraban en el resto de las vías.
Y también otra cuestión... ¿Existía la vía 9?
Quería preguntar cuando antes la estación tenía todas sus vías, qué servicios paraban o pasaban por éstas. Yo sólo sé que las vías 8 y 10 eran para los que iban a Sant Vicenç, vamos, sería estación terminal de la R2 Sud si no se hubiera establecido en la Estació de França, pero no me acuerdo qué servicios paraban en el resto de las vías.
Y también otra cuestión... ¿Existía la vía 9?
frankrodriguez.net
signatura
signatura
- 593Dromedario
- N6
- Posts: 225
- Joined: Monday 21/04/2008 19:29
- Location: BCN Sant Andreu
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
Almenys entre el 2000 i el gener de 2009,
-les aleshores vies 1 i 2 eren passants, pels StCeloni-Vilanova i Granollers-Castelldefels (així com els regionals/delta de Girona que paraven i segueixen parant). Els trens de l'aeroport eren R1 (de Mataró) fins 2005-6 quan les obres de Sants per l'AVE van fer crear la R10 EF-Aeroport.
-de les vies 4 i 6 sortien alguns regionals cap a Tarragona (n'hi havia que sortien de SAC i que sortien de EF). No sé si algún també de la via 3.
-com bé dius, les vies 8 i 10 generalment pels St Vicenç.
-les vies 3, 5 i 7 bàsicament eren pels tallers.
L'inici d'obres va ser comentat aquí: http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=2&t=8602
-les aleshores vies 1 i 2 eren passants, pels StCeloni-Vilanova i Granollers-Castelldefels (així com els regionals/delta de Girona que paraven i segueixen parant). Els trens de l'aeroport eren R1 (de Mataró) fins 2005-6 quan les obres de Sants per l'AVE van fer crear la R10 EF-Aeroport.
-de les vies 4 i 6 sortien alguns regionals cap a Tarragona (n'hi havia que sortien de SAC i que sortien de EF). No sé si algún també de la via 3.
-com bé dius, les vies 8 i 10 generalment pels St Vicenç.
-les vies 3, 5 i 7 bàsicament eren pels tallers.
L'inici d'obres va ser comentat aquí: http://www.transport.cat/viewtopic.php?f=2&t=8602
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
Guay! Gracias!
Entonces las vías 4 y 6 eran también vías muertas?
Suponía que las vías 5 y 7 no eran para servicio de viajeros, porque el andén que servía éstas no estaba elevado y para acceder a éste que era atravesar las vías, no había acceso desde el puente.
Entonces si la vía 3 era también para talleres, supongo que como ya estaba el andén recrecido podría servir de apoyo cuando algo falla.
Entonces las vías 4 y 6 eran también vías muertas?
Suponía que las vías 5 y 7 no eran para servicio de viajeros, porque el andén que servía éstas no estaba elevado y para acceder a éste que era atravesar las vías, no había acceso desde el puente.
Entonces si la vía 3 era también para talleres, supongo que como ya estaba el andén recrecido podría servir de apoyo cuando algo falla.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Transport a Sant Andreu 1994-1995
¡Mirad la gema que he encontrado en la web de STAP!
Por la información que sale he podido acotar creo que esto data entre 11/4/1994 (creación de la 48) y 20/3/1995 (la 62 deja el final de Pl. Tetuan).
Cosas curiosas:
La 96 se llamaba TM (¿Tetuan Montcada?). Curiosamente unos pocos años después el TM sería la línea de Tiana Montgat (antigua B41, actuales B34 y B35).
¿Por qué hace tanta vuelta la B22 en Sagrera?
La B28 ya pasaba por Ferran Junoy, Ciutat d'Asunción (v. Caracas, Tiana) Caracas, Sas (Biosca), Sant Adrià hasta llegar a la estación, que te dejaba al otro lado del puente, no como ahora que además que tú tienes que cruzarlo a pie. ¿Pero dónde hacía el bucle de vuelta? Creo ver en fotos que no tiene el origen y el final en la misma parada.
La N9 se quedaba en la Pl. Rellotge.
Por la información que sale he podido acotar creo que esto data entre 11/4/1994 (creación de la 48) y 20/3/1995 (la 62 deja el final de Pl. Tetuan).
Cosas curiosas:
La 96 se llamaba TM (¿Tetuan Montcada?). Curiosamente unos pocos años después el TM sería la línea de Tiana Montgat (antigua B41, actuales B34 y B35).
¿Por qué hace tanta vuelta la B22 en Sagrera?
La B28 ya pasaba por Ferran Junoy, Ciutat d'Asunción (v. Caracas, Tiana) Caracas, Sas (Biosca), Sant Adrià hasta llegar a la estación, que te dejaba al otro lado del puente, no como ahora que además que tú tienes que cruzarlo a pie. ¿Pero dónde hacía el bucle de vuelta? Creo ver en fotos que no tiene el origen y el final en la misma parada.
La N9 se quedaba en la Pl. Rellotge.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
Avui (bé, técnicament parlant demà) deixarà de ser-ho, perquè deixarà de funcionar com a estació ferroviària...
I l'11 de desembre la substituirà... l'edifici ferroviari més nou!
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
Reportatge del comiat a l'últim tren que en va sortir ahir, bé, tècnicament ("passada la mitjanit") avui:
https://www.ccma.cat/324/adeu-emocionat ... a/3199907/
https://www.ccma.cat/324/adeu-emocionat ... a/3199907/
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Transport a Sant Andreu del Palomar
Algunes fotos d'avui mateix a l'estació fantasma:
- Attachments
-
- 20221203_101401.jpg (363.05 KiB) Viewed 4688 times
-
- 20221203_101009.jpg (196.67 KiB) Viewed 4688 times
-
- 20221203_100847.jpg (256.88 KiB) Viewed 4688 times
-
- 20221203_100832.jpg (219.66 KiB) Viewed 4688 times
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT