Estic acabant la carrera d'Economia a la UB, i he començat a fer el TFG amb en Germà Bel sobre colls d'ampolla en la infraestructura ferroviària a Barcelona.
Amb ocasió d'això, l'altre dia vaig tenir l'oportunitat de parlar durant una hora i mitja amb el director d'infraestructures de FGC. Aquí un resum de coses interessants que em va comentar sobre la linia del Vallès.
-S'està treballant per arreglar la falta de cobertura d'internet entre Peu del Funicular i Sarrià.
-Hi ha unes poques amb irregularitats de traçat que causen una separació gran entre el tren i l'andana. La Floresta, principalment, i tres trossos d'estació, em va dir un tros de Peu del Funicular, Sant Gervasi, i una altra. Estan pensant en, per un lloc, potser moure/ampliar La Floresta una mica cap a Sant Cugat, i per un altre, construir un sistema de plataformes mòvils no instal·lades als trens, sinó a les andanes (!).
-Vaig preguntar sobre si la 3a via de Les Planes té sentit recuperar-la, i amb l'andana abandonada del costat muntanya fer una estació de 4 vies per avançaments dinàmics. Em va dir que no val la pena, ja que el tren adelantat hauria d'esperar prop de 3 minuts a Les Planes per qüestions de distàncies entre trens, etc. A la línia del Vallès els avançaments no es faran.
-Preguntat sobre la vàlua del sistema ERTMS sobre el sistema ATO/ATP, em va dir que tampoc val la pena posar-lo. Primer, perquè el cizallament de Sant Cugat negaria el sistema ja que és una barrera física que s'ha de tenir en compte, i fins que no hi hagi salt de moltó o alguna cosa similar, un nou sistema de senyalització no val la pena. A més, també van fer simulacions amb sistema CBTC, que és la versió del ERTMS que aquí tocaria, i amb salt de moltó a Sant Cugat, i es veu que les millores serien molt limitades, a nivell anecdótic.
-Sobre l'ampliació de la L6 de Reina Elisenda a Finestrelles, em va dir que fa temps que el projecte està al calaix. Aparentment, el que volien els polítics era una ampliació excavant només túnel, per sense excavar estacions a nivell de carrer, per no molestar als pobres veins de Pedralbes, i a cada estació hi hauria via única. Em va dir divertit i indignat que això era totalment antiferroviari i que, de totes formes, encara que es fes bé, els seus estudis no preveien una demanda massa alta.
-Preguntat sobre una ampliació de la L7 fins al funicular del Tibidabo, em va dir que d'aquest projecte mai ha vist una proposta per part de ningú i que malament potser no estaria, però que enseguida li fa pensar en la gran profunditat en la que estaria la darrera estació comparada amb la seva sortida.
-Va esmentar la ampliació de la S2 fins a Castellar del Vallès com una tonteria amb una rentabilitat econòmica i social molt deficient. Em va reclamar que si s'ha de fer alguna cosa és posar carril bus especial fins a la Plaça Espanya de Sabadell, i si s'omplen, reconvertir els carrils en Tram, i si t'ambé s'omple, considerar la possibilitat de fer el tren. Sobre l'ampliació a Matadepera, també era una parida, encara que aquesta es pugui fer tota en superficie.
-Sobre l'ampliació d'andanes a Peu del Funicular, reconeix que és una cosa que s'ha d'acabar fent, que els estudis de com fer-ho fa temps que estàn fets, però que és molt car. No és possible ampliar al costat túnel, només costat Barcelona, i per a això és imprescindible una gran renivellació del traçat.
-De la mateixa forma, sobre la construcció 'estacions a l'alçada de la UIC i a la zona del carrer Diputació, a part dels problems de l'elevació dels temps de viatge, el major problema son les renivellacions de traçats.
-L'estació entre Bellaterra i Sant Quirze que surt a algun PDI és una parida sense sentit, fruit de reivindicació legítima del col·legi La Vall de tenir un baixador a prop, tal i com l'existència de l'estació de Sant Joan és fruit de l'escola Viaró (on vaig estudiar). Però no es farà, al menys durant les pròximes dècades.
-Els trens de dos pisos es descarten definitivament, per la seva ineficiència dels temps d'aturament a cada estació, i per qüestions de gàlib.
-Sobre la cua de maniobres de Plaça Catalunya: seria molt cara i els guanys de freqüències serien poquets, es podria passar de 32 trens a 34 en hora punta. De totes formes la volen fer per qüestions de seguritat operativa. Fa un temps hi havia un projecte per a que la cua de maniobres egirés cap a Passeig de Gràcia i allà continués amb forma de segon túnel fins a Plaça Molina, Av Tibidabo i Sant Cugat, per fer un traçat en forma de 'llaç groc'. El que passaria és que el temps de durada del recorregut de cada tren, prop de 1:30 hores, els era massa incòmode i inestable des d'un punt de vista operatiu i en general no massa bona idea.
