Vint municipis es diputen el primer bus sense conductor
L’AMTU donarà a conèixer aviat el nom de les vuit ciutats que participaran en la prova pilot del nou transport
Un ajuntament treballa per establir el primer servei regular de bus autònom
Una vintena de municipis s’han dirigit a l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i han presentat la seva candidatura per poder formar part del selecte grup de vuit poblacions que a partir del 3 de setembre participaran en l’experiència històrica de ser testimonis de la circulació per primer cop a Catalunya d’un vehicle sense conductor, el que s’anomena transport autònom. [...]
En l’experiència pilot de Catalunya, circularà un bus operat per la francesa Transdev. És una càpsula de petites dimensions, amb capacitat per a dotze persones –sis aniran assegudes i les altres sis, dretes–, i amb un cost unitari de prop de 300.000 euros. Circularà per uns trajectes que oscil·laran entre els 200 i els 500 metres, espais urbans que prèviament hauran de ser cartografiats per introduir-ne les dades al cervell informàtic del vehicle.
És gràcies a aquest mapa virtual que porta incorporat i als sensors que escruten el terreny que el vehicle es pot moure, i si per algun motiu hi ha una alteració de l’entorn, s’atura, de la mateixa manera que frena en sec si un objecte o una persona li passa per davant. En aquest sentit, s’ha donat la circumstància que cartografies fetes a l’hivern no han estat útils a l’estiu perquè el canvi en el creixement dels arbres, per exemple, ha confós la màquina. Quan el vehicle ha de circular per llocs dels quals no té la cartografia, aleshores es mou responent a les ordres que rep d’un control remot, com el comandament d’una consola, que activa una persona.
Els autobusos sense conductor es mouen a velocitats molt baixes, entre els 7 i els 25 quilòmetres per hora. Es considera que circular a 18 quilòmetres per hora és una bona oferta comercial si es té en compte que en ciutats amb les dimensions de Terrassa i Sabadell, per exemple, la mitjana de velocitat del transport públic és de 13 quilòmetres per hora.[...]
http://www.elpuntavui.cat/territori/art ... uctor.html
Autobús autònom
Autobús autònom
Salvem l'Estació de França!
Re: Autobús autònom
Realment fa falta invertir un cèntim en pijades i no en el que de debò fa falta? La veritat es que sembla una broma de mal gust, on per a la ciutadania és un quelcom inútil però que a nivell polític farà penjar medalles...
El metro de Barcelona amb motoristes!
Re: Autobús autònom
No hace ni falta. Además, el trasto feo ese cuesta 300000 € !!! Un autobús estandard creo que cuesta menos que eso!Miquel wrote:Realment fa falta invertir un cèntim en pijades i no en el que de debò fa falta? La veritat es que sembla una broma de mal gust, on per a la ciutadania és un quelcom inútil però que a nivell polític farà penjar medalles...
Os tengo que comentar también que en Alemania, la RBO (DB Ostbayernbus) tenía también una prueba de autobús autónomo. Aquí info de dicha prueba, en alemán. La prueba se realizó en Bad Birnbach.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
- uriol108
- N8
- Posts: 919
- Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
- Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
- Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
- Contact:
Re: Autobús autònom
Segur que el Xavier Trias proposarà que facin una prova pilot per la Diagional
- uriol108
- N8
- Posts: 919
- Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
- Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
- Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
- Contact:
Re: Autobús autònom
Aquí hi ha un video de la CNN d'un d'aquests autobusos autònoms funcionant a Swissa :
https://edition.cnn.com/videos/sports/2 ... t-intl.cnn
https://edition.cnn.com/videos/sports/2 ... t-intl.cnn
Re: Autobús autònom
L’Èrica, el minibús sense conductor que viatjarà per Catalunya
Vuit ciutats catalanes faran una prova pilot amb aquest vehicle autònom
El vehicle triat és elèctric, té 12 places (sis en seients i sis per a passatgers dempeus) i fins i tot ha estat batejat. Es diu Èrica. "Les sigles d'elèctric, revolucionari, intel·ligent, compartit i amable", ha explicat aquest dimecres el president de l'AMTU, Jordi Xena. La clau de la seva autonomia són els sensors que porta i que identifiquen qualsevol objecte, a més del monitoratge de les vies per on circula, que han estat cartografiades exhaustivament. Aquest procés de cartografia és una de les qüestions que més encareix l'engegada d'aquests vehicles.
