Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Avui he passat per la part alta de l'Av. Tibidabo, i per sobre la ronda, a la part amb menys circulació ja hi havia cotxes estacionats a la part dreta, trepitjant les vies del tramvia, tot hi haver-hi les senyals de prohibit parar. Per la quantitat de cotxes, ni és el primer dia, ni la Urbana s'hi esforça gaire per a que no hi aparquin.
Si algun dia torna a circular, prevec problemes els primers dies...
Si algun dia torna a circular, prevec problemes els primers dies...
Salutacions,
Oriol
Oriol
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Mercedes Vidal per fi ha contestat per Twitter sobre el tema, l'usuari @xavirg1974 ho ha aconseguit!
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Buenas,metring wrote:Mercedes Vidal per fi ha contestat per Twitter sobre el tema, l'usuari @xavirg1974 ho ha aconseguit!
Aqui vemnos a La señora Vidal haciendo de politica y su explicación de que el Tranvia Blau se ha cerrado temporalmente para renovarlo como nunca antes se habia visto, pero sin dar fechas de Inicio o duracion de Obras, sin decir que se realizara, ni decir cuanto costara todo, ella vende Humo por que no aporta pruebas.
No se atreven a decir que el Tranvia Blau esta sentenciado y que se dejaran las cocheras como museo.
El dia que toque se inventaran algo para justificar que las obras de las que hablaron no se pueden realizar y hala todos contentos pero sin Tranvia Blau, bueno si tendremos el Museo y a pagar entrada para verlo.
Hay que apretar para que hablen abiertamente de la "Gran Obra" de reforma del Tranvia Blau, mientras mas callen peor lo tenemos para volver a verlo circular.
Saludos.
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
1) Hi ha projecte pendent de finançament...........
No hi ha pressupost de la ciutat aprovat i BCN en Comú ho fia tot a una triple entesa de vots Estat-Generalitat-Ajuntament per recolçar-se mutuament, ja que per primer cop els ingressos fan figa i la despesa social s'ha disparat fins a cotes inassumibles a curt termini (reconegut per ells mateixos) i depenen de què l'Estat doni més a Catalunya i part d' aquests diners vagin al deute de la Generalitat amb BCN
Conclusió: Poques possibilitats que aquest projecte que l'haurien de mostrar acabi fent-se realitat
No hi ha pressupost de la ciutat aprovat i BCN en Comú ho fia tot a una triple entesa de vots Estat-Generalitat-Ajuntament per recolçar-se mutuament, ja que per primer cop els ingressos fan figa i la despesa social s'ha disparat fins a cotes inassumibles a curt termini (reconegut per ells mateixos) i depenen de què l'Estat doni més a Catalunya i part d' aquests diners vagin al deute de la Generalitat amb BCN
Conclusió: Poques possibilitats que aquest projecte que l'haurien de mostrar acabi fent-se realitat
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Y podrá circular tan ricamente como si no pasara nada cuando por la zona...metring wrote:
A) Circula el 196
B) Circula el V13 en ambas direcciones
C) Circula el V15 sentido Barceloneta
Y creo que alguna línea más me dejo...
A ver, la avenida es ancha, pero... No sé, no sé.
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
I carril bici també. SegurFrança451 wrote:Y podrá circular tan ricamente como si no pasara nada cuando por la zona...metring wrote:
A) Circula el 196
B) Circula el V13 en ambas direcciones
C) Circula el V15 sentido Barceloneta
Y creo que alguna línea más me dejo...
A ver, la avenida es ancha, pero... No sé, no sé.
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
No veig en què influïx la quantitat de línies d'autobús en el pas del tramvia per l'avinguda ni tampoc quin problema hi ha amb els carrils bici.
Metrovalència et recorda que viatjar sense títol de transport validat suposa el pagament d'un suplement de cent euros.
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Que por la misma calle por donde pasaba el tranvía antes iba sólo un bus cada ... 20 minutos y ahora van tres líneas cada cinco o menos minutos? Veo que por tramos por donde pasa el Tramvía Blau, ahora pasan bastantes líneas de una forma bestial, y eso me hace preguntarme cómo dejarán paso al tranvía con tantos buses juntos y seguidos por encima de las vías.fgc113 wrote:No veig en què influïx la quantitat de línies d'autobús en el pas del tramvia per l'avinguda ni tampoc quin problema hi ha amb els carrils bici.
