El Talgo de luxe que connectava Barcelona i Ginebra compleix 50 anys
El Catalán Talgo va ser el primer tren que va creuar la frontera francesa perquè s'adaptava al canvi d'amplada de les vies gràcies a un rodolament mòbil
Aquest any se celebra el 50è aniversari de la posada en marxa d’aquest tren històric. Va ser el primer tren amb rodolament d’ample variable que podia circular per les vies d’ample ibèric i les vies d’ample europeu. El tren, acabat de restaurar el 2014, encara està operatiu com a transport xàrter i es guarda a la base de manteniment que Talgo té a Baró de Viver.
El rodolament mòbil, la gran innovació
El Catalán Talgo, nom amb el qual es coneix popularment el primer tren que va creuar la frontera francesa sense que els viatgers haguessin de canviar de tren, va començar a circular l’1 de juny del 1969. Cobria diàriament la ruta Barcelona-Ginebra gràcies a una innovació tecnològica sense precedents en aquell moment. Disposava d’un sistema de rodolament desplaçable. D’aquesta manera, les rodes del tren es podien adaptar a les amplades diverses de les vies catalanes i europees. [...]
Tren de luxe internacional
Aquest tren es va integrar a la xarxa ferroviària anomenada Trans Europ Express, una denominació d’àmbit europeu que es feia servir per a tots els trens que es consideraven selectes. [...] A partir del 1994 el Catalán Talgo va passar a fer la ruta Barcelona-Montpeller fins que el 2010 es va retirar.
Restaurat però amb l’estètica original
Renfe va cedir el Catalán Talgo a la fundació del Museu del Ferrocarril de Catalunya l’any 2011 i Talgo el va restaurar entre els anys 2013 i 2014. El tren ha recuperat l’estètica original, tant per dins com per fora. Actualment té 10 vagons (vuit vagons de classe turista, un de classe preferent i el vagó restaurant). Ara només fa viatges sota demanda. Per exemple, s’ha fet servir com a tren turístic entre Barcelona i Tarragona, l’any passat va fer un viatge a Portbou i al març es desplaçarà fins a Puigcerdà.
https://beteve.cat/historia/catalan-tal ... esa-renfe/ (vídeo a l'enllaç)
Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
Salvem l'Estació de França!
Re: Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
Quasi l'encerten.m.h.t. wrote: Restaurat però amb l’estètica original
Renfe va cedir el Catalán Talgo a la fundació del Museu del Ferrocarril de Catalunya l’any 2011 i Talgo el va restaurar entre els anys 2013 i 2014. El tren ha recuperat l’estètica original, tant per dins com per fora. Actualment té 10 vagons (vuit vagons de classe turista, un de classe preferent i el vagó restaurant). Ara només fa viatges sota demanda. Per exemple, s’ha fet servir com a tren turístic entre Barcelona i Tarragona, l’any passat va fer un viatge a Portbou i al març es desplaçarà fins a Puigcerdà.
Una de les condicions per formar part de la xarxa Trans Europ Express és que els trens havien de tenir una sola classe, només primera classe. I les composicions originals duien dos remolcs restaurant dels quals no se'n va conservar cap ni un. La composició actual conserva un remolc cafeteria.
Una llàstima que l'efemèride no es pugui celebrar amb algun esdeveniment més important que no pas un (altre) viatge a Puigcerdà.
Re: Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
Un dubte que he tingut sempre: per a què s'utilitzen o utilitzaven els llums grocs dels testers??
Maniobres marxa enrere?? Com el llum blanc??
Maniobres marxa enrere?? Com el llum blanc??
Salvem l'Estació de França!
Re: Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
Bon dia.
Per exemple, al RGC del 1954 ho explicava així:
A més, dues llums o banderes grogues en lloc de vermelles a la part superior del vagó, indicava que era el darrer tren del dia i és podia tancar la línia.
Actualment les llums grogues no serveixen. Als Reglaments Generals de Circulació d'abans de l'any 1992, els trens portaven al vagó de cua, tres llums vermelles, que es canviaven algunes a grogues per senyalar trens especials no grafiats.m.h.t. wrote:Un dubte que he tingut sempre: per a què s'utilitzen o utilitzaven els llums grocs dels testers??
Maniobres marxa enrere?? Com el llum blanc??
Per exemple, al RGC del 1954 ho explicava així:
A més, dues llums o banderes grogues en lloc de vermelles a la part superior del vagó, indicava que era el darrer tren del dia i és podia tancar la línia.
- Ganz
- N7
- Posts: 330
- Joined: Monday 07/05/2012 13:30
- Facebook: https://www.facebook.com/christiancavi
- Location: Puigcerdà
Re: Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
Es conserva un cotxe restaurant Talgo III RD en una discoteca, no lluny de Madrid.BCN2008 wrote:Quasi l'encerten.m.h.t. wrote: Restaurat però amb l’estètica original
Renfe va cedir el Catalán Talgo a la fundació del Museu del Ferrocarril de Catalunya l’any 2011 i Talgo el va restaurar entre els anys 2013 i 2014. El tren ha recuperat l’estètica original, tant per dins com per fora. Actualment té 10 vagons (vuit vagons de classe turista, un de classe preferent i el vagó restaurant). Ara només fa viatges sota demanda. Per exemple, s’ha fet servir com a tren turístic entre Barcelona i Tarragona, l’any passat va fer un viatge a Portbou i al març es desplaçarà fins a Puigcerdà.
Una de les condicions per formar part de la xarxa Trans Europ Express és que els trens havien de tenir una sola classe, només primera classe. I les composicions originals duien dos remolcs restaurant dels quals no se'n va conservar cap ni un. La composició actual conserva un remolc cafeteria.
Una llàstima que l'efemèride no es pugui celebrar amb algun esdeveniment més important que no pas un (altre) viatge a Puigcerdà.
Re: Catalan Talgo (TIII RD): 50 anys de luxe
A una discoteca d'Ocaña es conserva un remolc de Talgo III RD, sí, però és un cafeteria TC2. Els altres remolcs de Talgo III nacional són un cafeteria, un primera i un segona.Ganz wrote:Es conserva un cotxe restaurant Talgo III RD en una discoteca, no lluny de Madrid.BCN2008 wrote:Quasi l'encerten.m.h.t. wrote: Restaurat però amb l’estètica original
Renfe va cedir el Catalán Talgo a la fundació del Museu del Ferrocarril de Catalunya l’any 2011 i Talgo el va restaurar entre els anys 2013 i 2014. El tren ha recuperat l’estètica original, tant per dins com per fora. Actualment té 10 vagons (vuit vagons de classe turista, un de classe preferent i el vagó restaurant). Ara només fa viatges sota demanda. Per exemple, s’ha fet servir com a tren turístic entre Barcelona i Tarragona, l’any passat va fer un viatge a Portbou i al març es desplaçarà fins a Puigcerdà.
Una de les condicions per formar part de la xarxa Trans Europ Express és que els trens havien de tenir una sola classe, només primera classe. I les composicions originals duien dos remolcs restaurant dels quals no se'n va conservar cap ni un. La composició actual conserva un remolc cafeteria.
Una llàstima que l'efemèride no es pugui celebrar amb algun esdeveniment més important que no pas un (altre) viatge a Puigcerdà.