-Sobre el tema de la ampliació d'andanes a 120 metres, és veritat que a la majoria de les estacions exteriors les obres no serien massa cares, però dins de Barcelona serien unes obres col·lossals. Hi hauria dos opcions, segons ells, sobretot a llocs com Provença. O bé durant dos anys s'interromp greument el servei per fer obres, o bé es talla Balmes, s'excava fins arribar a l'estació i s'amplia (com si fos una estació nova).
-Es podria tècnicamente reconvertir la cua de maniobres de Sarrià en un salt de moltó cap a la línia de Reina Elisenda, però no, al menys fins que hi hagi un segon túnel, no val la pena refusionar la L12 en L6 ja que de totes formes el que es vol es que totes les ranures possibles estiguin ocupades per S1 i S2, i no L6/S5/S6/S7, al menys en hora punta.
-Sobre el tema dels semidirectes, li vaig ensenyar la meva proposta de traçats alternatius a Rubí i Badia-Barberà-Sabadell i li va agradar bastant. Em va dir que de fet, el túnel de la UAB ja està preparat per un desviament cap a Badia.
-Sobre el tema del segon túnel de collserola. Vam estar parlant molta estona. Vaig començar amb una posició molt escèptica amb aquest però em va estar estar explicant les raons concretes darrera la idea. Conclusions de la conversació:
-Està clar que un túnel partint de la UAB no és una bona idea. La millor opció de lluny és Sant Cugat. No se sap molt be per on després, si anar directament a Barcelona, o primer parar per Esade, encara que això últim és més fruit de pressions d'actors socials i polítics que no pas una consideració tècnica de valor.
-Un tren cap a la zona d'Horta i cap avall tampoc és una idea gaire bona i ni tant sols el traçat és prou definible (tal com ja deia jo aquí fa unes setmanes). La solució segons ells passa per un trajecte totalment nou i directe fins a les inmediacions de Plaça Catalunya, amb un possible intercanviador a Lesseps (i probablement un altre a Diagonal). Es veu que hi ha espai de sobra a Passeig de Gràcia per fer passar un túnel nou. Les cues dels dos túnels podrien estar connectades, probablement davant del corte inglés, encara que en qualsevol cas les línies serien separades des d'un punt de vista operatiu, la connexió serviria per moure trens i etc.
-La gràcia del segon túnel no és només pujar el límit de la capacitat de la línia del Vallès, sino també reduir els temps de viatge. Els càlculs interns estimen una reducció d'uns 15 minuts. La xifra màgica que es vol assolir és bàsicament menys de 30 minuts des de Terrassa fins a Plaça Catalunya.
-Un dels principals problemes del segón túnels son els cizallaments a l'alçada de Sant Cugat. Una de les propostes principals que estan contemplant és convertir Sant Cugat en una estació a dos nivells, que el nivell de dalt connecti els ramals de Sabadell i Terrassa amb el nou túnel a Barcelona, i segregar físicament la línia antiga de Valldoreix....Sarrià etc al pis de baix. Que aquesta sigui una línia pròpia i s'hagi de fer transbord.
-Li vaig dir que seria una pena no fer un esquema de X, i li vaig ensenyar la meva proposta de fer una segona estació al costat en un esquema que permitiria conservar la X sencera sense cap cizallament, un pla que vaig posar al fil de propostes ferroviàries. També es va sentir intrigat i li vaig regalar el plànol.
https://i.imgur.com/7YwmjFe.png
https://i.imgur.com/JVqO4KG.png
-Vam estar discutint, per tant, sobre una configuració final de la línia del Vallès segons el plànol general que també vaig mostrar a l'altre fil i he de dir amb un cert orgull i satisfacció que va tenir una visió bastant favorable. Aquest és el mapa final:
https://drive.google.com/open?id=1HQT0g ... sp=sharing
Edit:
-També sobre la consideració de tallar la L7 a Gràcia, no té sentit perquè de totes formes FGC no té el parc mòbil suficient per substituir els trens de la L7 en hora punta, ni tant sols després dels nous 15 trens.
Ara mateix surten 32 trens cada hora en hora punta de Pl Cat, 22 dels quals van a Sant Cugat (i Sabadell Terrassa). Sense salt de moltó a Sant Cugat, el màxim operatiu possible podria ser 24 (12 a cada lloc), més 8 a la L7.