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Que consti que jo estic a favor d' un carril bici que serviría per conectar la ciutat am la carretera de les aigues. Nomes ho deia com un altre factor a tenir en compte en la reforma.fgc113 wrote:No veig en què influïx la quantitat de línies d'autobús en el pas del tramvia per l'avinguda ni tampoc quin problema hi ha amb els carrils bici.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Si torna a funcionar com abans, només dissabtes i festius, la quantitat de pas de busos es molt inferior.Que por la misma calle por donde pasaba el tranvía antes iba sólo un bus cada ... 20 minutos y ahora van tres líneas cada cinco o menos minutos? Veo que por tramos por donde pasa el Tramvía Blau, ahora pasan bastantes líneas de una forma bestial, y eso me hace preguntarme cómo dejarán paso al tranvía con tantos buses juntos y seguidos por encima de las vías.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
El bus molesta i el cotxe no?
I us preocupen les línies de bus, però no la quantitat de cotxes que hi passen cada dia?
Amb perdó, però per un moment, he tingut la impressió d'estar llegint les declaracions d'un president de l'associació de botiguers de la Diagonal qualsevol...
Amb perdó, però per un moment, he tingut la impressió d'estar llegint les declaracions d'un president de l'associació de botiguers de la Diagonal qualsevol...
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: El bus molesta i el cotxe no?
Me refería a que al pasar más buses, no sé hasta qué ùnto supone un estorbo al tranvía.Guigui wrote:I us preocupen les línies de bus, però no la quantitat de cotxes que hi passen cada dia?
Amb perdó, però per un moment, he tingut la impressió d'estar llegint les declaracions d'un president de l'associació de botiguers de la Diagonal qualsevol...
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Línies de bus vs. cotxe privat
Precisament, el destorb el causen molt més els cotxes (quants per minut?) que tres línies d'autobús (un cada 3 minuts?).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
Buenas,França451 wrote:eso me hace preguntarme cómo dejarán paso al tranvía con tantos buses juntos y seguidos por encima de las vías.
Segun el codigo de circulación vigente el Tranvia si circula por la misma Calzada que el resto de vehiculos tiene Prioridad de paso, asi que tanto los coches, motos, bicicletas y Buses deberan dejarle pasar, vamos como se ha echo toda la vida en ese tramo, supongo que si se reforma la avenida y el tranvia pasa a los laterales, la circulación no sera tan complicada, como si se dejara igual circulando por el centro de la calzada como lo hacia antes del cierre.
Yo no las tengo todas de que lo volvamos a ver pero va mi voto de confianza si dicen que van en serio y se reformara todo y regresara el Tranvia.
Saudos.
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
L'experiència de tramvies clàssics compartint espai amb els cotxes ja és a Lisboa (almenys al centre) i el que sol ocórrer és que els vehicles molesten els tramvies, no a l'inrevés.
Tant de bo vagen seriosos amb reformar-lo i poder visitar-lo d'aquí poc.
Tant de bo vagen seriosos amb reformar-lo i poder visitar-lo d'aquí poc.
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
M'agrada lo de la parada a Cosmocaixa!!
https://beteve.cat/mobilitat/proposta-r ... -blau-ptp/
Pressió per recuperar el Tramvia Blau i ampliar-ne el servei
Promoció del Transport Públic proposa fer una parada del tramvia al CosmoCaixa
Maria Solans | Núria Llabina | dimarts, 5 de febr. del 2019, a les 15.34
Ja fa prop d’un any que el Tramvia Blau va deixar de funcionar. I ho va fer de forma indefinida, segons l’Ajuntament, amb l’objectiu final de modernitzar la infraestructura. Des d’aleshores no hi ha hagut novetats, però ara l‘associació Promoció del Transport Públic ha presentat una proposta per reactivar-lo i ampliar-ne el servei. L’entitat creu que cal preservar-lo per l’alt valor històric i perquè es troba en el principal corredor de connexió entre la ciutat i el cim del Tibidabo. Defensen que és la ruta més curta entre la plaça Catalunya, el parc d’atraccions, Collserola i altres atractius turístics de la ciutat.
Més capacitat i integració amb altres transports
Des de l’entitat afirmen que, fins ara, el tramvia tenia molt poca capacitat ja que només transportava entre 192 i 288 persones cada hora i només funcionava la meitat de l’any. A més, diuen, estava poc potenciat. Per això proposen que el preu del bitllet (fins ara 5,50 €) s’integri d’alguna manera amb el de l’L7 dels FGC i el funicular del Tibidabo per incrementar l’ús del transport públic i reduir el cotxe fins al cim del Tibidabo. Creuen que els bitllets s’haurien de poder comprar a qualsevol màquina expenedora de les estacions de transport públic.