El bus de la gira catalana circularà un màxim de 500 metres, a una velocitat de 18 quilòmetres per hora (la mitjana del transport públic és de 13), sense parades (només la d'inici i final) i, com ha passat en altres ciutats, per circuits tancats o carrers per a vianants, sense interactuar amb altres vehicles.
No és que aquests busos no puguin interactuar amb altres cotxes. No és una qüestió tècnica, és una qüestió de legislació, han explicat els responsables de l'AMTU. A Espanya encara no estan homologats, per la qual cosa per fer les proves s'han triat zones de titularitat municipal i que tinguessin bona cobertura de GPS (perquè cal cartografiar-ho absolutament tot, des d'una paperera fins a les façanes) i accés a carregadors elèctrics.
https://cat.elpais.com/cat/2018/08/01/c ... 35769.html
Vuit ciutats catalanes faran una prova pilot amb aquest vehicle autònom
El vehicle triat és elèctric, té 12 places (sis en seients i sis per a passatgers dempeus) i fins i tot ha estat batejat. Es diu Èrica. "Les sigles d'elèctric, revolucionari, intel·ligent, compartit i amable", ha explicat aquest dimecres el president de l'AMTU, Jordi Xena. La clau de la seva autonomia són els sensors que porta i que identifiquen qualsevol objecte, a més del monitoratge de les vies per on circula, que han estat cartografiades exhaustivament. Aquest procés de cartografia és una de les qüestions que més encareix l'engegada d'aquests vehicles.
El bus de la gira catalana circularà un màxim de 500 metres, a una velocitat de 18 quilòmetres per hora (la mitjana del transport públic és de 13), sense parades (només la d'inici i final) i, com ha passat en altres ciutats, per circuits tancats o carrers per a vianants, sense interactuar amb altres vehicles.
No és que aquests busos no puguin interactuar amb altres cotxes. No és una qüestió tècnica, és una qüestió de legislació, han explicat els responsables de l'AMTU. A Espanya encara no estan homologats, per la qual cosa per fer les proves s'han triat zones de titularitat municipal i que tinguessin bona cobertura de GPS (perquè cal cartografiar-ho absolutament tot, des d'una paperera fins a les façanes) i accés a carregadors elèctrics.
https://cat.elpais.com/cat/2018/08/01/c ... 35769.html
Salvem l'Estació de França!
- uriol108
- N8
- Posts: 919
- Joined: Sunday 30/12/2007 21:04
- Facebook: http://www.facebook.com/oriol.borras
- Location: Tres Torres (Sarrià - Sant Gervasi, Barcelona)
- Contact:
Re: Autobús autònom
https://www.amtu.cat/notes/1970-mes-de- ... -catalunyaMés de 15.000 persones han pujat a l’Èrica, el primer bus autònom de Catalunya
El president de l'AMTU afirma que "hem fet història" perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució".
Vic, 28 d’octubre de 2018
L’Èrica, la Gira Catalana del Bus Autònom, ha finalitzat aquest diumenge al municipi de Vic. D’aquesta manera, s’ha posat fi a una iniciativa, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) amb el suport de la Generalitat, que ha fet possible que per primera vegada circulés un bus sense conductor per 8 municipis catalans: Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i Vic.
