Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espanya
Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espanya
Tal dia com avui, un 5 d'octubre del 1848, fa 170 anys, una locomotora a vapor sobre rails realitzava el primer trajecte en proves de Barcelona a Mataró. Fou el primer trajecte en tren de la història a Catalunya (i a la Península Ibèrica) (*)
Tres dies més tard, el 8 d'octubre, circulà la primera composició portant 400 passatgers. Les proves foren un èxit. El 28 d'octubre s'inaugura oficialment el servei regular de ferrocarril de Barcelona a Mataró.
Una empresa que el seu promotor, Miquel Biada, no va poder veure acabada, doncs morí mesos abans el mateix any 1848. Però, va saber preveure amb encert la seva viabilitat; doncs continua sent de les línies més exitoses i amb més passatge de tot l'Estat Espanyol.
(*) Fou el segón d'Espanya, ja que la primera línia de l'Estat fou La Habana-Bejucal-Güimes, anys abans. Llavors Cuba encara era territori espanyol.
Tota la història, ben acurada, la teniu al magnífic i complet documental d'en José Luis García, titulat "170 años del primer tren en España: Barcelona-Mataró 1848-2018" [47 min]. Un dels millors reculls de la història de la línia en format vídeo que podreu veure:
Tres dies més tard, el 8 d'octubre, circulà la primera composició portant 400 passatgers. Les proves foren un èxit. El 28 d'octubre s'inaugura oficialment el servei regular de ferrocarril de Barcelona a Mataró.
Una empresa que el seu promotor, Miquel Biada, no va poder veure acabada, doncs morí mesos abans el mateix any 1848. Però, va saber preveure amb encert la seva viabilitat; doncs continua sent de les línies més exitoses i amb més passatge de tot l'Estat Espanyol.
(*) Fou el segón d'Espanya, ja que la primera línia de l'Estat fou La Habana-Bejucal-Güimes, anys abans. Llavors Cuba encara era territori espanyol.
Tota la història, ben acurada, la teniu al magnífic i complet documental d'en José Luis García, titulat "170 años del primer tren en España: Barcelona-Mataró 1848-2018" [47 min]. Un dels millors reculls de la història de la línia en format vídeo que podreu veure:
Salvem l'Estació de França!
- robertotlh
- N7
- Posts: 324
- Joined: Thursday 15/10/2015 14:47
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Fa 170 anys el recorregut (sense parades) es feia en 38 min. Ara es fa en 42. Sens dubte hem avançat molt
Visiteu el meu bloc http://blogscat.com/a/ferrocarrilsinexistents
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Col·locació d’una placa commemorativa a les estacions de 1848, dissabte 27 d’octubre
El dia 27 d’octubre de 2018 esteu convidats a participar en aquest senzill acte, i acompanyar les autoritats municipals de les dues ciutats que inauguraran les plaques commemoratives.
A les 10:30h està previst inaugurar la placa commemorativa de l’estació de Barcelona, al carrer Doctor Aiguader al costat de l’Estació de França. L’acte inclou els parlaments de les autoritats, actuació musical i l’exposició mòbil “El tren de Mataró, 1848”
A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
A les 12:30h s’inaugurarà la placa de l’estació de Mataró, a l’Avinguda Maresme cantonada amb el carrer de Sant Agustí.
http://www.biada.com/placa-commemorativ ... s-de-1848/
A més, recordeu que durant tot el dia (de 10h a 21h) teniu la fira "Mataró Tren" al TecnoCampus de Mataró
El dia 27 d’octubre de 2018 esteu convidats a participar en aquest senzill acte, i acompanyar les autoritats municipals de les dues ciutats que inauguraran les plaques commemoratives.
A les 10:30h està previst inaugurar la placa commemorativa de l’estació de Barcelona, al carrer Doctor Aiguader al costat de l’Estació de França. L’acte inclou els parlaments de les autoritats, actuació musical i l’exposició mòbil “El tren de Mataró, 1848”
A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
A les 12:30h s’inaugurarà la placa de l’estació de Mataró, a l’Avinguda Maresme cantonada amb el carrer de Sant Agustí.
http://www.biada.com/placa-commemorativ ... s-de-1848/
A més, recordeu que durant tot el dia (de 10h a 21h) teniu la fira "Mataró Tren" al TecnoCampus de Mataró
Salvem l'Estació de França!