Des de l’associació PTP demanen recuperar al més aviat possible els quatre combois que ja existeixen i un de cinquè, conegut com el “tramvia vermell”. Fa anys que no circula i forma part de l’antiga flota municipal de tramvies dels anys 20. Ara el té TMB. Creuen que així la capacitat del Tramvia Blau podria generar una oferta de transport d’entre 480 i 1.800 passatgers per hora i sentit.
Nova parada al CosmoCaixa
Una de les solucions per augmentar-ne el nombre de passatgers seria incorporar una parada al Cosmocaixa, que segons l’entitat rep una important afluència de visitants (afirmen que la meitat dels que visiten el Tibidabo cada any). A més, reclamen que en la futura reforma de l’avinguda del Tibidabo es mantinguin les vies del tramvia al centre de la calçada.
https://beteve.cat/mobilitat/proposta-r ... -blau-ptp/
Pressió per recuperar el Tramvia Blau i ampliar-ne el servei
Promoció del Transport Públic proposa fer una parada del tramvia al CosmoCaixa
Maria Solans | Núria Llabina | dimarts, 5 de febr. del 2019, a les 15.34
Ja fa prop d’un any que el Tramvia Blau va deixar de funcionar. I ho va fer de forma indefinida, segons l’Ajuntament, amb l’objectiu final de modernitzar la infraestructura. Des d’aleshores no hi ha hagut novetats, però ara l‘associació Promoció del Transport Públic ha presentat una proposta per reactivar-lo i ampliar-ne el servei. L’entitat creu que cal preservar-lo per l’alt valor històric i perquè es troba en el principal corredor de connexió entre la ciutat i el cim del Tibidabo. Defensen que és la ruta més curta entre la plaça Catalunya, el parc d’atraccions, Collserola i altres atractius turístics de la ciutat.
Més capacitat i integració amb altres transports
Des de l’entitat afirmen que, fins ara, el tramvia tenia molt poca capacitat ja que només transportava entre 192 i 288 persones cada hora i només funcionava la meitat de l’any. A més, diuen, estava poc potenciat. Per això proposen que el preu del bitllet (fins ara 5,50 €) s’integri d’alguna manera amb el de l’L7 dels FGC i el funicular del Tibidabo per incrementar l’ús del transport públic i reduir el cotxe fins al cim del Tibidabo. Creuen que els bitllets s’haurien de poder comprar a qualsevol màquina expenedora de les estacions de transport públic.
Des de l’associació PTP demanen recuperar al més aviat possible els quatre combois que ja existeixen i un de cinquè, conegut com el “tramvia vermell”. Fa anys que no circula i forma part de l’antiga flota municipal de tramvies dels anys 20. Ara el té TMB. Creuen que així la capacitat del Tramvia Blau podria generar una oferta de transport d’entre 480 i 1.800 passatgers per hora i sentit.
Nova parada al CosmoCaixa
Una de les solucions per augmentar-ne el nombre de passatgers seria incorporar una parada al Cosmocaixa, que segons l’entitat rep una important afluència de visitants (afirmen que la meitat dels que visiten el Tibidabo cada any). A més, reclamen que en la futura reforma de l’avinguda del Tibidabo es mantinguin les vies del tramvia al centre de la calçada.
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
https://www.totbarcelona.cat/mobilitat/ ... ssion=true
El Tramvia Blau, sense data per tornar un any després de l'aturada
Encara no s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que TMB espera licitar al març
Sílvia Barroso 23.02.2019 23.00 h.
Un any i un mes després que deixés de circular, el Tramvia Blau de Barcelona encara no té data per tornar a funcionar, ni tan sols aproximada. Se'n va anunciar l'aturada sobtadament a mitjans de gener de l'any passat, es va retirar de la circulació l'u de febrer i, de moment, el projecte per renovar les vies i la catenària, fer les millores que calguin als combois i reurbanitzar l'avinguda Tibidabo no està ni encarregat.
Quan es va anunciar la retirada temporal d'aquest transport centenari i icònic, es van donar poc detalls sobre el que s'hi faria, més enllà de dir que calia una remodelació a fons per garantir-ne la seguretat a llarg termini. L'Ajuntament i TMB tampoc van concretar el temps que caldria tenir-lo fora de circulació, tot i que es va parlar d'uns dos anys.