L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, el president de l’AMTU, Jordi Xena, el president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Roca, el gerent de Sagalés, Joan Martín, i el cap de Relacions Externes de Bon Preu-Esclat, Josep Castany, han participat avui en l’acte de cloenda i han fet, juntament amb la ninotaire osonenca Pilarín Bayés, un dels últims viatges que l’Èrica ha realitzat a Vic, última parada de la Gira. PHOTO 2018 10 29 11 24 03
Des del passat 7 de setembre, quan es va iniciar la Gira Catalana del Bus Autònom a Sant Cugat, l’Èrica ha transportat més de 15.000 viatgers i ha recorregut gairebé 900 quilòmetres.
D’aquesta manera, la Gira Catalana del Bus Autònom ha pogut acomplir amb l’objectiu de donar a conèixer, a un gran nombre de ciutadans d’arreu de Catalunya, aquest sistema de transport d’alt nivell tecnològic i destinat al desplaçament de viatgers.
Així mateix, també s’ha donat l’oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar in situ la viabilitat que pot tenir un autobús autònom en els seus municipis i preveure els canvis que hauran d’adoptar per adaptar-se al seu funcionament. De fet, el president de l'AMTU, Jordi Xena, ha explicat que "molt probablement al 2020 ja veurem circular un bus autònom per algun dels municipis de Catalunya".
El president de l'AMTU, Jordi Xena, ha fet una valoració molt positiva de la Gira Èrica, i ha afirmat que "hem fet història", perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució i representarà un canvi paradigmàtic en l'àmbit de la mobilitat i el transport urbà". Jordi Xena també ha afegit que "durant aquests dos mesos s'ha demostrat que l'ÈRICA és un bus totalment segur i que pot millorar el transport a la demanda, oferint un sistema de transport més adaptat a les necessitats dels ciutadans".
Així mateix, l'alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha dit que "hem vist que el bus autònom pot solucionar dos problemes principals a Vic: la mobilitat de les persones i la cura pel medi ambient". L'alcaldessa també ha valorat que "és un transport col·lectiu que ens ajudarà a tenir ciutats més amables i accessibles".
En aquest semtot, l'alcaldessa també s'ha mostrat favorable a que el muncipi de Vic pugui tenir un bus autònom, i ha dit que "ho estudiarem, perquè ens agradaria molt poder-ne tenir un". AW3I7330 R
El bus autònom que ha circulat per Catalunya té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. Les inicials del seu nom ÈRICA responen als principals trets característics d’aquest vehicle: Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.
Tot i que l’ÈRICA no porta conductor, durant la gira sí que hi havia operadors tècnics que en tot moment acompanyaven i assessoraven els ciutadans que volien provar el sistema i podien resoldre qualsevol incidència.
Des de l’AMTU es preveu que, a partir del 2020, ja podrien arribar els primer busos autònoms a Catalunya. El bus autònom aportarà beneficis molt importants a les ciutats, com són:
• Més Seguretat La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
• Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats.
• Més accés al transport públic: Aquests minibusos permetran oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats, afavorint l’accés de tothom al transport públic.
Com funcionen els busos autònoms
Els busos autònoms que ja circulen per diferents països del món són un exemple d’aplicació de la intel·ligència artificial. Majoritàriament es tracta de petits autobusos que funcionen amb energia elèctrica, equipats amb sistema GPS, amb càmeres de reconeixement d’objectes i sensors, que analitzen en tot moment el seu voltant.
Aquests vehicles han de tenir un recorregut estandarditzat que, prèviament, hauran de memoritzar. És el que es denomina “fase de cartografia”. Aquesta gravació es fa gràcies a uns detectors denominats LIDAR (acrònim en anglès de detecció d’imatge làser) que fan servir raigs lumínics per registrar tot allò que hi ha al seu voltant, sigui mobiliari urbà, edificis, arbrat, etc. Un altre registre aporta la posició de les rodes durant el trajecte inicial.
Una vegada ha memoritzat el recorregut, el bus ja es pot posar en circulació. Durant la conducció, els LIDAR vigilen qualsevol possible canvi en la zona del recorregut. Una càmera de vídeo situada al darrere també aporta informació addicional.