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
El tren saldría por la via 3, que sería la más cercana a la Estació de les Rodalies?m.h.t. wrote:A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
170 anys del FC Barcelona-Mataró. Encesa de la locomotora Mataró
El diumenge 28 d'octubre celebrarem el 170 Aniversari de la Circulació del primer tren Barcelona-Mataró (1848-2018) amb un munt d'activitats que agradaran a petits i grans. Ens fa molta il·lusió convidar-vos a la festa!
A més de ser una jornada de Portes obertes, podreu disfrutar de música en viu, l'encesa especial de la locomotora Mataró i l'oportunitat d'esmorzar o fer un vermut a l'exterior.
www.facebook.com/events/1921185544628742/ - www.museudelferrocarril.org
El diumenge 28 d'octubre celebrarem el 170 Aniversari de la Circulació del primer tren Barcelona-Mataró (1848-2018) amb un munt d'activitats que agradaran a petits i grans. Ens fa molta il·lusió convidar-vos a la festa!
A més de ser una jornada de Portes obertes, podreu disfrutar de música en viu, l'encesa especial de la locomotora Mataró i l'oportunitat d'esmorzar o fer un vermut a l'exterior.
www.facebook.com/events/1921185544628742/ - www.museudelferrocarril.org
Salvem l'Estació de França!
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Tant malament està la Mataró com per a què el viatge commemoratiu entre EdF i Mataró sigui fet per la composició històrica?
O és falta de voluntat, com sempre?
O és falta de voluntat, com sempre?
Salutacions,
Oriol
Oriol
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
- Attachments
-
- tmp-cam-1655601138.jpg (9.8 KiB) Viewed 5744 times
Salvem l'Estació de França!
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
I el material? La composició del centenari? El 400 i el 100 de Metro remolcats per una Alsthom o una ye-ye? Algun cotxe preservat remolcat per una locomotora de maniobres normal? Una 440? Alguna cosa que no sigui una 447 o un Civia...?m.h.t. wrote:Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Ui on vas Platanito? Si som per sota dels Pirineus, serà un Civia i dona gràcies que l'hagin rentat de pintures rupestres abans de sortir.Platanito wrote:I el material? La composició del centenari? El 400 i el 100 de Metro remolcats per una Alsthom o una ye-ye? Algun cotxe preservat remolcat per una locomotora de maniobres normal? Una 440? Alguna cosa que no sigui una 447 o un Civia...?m.h.t. wrote:Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
Doncs la veritat pensava que el tren pararia a totes les estacions, volia usar-lo per anar fins a Sant Adrià com a molt ja que no tinc molt de temps
El metro de Barcelona amb motoristes!
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Si hi fiquen el 400, estic segur que amb una estrebada una mica "forta" en posar-se en marxa la surrealista composició se'ls quedaria enrere tota la meitat superior...
I, tal i com ha sortit el dia, ves que encara no se'ls apagués la caldera amb la pluja.
I, tal i com ha sortit el dia, ves que encara no se'ls apagués la caldera amb la pluja.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Inaugurades les plaques, en ambdós actes discrets, no publicitats i deslluïts per la pluja. Poca assistència:
No ha acudit cap alta autoritat barcelonina. A Mataró, en canvi, la placa l'ha descobert l'alcalde i ha tingut certa promoció i cobertura.
La úniques "autoritats" destacades, en Pere Macias, la 1a tinenta d'alcalde de Mataró i la directora de Rodalies Renfe Catalunya. I personalitats del món ferroviari com la directora del Museu del Ferrocarril, el president d'Amics del Ferrocarril BCN, o en Ferran Armengol (aquest últim, rebesnet d'en Biada, per cert). I els organitzadors, del Cercle Miquel Biada, és clar.
No ha acudit cap alta autoritat barcelonina. A Mataró, en canvi, la placa l'ha descobert l'alcalde i ha tingut certa promoció i cobertura.
La úniques "autoritats" destacades, en Pere Macias, la 1a tinenta d'alcalde de Mataró i la directora de Rodalies Renfe Catalunya. I personalitats del món ferroviari com la directora del Museu del Ferrocarril, el president d'Amics del Ferrocarril BCN, o en Ferran Armengol (aquest últim, rebesnet d'en Biada, per cert). I els organitzadors, del Cercle Miquel Biada, és clar.
Així és. Un Civia 465 (la 253M) a la via 3 ha sortit amb els assistents que han marxat a descobrir la placa de Mataró.Renfe445 wrote:El tren saldría por la via 3, que sería la más cercana a la Estació de les Rodalies?
Salvem l'Estació de França!
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Por de contagi
Clar. No fos cas que se'ls encomanés la gonorrea en posar els peus a l'Estació de França.m.h.t. wrote:No ha acudit cap alta autoritat barcelonina.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.