El cas és que ja s'ha consumit la meitat d'aquest termini aproximat i encara ni tan sols s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que serà el document de base per començar a treballar: serà aleshores quan se sabrà què diuen els enginyers que cal fer amb la catenària –la que hi ha és d'origen, res a veure amb la que tenen el Trambaix i el Trambesòs– i com s'han de replantejar les vies: si a més de renovar-les cal refer-ne el traçat, ja que ara passen per carrils per on circula la resta de trànsit de l'avinguda Tibidabo.
Tres combois ja tenen tecnologia moderna
També s'ha de decidir què es fa amb els combois. N'hi ha tres que ja tenen la tecnologia PLC de control per ordinador, exigida per la normativa actual per raons de seguretat. Possiblement, aquests tres tramvies només requeriran reparacions menors. De fet, són els que circulaven fins l'any passat i ara fa onze mesos que són al taller de la plaça de la Central (al costat del CosmoCaixa), on els mecànics els treuen de tant en tant perquè la mecànica no deixi de funcionar. Però als magatzems de TMB n'hi ha tres més sense aquesta tecnologia i ara són candidats a incorporar-la, de manera que s'augmentaria el parc mòbil operatiu d'aquest servei.
El setè tramvia que queda dels deu que va arribar a tenir la línia és un model amb la caixa de jardinera –d'estiu– i la mecànica original del Tramvia Blau. Es considera una peça de museu que es fa servir només per a esdeveniments especials.
Per arribar a tenir el projecte definit en tots aquests aspectes, la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, espera que el mes que ve es pugui licitar la redacció del projecte, una feina que un cop adjudicada trigarà nou mesos a fer-se, segons va explicar en l'última comissió d'Urbanisme (minut 4h 50' del vídeo). Tant el PDECat, com el PP i Ciutadans –especialment aquest últim grup– li van retreure que després d'un any i un mes ni tan sols hagi sortit a concurs la redacció del projecte: quan l'Ajuntament el tingui sobre la taula, ja s'hauran consumit els dos anys d'aturada que es van anunciar i encara faltarà licitar l'obra i fer-la.
És a dir: no hi ha data per a la recuperació d'aquest transport històric inaugurat el 1901 i que ha conservat l'aparença gairebé intacta, tot i la modernització tècnica que s'hi anat fent per adaptar-lo a la normativa actual per als vehicles que transporten passatgers per la via pública.
La coberta de la cotxera, en obres
L'únic que sí que s'està fent –Vidal va dir en la comissió municipal que s'havia "fet", com si estigués acabat, cosa que no és certa– és la renovació de la cotxera, situada al costat del taller, a mig recorregut del Tramvia Blau, que va des del principi de l'avinguda Tibidabo i fins a la plaça del Doctor Andreu, on s'agafa el funicular per pujar al parc d'atraccions.
Aquest aparcament, amb capacitat per a quatre combois, es va construir a principis del segle XX, per estrenar la línia, amb les tècniques i els materials de l'època. La coberta s'havia anat fent malbé i hi havia goteres. Estava feta de teula plana i, alguns trossos, eren de fibrociment, és a dir d'Uralita. Quan es va retirar per començar l'obra s'hi va aplicar el protocol per manipular peces amb amiant, tot i que no s'havia analitzat per aclarir si aquelles peces en contenien o no.
A més de la coberta, també s'han tret les encavallades, que eren de fusta, com corresponia a l'època en què es va construir l'edifici. Les parets s'han picat per buscar-hi filtracions i reparar-les. I ara es col·locarà "una nova coberta amb panells sandvitx –planxes d'alumini amb l'interior de material aïllant– les encavallades seran d'acer", segons va explicar sobre el terreny al TOT Barcelona Manel Fernández, de l'àrea de projectes de Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona (FMB).
Aquesta primera fase de l'obra costa uns 300.000 euros. La resta, segons es va anunciar l'any passat i va repetir Vidal la setmana passada, costarà uns 11 milions, tot i que fins que no hi hagi el projecte no es podrà concretar.
140.000 passatgers durant el 2017
El Tramvia Blau només funciona "quan no hi ha escoles". Així ho resumeixen els mecànics que dediquen la seva professió a tenir cura d'aquest vell transport als tallers del costat de la cotxera. D'entrada, com la majoria de trens i tramvies centenaris, la seva funció principal és recreativa i turística. I a més a més, pretendre fer-lo circular per l'avinguda Tibidabo amb un traçat per on també transiten la resta de vehicles complica molt les coses quan les nombroses escoles de la zona funcionen i s'hi acumulen pares portant-hi els fills i recollint-los amb cotxe. O sigui, que el Tramvia Blau, quan funciona, circula només els caps de setmana, per Setmana Santa i a l'estiu. Amb aquestes condicions, l'any 2017, l'últim del servei fins ara, va transportar 140.000 passatgers, segons dades de TMB.
Els mecànics que treballen al taller del Tramvia Blau fins i tot es fan ells mateixos peces per a les reparacions amb una forja
Malgrat l'actual aturada, que ha dura més d'un any, els mecànics del Tramvia Blau van cada dia al taller i en tenen una especial cura: fins i tot fabriquen artesanalment algunes de les peces que necessiten per al manteniment amb una forja, ja que no les trobarien al mercat. Recorden que abans que s'hi instal·lés la tecnologia PLC en tres dels combois –els que es feien servir fins l'any passat– la conducció era molt més difícil i això provocava avaries sovint. Els últims anys, això havia canviat molt. Ara estan a l'espera de saber quins canvis hi haurà.
De tota manera, no és la primera aturada llarga que té el Tramvia Blau. Quan l'explotació es va municipalitzar, a principi dels anys 80, n'hi va haver una d'uns tres anys, segons va recordar Mercedes Vidal la setmana passada en el seu estira-i-arronsa amb l'oposició. I n'hi ha hagut dues més: de l’abril del 1984 al maig del 1985, per reformes, i del febrer del 1990 al desembre del 1991, per la construcció de la ronda de Dalt.
El Tramvia Blau, sense data per tornar un any després de l'aturada
Encara no s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que TMB espera licitar al març
Sílvia Barroso 23.02.2019 23.00 h.
Un any i un mes després que deixés de circular, el Tramvia Blau de Barcelona encara no té data per tornar a funcionar, ni tan sols aproximada. Se'n va anunciar l'aturada sobtadament a mitjans de gener de l'any passat, es va retirar de la circulació l'u de febrer i, de moment, el projecte per renovar les vies i la catenària, fer les millores que calguin als combois i reurbanitzar l'avinguda Tibidabo no està ni encarregat.
Quan es va anunciar la retirada temporal d'aquest transport centenari i icònic, es van donar poc detalls sobre el que s'hi faria, més enllà de dir que calia una remodelació a fons per garantir-ne la seguretat a llarg termini. L'Ajuntament i TMB tampoc van concretar el temps que caldria tenir-lo fora de circulació, tot i que es va parlar d'uns dos anys.
El cas és que ja s'ha consumit la meitat d'aquest termini aproximat i encara ni tan sols s'ha tret a concurs la redacció del projecte, que serà el document de base per començar a treballar: serà aleshores quan se sabrà què diuen els enginyers que cal fer amb la catenària –la que hi ha és d'origen, res a veure amb la que tenen el Trambaix i el Trambesòs– i com s'han de replantejar les vies: si a més de renovar-les cal refer-ne el traçat, ja que ara passen per carrils per on circula la resta de trànsit de l'avinguda Tibidabo.
Tres combois ja tenen tecnologia moderna
També s'ha de decidir què es fa amb els combois. N'hi ha tres que ja tenen la tecnologia PLC de control per ordinador, exigida per la normativa actual per raons de seguretat. Possiblement, aquests tres tramvies només requeriran reparacions menors. De fet, són els que circulaven fins l'any passat i ara fa onze mesos que són al taller de la plaça de la Central (al costat del CosmoCaixa), on els mecànics els treuen de tant en tant perquè la mecànica no deixi de funcionar. Però als magatzems de TMB n'hi ha tres més sense aquesta tecnologia i ara són candidats a incorporar-la, de manera que s'augmentaria el parc mòbil operatiu d'aquest servei.
El setè tramvia que queda dels deu que va arribar a tenir la línia és un model amb la caixa de jardinera –d'estiu– i la mecànica original del Tramvia Blau. Es considera una peça de museu que es fa servir només per a esdeveniments especials.
Per arribar a tenir el projecte definit en tots aquests aspectes, la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, espera que el mes que ve es pugui licitar la redacció del projecte, una feina que un cop adjudicada trigarà nou mesos a fer-se, segons va explicar en l'última comissió d'Urbanisme (minut 4h 50' del vídeo). Tant el PDECat, com el PP i Ciutadans –especialment aquest últim grup– li van retreure que després d'un any i un mes ni tan sols hagi sortit a concurs la redacció del projecte: quan l'Ajuntament el tingui sobre la taula, ja s'hauran consumit els dos anys d'aturada que es van anunciar i encara faltarà licitar l'obra i fer-la.
És a dir: no hi ha data per a la recuperació d'aquest transport històric inaugurat el 1901 i que ha conservat l'aparença gairebé intacta, tot i la modernització tècnica que s'hi anat fent per adaptar-lo a la normativa actual per als vehicles que transporten passatgers per la via pública.
La coberta de la cotxera, en obres
L'únic que sí que s'està fent –Vidal va dir en la comissió municipal que s'havia "fet", com si estigués acabat, cosa que no és certa– és la renovació de la cotxera, situada al costat del taller, a mig recorregut del Tramvia Blau, que va des del principi de l'avinguda Tibidabo i fins a la plaça del Doctor Andreu, on s'agafa el funicular per pujar al parc d'atraccions.
Aquest aparcament, amb capacitat per a quatre combois, es va construir a principis del segle XX, per estrenar la línia, amb les tècniques i els materials de l'època. La coberta s'havia anat fent malbé i hi havia goteres. Estava feta de teula plana i, alguns trossos, eren de fibrociment, és a dir d'Uralita. Quan es va retirar per començar l'obra s'hi va aplicar el protocol per manipular peces amb amiant, tot i que no s'havia analitzat per aclarir si aquelles peces en contenien o no.
A més de la coberta, també s'han tret les encavallades, que eren de fusta, com corresponia a l'època en què es va construir l'edifici. Les parets s'han picat per buscar-hi filtracions i reparar-les. I ara es col·locarà "una nova coberta amb panells sandvitx –planxes d'alumini amb l'interior de material aïllant– les encavallades seran d'acer", segons va explicar sobre el terreny al TOT Barcelona Manel Fernández, de l'àrea de projectes de Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona (FMB).
Aquesta primera fase de l'obra costa uns 300.000 euros. La resta, segons es va anunciar l'any passat i va repetir Vidal la setmana passada, costarà uns 11 milions, tot i que fins que no hi hagi el projecte no es podrà concretar.
140.000 passatgers durant el 2017
El Tramvia Blau només funciona "quan no hi ha escoles". Així ho resumeixen els mecànics que dediquen la seva professió a tenir cura d'aquest vell transport als tallers del costat de la cotxera. D'entrada, com la majoria de trens i tramvies centenaris, la seva funció principal és recreativa i turística. I a més a més, pretendre fer-lo circular per l'avinguda Tibidabo amb un traçat per on també transiten la resta de vehicles complica molt les coses quan les nombroses escoles de la zona funcionen i s'hi acumulen pares portant-hi els fills i recollint-los amb cotxe. O sigui, que el Tramvia Blau, quan funciona, circula només els caps de setmana, per Setmana Santa i a l'estiu. Amb aquestes condicions, l'any 2017, l'últim del servei fins ara, va transportar 140.000 passatgers, segons dades de TMB.
Els mecànics que treballen al taller del Tramvia Blau fins i tot es fan ells mateixos peces per a les reparacions amb una forja
Malgrat l'actual aturada, que ha dura més d'un any, els mecànics del Tramvia Blau van cada dia al taller i en tenen una especial cura: fins i tot fabriquen artesanalment algunes de les peces que necessiten per al manteniment amb una forja, ja que no les trobarien al mercat. Recorden que abans que s'hi instal·lés la tecnologia PLC en tres dels combois –els que es feien servir fins l'any passat– la conducció era molt més difícil i això provocava avaries sovint. Els últims anys, això havia canviat molt. Ara estan a l'espera de saber quins canvis hi haurà.
De tota manera, no és la primera aturada llarga que té el Tramvia Blau. Quan l'explotació es va municipalitzar, a principi dels anys 80, n'hi va haver una d'uns tres anys, segons va recordar Mercedes Vidal la setmana passada en el seu estira-i-arronsa amb l'oposició. I n'hi ha hagut dues més: de l’abril del 1984 al maig del 1985, per reformes, i del febrer del 1990 al desembre del 1991, per la construcció de la ronda de Dalt.
Re: Tanquen el Tramvia Blau indefinidament
M'agradaria saber on està exactament aquesta normativa que obliga a robotitzar un tramvia de fa més d'un segle a Espanya, però a la resta del planeta no es necessària.N'hi ha tres que ja tenen la tecnologia PLC de control per ordinador, exigida per la normativa actual per raons de seguretat.
El metro de Barcelona amb motoristes!